Árpád az első között vette meg Cee’d-jét, de egyelőre nem tervezi eladni. Sok baja nem volt vele, illetve ami volt, az gariban javult. Ez szerencse, mert hibája volt egy pár.
Hogy miért vett valaki 2007-ben Kia Cee'det? Megjelenésekor nagyot szólt a dél-koreaiak újdonsága, sokan máris a modern idők Toyota Corolláját látták benne. Akik meg nem, azokat igyekeztek megnyugtatni a hétéves, de legfeljebb 150 ezer kilométeres garanciával. Ez azt jelenti, hogy évi bő húszezer belefér, ami egy átlag magánembernek elég.
Egyébként konszern másik ilyen terméke, a műszakilag nagyon hasonló Hyundai i30 azzal különböztette meg magát – a rettentő kék műszerfalvilágításon kívül –, hogy csak öt év garit adott, de azt kilométerkorlátozás nélkül. Figyelembe véve, hogy a Kiát akár tízéves hitelre vették, elég nyilvánvaló volt, hogy a Cee'd szól a magánembereknek, az i30 pedig a hamarabb autót cserélő, és sokat futó cégeknek. Ezt nagyjából a vásárlók is levették, de időközben a hitelkánaánnak vége szakadt, ahogy a Cee'd-eladások szárnyalásának is.
Ami a használtpiaci helyzetet illeti, tényleg igaz, hogy a Kiából kisebb a kínálat, mondjuk Focusból a 2006-2011 időszakból bő háromszor annyit találunk. Azt mesélik, megesik, hogy megkérik a kereskedőt, szóljon már, ha beesik egy Cee'd. A Kia árai ugyanis nem rosszak, a legolcsóbb 1,4-es benzineseket másfél milliótól lehet megkapni, de kétmillióig már befigyelnek 1,7 milliótól az 1,6-os dízelek is. Ez viszonylag nem sok, pláne úgy, hogy a 150 ezer alattiak még garanciálisak, persze ha a márkaszervizből van hozzá pecsétjük is. Ami a motorválasztékot illeti, a két előbbi modell a leggyakoribb, 1,6-os benzines már ritka, mint a fehér holló, akárcsak az automata váltós. Az elvileg létező kétliteres benzines és turbódízel nálunk gyakorlatilag nincs. (Ezt egyébként az importőr információi is megerősítik, az eladott Cee'dek 55 százaléka 1,4 benzin, 36 a kis dízel és a maradék 9 százalék az 1,6-os benzinesé.)
Visszatérve a tesztpéldányhoz, azért látszik, hogy sokan nem azt keresték a Cee'dben, amit Árpád. Általános vélemény volt, hogy az 1,4-es alapmotor 109 ló, az 1,6-os meg 122, tizenhárom lóért vajon kell-e kifizetni kétszázezres felárat. Árpád szerint inkább 17 newtonméterért kell, és maximálisan igazat adok neki. Gondolom, akik sokat autópályáztak a kis motorral, azok is belátták: ilyenkor már pörög a motor, mint az állat. Az 1,6-os is, de nem annyira, 130-nál megáll négyezer alatt. Árpád azt is kiszámolta, hogy ugyanezt a teljesítményt, gyorsulást Ford Focusból körülbelül egymillióval drágábban kapta volna meg, ráadásul a Fordból ehhez 1,8-as benzinest kell venni.
Megjegyzem, már most unom ezt a sok aposztrófot irkálni, és nem csak a névadó részleg követett el hibát a Kiánál. Árpádnak akadtak garanciális javításai, például ő is megnyerte az első stabilizátorpálcák cseréjét. A jelenség egyszerű, kopogni kezd, viszonylag hamar, Árpádnak 40 ezer kilométernél. Ő 75 ezerig bírta türelemmel. Mint mondja, az első cserét csinálják meg garanciában, utána már fizetős.
