A savanyújóskák és irigy emberek imádni fogják utálni. Messziről látszik, hogy nem olcsó, ránézésre is megérti mindenki: ez egy életmód-termék. Apu vette, mi?! Megdolgoztál érte anyukám??
Szériában lehet full egyedivé szabni, olyan extrákkal, amik egy egyszerű családi autóban nem is léteznek. És az extralistán olyan elnevezések szerepelnek, amin kiakad a gesztiméter. Mindegy, hogy nők, vagy fiatal pasik veszik, egy-egy választásuk miatt hónapokig fogják zrikálni őket a kávézóban, romkocsmában. „Milyen a kocsid belseje? James Blonde? Ne már, a Papa don't peach sokkal frankóbb!” „Sokáig gondolkodtál mi, hogy az I'll be black tetőhöz mégis inkább Purple fiction kasztnit válassz a Greenspotting helyett.” Mintha a marketinganyag gyártására a szégyenteljesen kínos rímek és szóviccek koronázatlan magyar királyát kérték volna fel.
De mindezzel nem kell törődni. Be kell ülni, és vezetni. Mi rossz lehet abban, ha az ember vesz egy kisautót, ami elöl olyan, mint egy akár két számmal nagyobb kocsi, minden fontos, és nem annyira fontos extra benne van? Kellemes anyagok, puha tapintású bőr vesz körül, egy központi érintőképernyőn kezeljük a rádiót, a csatlakoztatott telefonunkat, a telefonra letöltött navigációs programot, válogatunk az MP3-ak közül, vagy nézünk képeket. Sajnos az extralista böngészése közben be fog vésődni az agyunkba az összes idióta, naggyon kreatív elnevezés. De kit érdekel, hiszen sok fejvakarás után, de össze tudunk állítani egy olyan autót, amilyen gyakorlatilag sosem jön majd szembe.
Az Opel Adam esetében az induló ár hangsúlyozottan csak tájékoztató jellegű információ. Szerintem még a mérnökök sem láttak full fapad Adamot. Ha valakinek mégis elég lenne az 1,2-es Twin Port motoros Selection felszereltségű alapmodell, az csak 3 050 000 Ft-ot fog átutalni. De ilyen már csak azért sem lesz, mert van egy csomó dolog, ami tizen-huszonezer forintokért megrendelhető, és így már nagy a csábítás, hogy beikszeljük a velúrszőnyeget. Meg választanánk a sötétszürke műszerfalbetét helyett valami színeset plusz harmincötért, pohártartókat hatezerért, és a My Media egységet kilencvenért. De ezeket már mind nem lehet a legalapabb autókhoz rendelni, minimum egy 1,2-es JAM-et kell választanunk, 3 370 000-ért.
Innen felfelé viszont már széria a minden irányban állítható kormányoszlop, a bőrkormány, a légkondi, a kormányról vezérelhető rádió (ami már CD-t, USB-t és bluetooth-t is tud), a tempomat, acél helyett 16 collos alufelnik. És ahogy megyünk felfelé a GLAM és a SLAM felszereltségekkel, úgy lesz egyre több extránk alapból, és válogathatunk mindenféle kiegészítőt.
Én azt mondom, aki megrendeli a fapad-Adamot, igazi önsorsrontó. Nem azért, mert nem kérhet bele csillagos égboltot imitáló, világító tetőkárpitot. Az induló modell legnagyobb hátránya, hogy nem rendelhető hozzá a My Media, ami nagyon jó ár-érték arányú dolog, Kilencvenezerért érintőképernyőn kezeli az okostelefonunk, kihangosít, navigálhatunk rajta, mindenféle beállítást elvégezhetünk. A navigációs programot az okostelefonunkra kell letölteni, és bluetooth kapcsolattal megjeleníti azt a képernyőn. Vagy nem, mert iPhone-nál madzagosan kell létrehozni az összeköttetést. Sajnos ezt először nem tudtam, és percekig szerencsétlenkedtem a párosítással. De a fizikai kontaktus létrehozása után a kocsi képernyőjén futott a telefonra telepített navi – amit a kocsiból kiszállva is tudunk használni.
