Franciával tutira franciázol?
Használtteszt: Peugeot 206 és 206 SW
A 206-os a Peugeot messze legsikeresebb autója volt, évekig vezette az európai eladási listákat, tizennégy év alatt majdnem nyolcmilliót adtak el belőle. A diadalmenet nem véletlen, a kispözsót nem csak szenzációs formaterve miatt vitték, hanem mert egyszerűen jó kis autó volt. Igen ám, de más az új és más a használt.

Használt autót jobbára egészen más szempontrendszer szerint veszünk, mint újat. Persze, az újautósok között is létezik a Toyota-vásárló archetípusa, akinél a megbízhatóság mindent visz, de nem élnének meg a többiek, ha nem bíznának a vásárlóik abban, hogy legalább az első négy-öt évet kihúzzák nagyobb gubancok nélkül. Ezért aztán sokan elcsábulnak a pihe-puha enteriőr, az élénk kormányzás, a szélesvásznú navi vagy a kétturbós motor láttán, azzal védve döntésüket, hogy egy budapesti lakás áráért azért már legyen az autó valamilyen. Aztán három-öt év múlva úgyis eladják, az öregedő, netán beteg technikával bajlódjon más.
Aki használt autóra vadászik, általában racionálisabb. Egyrészt kevesebb pénzt szán a vételre, másrészt az értékcsökkenési görbe laposodó ágán szörfözik, az olcsóbb fenntartás is cél. Ezért bevállalja a valamivel nagyobb meghibásodási kockázatot, de hatványozottan fontos neki a tartósság, megbízhatóság, többnyire olyan típust, motort keres, amivel jó eséllyel hosszú távon sem lesz baj. Sokszor lenézett, ódivatú modellek felértékelődnek a használtpiacon, mert az idő megmutatja, hogy nem lehet őket agyoncsapni; a divatos, kábító, űrtechnikával kérkedő autók pedig gyakran a kutyának sem kellenek. A 206-ost viszont keresik, használtan is.

Falánk, lusta, utálatos tojás! Átverés! Drága klozet! - Letagadom, hogy volt Peugeot-m, ha sikerül eladni - Szép volt, de az emléke nem az. Népítélet-címeket sorolok. Pici szívem, pléh husi. - Imádott gyönyörű kékségem - "Muci", a hűséges családtag. Vegyes a 206-os megítélése, de inkább negatív: a 6,54-es átlagpontszám elég gyászosnak számít.
Végigolvastam archívumunk tesztjeit az új 206-osokról. Mindenki dicsérte az ügyes futóművet, a kényelmes rugózást, a hatalmas kesztyűtartót, az ötletes belteret. Ezek nem elévülő érdemek. Nyígás jellemzően a vacak váltó, illetve a rideg, kopogós műanyagok miatt érkezett, és bizony már hamvas tesztautó korában is hajlamos volt a széthullásra. Milyen lehet nyolc-, tízévesen?

A Kő-Szi Autókernél éppen két 206-os is kellette magát, egy fapados, 1,1-es, 2003-as ötajtós, valamint egy alig százezret futott, jól felszerelt, 2006-os kombi. Tökéletes párosítás. A zöld ferdehátúnak láthatóan mostoha élete volt, küzdelmes 176 ezret futhatott, ha igazat mond az óra. A fekete sokkal frissebb, szinte újszerű, csak a far okozta látványt nehéz feldolgozni. Szebb nem lett a 206 SW az elmúlt években, legfeljebb megszoktuk.
Képtelen vagyok megérteni, hogy rútíthatták el ilyen kegyetlenül a korszak talán legszebb kisautóját. A 206-os hihetetlenül jó dizájn, nemcsak újkorában zabálták, főleg a csajok. A szigorú, de jóindulatú lámpák, a mosolygós nyílás a lökhárító-pótlék alatt, no meg a hatásvadász levegőbeömlők a motorháztetőn még ma is simán vállalhatók, a 206-os nem tűnik öreg autónak. A zseniális orr mögötti kéthetesszappan-szerűen gömbölyűre kopott doboznak persze már lejárt a szavatossága, de ma már egy ötéves formaterv is sokszor ásításra késztet. A 206-os nem, és ez nagyon jó.

