Hajó ez, nem vadászniva
Teszt: Mercedes CLS 3,5 CDI 4Matic Shooting Brake – 3,5 – 2013.
Fából vaskarikaságban a CLS Shooting Brake új minőséget hoz az autógyártásba. A CLS szép, de nem praktikus, a CLS SB szintén szép, és hátul kevés benne a fejtér. De a csomagtartója – kupé létére – nagy, és jól használható, már amennyiben egy karral még épp megemelhető dolgokat akarunk lazán behajigálni.
Készíthet a Lexus bármennyire is jó autókat, az igazi fejlesztési ketrecharc Európában, azon belül is Németországban zajlik. A technikai fejlesztés kevésbé látványos, és talán inkább kicsit szomorú is, hogy az egyre szigorúbb kibocsátási normák fejlesztéséről szól. Úgyhogy a küzdelem inkább egyfajta jégtörés, vagy ugar felszántása, esetleg kincskeresés, kinek milyen metafora ugrik be arról, hogy új autókategóriákat találnak fel. A Mercedestől bajos volna elvitatni az elsőséget, fából vaskarika műfajban már 2004-ben bemutatták a négyajtós kupét, a CLS-t.
Csóváltuk a fejünket, hogy szép, szép, de mire jó, a Mercedesnek viszont annyira bejött, hogy az Audi és a BMW is megcsinálta a maga négyajtós kupéit, illetve kezdetét vette az új kategóriákat kitaláló verseny, ami lassan keményebb lesz, mint az Index az Origo ellen címlaptervezési hőseposz. A gyárak annyira akarják az új kategóriákat, hogy néha még olyan idomtalan, szárazföldi őscsiborok is eljutnak a gyártásig, mint a 2009-es BMW GT, amire aztán olyan átlátszó védekezésekkel jön a gyár, hogy izé, hát tulajdonképpen a kínai piacra szántuk, ti ezt nem érthetitek.
A Mercedes tehát már 2004 óta verette a négyajtós kupé-műfajt, de már a CLS második generációját is már majdnem bemutatta, mire a versenytársak ébredezni kezdtek. Első a Volkswagen volt a Passat CC-vel 2008-ban, második az Audi az A7-tel (2010.), aztán lassan a BMW is belátta, hogy bár létezik ország, ahol a GT-t szépnek látják, azért Európa sem a világ vége, és tavaly bemutatta a 6 Gran Coupét. Mintha lassan hitték volna el, hogy működik a dolog, pedig bárki csinálta, nagyon bejött neki, fejleszteni sem kell hozzá sokat. A BMW egyébként maga is jelentős ugarokat tört fel az autókategóriák világának virtuális szántóföldjén, feltalálva például a kupé SUV-ot (X6), hogy a SAV (Sports Activity Vehicle), mint marketing-kategória feltalálásáról (BMW X5) ne is beszéljünk. (Tegyük hozzá, az Audinak volt 2005-ben egy Shooting Brake-koncepciója, de ugye, koncepcióval tele a padlás, tessék bátran szériagyártani!)
A Mercedes lépett egy nagyon előre, és azt mondta: ha megveszi a nép az E osztály alapjaira épült CLS-t, a négyajtós kupét, ötajtós kupé-kombiból sem lehet nagy baj. Főleg, ha ennyire könyörtelen pontossággal találják telibe. A CLS-től eleve leesik az ember álla, ez teljesen normális. Viszont egy tetővonalat ennyire hátra húzni már pokoli kihívás lehetett a formatervezőknek – eleve hol húzódhat az arany közép, illetve az arany kétharmad a szépség és a minimális használhatóság között. A shooting brake, mint kategória létezett már a 60-as-70-es években, de akkor hamar kihaltak a háromajtós kombik. A kategória neve eredetileg vadászkocsit jelentett, lóval, és nyilván azért ültették át ló nélküli kocsikra, mert egy vadászkocsi lóvontatással is különleges, egyedi, és borzalmasan drága volt.