A Cee'd másik rákfenéje a gyári rádió (szakemberek kedvéért fejegység), amely a korai példányokban hajlamos megbolondulni, ezt is cserélték. Volt probléma a kuplunggal is: itt a kinyomócsapágyról tört le valami. Ha ez nem anyaghiba lett volna a hiba oka, akkor ez a műtét 130 ezer forintba fájt volna a márkaszervizben. Így ingyen volt, igaz, ennek az az ára, hogy Árpád a márkaszervizbe hordta az előírt karbantartásokra a kocsit – és hordja a mai napig is. Hisz még garanciális. Igaz, van ami nem: az akku épp csak kibírta a két évet (rá ennyi a garancia) aztán bedöglött, ezt Árpád fizette.
Egy nagy visszahívás
A típus esetében egy nagy visszahívás volt, 2010-ben. Néhány, elektronikus menetstabilizáló rendszerrel (ESP-vel) felszerelt Cee'd-nél előfordulhat, hogy a főfékhenger hibás működése következtében elégtelen a fékhatás. A szervizben ellenőrzik a főfékhenger gyártási időpontját, és szükség szerint cserélik.
* Modell: 2008 ~ 2009 modellévű, 5-ajtós, kombi, 3-ajtós, kizárólag ESP-vel felszerelt Cee´d-ek
* Érintett járművek gyártási időszaka: 2008. április 1. és 2009. március 30. között gyártottak
* Érintett járművek alvázszám tartománya:
– 5-ajtós: U5YFF24338L107126 és U5YFF24129L174461 között gyártottak
– Kombi: U5YFF52438L044634 és U5YFF52429L105979 között gyártottak
– 3-ajtós: U5YFF23328L014378 és U5YFF23429L038987 között gyártottak
Vétel előtt érdemes ellenőrizni, megtörtént-e a javítás.
Van, amit meg lehet olcsóbban oldani. Az egyik külső tükör burkolatát leütötte egy szembejövő, de a Kia nem árul ilyen alkatrészt külön (tükörlapot igen, mást nem), tehát egy komplett tükröt kellett volna venni. Egy ilyen párezres burkolatért kissé húzós kilencvenezret fizetni, így bontóból lett komplett tükör, húszezerért.
A bajokat leszámítva a Cee'd tehát jól van műszakilag. Mondjuk 82 ezer kilométerrel ezt normálisnak érzem, ez az autó tényleg csak annyira öreg, hogy épp kijöjjön minden garanciális problémája. Az már a használat módjától függ, milyen állapotban van az utastér, mivel ebben gyakran utazik egy-két-három gyerek, főleg a kiborult narancslevek és egyéb ragacsok jelentik a legfőbb gondot, sok kopásnyom nincs, leszámítva a rádió egyik tekerőgombját. Akad kis zörgés, de csak nagyon rossz úton, a bőrkormány fényes, és ahol a kormányzár lenni szokott, ki is kezdte kicsit. Külsérelmi nyomok nem nagyon vannak, de csak azért, mert megjavították őket, akadtak ugyanis kisebb harci sérülések. Ja, és egy apróság: a hátsó ablakmosó spricni a harmadik féklámpában elrepesztette a burát, mert belefagyott a nyári ablakmosó.
A Cee'd azért lehet vonzó, hogy egy tágas autó, és így kombiként verhetetlen családi jármű. Elöl-hátul van benne jócskán tér, a csomagtartója bőven 500 liter fölötti, de a padlója alá még elrejtettek pár rekeszt, amelyek kifejezetten használható méretűek. Viszont a hátsó tetőoszlop-dömping miatt nemigen lehet hátra-oldalt kilátni belőle tolatáskor.
A Cee'd már a modern európai iskolát követve elég magas, még a vezetőülés legalsó állásában sem vagyunk túlzottan a padló közelében. A kormányt lehet tengelyirányban is állítani, tehát a kétezres évek elejének átlagos szintjét tudja a Kia. Maga a műszerfal egyszerű, nincs túldizájnolva, a közepéből kinövő dudorban lakik a központi kijelző, a rádió és persze a digitklíma vezérlése. A Kia nagy okossága az, hogy már ekkor volt USB-bemenet, meg multikormány, az egyetlen komoly extra, ami hiányzik, az a tempomat, állítólag akkoriban pénzért nem volt az 1,6-os motorhoz.
