Dinoszauruszon lovagolni

Subaru WRX STI – 2014.

2014.10.26. 14:27

Imádja a Subarut? Esetleg van is egy otthon? Csukja be ezt a cikket, de rögvest, mindenkinek jobb lesz. Akad még más olvasni való a Totalcaron. Komolyan mondom.

Csúnyán elbántak szegénnyel. Ha felidézem az eddigi Impreza-generációkat, egyik se volt ilyen fájóan ronda. Igaz, az első csíklámpás óta, ami legalább semleges volt, legfeljebb a gülüszeműre lehet borzongás nélkül visszaemlékezni, de valójában egyiket se vádolhatjuk szépséggel. A 2007-es ferdehátú STI-nél azt hittük, nincs lejjebb, azonban a Subaru mindig jó egy meglepetésre.

Próbálom megfejteni, mitől lett ilyen gnóm, de nincs egyértelmű pont, amire rámutathatnék, itt lett eltolva. Az első sárvédő ugyan borzalmasan otromba, de láttunk már ilyet, el lehet sikálni. Az irgalmatlan hosszú első túlnyúlás ebben nem segít, az biztos, és mintha a hátsó kerék sem lenne ott, ahová kívánná a szem. Az egész autó ügyetlenül magasnak tűnik, apró kerekekkel, amit maga alá húz, pedig erről szó sincs. Igazából elég széles, van rajta tisztességes kerék is, csak a formaterv sikerült pokoli rosszul.

Nézzük szemből, úgy csikar a legkevésbé. Onnan pont a csíklámpásra emlékezik, csak beráncosodott a szeme. Hátul már nagyobb a baj, ott rosszabb a memóriája, csak a második generáció ugrik be neki, de közben elhízott. A diffúzorimitáció is kicsit gáz, no meg a hátsó szárny is rém teátrálisan hat. Az oldalnézetet inkább hagyjuk is. Szálljunk be, hátha ott megnyugvásra lelünk a borzalmas vizuális kínok után.

Huh, ismerős formák, anyagok. Már tudom is, honnan: a Homasita-katalógusból. Karbon-dekor, piros műbőr (bőr?), Alpine fejegység. Na jó, igazából a beltér sokkal emészthetőbb, legfeljebb ódivatú. A 90-es évek klasszikus japán sémáját követi, de arra a dicsőséges korszakra jó is visszaemlékezni. A központi kijelző az, ami tényleg pimpelésnek tűnik, meg a 2010-es évek gizmói, az üzemmódváltó meg a fölösleges információk özöne hat úgy, mintha egy tizenöt-húsz éves konstrukciót próbáltak volna minden erővel felhozni mai szintre. Lehet, hogy nem is járok olyan messze az igazságtól.

Ettől függetlenül finom a velúr, masszívak a műanyagok, szépen össze van rakva, és jó is benne ülni. Bár a sok apróbetűs kijelzőn nem könnyű kiigazodni, azért annyira nem jövünk zavarba. A központi diffit lehet állítgatni, ha nagyon akarjuk, meg sport vagy sport sharp jelleggörbét adhatunk a motornak. Slussz passz. Ja, meg az ESP-t lehet kiiktatni egyetlen rövid gombnyomással, de ember legyen a talpán, aki le meri lőni közúton.

Itt azért még nem tartunk, csak ismerkedünk. Gombnyomásra indul a blugyborgás, ami egy állandó pont a Subaru-univerzumban. Mély, dörmögős hangja nem túl erős, inkább visszafogottnak mondanám, de biztos akad számos jelentkező a kipufogóiparban, akik örömmel pőrére vetkőztetik ezt az elkendőzött bokszerhangot.

Azt hittem, élesebb lesz a gázreakció így üresben, és azt is reméltem, nem kell ilyen nevetségesen öblögetni, hogy egyesben lavírozva ne fulladjon le. De már itt elkezdődik a színjáték. Versenyautó vagyok, mégpedig a hisztisebb fajtából: hosszú az egyesem, ingatag az alapjáratom – mondja a Subaru. A direkt kormányon is azonnal érezzük, itt nem a nagyfater Corollájában ülünk, ez egy másik japán autó.

