Ennyiért a Golfot kell venni

Megvolt: Škoda Octavia Elegance 1.6 TDI - 2013.

2013.05.20. 07:54 Módosítva: 2013.05.20. 11:29

Adatlap Skoda Octavia Elegance 1.6 CR TDI - 2013

  • 1598 cm3-es,soros 4 hengeres dízel
  • 105 LE @ 3000 rpm
  • 250 Nm @ 1500 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.8 másodperc
  • Végsebesség:
    194 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    3.8 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    4.6 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    3.3 l/100km
  • 6 144 170 Ft

Vezettem azt a Golfot, amiről Csikós írt cikket. Újságírópokol volt a címe. Egy olyan autóról szólt, amiben megvan a modern dízel technika, pont ez a motor, mint ebben az Octaviában. Amiben élhető módon válogatták össze az extrákat, mint a Leonban. Ami két nagyságrenddel tűnt halkabbnak mindkettőnél, főleg a motorzaj, futóműzaj és a szélzaj tekintetében.

Szerkesztőségi álláspontunk, hogy az előző Octavia túl jó volt. Kicsit kellett rontani rajta, hogy újra legyen miért mást választani. Jelentem: sikerült. Na, de hogy rontanak el valamit? Például búgatják benne a sok zajt. Aztán kényelmetlen lesz hátul: lábtér van, de az ülőlap rövid, a támla meredek, és a rugó nagyokat dobál. Aztán le lehet szedálni a szellőzést: csak egy csíkban fújjon, buffogjon az automata klíma, amikor külső és belső keringetés között vált. Fel lehet srófolni az árát, és már kész is. Ugye, hogy így már nem egyértelmű, a választás?

Kivéve, ha kell a csomagtér is, mert akkor az Octavia szinte ellenfél nélküli a konszernnél, de még a piaci vetélytársakkal szemben is erős. És nem: nem Golf a konkurense, hanem a sok kompakt szedán, amit jól ismerünk a reklámokból; a lépcsős hátú Astra, Focus, netán a Jetta.

Kár azért az öt centiért, amit betoldottak a tengelytávba, hogy az Octavia hátsó lábtere és csomagtere nagyobb lehessen. Inkább csinálták volna meg rendesen a hátsó ülést, hogy felnőttnek is kényelmes legyen. Bár, ha megnézzük, a gyerek elfér, ha cégesként fut, ott se gyakori a hosszú távú hátsó utas. Taxinak meg épp így ideális. Na, végül csak sikerült megnyugtatni magam, hogy ez így felel meg a piaci igényeknek.

Most, hogy nagyjából képbe kerültünk, mi is az Octavia pontosan, foglaljuk össze: MQB platformos, ennek megfelelően modern és tartósnak szánt műszaki alapokra épülő VAG-konszern autó, ami alsó középkategóriás, kettőhetvenes tengelytávval, gigantikus csomagtérrel. Innen indulunk tehát, 10,8-as gyorsulással, egészen a 194 kilométeres végsebességig.

Fő vonzereje a csomagtere, ami egyrészt 590 literes, ami bő másfélszerese a Golfénak, de lenyitva másfél köbméternél is több, ami szine megkérdőjelezi a kombi kivitel létjogosultságát. A csomagtér felcicomázására sem sajnálták az energiát: csomagtérháló, 12V csatlakozó, sízsák, kampó, giga ajtó, széles nyílással.

Nagyon kedves az Octaviától, hogy elhalmoz bennünket vezetési tanácsokkal, szól, hogy húzzuk fel az ablakot sztrádatempónál, kapcsoljunk lejjebb, vagy feljebb, vagy ugyan lépjünk már le a kuplungról, így nem tudja leállítani a motort, hogy spóroljon nekünk. Nem mintha sokat kellene spórolni ezen az 1,6-os közös nyomócsöves dízelen, mert elcsetteg vegyesben hatkettővel, amit akárhonnan is nézünk, nem sok, főleg, hogy 250 newtonmétert tud, tehát erős.

Ára van a spórolásnak, mégpedig a nem menés. Kis fordulaton legalábbis, valahogy 1800 körülre éled a turbó, kábé innentől még pár szempillantás, és mind a 105 lóerő velünk van. Aztán megy, de szól is, hogy váltani kell, mert pazarlódik elfele a gázolajpára. Nyilván fejlesztési költség oka van, hogy nem tettek rá még egy (két) turbót, és tudják mit? Megint igazuk van - ennyivel kevesebb romlik majd el. Na de ha elindult, akkor megy, sztrádán úgy felugrik 140-re, hogy csak a tempomat állta útját a további fékeveszett lábrázásnak.

A futóművet illetően elég határozott véleményem van, így, hogy szinte az összes MQB platformos autót vezettem. Ügyetlenebb a Golfnál, főleg hátul. Ott ugyanis dobál elég rendesen, üresen is, terhelésen is. A hangjából is jóval több bejön az utastérbe, mindenféle gördülési és mechanikai zajok szórakoztatnak bennünket útközben. Az útról leesni persze nemigen fog, mindenféle elektronikus kütyü segít neki.

Gyászos a fekete belső; ha egy kicsit is szeret élni, válasszon más színt. Elég jó a világos drapp Škoda-bél, nem is kerül sokba, és nemcsak az üléseket tartalmazza, hanem a szőnyegeket és a műszerfal alsó részét is. Jó ötlet viszont a szöszös filc anyaggal bélelt zseb, amibe sok minden befér, és mivel bélelt, nem zörgedezik. Szimpli klevör. Az érintőképernyő designja bőven megüti az elégséges szintet, még ha audiáháromi magasságogkba nem is ér fel. A navit szoftver hiányában nem sikerült kipróbálnunk, de biztosan jó, ahogy az érintőképernyő ujjközelséget érzékelő funkciója is.

Furcsa viszont, hogy a tükröt nem ajtónyitáskor hajtja ki, mint az összes többi autó, hanem a gyújtás ráadásakor, pontosan amikor indítóznánk, és az akkunak le kell küzdenie a dízelmotor kompresszióját. Ez biztosan valamilyen hibabeépítő ügyosztály, nehogy tökéletes legyen törekvésének eredménye. Ugyanígy érthetetlen a tükrök külső szélén lévő indexvisszajelző, ami felénk mutat vissza. Ha nagykorában holttérfigyelővé válna, megérteném, de így, ott a tükör végén villogva a semminek, totál értelmetlen.

Szavazzon!

Eljutottunk a beszélgetés legkínosabb pontjáig, az árig. Ez az autó egészen pontosan 5.99 milliós alapárról indul, erre jönnek a fűthető ülések, a navi, a parkradar, a nagy kerék, a Simply Clever csomag, és a Bluetooth. Így már 6,7 millió. Ebből jön le 600 000 forint bevezetési akció, és máris megvan a kedvezményes árunk, a 6,1 millió forint. Ha a cég ilyet akarna venni, nem tiltakoznék, mert a gyerek még gyerekülésben, a cucc sok, keveset eszik, soha nem ülnek hosszú távon hátul felnőttek. De saját pénzből inkább a Golf.

Totalcar értékelés - Skoda Octavia Elegance 1.6 CR TDI - 2013

Ha a csomagter a fontos, Octavia, ha barmi mas, akkor a Golf ennyiert.

Népítélet - Skoda Octavia