A kombi ehhez képest olyan, mintha egy tehetségtelen, két hét után kirúgott gyakornok próbálkozása csúszott volna be a présszerszámok tervei közé. Eleve nehezen értem a puttonyos kisautó koncepciót, de a még férfiszemmel is csinos 206-ossal azért a 68 liter plusz csomagtérért kár volt így elbánni. Ha 206 SW-m lenne, mindig tolatva parkolnék, hogy szemből közelíthessem meg az autót.

A gyári adatok szerint 19 centivel hosszabb a kombi, de a valóságban ez ötnek tűnik. Ha literekben mérjük, 313 harcol a 245 ellen, ami egy nagyobb hátizsáknyi különbség. Ettől nem lesz családi autó az SW, abba se fér bele négy személy nyaralásnyi cucca, ráadásul ennél a két autónál úgy tűnt, a felnőtteknek amúgy is térd- és fejdörzsölős hátsó ülés szűkebb az azonos tengelytávú kombiban. Lehet persze, hogy csak a felszereltség miatt, mivel a fekete szörnyetegben vastagabb támlájú első ülések voltak.

Zöld ötajtósunk viszont az Open felszereltségi szint büszke hordozója, amit a köznyelv full fapadnak szokott hívni. Ezeregyes motor, se klíma, se szervó, a luxust a centrálzár és a villanyablak képviseli. Utóbbinak kapcsolójára is panaszkodnak amúgy a tíz évvel ezelőtti tesztek, mivel középre, a kézifék mellé tették őket. Ma már annak örülünk, hogy mindkettő működik. És csak úgy mondanám, hogy nem is olyan rég a BMW-knél is középen voltak még a kapcsolók, alig pár évvel a 206-os megjelenése előtt.

A metálzöld kis Peugeot-nak viszont nem az extrátlanság a baja. Szegényt nagyon megviselték az évek, ezen a lady in car matrica sem segít, sőt. Bal elejét nem túl szépen javították, csálén áll a sárvédő, csúnyán is fényezték, és a vezetőajtó első éle minden nyitásnál hozzádörgölőzik. A javítás óta pedig már újból meglapogatták - valamilyen lokális gravitációs zavar vonzhatja oda a sérüléseket.

A sofőrajtó kilincse körül elképesztő karcgyűjtemény: műkörömre tippelek. Az ajtózár közeledik a széthulláshoz, a nyílás zárónyelve már elhagyta magát. Tizenegy éves korához mérve egyébként teljesen hiteles a külső, és legyünk igazságosak, írjunk be egy kövér piros pontot azért, hogy látható helyen nincs rajta rozsda. Úgy tűnik, nem a korrózió fogja megölni a 206-osokat: egyedül a bal első toronycsapágy környéke barnállik mind a két autónál, egyébként inkább látványosan, mint veszélyesen.

A mattuló fényszóróból arra lehet következtetni, hogy élete nagyobbik részét szabad ég alatt töltötte az ezeregyes ötajtós, és mintha a hátsó lámpákat is polírozták volna már. A kicsit fáradt, karcos, de azért egyben levő külsőnél azonban sokkal lehangolóbb a beltér. A szivacsosra kopott kormányra húzott védő is kopik már, a kárpitok kinyúltak, foltosak, karcosak – autókozmetikus a talpán, aki élhetőt varázsol ebből a leélt kabinból. A padlókárpit anyagába is beivódott már az az agyagos, sárgás por, ami az autó minden falcába beleszáradt. Néhány jelentéktelen műanyag elem is elhagyta magát: a B oszlop borítása, a külső vízvető vége, a fejtámla díszkarikája; ezeken mondjuk nem kell csodálkozni, a 206-os újkorában is tele volt ilyen silányságokkal.

