Egy olcsó autóban mindig van valami, amit látszólag szándékosan rontanak el. A formaterv borzalmas, vagy az anyagok kivételesen igénytelenek, az alapmotor hat szánalmasan gyengének, esetleg a térkínálat, netán a kivitelezés minősége csapnivaló. Sokáig azt gondoltam, ez törvényszerű is, pedig nem az.

Amióta a Dacia felrúgta a konvenciókat, és elkezdett szemtelenül olcsó, mégis használható autókat kínálni, nemigen akadt komolyan vehető ellenfele. A Peugeot 301-es, és testvérmodellje, a Citroën C-Elysée tűnik a Logan első igazi kihívójának, de papíron ezek sem valami érdekesek. Látszólag egyetlen dologban múlják felül a román modellt, valamivel jobban néznek ki, bár a Logan második generációját ismerve már ez sem egyértelmű. A népautó Citroën-változata azonban bizonyította, hogy adatok és képek milyen keveset mondanak el egy autó karakteréről.
Nem lehet egyszerű feladat ilyen spórolós szedánt tervezni. A nagy testhez rendszerint kis kerekek tartoznak, a motortér kicsi, a csomagtartó viszont hatalmas. Nem is szokott igazán összejönni a dolog, bár a PSA formatervező brigádjának legalább nem egy meglevő modellből kellett kiindulniuk, ami megteremtette a lehetőségét, hogy ne egy Renault Thalia-szerű szörnyet szüljenek.
A lehetőségekhez képest jó munkát végeztek a Citroënnél: a C-Elysée magas orrával és övvonalával, alacsony profilú ablaksorával és a tetővonal ívét folytató csomagtartóval már-már elegáns jelenség, sőt, a visszafogottabb orr-kialakítás miatt talán Peugeot-ikrénél is egységesebb képet mutat. Egy kicsit nagyobb méretben, jobb arányokkal talán még egy nagy luxusautónak is jól állt volna a forma – bár ilyen már egyáltalán nincs a francia cég kínálatában.
A kicsit felvágós forma nevetségesen is hathatna, ha a beszállásnál ugyanaz a mellbevágó kontraszt fogadná az embert, am az efféle olcsó autókat általában jellemzi. A spórolós Citroënben azonban az a legmeglepőbb, hogy belül sem üvölt róla az olcsóság. Nem használtak szuperigényes anyagokat, de a világos szövetkárpitozás és a műszerfal fémes színű betétei szellős, világos környezetet teremtenek. Nincsenek feltűnően sivár, tagolatlan felületek, és ami még meglepőbb, pontatlan, igénytelen összeszerelésnek sincs nyoma. Egyszerű, de élhető környezet benyomását kelti a Citroën belseje, amelynek láttán nem az jut eszünkbe, hogy miért kellett ezért a rémségért milliókat fizetni.
A spórolás nyomai persze felfedezhetők, ilyen a váltókar elé, a középkonzolra telepített két első ablakemelő-kapcsoló, a narancssárga-fekete monokróm központi kijelző, vagy a kurblis hátsó ablakok. De ezek egyikét sem éreztem bántónak, mivel mind egyszerű, de használható megoldás. Egyetlen eszetlen megoldás jut csak az eszembe, a hátsó üléspadba integrált két fejtámla. Nem elég magasak, így a felnőtt utasok nyakát támasztják, ami veszélyesebbnek tűnik, mintha egyáltalán nem volna hátsó fejtámla.
A C-Elysée ráadásul egyáltalán nem szűk. Nem csak elöl van benne hely bőven széltében-hosszában, de hátul is. Négy átlagos felnőtt kényelmesebben utazhat benne, mint némelyik, akár milliókkal drágább középkategóriásban. A magyarázat egyszerű: az autó, bár ugyanazokra az alapokra épül, mint a jóval kisebb Citroën C3 vagy a Peugeot 207-es, több mint 4,4 méter hosszú, tükrök nélkül is közel 1,75 méter széles, a tengelytávja pedig 2,65 méter. Nem csoda, hogy az 506 literes csomagtartó mellett is marad hely bőven az utasok számára. Bár a szedán-forma nem különösebben célszerű, ezen igyekeztek javítani a tervezők, azzal, hogy az 1:2 arányban dönthető üléstámlák mögött a nyílás ugyanolyan széles, mint maga a csomagtér.
Kíváncsi, hogy boldogul az 1,2 literes háromhengeres a termetes autóval? Lapozzon.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
