Szamuráj, és nem az utolsó

Mazda CX-5 CD175 AWD Revolution - 2013.

2013.03.06. 05:40 Módosítva: 2013.03.06. 15:31

Adatlap Mazda CX-5 Revolution CD175 AWD - 2013

  • 2191 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 175 LE @ 4500 rpm
  • 420 Nm @ 2000 rpm
  • 6 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    9.4 másodperc
  • Végsebesség:
    204 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.5 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    6.4 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    4.9 l/100km
  • 10 110 000 Ft

Az utastér minősége, ergonómiája szinte támadhatatlan, csak olyan dolgokat lehet kifogásolni, amik az árkategóriában senkinél nincsenek jobban elkészítve, vagy kialakítva. A kapcsolók jól működnek, a funkciók kiosztása logikus, az ülések kényelmesek, noha az első ülés pontosan úgy szűk a lapockánál, mint a Mazda 6 esetében. Ez talán az én testem ergonómiai hibája, nem az ülésé. A sok apró figyelmesség és ötlet közül az ajtók alján lévő dísz műanyagot emelném ki, melynek alsó pereme visszahajlik a küszöb hornyába, így a kerék nem sarazza össze azt a részt, amit kiszálláskor letörlünk a nadrágunkkal, vagy a hosszú szoknyánkkal. Ez okos megoldás, mert a magas padlólemezű autóból  alacsonyabbak küszöbtörlés nélkül nem tudnak kényelmesen kilépni.

Ha a piacvezető európai személyautók ergonómiájához hasonlítjuk, még mindig egy kicsit le van maradva, de legalább nem annyira, mint japán társai. A műszerfalon találunk pár kapcsolót, funkciót, ami a 90-es évek Európáját idézi, például a H és M gombokkal állítható digitális óra. Ezt már menüből szokás megoldani, ami persze nem biztos, hogy jobb, de erre halad a világ. A hifi villámgyorsan kezeli az USB-ről az MP3-as fájlokat, és ha el is távolítjuk a pendrájvot, amíg nem vesszük le a gyújtást,  visszadugáskor tudja, mit hallgattunk utoljára a mapparengetegben. Sajnos nem tudja megjeleníteni a mappákat a lemezborítókkal, mint a hetes Golf, de a Honda CR-V fel sem ismerte a zenét ugyanezen az eszközön.

A motor a mindössze 14:1 kompresszióviszonyú 2.2-es Skyaktiv dízel volt, amely minden teszt alkalmával elkápráztat hangjával és széles, terhelhető fordulatszám-tartományával. Ehhez a motorhoz a hagyományos elvű automata Skyactiv váltó nagyon jó partner. Ha kell, nyomatékból megyünk, ha kell, elforgatja 5000-ig, de nem nyögvenyelősen, hanem vidáman, szép motorhanggal.

Nem mondom, hogy nem vezettem még ennél fürgébben kapcsoló automatát, de nem ez jut róla eszünkbe, amikor intuitív módon választja ki a legjobb fokozatot. Soha nem érezzük, hogy ok nélkül pakolna egyet vissza, vagy föl, márpedig egy utcai autónál ez a jó automata fő ismérve. A 175 lóerő és a 420 Nm, valamint a négykerék-hajtás biztosította tapadás a jól kapcsoló automatával párosítva nagyon fürgévé teszi az autót, és mindig azt érezzük, van még tartalék. Talán szükség is van ehhez a dinamikához a kemény futóműre, ami annyira kemény, hogy kiálltam egy benzinkúthoz megmérni a guminyomást, mert azt hittem, erősen túl vannak fújva a gumik. Nem voltak, és hiába ballonosak a téli kerekek, a futómű bizony néha kényelmetlenül ráz.

A CX-5 tesztelt példánya négykerék-hajtású volt, de ez ne tévesszen meg senkit. Ez az autó nem terepjáró, ahogy társai sem.

Ez a négykerék-hajtás inkább a biztonságot szolgálja, és a csúszós úton való közlekedést, mint a terepképességet. Kicsit azért rápróbáltam csúszós terepre, emelkedőre, hasonlóan, mint a SUV tereptesztünkben a társait, és nagyjából azt az eredményt is kaptam. A hajtás leginkább elöl van, hiába állít mást a gyártó, és a kipörgésgátlóval fékezgetett túlforgó kerekek nem tudnak diffizárként funkcionálni. A csúszós emelkedőn a kapaszkodást hamar feladja, és a műszerfalon világító számos sárga figyelmeztető jellel kerget vissza a stabilabb útra, ahová való.

A teszt során teljesen vegyes használatban a fogyasztás 7.8 literre jött ki száz kilométerre, ami tekintetbe véve az állandó hajtást és a nagy homlokfelület okozta légellenállást bizony nagyon jó érték. Ha azonban városban használjuk, automatával inkább kilenc literrel számoljunk, és ha kicsit is nehéz a lábunk, barátkozzunk meg a kétszámjegyű fogyasztás-értékekkel. Ne sápadjunk el, másnak sincs ez meg kevesebből, sőt!

A tesztautó ára 10.6 millió, de ez az egyik legmagasabb felszereltségű Revolution AWD modell. Ha nem vagyunk tisztában a mai SUV piac áraival, ez kiteszi a nagy D betűt a homlokunkra, de ha körbenézünk, más sem olcsóbb. Az alapára kétkerék-hajtással becsusszan 6 millió alá, de az összkerekes legolcsóbbja már 7.6. Érdekes módon az alap SUV modellek szinte azonos szintről indulnak, de az extrákat eltérő áron mérik, és nem mindenki autóját lehet ennyire felszerelni. Így lehetséges, hogy ha egy CX-5-öst elkezdünk gazdagon extrázni, a Mazda 6-hoz hasonlóan egyre jobban járunk a közvetlen konkurensekhez képest. Egyedül az Opel Antara adja az extrákat olcsóbban, de kevesebb is van belőlük.

A képlet tehát egyszerű: drága Mazda CX-5-öst kell venni, és jól járunk. Az autóra egyébként sem lesz panasz, mert ami jobb nála, sokkal drágább, és más kategóriában játszik.

Népítélet - Mazda CX-5

7,3
Nép
6.3
7.9
7.6
7.5
8.2

Az oldalról ajánljuk

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
  • Hírek

Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek

Továbbra is a Nettuno V6 az úr.

2 órája
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
  • Hírek

Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni

A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.

március 3., 05:59
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
  • Hírek

Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit

A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.

március 3., 05:59
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
  • Hírek

Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak

Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.

március 3., 07:35
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
  • Hírek

Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén

Negtatív rekorder lett.

március 3., 13:16
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
  • Hírek

Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök

Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.

március 3., 10:15
Emissziós pofont kaphat a Tesla
  • Hírek

Emissziós pofont kaphat a Tesla

A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.

március 3., 16:10
Visszafordult a magyar újautó-piac
  • Hírek

Visszafordult a magyar újautó-piac

Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.

március 3., 11:04
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
  • Hírek

„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök

Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.

március 3., 11:20
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
  • Hírek

Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk

Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.

március 3., 16:58
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
Mazda MX-5 Coupé Type-E
  • Hírek

Mazda MX-5 Coupé Type-E

március 3., 14:24