A legjobb kis vakarcs félmillióért
Használtteszt: Ford Puma - 1998.
Éppen fotózni mentem, amikor összefutottam a Winklerrel, aki az „Üvegtigris? Fapuma!” felütéssel nyitott. Éppen öt perccel azelőtt vitattuk meg Tibi haverommal a „szélesre tárt pumák” kérdéskört, és messze még a kultúrtörténeti analógiaparádé vége.

Mi Puminak hívjuk, ami valamivel rosszabb, mintha nem becéznénk sehogy. Nem biztos, hogy a fentiek miatt, de sokan azt hiszik, női autó. Egészen nagyot tévednek. Ritkán fordul elő nálam, hogy kifejezetten a marketing irányítaná figyelmemet egy típusra. A Ford Pumára valószínűleg nem figyeltem volna fel, ha nem Steve McQueennel reklámozzák, a Bullit című, autós üldözésről elhíresült filmjére utalva. A reklám annyira híres, hogy még a making of-videó is felkerült, deklaráltan nem csak én vettem miatta Pumát.
Ennél világosabban nehéz elmondani, mit akart a Ford a Pumával. Persze a legtöbben az utcán látnak Pumákat, és pont nem érdekli őket, hogyan reklámozott a Ford 1998-ban, így a barátságos krumpliformánál leragadva alkotnak véleményt: szinte mindenki az Opel Tigrához hasonlítja. Én azt látom női autónak, pontosabban egy jól átszabott B Corsának. A Puma viszont több a negyedik generációs Fiestánál.
Más kérdés, hogy a Ford volt pofátlan. A Tigra évekkel korábban jelent meg a kupésított kisautó-koncepcióval, ők meg szépen megcsinálták ugyanazt, valamivel jobban. Még ahhoz is volt arcuk, hogy megmaradjanak a macskanév-vonalnál. A japánok a Nissan 100NX-szel és a Mazda MX-3-mal jóval előrébb jártak, már be is fejezték azok gyártását, mire a Puma megjelent. Az előbbihez volt is szerencsém, jó kis autó az is, de a Pumánál jóval lágyabb.

Az alap adott volt, de a Ford éppen akkor kezdett a vezetési élménnyel foglalkozni, azért lett a Focus is annyira jó. A Puma feszesebb futóművet kapott a Fiestáénál, a motorok fejlesztésében pedig a Yamaha segítségét kérték, amely nem csak zongorát gyárt ugye, hanem a Volvo XC90 V8-asát, meg azb 1988-92 közötti Forma 1-ben futó V12-est is. A kis Puma 1,4-es, 90 lóerős, illetve a Ford egyéb modelljeiben nem alkalmazott 1,7-es, 125 lóerős VCT motorokkal lelhető fel a magyar használt-szférában. Nem kiugróak a teljesítményértékek: nem kihegyezett motorok. A Ford minden bizonnyal hétköznapi élményautót akart, inkább a sebesség illúziójával, mint komoly teljesítménnyel.

Magamtól fel sem merült bennem a Puma gondolata. Japánautós vagyok, a saját hobbiautóm utoljára egy 93-as Honda Accord volt. Elégedettek voltunk az asszony békalámpás Corollájával, de egy olvasó bogarat ültetett a fülembe. Megkérdezett, mit javaslok egy pár típus közül, ott volt a Puma is. Megnéztem az árakat, megdöbbentem, mennyire olcsó (néha nem fogja fel az ember az idő múlását), és azt mondtam: legyen.
Az asszonynak szerettem volna másik autót egy ideje. A RAV4-es Toyotákra volt ráizgulva, de abból a második generációs másfél milla, az elsőből 8 kilóért hulladékok vannak, és a RAV 4 bizony egy haszonjármű kényelmét nyújtja, a használt példányok meg az állapotát, szakadt kárpitostul és ganéstul. Így pár RAV4 után megmutattam neki a Pumát, és nem nagyon kellett győzködni.

A Puma a 90-es évek organikus, mindent kerekítő, és a lehető legidiótább amőbalámpákkal operáló korszakának szülöttje, mégis jól sikerült. Nem mondom, hogy új korában feltétlenül tetszett, de a formaterv beérett. Kisautóként kevésbé béna, mint a nagy testvér Cougar, és a Ford inkonzisztens formatervezése sem jellemző rá. Erre nem dobtak egy oda nem illő formájú lámpát vagy hűtőrácsot: a formaterv egységes egész, pár - számomra igen vonzó - finomsággal. Ilyen például a B és C oszlop közötti kisablak íve, ami talán tisztelgés a legendás Ford Capri előtt, de nem tudom nem látni benne a 911-es Porschét.
Mint fentebb említettem, szerintem nem kifejezetten női autó, de sokan annak tartják, ezért sok a női tulajdonos, ennek inkább előnyeivel, mint hátrányaival. A legjelentősebb merítés az apucitól/palitól kapott autó, ők meg azért eltolták a szervizbe. Anyu általában nem hányt bele, és nem cipelt vele cementet. Vannak megkímélt állapotúak, és a szakadtabbak sem vészesek, jellemzően a korrózió a probléma, főleg hátsó sárvédőíven. Mi megpróbáltunk kompromisszumot kötni: legyen a lehető legszebb, természetesen műszakilag jó, de ne kerüljön 8 kilóba.

Sikerült egy rozsdamenteset találni egy-két karccal, jobb első sárvédőnél törésből fakadó gányolással, szép belsővel (igaz, gyári hifi nélkül), plusz alufelni-garnitúrával és rozsdamentes dobbal 470-ért. Ami ugye azt jelenti, hogy kipufogót már cseréltek, nekünk nem kell egy darabig. Nem tökéletes, de ennyiért adja az élményt. Ez még a régebbi, teljesen mechanikus műszerfalas, 1998-as példány, ebből az évjáratból már vannak újfajta, a megtett kilométert folyadékkristály-panelen mutató műszeregységgel rendelkezők is. Az órában 20 ezer, mert csak ötszámjegyű. Lehet gondolkodni, hogy ez most 120 vagy 220, én az utóbbira szavazok, bár tőlem 320 is lehet. Szerencsére ezt nem a Smart élettartamára tervezték.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