Félve indítom be a kis négyhengerest, zörgős hangot kapok cserébe. Lehet, hogy csak a szelephézagokat kellene beállítani, de nem lennék meglepve, ha oda lennének a himbák, himbatengelyek is. Viszont könnyen indul, szépen húz, nem rángat, vagyis teszi a dolgát. Nyakizmainkat nagyon nem fogja megtornáztatni, de a rövid áttételezéssel teljesen használható városi autó. Pályázáshoz meg amúgy sem 1,1-es motort vesz az ember, de ha kell, azért tartja a 130-as tempót.

A váltó precíz megvezetésétől új korában sem aléltak el a tesztelők, és az idő múltával nem javult a helyzet. A tétova kulisszával ellentétben a szinkronok rendben vannak, és csapágyhangja sincs a hajtóműnek, azaz nem szorul javításra. Inkább a fékre kellene ránézni, mert az mintha kicsit félrehúzna, és egy-egy halk koppanás is beköszön néha a futómű felől. Kicsit rendbe kéne szedni ezt a 206-ost, akkor még elketyeg egy darabig. Engem a lelakott utastér jobban taszítana, mint az a pár rendellenes zaj.

Ilyen akad a fekete kombiban is, egy határozott surrogás, ami talán az ékszíj feszítőgörgőjéből jöhet, és mintha az egyik kerékcsapágy is alig hallhatóan búgna, de máskülönben sokkal összeszedettebb benyomást kelt. A rút puttonyhoz annak idején megerősített futómű is járt, lehet, hogy ezt érezni rajta, de az is biztos, hogy ez egy jóval megkíméltebb, kevesebbet futott autó. A kaszni összes hibája két jelentéktelen horzsolás a lökhárítókon, illetve a babrált jobb első ajtózár. A beltér gyakorlatilag hibátlan, és a bevállalós fekete-piros kárpit egy vastag kategóriával feljebb katapultálja az SW-t.

Így sokkal jobban kijön, miért annyira szerethető a 206-os fülkéje. A zöld autó szürke a szürkében kárpitjánál fel se tűnt például, hogy a szövetet felfuttatták a kesztyűtartóra is. Sőt, az ajtópanel nagyobbik részét is textil borítja, ami ritkaság egy ekkora autóban. Ezekkel a vastagon párnázott ülésekkel olyan otthonos a kis Peugeot első sora, hogy sok korabeli kompaktot a földbe gyaláz. Nem is értem, miért kopogtatták annak idején kékre-zöldre a kezüket a műanyagokon, ez a beltér így, megjelenése után 16 évvel is rendben van, és a fekete autón látszik, hogy bírja is a gyűrődést, ha vigyáznak rá.
Gyenge pontnak tűnik benne a volán, ami még ebben a keveset futott kombiban is mutat már egy kis szivacsot, és a váltógomb pereme is kicsit felfeslett. Máskülönben a bajuszkapcsolók, a gombok, minden szépen, feszesen működik, fele akkora holtjátékkal, mint a zöld autóban. Egyedül a váltókulissza lötyögős itt is.

Az 1,4-es, 75 lóerős motor ugyanabba a TU motorcsaládba tartozik, mint az 1,1-es, ránézésre össze lehetne őket cserélni. Viszont ennek a görgősurrogáson kívül finom hangja van, és jól jön az a plusz 15 lóerő is. Ezzel már nem érzi magát az ember olyan elesettnek autópályán sem, és még a klímát is elbírja. Bizony, légkondicionáló, sőt, szervokormány is van a kis kombiban, ami két, súlyos tízezreket érő extra a használtpiacon is. Nem a kombisága, hanem a felszereltsége, és főleg állapota miatt kívánatos ez a 206-os.

