Családi autó fillérekért

Használtteszt: Fiat Ulysse - 2001.

2013.11.19. 06:54 Módosítva: 2013.11.19. 09:16

A fotókon szereplő autó külsőre egy borzalom. Évek óta arra tartják, hogy rozsdás vasakat szállítson bontókból, bontóba, olajos dolgokat innen-oda, és ha a családban valakinek elromlik valamije, hát beleülhessen, és kinyomhassa a szemét, vagy teleszórhassa kólásdobozzal. Szinte felüdülés, amikor padlógázzal, hat-hét személlyel elmehet egy tópartra, és vonóhorgára akasztva az utánfutón húzhatja a kenut, szörföt, vagy akármit. Ilyenkor nyolc liter alatt is elvan. Orvos mondta, hiszek neki. Nincs oldala, amin ne lenne szégyenteljes folt. Nincs küszöbe hegesztés nélkül. Nincs egy végig érő díszléce. Lehangoló.

Évekkel ezelőtt, míg nem volt ennyire gyalázatos külső állapotban, megpróbálták eladni. Nem sikerült, pedig egy évig hirdették. Aztán rájöttek, hogy a gyakorlati értéke jóval több, mint amit az árából venni lehetne, így maradt. Azóta ez az Odüsszeusz a családi mindenes, a szerelők stábautója, a csereautó, és gondolom, a kutyaól is.

A kinézetétől eltekintve meglepően jól működik. Igazából ez volt a vásárlás előtti főpróba, hogy tudjam, tényleg szeretnék-e egy ilyen kocsit. És a riasztó külső ellenére Rita asszony és a gyerekek is azonnali vásárlásra buzdítottak. Apa vegyél ilyen buszt!

Benzines, mégpedig a kétliteres, 121 lóerős, ez pont az a motor, ami a tíz évvel ezelőtti XM-emben volt. De ez nem az eredeti motorja, már cserélték. Sehol sem erős, sehol se nyomatékos, de úgy forog bele az ötezerbe, mintha nem is lenne 1,6 tonna a sárnehéz autó, amit mozgatnia kell. Hamarabb is el lehet váltani, persze, és akkor nem eszik tizenkét litert, de valamit valamiért. Dízellel egészen biztosan jobb érzés vezetni, bár a benzines járáskultúrája miatt vonzó.

Gyanús volt, hogy egy tízkilós porral oltó nézett velem farkasszemet a beüléskor, de szerencsére a gyerek nem látták, mert csak a bal oldali tolóajtó nyílik, a jobb oldali meg se moccan. Mondtam, ez típusbetegség. Megkaptam a választ: a múltkor ki akart gyulladni, elővigyázatosságból van ott. Vigyázzak, mert az üzemanyagszintmérő nem jó, amikor felet mutat, akkor üres.

A vezetési pozíció nem teherautósabb, mint mondjuk egy Twingóban, épp csak annyival laposabb a kormány, hogy észrevesszük, az üléshelyzet meg nekem kényelmes. Az ajtó olyan messze van, hogy lehetetlen rákönyökölni, elképesztően széles, gondolom az EUR raklap behelyezhetősége tervezési szempont volt.

Sem a hajtásláncból, sem a futóműből nem jönnek rendellenes zajok, még ebben az állapotában sem. Persze lehet, hogy jól karbantartott jómunkásautóról beszélünk, de én azért valószínűbbnek tartom, hogy a személy változatban a maximális terhelés harmadával üzemelő autók egyszerűen jobban bírják. A szervó férfias, sarokig kitekerve kicsit sír. Afelett nem tudok napirendre térni, hogy mennyire lágyan rugózik. De hát francia.