Te jó ég, hogy bukdácsol! A Tannistest összes többi tesztautójában arra panaszkodtam, miért nincsenek itt rossz utak, de a Subaru felnagyítja a dán aszfalt kozmetikai gödröcskéit is. Minden kis huplin, amit szabad szemmel nem is látni, megpattan a kaszni, végigfut rajta - és a testünkön is - egy finom rángás. Gyenge torziós merevség, alulcsillapított futómű, konstatálja hidegen analitikus énem. De ennyivel nem írhatok le egy legendát.

Keményebb rugót raktak alá, mint bármilyen utcai autóba, amiben eddig ültem; talán a Mini Cooper S Coupé volt ennyire beton. Az STI-ben több értelme volna, ha elboldogulna vele a bódé és a lengéscsillapítók. Sajnos a zötyögés itt kicsit olyan, mint amikor Merci-rugót tesznek a telepi Ladába. Jobb, mint a fingilingi gyári hangolás, de ma már nagyon máshol tart a futóműtechnika. A Subarunál más lehetett a szándék, kezdem is kapiskálni, mi.

A kormány vezet el a megvilágosodáshoz. Ilyen közvetlen kormányáttétellel nem találkoztam még. Amikor a Mercedes fejlesztőközpontjában jártam, három áttételt is eljátszottak nekem a szimulátorban, a mostanában ideálisnak véltnél egy hosszabbat és egy rövidebbet. A rövidebbel egy gyorsabb sávváltáshoz is keményen koncentrálni kellett, nehogy túlhúzzam, mert két fok különbség már az árokpartot jelentette. Na, a Subaruban még ennél is direktebb a kapcsolat a volán és a kerekek közt (13:1), és hogy ne kelljen túlságosan birkózni, gazdagon meg is szervózták. Nehéz rátenni úgy egy ívre, hogy ne kelljen még gyorsan kettőt rákorrigálni.

Simán lehet, hogy én vagyok fakezű, de legalább felfogtam, melyik mozira ültem be. Raliautó vagyok, ülj meg, ha tudsz! Nekem amerikai paródiának hat, de valószínűleg sokan a realista drámák közé sorolják. Akárhogy is, színes-szagos mozi ez, és nem ér elfordulni, amikor a félős snittek jönnek.

Elkurvultunk, az a nagy büdös igazság. Háromszáz turbó-lóerő, meg a hozzá tartozó 407 Nm nyomaték már senkit nem hat meg, aki ült dízel Mondeóban. Alacsony fordulaton lágyan indul el, és háromezer körül kezd csak megvadulni, nem úgy, mint a modern turbósok. A tolás annyira folyamatosan épül fel, hogy ha nem ütjük-vágjuk, észre se vesszük, mekkora erő szorult bele. Nyilván rendesen húz, elég hamar felszalad kétszázig, de a motorerőtől egy pillanatra nem ijedünk meg.

Amitől inkább megrémültem, az a fék volt. Dániában csak a szakmai alázat miatt kockáztatja az ember a jogosítványát, de nem jó feszegetni a határokat, úgyhogy kétszázról egy jókora fékezéssel próbáltam visszatérni a legális tartományba. Lassítás közben a Subaru száznegyven környékén elkezdett zúgni az első kerekek tájékáról, száznál már a kormányon is éreztem a rázást. Lehet, hogy egy agyonnyúzott tesztautót fogtam ki, és a subarusok annyira becsületesek, hogy az Év Autója zsűritagoknak is csak úgy nyersen, a valós önmagát mutatva adják oda a WRX STI-t?

A hivatalos százas gyorsulási adat 5,2 másodperc százig. Azért az elég szaggatós, gondoltam, kipróbálom az érzést. Emlékszem, a Porsche 911 Turbo S rajtautomatikája milyen hirtelen szippantással rántotta ki az agyvelőmet a tarkómon keresztül (3,1 mp). Igaz, itt kábé fele annyi a lóerő, de kárpótol a kézi váltó. Nosza, négyezerre szögezem a fordulatszámmérőt, határozottan lelépek a kuplungról, hadd kapaszkodjon a négy hajtott kerék, rántok egy kettest, és már meg is van a száz, nagyjából annyi idő alatt, amennyi elolvasni ezt a mondatot. Elég jó, állapítom meg, de mi ez a kesernyés ferodószag? Nem gyötörtem a kuplungot, legfeljebb egy kézen megszámolható tizedmásodpercig, máris kuplungszaga van? Két autó van Tannisban, másnap esőben megismétlem a próbát a másikkal. Ugyanaz. Mindkettőben kuplungtárcsát cseréltek a teszt előtt, ez volna a green fade jelenség?