Aki használtautóra vadászva ki van hegyezve a fenntartási költségekre, bizonyára ismeri a Spritmonitor közösséget, ahol a fogyasztásukat excel-táblában vezetők kérkednek eredményeikkel. Eszerint az 1,1-es 206-os peugeot-sok átlagban 6,84 literrel járnak, az 1,4-esesek két decivel többel, vagyis a benzinköltség miatt nem feltétlenül érdemes az alapmotort választani. Ezekhez a számokhoz én mondjuk hozzá szoktam adni még fél-egy litert, hiszen többnyire az igen takarékosan vezetők írogatják a Spritmonitort.

Az igazán spúr kisautósok persze úgyis a dízelre mennek, amiből a 206-osban kisautóhoz képest elképesztő választék van. A legnépszerűbb az 1,4-es, 68 lovas HDI volt a finom járású, ötliteres fogyasztást tudó, bár nem túl erős kis motorjával, ám a közös nyomócsöves üzemanyagrendszer komoly rizikófaktor ilyen korban, illetve olyan futásteljesítményeknél, ami jellemző egy korosabb dízelre. A régebbi évjáratokból akad 1,9-es dízel is, ami egy elég strapabíró, örvénykamrás, adagolós motor, illetve létezik 1,6-os, sőt, kétliteres HDI is. Utóbbi a maga 90 lóerejével már-már sportos, autópályázásra is kiválóan alkalmas, míg az 1,6-os, 110 lóerős HDI a csúcsdízel, de ez talán túlzás egy ekkora autóba, ráadásul ebben kettős tömegű lendkerék van, míg a többiben nincs.

Komoly kockázati tényező még a 206-os hírhedt hátsó hídja, egy tűgörgős szerkezet, ami előbb-utóbb biztosan tönkremegy. Ráállt erre a javítóipar, 50-100 ezer között adják a felújított hidakat, ami még egy drágább, egymillió körüli 206-osnál is súlyos pénz. Ha berugózáskor nyekereg a feneke, ferdén áll a hátsó kerék vagy a legrosszabb esetben már be is állt a híd, erre kell számítani.
Ami a szervizköltségeket illeti, nem érdemes túlságosan elbíznia magát a potenciális 206-os vásárlónak a 30 ezres olajcsere-periódusok láttán. Egyrészt a motor hosszú élete érdekében érdemes szűkebbre venni az olajcseréket, mondjuk 15 ezerre, másrészt a két tesztautó alapján az volt a kicsit rosszmájú benyomásom, hogy 30 ezer kilométert úgysem mennek el ezek két szervizelés között. Egy feszítőgörgő itt, egy kerékcsapágy ott, esetleg egy kis fék- vagy futómű-javítás becsúszik időnként, ez a minimum, amire számítani kell a 206-osnál. Másfelől mindkét autó szívósnak, masszívnak tűnt, mindenük működött, csak hát egy kis törődést igényelnek.

Valószínűleg ezért is olyan színesek a Népítéletek róluk. Nem árt, ha van az embernek egy jó szerelője a kis Peugeot mellé, cserébe kategóriája és korosztálya egyik legvidámabb, legszerethetőbb és legcsinosabb autója. Nálam tudásban simán veri a Corsát, Polót, és még a Fiestával is éles lenne a meccs. Ezért is van még ára a használtpiacon.
A legnyúzottabb, első évjáratos 206-osok három kiló környékén indulnak, de a hirdetéseket elnézve érdemesebb legalább félmilliót adni egy rendesebb példányért. A tesztben szereplő zöld kicsit ez alá van árazva, a fekete valamivel egymillió alatt kelt el. Ha falhoz állítanának, hogy válasszak egy 206-ost, valószínűleg egy 1,4-es ötajtósra hajtanék rá, a kombinak őszintén megvallva nemigen látom értelmét. A nagyobbik motor már egész rendesen megy, és az egyszerű benzines egy-két liter többletfogyasztásért cserébe nem fog sokszázezres szervizszámlával szembesíteni, amire egy HDI-nél mindig megvan az esély. A 206-os úgyis egy városba való kisautó, nem egy kilométerzabáló sztrádacirkáló.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