Az összes utastéri kapcsoló használata az istenkísértés kategória, sohasem derül ki, melyik marad a kezünkben, vagy épp melyik átkapcsolása borítja lángba az utasteret. Szerencsére egyik se tette, de a kilencvenes évek francia autógyártási gagyija velünk van. Amihez hozzáérünk nyöszörög, kattan, recseg, vagy letörik. Ésszel használva el tudom képzelni, hogy túléli, de azért nem lehet véletlen az az negyven centis műanyag burkolat sem, ami a csomagtartóban feküdt magára hagyatva, örökre elválasztva eredeti helyétől. Egy ikon égett csak a műszerfalon, szerintem az ABS-é, addig a határig nem fékeztem, hogy kiderüljön.

Az ülések háttámlája leesve, a kárpit koszos szürke, de mint tudjuk, munkásautó. El tudom képzelni, hogy tíz év múlva is tökéletesen működik majd, csak nála ez a tökéletes. De ezt nagyon tudja. Szóval ez a háromszázezres kategória, az fél, háromnegyedmilliós ennél annyival tud többet, hogy nincs ennyire ütve, kopva, horpadva, a díszlécek többsége megvan. Esetleg dízel van benne, abból is a modernebb, mert a szakértő szerint a HDI (Fiatban JTD néven ugyanaz) már olcsóbban javítható, mint a régebbi, köradagolós fajta.

Pár jellemzően fogyó alkatrész ára a HDI motoroshoz:

Vezérlés szett, ebből a legdrágább sincs 50 000 vízpumpástul, feszítőstül

Féltengelycsukló: 7 000 Ft

Kettőstömegű lendkerék: 130 000, vagy szettben a kuplunggal: 200 000 Ft

Kuplung: 60 000 Ft

Fűtőradiátor: Nissens 18 000 Ft

Hűtő: Valeo 28 000 Ft

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
  • Közélet

Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm

A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?

március 5., 06:11
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
  • Hírek

Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett

Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.

március 5., 09:04
Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága
  • Hírek

Egyre nagyobb vihart kavar a Tesla tőzsdei válsága

Fokozódik az idegesség.

március 5., 06:12
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
  • Hírek

A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján

Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.

március 5., 07:42
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
  • Hírek

Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél

Az áramot nem kosárban adják.

március 5., 10:19
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
  • Hírek

Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5

Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.

március 5., 06:12
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

56 perce
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
  • Hírek

Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját

A magyar KAMManufaktur kitett magáért.

március 4., 17:35
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
  • Hírek

Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son

A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.

március 4., 06:02
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
  • Hírek

Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják

Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!

március 4., 06:02
Joggal lehetett volna az Év Autója
  • Tesztek

Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus

Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.

március 4., 16:38
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
  • Közélet

A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!

Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.

március 4., 06:02
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
  • Hírek

Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet

Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.

március 4., 18:03
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
  • Hírek

Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes

Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.

március 5., 12:33
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
  • Hírek

Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn

Csak a hétköznapi csúcsidőkben.

március 5., 11:36
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
  • Tesztek

Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti

Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.

március 4., 13:33
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
  • Hírek

Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati

Et tu, mi fili, Stellantis?

március 4., 09:06
A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból
  • Hírek

A Polestar nagyot kaszált a Tesla iránti közutálatból

Kaptak az alkalmon.

március 4., 15:53
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
  • Hírek

Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban

A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.

március 4., 14:30
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
  • Hírek

Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian

Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.

március 4., 12:05
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
  • Hírek

Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon

A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.

március 4., 10:17
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
  • Hírek

Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk

A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.

március 4., 13:05
Mercedes GLC EQ álcázva
  • Hírek

Mercedes GLC EQ álcázva

március 5., 11:14
Tatabányai ingyen tnakolás
  • Hírek

Tatabányai ingyen tnakolás

március 5., 07:10
Farizon V6E és SV
  • Tesztek

Farizon V6E és SV

március 5., 10:55
Jeep Compass részletek
  • Hírek

Jeep Compass részletek

március 5., 13:12
Audi A6 Avant (C9) - 2025.
  • Hírek

Audi A6 Avant (C9) - 2025.

március 5., 11:39
Chery Tiggo 8
  • Hírek

Chery Tiggo 8

március 4., 10:31
KAMM 912c 60th Edition
  • Hírek

KAMM 912c 60th Edition

március 4., 14:01