Távolról csodálom
Fiat Grande Punto 1.4 16V - 2006.
Szépen becsomagolva a szart is el lehet adni. Az olaszok szépérzéke pedig messze földön híres. Ebből a két állításból persze nem következik, hogy tré a Grande Punto, de akár az is lehetne.

Az ilyen igéző szépségre szokták lányoknál azt mondani, vigyázzon, nehogy a testével keresse meg a pénzét. Ha valaki szavakban mondaná el, hogy csücsörítő, króm grillrácsos retró Maserati-orr, csodálkozó manga-szemek és pucsító, felhúzott szoknyás far, azt mondanánk, ez a legalja. Kínai gagyi. Mégis: ha ránézünk a Grande Puntóra, nemtől függetlenül könnybe lábad a szemünk. Még így, közel tíz év után is.
Csak az idő tudja eldönteni, valójában mennyit ér egy dizájn. Hiába ereszkedik térdre egy adott forma előtt a bemutatón testületileg a teljes szaksajtó; ha két év múlva elfárad, már a fészlift sem segít. A Grande Puntót nem gyanúsíthatjuk ilyesmivel, hiszen a megjelenésekor alaposan körbenyálazott törpe Maseratinak már a krómbajuszos, Evónak csúfolt frissítésénél is zokogva sírtak a dizájnbubusok, hogy kár volt, és tényleg: az eredeti még ma is ugyanolyan frissnek hat, mint a 2005-ös premierjén.

Giugiaro olyat alkotott vele, hogy őszintén remélem, már belekerült a vonatkozó szakirodalomba. Négy méteren, ilyen tömpe orral, ekkora magassággal, ráadásul ötcsillagos törésteszttel túlzás nélkül michaelangelói zsenialitásról beszélhetünk. Ja igen, ő is olasz volt. Sokan elmondták már előttem, a csodálatos kisautóiról híres Fiat ezzel a Puntóval talált vissza klasszikus értékeihez, minden tekintetben.
A Grande nem csak eposzi jelző. Minden előtte Puntónak hívott autónál nagyobb – ötajtósként simán elmegy családi válságautónak, de a használttesztre kölcsönkapott háromajtós változatban is elfér négy közepesen kompromisszumkész felnőtt. Ezt a fekete 1,4-est pont gyerekhurcibálásra használták, második autónak, mielőtt nemrég jelenlegi tulajdonosához került.

Korai évjárat, 2006-os, viszont a kilométerszámláló még nem érte el a 90 ezret. Az a 16 szelepes motor van benne, mint az isteni Panda 100 HP-ben, csak itt néhány lóerővel kevesebbet vallanak be. Hatgangos a váltó, egyébként is rendesen meg van tömve extrákkal, klímától multikormányig mindent beleraktak, ami egy kisautóban kell a boldogsághoz. Tökéletes konfiguráció, le kell csapni az ilyenre, mondanám én is a papírforma alapján.
A fekete kisautó kasztnija ráadásul annyira egyben van, hogy elektronmikroszkóppal kell keresni rajta a karcot. Nemhogy törésnyom nincs rajta, de nem mattulnak a lámpatestek sem, sőt, még a gyári dísztárcsái közül is csak az egyikből hiányzik egy kiharapott darabka. Ezek a felpattintható műanyak sapkák az oszlopra szerelt visszapillantókkal együtt különben is különdíjat érdemelnek a dizájniskolában.

Odabent kevésbé derűs a hangulat. A Grande Punto beltere újkorában is megosztó volt, nullkilométeren is érezni lehetett rajta, nem az örökkévalóságnak tervezték. A kívülről közel szalonállapotú kis fekete háromajtós igazolja a sejtést. Az üléstámla oldalsonkája kezd felfesleni, a kormány háromnegyedéről lehámlott már a fényes felső réteg, le is rántották a maradványokat, így nem feltűnő. A kopogósnak kikiáltott sprőd műanyag felett ezzel szemben nyom nélkül telt el az elmúlt nyolc év.
Nagy flash volt annak idején a többszínű belső, igazi kis luxusautónak tűnt vele a kis Fiat. Még piros műszerfalbetéttel is árulták, ehhez képest visszafogott a lakkfekete külsőhöz elegánsan passzoló bézs dekor. A műszerfalon jó ötlet volt a világos szín, gyakorlatilag kopásmentesen megmaradt, viszont az ülések gyászosan néznek ki. Foltosak, kopottak, nyúzottak. Nem véletlenül emlegetjük unásig, hogy a világos belső vidám, de érzékeny: ehhez is ipari gép kellene, ha megint vissza szeretnénk hozni gusztusosra. Az egykor bravúros belsőépítészet a szerencsétlen anyagválasztás miatt sajnos csúnyán öregszik.

