Felmegy, átmegy, elakad?
Nagy SUV terepteszt
Az off-road alapszabálya, hogy minél jobb egy terepjáró, annál lehetetlenebb helyeken tud elakadni. Vajon a népszerű SUV-ok mentéséhez mi kell majd, helikopter, traktor, vagy el sem akadnak?
A SUV-műfajt Amerikában találták ki, aztán olyan nagy divat lett, aminek a hullámai átcsaptak Európába is. Népszerűek, mert magasak, tágasak és kényelmesek, sőt, jó részük összkerékhajtásos is. Mint egy terepjáró. De tényleg tudnak valamit, vagy csak szeretnénk elhinni róluk ezt? Ezen lehetne sokat agyalni, de jobb kipróbálni.
Csak hát a franc se gondolta, hogy ennyire kemény lesz a próba. Jó előre kellett szerveznünk, így fogalmunk sem volt, milyen időjárás vár a kilenc autóra. Csak azt tudtuk, hogy hol: a piliscsévi motokrosszpályán. Akár száraz, fagyos, hómentes idő is lehetett volna. De nem lett. A szottyos téli időjárás alapozta meg a sarat, amely még átfagyni sem tudott igazán, amikor ráesett pár centi hó, majd az egészet egy kellemes ónos eső homogén jégpáncéllal borította be. Klassz, nem?
Már az elején kiszámoltuk, hogy legalább 50-60 milliónyi autó lesz a teszten, a rizikófaktorokat is mérlegeltünk, így már az ötlet megszületésekor összefogtunk a vezetéstechnikai tréningeket szervező Driving Experience céggel, akik a pályát és a vezetési fortélyokat is sokkal jobban ismerik. Mi szállítottuk a kocsikat, ők a tudást. Előre lelövöm, kár tényleg nem sok keletkezett, a veszteséglistán mindössze egy hátsó lökhárító szerepelt, a Nissan X-Trailé, amely elakadt a hóban, és felhasadt, ahogy kell. De higgyék el, sokkal több is lehetett volna, ha nem a megfelelő emberek vezetik az autókat, nevezetesen Palánkai Gellért és Tóth Zoltán vezetéstechnikai oktatók.
A teszt résztvevői a következők voltak: Dacia Duster, a legolcsóbb SUV, az új Honda CR-V, a Kia Sportage, a - Mahindra XUV500, a friss Mitsubishi Outlander, a Nissan X-Trail, a Suzuki Jimny, az egyetlen magánautó, a Jimny Klubon keresztül, Pécsről, a Volvo XC 60 és a Volkswagen Touareg.
Sokat törtük a fejünket, hogy lehetőleg ne csapjon át gumitesztbe az egész SUV-próba, mert nem ez a cél. Ezért a gyártó által javasolt téli abroncsokon kértük a tesztautókat, olyanokon, amelyeken bárki használná őket, utcai forgalomban. Az egyetlen kivétel a kis Jimny volt, melyen a tulajdonos aktuálisan használt AT (all terrain) abroncsai voltak. Úgy tűnhet, ez előny, pedig nem, de ne menjünk a dolgok elébe.
A próbák egyszerűek: először is ki kellett jutniuk az autóknak a pályára, Gellérték praxisában volt rá példa, hogy már a bekötőúton elakadt egy-egy terepjáró. Esetünkben ez nem fordult elő. A második a hatalmas emelkedő volt, amely felkapaszkodik a piliscsévi domboldalra – bár itt a pályán ez a legenyhébb ilyen. Ahhoz azonban, hogy nekifusson az autó, az emelkedő aljában le kellett küzdeni egy buckát, ez volt az első rosta.
Ezután következtek a viszonylag vízszintesebb próbák, hullámos földút, hintázás az átlós keréken, nyöszörög-e a karosszéria, döntött ív, mennyire csúszik le a hátsó tengely oldalra, kisebb bucka le-fel, és elindulás hátramenetben. Akármennyire is meglepő, a tolatós elindulás csöppet sem evidens ezeknél a fizikailag egyszerű felépítésű 4x4 rendszereknél. Mesélhetnénk sokat, de beszéljenek a képek, egyszerűbb megnézni instruktoraink értékelését, meg azt, hogyan mozognak az autók. És hogyan nem.
És hogyan teljesítettek az autók a kanyargós, huplis, billegős off-road pályán? Technikai részletek, trükkök, miegyéb – lapozzon.