Az autó, amihez nincs xenon...
Hazai bemutató: Seat León - 2013.
...csak LED. A Seatnak átkozottul szüksége volt már egy ilyen autóra. Hogy miért? Például mert a Golf VII. technikája nem lehet olyan rossz.
Tudjuk, hogy a Seat helyzete annak ellenére sem rózsás, hogy már nem nyakig ülnek a mínuszban, csak térdig. Ahhoz viszont, hogy teljesen kimásszanak belőle, autókat kell eladni. Sokat. Kishaszonjárművük nincs, gondolom, önök sem tudják fejből, mi is az a Seat Mii, de elárulom: átemblémázott Skoda Citigo. A Toledo már jobb ötletnek tűnik, és az olcsó autók szegmensében végre visszatérhet oda, ahonnan a Toledo név elindult, bár annyi hátránnyal, hogy ez meg a Skoda Rapid alteregója Az Ibiza pont a legnagyobb válságba érkezett, így nem tudta elárasztani az utakat.
Ezen kívül pedig csak olyan modelleket árul a Seat, amelyek kifelé araszolnak már az árlistákról. Az Altea, Altea XL és az Exeo már nem fog bankot robbantani, ezek közvetlen utód nélkül fognak megszűnni.
Nem csodálom, hogy örülnek az új Leónnak, mert a Toledo-León páros lehet az, ami meglódítja a szekeret. Ennek rendje és módja szerint meg is adták a módját a hazai bemutatónak, a helyszín a pár napja megnyitott Budapest Music Center – pár centin múlt, hogy egyáltalán befért a demóautó. Maga az alapító, Gőz László köszöntött minket, de az esemény díszvendégeként megjelent Cseh László olimpikonunk is, akit hagyományosan a Seat támogat. És aki most kapott is egy új Leónt használatra.
Ami a kocsit illeti, valami váratlanul jóra számítottam, mert aki ült a hetes Golfban, az tudja, olyan rossz nem lehet. Ugyanarra az MQB-modulrendszerre épül, ugyanazokkal a motorokkal, váltókkal, mi baj lehetne? Elárulom: a minőség – és itt nem is az összeszerelésre gondolok, hanem az anyagokra és a hangszigetelésre.
Pont ez volt a baj a León-Altea-Toldeo vonulattal. Akkoriban a Golf V volt az alap, csakhogy az utasteret olyan anyagokból rendezték be, amelyek inkább az Ibizába valók lettek volna. Nagy, kemény, kongó műszerfal, bénán kezelhető rádió, miegyéb. Nem rossz autók, csak nem voltak vonzók. Hogy egy példát mondjak: egy Leónhoz képest miért jó az egyterű Altea, amely mindössze annyival tud többet, hogy több levegő van az ember feje fölött a plafonig? Ellenben nem variálható, mint mondjuk a Scénic, holott ezért venne ilyet az ember. A kivétel talán az Altea XL, amely tényleg felfoghatatlan méretű csomagtartót kínált. Igaz, kis időre még megkegyelmeztek neki, még egy évig marad a kínálatban (az Alteával együtt), hogy aztán az új León kombi leváltsa.
De itt még nem tartunk, egyelőre az ötajtós verzió érkezett meg a piacra, a háromajtóst már megmutatták Genfben a közönségnek, a kombit viszont még csak Papp Zoltán, a márkaigazgató látta. Szerinte jól néz ki, de hát minden márkaigazgatónak maga felé hajlik az esztétikai érzéke. Én mindenesetre annyit megengednék magamnak, hogy ez a León sokkal könnyebben emészthetőbb forma, és már ránézésre is nagyon más, mint egy Golf. Pedig tényleg csak milliméterekben mérhető különbségek vannak a két autó között.
Hogy mégis mitől bizakodó a márkaigazgató? Mert szerinte egy golfos nem venne Seatot, és ebben valószínűleg 99,9 százalékig igaza is van. A Leon a franciákra a legveszélyesebb, esetleg még a Focus és Astra párosra, tejesen jogosan. Igaz, műszakilag nem minden ponton azonos a VW-vel, például nincs benne elektromos kézifék, de senki sem az alapján vesz autót.
Viszont tud pár dolgot, amit mások nem. Például a tömegautók közül valószínűleg a León az első, amely teljesen LED-es világítással is kérhető, vagyis nemcsak a hátsó fényeket és elöl a nappali fényt szolgáltatják a diódák, hanem a tompított és távfényt is. Van távfény-asszisztens is, amely automatikusan tompítottra vált, ha szembejövőt lát a kamera, sőt, huzamosabban 110 km/óra fölött a tompított fénycsóva kicsit megnyúlik.