A kormány mögé ülve a korai ötcsillagos töréstesztes autók tipikus tankszerűsége fogad. Olyan vastagok a tetőoszlopok, hogy egy ipari csarnokot is elbírnának, és hihetetlen messzeségben végződnek előttünk; elámulunk, hogy lehet ilyen hosszú egy műszerfal. Tetézi a bajt, hogy – valószínűleg a merevség érdekében – ipszilonban ágazik el az A oszlop, amit kívülről sikkes kis háromszögablakkal kasíroztak, belülről viszont úgy tűnik, mintha egy lőrés mélyén ülnénk. Szemellenzős a kilátás, városi forgalomban észnél kell lenni, hogy ne bújjon el a kitakart részen egy óvodáscsoport. A kormányon a két kiálló dudor első fogásra furcsán nyomja a tenyerünket, de ez csak szokatlan, nem kényelmetlen. Kisautóhoz képest nagyon emberi pózban lehet vezetni – kinézem belőle, hogy hosszabb utakon sem gyötri meg a sofőrt.
A motor az első perctől kezdve levett a lábamról. Majdnem ráindítottam a járó motorra, annyira hangtalan az alapjárat, és rezgések sem jutnak be az utastérbe. Nem túlzok, egyáltalán nem. A váltó is mesés, határozottan huppan be a fokozatokba, tökéletes szinkronnal. Ahogy nekiindulok a városban, pillanatok alatt felgangolok hatodikba, hatvantól simán elbírja a 16 szelepes motor. Nem tudok betelni vele.

A következő sokk akkor ér, amikor ránézek a fogyasztásmérőre. Hat liter? Ez akkor is szenzációs, ha papásan közlekedtek vele. Ha sietni kell, az 1,4-es vidáman zizegve leforog a fordulatszámmérő végéig, ahol mellesleg nincs piros mező, de még jobban szereti, ha finoman dünnyögve kóricálunk kétezres fordulat környékén. Itt, ugyanúgy, mint alapjáraton, szinte teljesen hangtalan. Beleszerettem ebbe a motorba, mestermű. Pont ez kell egy ilyen háromajtós szaladgálósba, takarékos, nyomatékos, de bírja a tiprást is.
Szomorú viszont, hogy 90 ezer kilométer alatt elfogyott alóla a kuplung. Érezni a lenyomásra egyre keményedő pedálon, hogy már a végét járja, és a tulajdonos szerint néha nehezen is veszi a fokozatokat. Nyilván felhasználófüggő, mennyit bír egy kuplungszett, semmiképpen nem adnék emiatt fekete pontot a Puntónak.

Inkább azért írnék be az ellenőrzőjébe, mert teljesen érzéketlen, túlszervózott a kormánya. Amíg meg nem szoktam, egyenesekből raktam össze a kanyaríveket, mert nagyon kevés visszajelzést ad – korai elektromos szervó. Elképesztő, hogy még ennél is tovább lehet fokozni a rásegítést egy gombbal a műszerfalon, ha mindenképpen egy ujjal szeretnénk beparkolni. Utálom a sztereotípiákat, de ezzel nyilvánvalóan a női ügyfeleknek próbáltak kedveskedni.
A futóművön is érezni, hogy nem sportolásra találták ki. Alapvetően csak dicsérni tudom ezt a filozófiát, hiszen egy átlagos Punto-tulajdonos szerintem szökőévente egyszer kóstol bele a négyezres fordulatszámba, és a gumik tapadáshatárát se térképezi fel poroszos precizitással, szándékosan legalábbis biztosan nem. De a Punto bóklászása az úton nekem kissé túl kelekótya, bár azt is érezni rajta, hogy 90 ezer kilométerrel maga mögött már veszített eredeti feszességéből, még ha sosem volt egy antilopot üldöző gepárd.

Összességében meglepően felnőttes autó a Grande Punto, érzésre, főleg a hátsó ülésen mintha egy-egy centivel nagyobb is lenne kategóriatársainál. Nem kell elbújnia egy kortárs Clio mellett, de ha nem annyira fontosak a centik, én azért elgondolkodnék egy Fiestán vagy egy Fabián, ha ehhez hasonló, viszonylag fiatal kisautót keresnék. Annyira ugyanis nem olcsók a Grande Puntók.
Alkatrészárak
- kuplung készlet (Valeo) 50 720 Ft
- vezérműszíj készlet, vízpumpával (Gates) 37 836 Ft
- fékbetét (Bosch) 8533 Ft
- olajszűrő (Mann-Filter) 1645 Ft
forrás: aruhaz.totalcar.hu
Egymillió alatt nemigen találni, amit érdemes lenne megvenni, inkább rá kell még dobni egy-két százast. Persze, csinos kis autó, valószínűleg ezért tartja ennyire az árát, de abból kiindulva, hogy ez a valóban 90 ezret futott háromajtós pazar külseje ellenére már több ponton is kissé megereszkedett hatást kelt, nem tűnik egy problémamentes típusnak. Népítélet-átlaga 7,41, ami a Fiat 6,99-es összesített eredményénél jobb, de azért nem túl fényes. Érdemes keresni egy jó szerelőt, mielőtt Puntóra adja a fejét az ember.

Bár nem próbáltam a gyengébb motorokat, a 8 szelepes 1,2-es erőtlenségére sokan panaszkodnak, és a JTD is súlyos rizikót rejt. Különben is, ha itt van egy ilyen remek 16 szelepes 1,4-es, ami elmegy 6 liter körül, minek kockáztatni? Én biztosan nem gondolkodnék, ilyet keresnék. Végül is, még ha kicsit vacak is a belseje, kárpótlásként olyan szédítő dizájnt kapunk, aminek a konkurensek a közelébe se érnek.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
