Az Y generáció autója
Bemutató: Renault Captur - 2013.
Dicsérendő az igyekezet, amely hasznos, mégis elfeledett apróságokat talál fel újra. Többé nem kell az utastérben görnyedve súrolni a kárpitot: az évek múltán is olyan lesz, mint újkorában – TV-shopba illik a mondat, amivel a Zip Collectiont bemutatják. A kiviteltől függően kapható Zip lényege, hogy az üléshuzatok lezipzározhatóak, így a ruhákkal együtt akár be is lehet dobni őket a mosógépbe. Hasonlóan okos a lapos szélvédő miatt kivitelezhető Easy Life, ami egy tizenegy literes, kihúzható kesztyűtartó az utasoldalon, és még a tanulmánytól is áthoztak valamit: hálós zseb az első ülések háttámláján.
A beltér leginkább az említett három elem miatt érdekes, de természetesen itt is a személyre szabhatóság, ami elviszi a figyelmet. A második felszereltségi szinttől kezdve például négyféle kárpitozás és nyolcféle Zip Collection lehúzható huzat választható, így akár a hét minden napjára más környezet alakítható ki. A középkonzol, a kesztyűtartó, hangszórók és a légbeömlők hatféle dekorszínben törhetik meg a műszerfal egységét, és akkor ott van még három optikai dekorcsomag, amelyek többek közt a kormánykereket borítják be furcsa mintákkal.
A Cliónál hat centiméterrel hosszabb és tizenkét centiméterrel magasabb crossover a szegmenshez mérten tágas. A hátsó ülések tizenhat centis úton tologathatók, így attól függően, hogy a lábaknak vagy a csomagoknak kell inkább hely, a csomagtér 377 és 455 liter között variálható, és ezt még meg lehet támogatni a két szintbe helyezhető padlóbetéttel is. Hátratolt első és hátsó ülésekkel egyébként nincs az autónak olyan pontja, ahol ne fértem volna el az egykilencvenkettőmmel.
Ha tartjuk magunkat az alapfelvetés mellett, hogy a Captur az Y generáció apró családi autója, a stílus, az egyedig és a praktikum mellett a sikerfaktor megkerülhetetlen része a kütyük minősége. Jó hír a digitális bennszülötteknek, hogy az R-Linkkel a hétcolos érintőképernyőn gond nélkül végezhető mobilinternetezés, levelezés, és egy pillanatra sem kell elhagynunk a globális falut. A multimédiás rendszer szintén a Clio öröksége, és tartalmazza többek közt azt az R-Sound nevű mókás alkalmazást, amit már leteszteltünk a Clio Grandtourban. Az R-Link ha kell, hangosan olvassa fel a leveleinket, és az e-mailekhez hasonlóan friss infókhoz juthatunk vele időjárásról, útlezárásokról, benzinkutak aktuális árairól, de főbb nemzetközi hírekkel vagy koncertdátumokkal is szolgál – az okostelefonok korában ez már nem is annyira érték, inkább elvárás. A navit is tartalmazó rendszer ára még nem ismert, de valószínűleg ugyanannyiba lesz majd, mint a Grandtourban (120 ezer).
Nem meglepő, hogy a motorkínálat is cliós. A két benzinest és a két dízelt a takarékosságért áldozták be. Az Energy felhozatal a kilencven lóerős TCe (0,9 literes) és dCi (1,5 literes) motorokból áll, melyek közül előbbire 4,9, utóbbira 3,6 literes fogyasztást ígérnek százon. A paletta legerősebbje, a 120 lóerős TCe már a kezdetektől rendelhető lesz a duplakuplungos váltóval, ami 90 lóerős dCi-hez is jön majd, de az csak valamikor az év második felében.
Összkerekes változat még felárért sem jön a Capturből, lesz viszont egy viszonylag jól felszerelt alap, amibe visszagurulásgátló, fűthető, motorosan állítható külső tükrök, tempomat, elektromos ablakok, Bluetooth- és USB-csatlakozó kerül, az Energy motorok pedig megkapják a start-stop rendszert. Már csak az árát lenne jó tudni, és akkor sejtenénk az esélyeit, mert konkurencia lesz bőven. Az eddig is népes szegmensbe hamarosan megérkezik a Ford Ecosport, a Peugeot 2008 és a Fiat 500X, így nem árt, ha a fiatal kiscsaládosokon túl másnak is meghozza majd a kedvét.