Több apróság is van, ami rombolja az autóba vetett bizalmat. A bumszli fejű váltóbot olyan rövid úton mozog, hogy mindig van egy kis para, beletaláltunk-e a helyes fokozatba, és néha meg is akad félúton, amit a túlrövidített kulisszában nem is érezni. A kíméletlen futómű a végtelenbe hajló keménységű rugók ellenére el tud érni a rugóút végére, amit egy fájdalmas nyekkenéssel tudat. Mindezt úgy, hogy Dániában, ismeretlen utakon azért visszafogottabban autózik az ember. Mondjuk mindezek után már itthon se merném úgy istenigazából meghajtani.

Hogy a valóságban mennyire bírja a strapát az STI, azt csak a keménytökű subarusok tudják megmondani, két tesztautóban letekert pár tucat kilométer után én nem. De ha be szeretnék iratkozni ebbe az elit klubba, abban biztos vagyok, hogy a lengéscsillapítókat, a fékeket és a kuplungot azonnal kidobnám alóla. Viszont ha már ilyen szinten hozzá kell nyúlni egy autóhoz, annak nem kell feltétlenül Imprezának lennie.

Úgy érzem, nagyon elszállt az idő az STI felett. Becsapódott időközben egy meteorit, de még itt rohangál köztünk tollas-karmos, röpképtelen dinoszauruszként. Meg vannak számlálva a percei. Pedig amikor kifejlődött, fénykorában rémületben tarthatta az egész bolygót.

Ma viszont már egészen máshol járunk. Ma nem a raliautók az idolok, 2014-ben megint a sportkocsik a menők. Legyenek könnyűek és játékosak, mint a GT86, erősek és karakteresek, mint a 911-es, gyilkosan precízek mint a TT, egy közös bennük: egyiket se ilyen gyötrelmes vezetni. A mai sportautót bárki elvezeti közepesen gyorsan, anélkül hogy gyöngyözne a homloka, de ha valaki tud is vezetni, azonnal elengedheti a gyeplőt. Lehet ennek örülni vagy sem, a legtöbbünknek az örömautózás nem a fokozatok és a tökéletesen kigrammolt kormánymozdulat keresgélésében merül ki.

Valljon színt!

A Subaru perverzeknek való, és ezt senki se vegye rossz néven. Feltétlen tisztelettel becsülni kell, hogy máig sem puhultak fel, semmilyen szempontból. Egyetlen ma gyártott autóban nem érik az embert olyan gazdag, intenzív ingerek, mint az STI-ben, és ezt nem lehet alábecsülni. Gondolhatom én azt, hogy messze túl nagy drámát csinál az egészből, nem mindenkinek ugyanolyan az ízlése. Aki szereti úgy érezni magát, mint egy igazi raliautóban, az felhőtlenül boldog lesz vele.

Az oldalról ajánljuk

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

2 órája
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályán
  • Tesztek

Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.

Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.

április 17., 06:03
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

április 16., 17:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
  • Hírek

Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától

Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.

április 16., 12:09
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
  • Hírek

Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt

Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.

április 16., 16:46
300 lóerős belépő az M világba
  • Tesztek

300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive

A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.

április 16., 10:58
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
  • Hírek

Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban

Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.

április 16., 13:17
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
  • Hírek

Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban

A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.

április 16., 14:57
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
  • Hírek

Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri

A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.

április 16., 10:33
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Get Lost Lotus Elise
  • Hírek

Get Lost Lotus Elise

április 16., 15:16
Autók, amikben felnőttünk III.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III.

április 16., 11:46
Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Mercedes-Benz CLA – 2025.

április 16., 10:41