Egy pillanatra kanyarodjunk vissza a csillagos égbolthoz. Első hallásra a céllövölde kétpálcás drakula fogsora is igényesebb cucc nála, de igazából nem rossz. Decens, mert a kárpit borítása alatt vannak a kis fénypontok, így kikapcsolt állapotban semmi nem látszik belőlük, és a fényerő is szabályozható. Így mikor beül a friss hódítás, napszaktól, időjárástól függetlenül együtt választhatunk csillagot. Közben az Adam alsóbb régióiban tetszőleges árnyalatú hangulatfénnyel fokozhatjuk a romantikát. Aki biztosra akar menni, hátulról megvilágított műszerfali dekorelemeket is rendelhet. Ha ezek után sem tudja befűzni a kiszemelt csajt/pasit, magára vessen.
Kellenek is ezek a látszatintézkedések a kocsiba, mert a választható motorok egyike miatt sem fog elalélni az utas. A két 1,4-es motort próbáltam, 85 illetve 100 lóerővel. Gyorsulási versenyre nem érdemes nevezni velük (12,5 vagy 11,5 másodperc a nulla-száz), de a városban már a 85 lovas is nagyon kellemes karakter. Alul szépen húz, a kimondottan városi forgalomhoz áttételezett váltóval kellemesen lehet furikázni. Pakk-pakk-pakk-pakk, már ötösben vagyunk, alacsony fordulaton gurulva sem rángat, simán, alapjárat körül kanyarodhatunk harmadikban. Normális embernek, normális közlekedésre tökéletesen alkalmasnak tűnt, de városon kívül egy métert sem mentem vele, Winkler szerint ott már azért hangos.
Elképzelésem sincs, mennyit fogyaszthat normál körülmények közt, a kisebbik kijelzője 7,8 litert mutatott, az erősebbikben majd' tíz literes átlagfogyasztást számolt. Gyanítom, hogy a két liter különbség sokkal inkább volt köszönhető az előző tesztelőknek, mint a két motor közti differenciának. Azt tippelem, hogy a kisebbikkel a hétköznapokban akár 7 liter körül el lehet járni. Nem nagy csoda a bemutatón tapasztalt érték, könnyen elkaphatta az embert a gépszíj, kanyarokban már azért sikításra lehet bírni az utastársat, az útfekvésre nem lehet panasz. Ezen felül kellemes meglepetés, hogy az átlagnál is botrányosan szarabb pesti utakon sem tűnt ünneprontóan keménynek a futómű. Sajnos volt pár gödör, amit nem sikerült kikerülni, mégsem okozott agyrázkódást a dolog, pedig tizenhetes kerekek voltak az autón. Persze a kisautós viselkedést nem tudja levetkőzni, de a fizika a sok pénzért autót vásárlókra is vonatkozik: a viszonylag rövid tegngelytáv miatt néha kissé bukdácsol.
Ha valaki imád hangosan zenét hallgatni, annak érdemes az Infinity hangrendszert megrendelni (ez a hét hangszórós prémium cuccnál is prémiumabb), de csak ha tudomásul veszi, hogy a csomagtartó fele innentől nem létezik. Mivel egy fixen beépített mélynyomóval operál az Adam, nem lehet kivenni, ha valami nagyobb csomagot – mondjuk egy utazótáskát - szállítanánk. Ha ilyen extrém rakományunk van, a hátsó ülést is le kell hajtani, vagy lemondani a nagyzenéről, mert alap esetben azért ha sok minden nem is, de 170 liternyi cókmók belefér.
A kocsi dizájnját is kiveséztük már korábban, sokat nem lehet hozzátenni. A sok króm és csillogó, fényezett betét miatt messziről látszik, hogy nem népautó, spórolós városi rohangászós kocsi az Adam. Hogy egy Minivel, 500-as Fiattal összehasonlítva számít-e ugyanolyan menőnek, majd az idő és a vásárlói reakciók eldöntik, egyelőre elégedettek az opelesek.
Aki kellemes kisautóra vágyik, amiben még a csomagtartó zugait is zajcsillapítják, amibe ugyanolyan jó beülni, mint egy nagyobba, csak kevesebb helyet foglal a városi forgalomban, jól fogja magát érezni benne. Stílusos, kellemes helyváltoztatásra tökéletesen alkalmas, de a hátsó ülés helyhiánya miatt csak kis növésű anyukák tudják Adammal oviba vinni a gyerekeket, igaz, nem fogják rugdosni a háttámlát, mert az kalodaként szorítja majd le sáros szandálkába bújtatott lábukat. Én mindenesetre együtt fogok örülni azokkal, akik megtehetik, hogy akár ötmilliót kifizessenek egy Adamért, igenis menő dolog egy jól felszerelt kisautó, sokkal menőbb, mint egy fapados prémium.