Ez persze egy EX verzió, egy kis elektromos csomaggal megspékelve, tehát a hátsó ablakok sötítettek, a külső tükör behajtható, a belső meg magától sötétedős, és van benne úgynevezett szélvédőfűtés is. Azért úgynevezett, mert csupán az ablaktörlő lapátok alatt van fűtőszél, tehát nem az egész üvegfelületet fűti, mint a Fordoké. És gondolom, nem is kerül annyiba a cseréje, ha kap egy követ.
Az alapváltozatokban értelemszerűen ne keressük a könyöklőket, se elöl, se hátul, az USB-csatlakozót sem, tekerős a hátsó ablakjuk, és persze manuális a klímájuk. Igaz, létezett az árlisták optikai tuningolására egy klímátlan változat is, de ilyet nem nagyon vett senki.
Ami a fogyasztást illeti, az országúti 7 litertől a városi 9,5-10,5 literig terjed Árpád tapasztalatai szerint, a köztes érték autópályán a 8-9 liter. Ez nem kevés, de mindig klímával értendő, automata módban ugyanis a klíma állandóan megy, Árpád nem szokta kikapcsolni. Az 1,4-esek sem extrém takarékosak, sőt, a rövid váltó miatt a motor állandóan pörög, szinte ugyanezeket az értékeket kapjuk, ha átnézzük a népítéleteket. Legalábbis a 2009-es faceliftig, amikor új orrot kapott a Cee'd és valami a motorokkal is történt, mert csökkent a fogyasztásuk. Mellesleg megjavult a rádióvétel is, ami az első sorozatnál egészen gyenge volt.
Vezetni könnyű az 1,6-ost, kifejezetten finom erővel járnak a dolgok, ami a kuplungnál óriási előny, mondjuk dugóban. A kormány is könnyed, nem sportkocsis jellegű, a váltó átlagos, a régebbi Opelekére emlékeztető bumszli gombbal, nem különösebben rövid váltóúttal. Ezt az utódmodell alaposan lekörözi finomságban, és persze az már hatgangos, amit Árpád szívesen elfogadna ebbe is, autópályázáshoz. A motor ereje elégnek tűnik, nem kell gyötörni annyira, mint az 1,4-est, a dinamizmus átlagos. Az 1,6-os dízel emlékeim szerint a legkellemesebben vezethető verzió, de azért itt érdemes alaposabban odafigyelni, mert akadhatnak problémák. És ha akad, akkor nem olcsó.
Az is látszik a felhasználói tapasztalatokból, hogy bár a Cee'd nem mindig teljesen hibamentes, egy normális márkaszerviz közelében sok baj nincs vele. De kevés azért van – bár még nem érte el a „csak benzin és olaj kell bele”-szintet. Az is csalódni fog benne, aki bármiféle élményt vár tőle, azon kívül, hogy jól elfér benne, relatíve kényelmes és csendes.
És mi lesz, ha lejárt a garancia? Túlzottan emiatt sem kell aggódni, mert a kétségkívül drága gyári alkatrészek mellett már megvehetők hozzá a legfontosabb utángyártott alkatrészek, és nem csak a kopó-forgó cuccok, hanem a főbb karosszériaelemek is. Igaz, akad pár, ami még nincs, hirtelen ilyen a lemezfelni, ami egyelőre csak gyáriban létezik – de ez idővel változhat. Mindenesetre a többség megtalálta a számítását a Cee'ddel, ezt jelzi a 7,9/10-es átlag a Népítéleten, és az is, hogy Árpádot most már nem akarja kitagadni a papája, mert nem német autót vett. Sőt, többször próbálta elcserélni vele a H-Astráját, de nem adja.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.