Persze ezek extrák, nem is olcsón, 350-420 ezer forint a felár, ha nem valamilyen akciós csomagban kapja valaki a full-LED csomagot. De ahhoz képest, hogy a LED-világítás eddig a legdrágább luxusautók és sportkocsik (Lexus LS, Audi R8, A8, stb) világa volt, igazi különlegesség. Olyannyira, hogy a León opciós listáján nincs is xenonfény. Nagyon fontos extrának tartják még az üvegtetőt, de a Seathoz megkaphatók a ma szokásos segédelektronikák, mint sávtartó, fáradtságfigyelő, és hasonlók. Arra is felhívták a figyelmet, hogy már a legalapabb rádió is érintőképernyős.
A Leónt gyorsan kipróbálva az első benyomás jó. Sőt, nagyon jó. Egyrészt az érzékelhető minőség két generációnyit fejlődött, az alap dolgokkal pedig nincs hiba: az ülés, a kormány állíthatósága, a tér és a csomagtartó mérete (380 l) mind olyan, amit ma elvár az ember egy akkora kocsitól. Pozitívum, hogy a zongoralakk-feketéből kevés van az utastérben (ha már van), viszont az övmagasság-állítás hiánya nem tetszett. Tudom, az 1-es BMW-ben sincs, de akkor is jár érte egy ejnye.
A korábbi Leónból átülők számára kellemes meglepetés lesz, hogy az A-oszlop feleannyit takar ki a forgalomból, és visszatértek a rendes ablaktörlők. A korábbi modellen ugyanis a lapátok függőlegesen, a tetőoszlop mellett pihentek, télen jól begyűjtötték oda a havat, továbbá a holtteret is növelték az amúgy is vastag tetőoszlop mellett. Bár jó ötletnek tűnt, egyáltalán nem véletlen, hogy senki más nem csinált hasonló ablaktörlőket. Szerencsére most már a Seat is belátta.
A motorpark szintén ismerős a konszern autóparkjából, az alap a benzinesek az 1,2-1,4-1,8 TSI sorból kerülnek ki, az alap mindössze 85 lóerő, az 1,4-esből van 105, 122 és 140 lovas, sőt, jövőre már a hengerkikapcsolásos verziót és a CNG (sűrített földgázzal üzemelő) verziót is árusítani fogják. A remek 1,8 TSI egyelőre a csúcs, 180 lóval, de ez alaphangon 7,5 milliótól elérhető. A dízeleknél az 1,6 TDI-től várnak sokat (90 vagy 105 LE), de lesz 2 literes TDI is a kínálatban, 150 lóval, de szintén a 7,5 milliós árrégióban. Akárcsak a Golf és az Audi A3 esetében, a 150 lóerő alatti modellek csatolt hosszlengőkaros hátsó futóművel készülnek, a multilink csak efölött jár.
A bemutatón egy 1.4 TSI-t sikerült megkaparintani egy rövid körre. A hangszigetelésről annyit, hogy észre sem vettem, amikor a stop-start rendszer leállította a motort, csak azt lehetett észrevenni, hogy újraindult, mert kikuplungoltam. A turbómotorról tudjuk, hogy jó, ebben a Seatban sincs ez másként, a váltó kellemesen csusszan a fokozatokba. Érdekes, hogy a futóművet elég sportosra és közvetlen kormányzásúra hangolták, ami a IX. kerület útjain nem mindig kellemes, de még nyelvharapdálás elviselhető. A fék és a kuplung kis erővel működik, ez a León már a felszínes próba alapján is jó gép.
Hogy mennyiért? Az árlistán a Entry kivitel a felütés, 3,9 millióval, de ha az ember elkalandozik a Seat honlapján a konfigurátorba, rádöbben, hogy ennyiért még nincs klíma és rádió. Vagyis még rá kell költeni, pár százezret. Ennél sokkal érdekesebb a Reference szint, amelynél van egy eleve 250 ezer forintos engedmény Seat Akció címén az extralistán, ami kiegészül a Reference Akcióval (-800 ezer Ft)igaz, ehhez be kell választani 400 ezer forintnyi extrát (ködlámpa, parkradar, könnyűfém felni, multikormány), de a matek állása szerint így ott vagyunk, hogy a 4,9 milliós autó hirtelen 4,3 millióra olcsósodik. Ilyet még nem láttam konfigurátorban: minél több extrát kattintok be, annál olcsóbb lesz az autó – egy darabig. Sőt, kevesebbre jön ki, mint egy felklímázott-rádiózott Entry. Persze érdemes beválogatni még pár dolgot, de 4,5 millióért már egész normális lehet. Az ESP-t és a hét légzsákot egyébként mindegyik kivitel megkapja.
Hogy bejön-e a Seatnak? Nem tudom, de az autó rendben van. A márkaigazgató szerint azért is vannak bajban, mert amikor még ment a szekér, a vásárlóik 80 százaléka volt magánvásárló, és csak 20 a céges. Ma viszont nagyon nehéz bekerülni flottás körökben az első tízbe is, holott ez mozgatja a piacot. Nem mondom, a Seat aktuális szlogenje, az Enjoyneering sokkal gyengébb, mint az Autó Emoción volt, de összességében talán egy rossz szlogennel jobb autókat árulni könnyebb, mint fordítva.