
A fotókon szereplő autó külsőre egy borzalom. Évek óta arra tartják, hogy rozsdás vasakat szállítson bontókból, bontóba, olajos dolgokat innen-oda, és ha a családban valakinek elromlik valamije, hát beleülhessen, és kinyomhassa a szemét, vagy teleszórhassa kólásdobozzal. Szinte felüdülés, amikor padlógázzal, hat-hét személlyel elmehet egy tópartra, és vonóhorgára akasztva az utánfutón húzhatja a kenut, szörföt, vagy akármit. Ilyenkor nyolc liter alatt is elvan. Orvos mondta, hiszek neki. Nincs oldala, amin ne lenne szégyenteljes folt. Nincs küszöbe hegesztés nélkül. Nincs egy végig érő díszléce. Lehangoló.
Évekkel ezelőtt, míg nem volt ennyire gyalázatos külső állapotban, megpróbálták eladni. Nem sikerült, pedig egy évig hirdették. Aztán rájöttek, hogy a gyakorlati értéke jóval több, mint amit az árából venni lehetne, így maradt. Azóta ez az Odüsszeusz a családi mindenes, a szerelők stábautója, a csereautó, és gondolom, a kutyaól is.
A kinézetétől eltekintve meglepően jól működik. Igazából ez volt a vásárlás előtti főpróba, hogy tudjam, tényleg szeretnék-e egy ilyen kocsit. És a riasztó külső ellenére Rita asszony és a gyerekek is azonnali vásárlásra buzdítottak. Apa vegyél ilyen buszt!
Benzines, mégpedig a kétliteres, 121 lóerős, ez pont az a motor, ami a tíz évvel ezelőtti XM-emben volt. De ez nem az eredeti motorja, már cserélték. Sehol sem erős, sehol se nyomatékos, de úgy forog bele az ötezerbe, mintha nem is lenne 1,6 tonna a sárnehéz autó, amit mozgatnia kell. Hamarabb is el lehet váltani, persze, és akkor nem eszik tizenkét litert, de valamit valamiért. Dízellel egészen biztosan jobb érzés vezetni, bár a benzines járáskultúrája miatt vonzó.
Gyanús volt, hogy egy tízkilós porral oltó nézett velem farkasszemet a beüléskor, de szerencsére a gyerek nem látták, mert csak a bal oldali tolóajtó nyílik, a jobb oldali meg se moccan. Mondtam, ez típusbetegség. Megkaptam a választ: a múltkor ki akart gyulladni, elővigyázatosságból van ott. Vigyázzak, mert az üzemanyagszintmérő nem jó, amikor felet mutat, akkor üres.

A vezetési pozíció nem teherautósabb, mint mondjuk egy Twingóban, épp csak annyival laposabb a kormány, hogy észrevesszük, az üléshelyzet meg nekem kényelmes. Az ajtó olyan messze van, hogy lehetetlen rákönyökölni, elképesztően széles, gondolom az EUR raklap behelyezhetősége tervezési szempont volt.
Sem a hajtásláncból, sem a futóműből nem jönnek rendellenes zajok, még ebben az állapotában sem. Persze lehet, hogy jól karbantartott jómunkásautóról beszélünk, de én azért valószínűbbnek tartom, hogy a személy változatban a maximális terhelés harmadával üzemelő autók egyszerűen jobban bírják. A szervó férfias, sarokig kitekerve kicsit sír. Afelett nem tudok napirendre térni, hogy mennyire lágyan rugózik. De hát francia.

Az összes utastéri kapcsoló használata az istenkísértés kategória, sohasem derül ki, melyik marad a kezünkben, vagy épp melyik átkapcsolása borítja lángba az utasteret. Szerencsére egyik se tette, de a kilencvenes évek francia autógyártási gagyija velünk van. Amihez hozzáérünk nyöszörög, kattan, recseg, vagy letörik. Ésszel használva el tudom képzelni, hogy túléli, de azért nem lehet véletlen az az negyven centis műanyag burkolat sem, ami a csomagtartóban feküdt magára hagyatva, örökre elválasztva eredeti helyétől. Egy ikon égett csak a műszerfalon, szerintem az ABS-é, addig a határig nem fékeztem, hogy kiderüljön.
Az ülések háttámlája leesve, a kárpit koszos szürke, de mint tudjuk, munkásautó. El tudom képzelni, hogy tíz év múlva is tökéletesen működik majd, csak nála ez a tökéletes. De ezt nagyon tudja. Szóval ez a háromszázezres kategória, az fél, háromnegyedmilliós ennél annyival tud többet, hogy nincs ennyire ütve, kopva, horpadva, a díszlécek többsége megvan. Esetleg dízel van benne, abból is a modernebb, mert a szakértő szerint a HDI (Fiatban JTD néven ugyanaz) már olcsóbban javítható, mint a régebbi, köradagolós fajta.

Pár jellemzően fogyó alkatrész ára a HDI motoroshoz:
Vezérlés szett, ebből a legdrágább sincs 50 000 vízpumpástul, feszítőstül
Kettőstömegű lendkerék: 130 000, vagy szettben a kuplunggal: 200 000 Ft
Fűtőradiátor: Nissens 18 000 Ft
Hűtő: Valeo 28 000 Ft
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?
- Hírek
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.
- Hírek
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.
- Hírek
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
Az áramot nem kosárban adják.
- Hírek
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.
- Hírek
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
Csak a hétköznapi csúcsidőkben.
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
