A cáfolat

Teszt: Porsche 911 Carrera 4S – 2014.

2015.05.31. 06:33 Módosítva: 2015.05.31. 09:00

Adatlap Porsche 911 Carrera 4S - 2014

  • 3800 cm3-es,boxer 6 hengeres benzines
  • 400 LE @ 7400 rpm
  • 440 Nm @ 5600 rpm
  • 7 seb. duplakuplungos automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    4.3 másodperc
  • Végsebesség:
    297 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    9.1 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    12.7 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    7.0 l/100km

Jelen pillanatban akármennyi pénzt tehetne a vezetőség ebbe a prodzsektbe, nem tudnánk számottevően jobb autót csinálni ebből - mutatott a Porsche egyik fejlesztőmérnöke az új 991-es kódú modellre, amikor a négykerékhajtású változatot bemutatták a svájci hegyekben. Azóta már tudjuk, a 991-es modell mindenhol elismerést aratott, a GT3-as változatot az aktív négykerék-kormányzással pedig mindenki az egekbe magasztalja.

Ez az autó, amiben a Porsche megmutatja, hogy az automata váltó lehet sportos és villámgyors, a villanyszervó lehet hibátlan, a lehetetlen farmotoros konstrukció pedig semlegesen forduló, még kiélezett helyzetben is. Semmi nem lehetetlen, csak mérnöki tudás és sok pénz kérdése.

Pedig ennyire hendikeppelt autót nehéz elképzelni. Ha racionálisan nézzük, a 911-esnek már régen meg kellett volna szűnnie, és a műszakilag parádés 944-es Porschénak kellett volna szépen továbbfejlődnie, nagy testvérével a 928-assal. Mára már egy túltenyészett hipersportkocsi lenne, talán jobb köridőkkel, mint a 911-es. Ráadásul praktikusabb, a platform-elvet jobban kihasználó, olcsóbb gyártású. Viszont a karakter hiányozna.

Ehhez képest volt a farmotoros, kicsit kényszer-szülte konstrukció 1964-ben, amit aztán egy darabig mesterségesen lélegeztettek, majd a közönség annyira megszerette, hogy nem lehetett abbahagyni a gyártást. Mint amikor az örökbe fogadott kóbor kutyát addig hordjuk állatorvoshoz, hogy megszeretjük. A 901 kódú első modellnek nem voltak jók az adottságai, hogy 50 évig fejlesztgessék és elérjenek valamit vele. A konkurencia hamar a fejére nőtt, azonban akkor már legendává vált, a gyár pedig vigyázott rá, mint az aranytojást tojó tyúkra. A márka image-modellje lett, és az átlagembernek a Porsche a 911-es volt és marad, soha nem a Cayenne vagy a Panamera. Egyébként ez utóbbi is a 911-esre próbál hasonlítani, csak kicsit túlszteroidozták.

A 911-est ringben tartani nagyon nagy mérnöki kihívás. A farmotoros konstrukció számos szempontból előnytelen, de tartani kellett. A gyár jól ismerte fel, hogy a modell arculatteremtő, így kiemelten fontos volt, hogy műszakilag megfeleljen. A farmotor különlegesség. Hiába szidták a neves lapok a 70-es és 80-as években, hiába nevezték alattomosnak a kanyartulajdonságait, a gyár pumpálta bele a pénzt, és 2011-ben bemutatták a hetedik 911 modellsorozatot, a 991-es kódnév alatt futó modellt. Hetedik modellsorozat, de mindössze a harmadik generáció egészen 1964-től számítva. Most van először az is, hogy a modellkód száma visszalépés, hiszen az elődök a 993, 996 (az első vízhűtéses), majd a 997 volt és most a 991-es.

A modell alig különbözik a 997-es elődtől, pedig teljesen új. Más a karosszéria, a motor csak alapjaiban maradt, a futóműben sem nagyon van azonos alkatrész. Ez nem fészlift, ez új autó. A forma szinte nem változott, aki nem rajongó, talán észre sem veszi a különbséget a karosszérián. Ez érthető, mert a forma már ikonikus, hiba lenne változtatni rajta. Az alapforma maradt, csak modernebbé tették. A kupétető lejtése és a lámpák vonalának a csomagtartótető fölé emelkedése a 911-es örök védjegye.

A mérnökök azért voltak bajban, mert már az elődmodell sem volt rossz. A kanyarbéli túlkormányozottságot már majdnem kiirtották, a kilók ellen is erős harcot vívtak. Ezért az új modellnél csillogó arccal mesélte a hajtásláncért felelős mérnökcsapat vezetője, hogy a motor és váltó egységet úgy sikerült 19 millimétert előbbre vinni, hogy a tengelytáv nem változott.

Az új, ZF által gyártott, hétfokozatú duplakuplungos (PDK) váltó háza pedig úgy módosult, hogy az egyik tengely lejjebb került majdnem 10 milliméterrel. Ezekből nagyjából érezzük, hogy hol tart a finomítás az üresen 1320-1600 kg közötti autón: centikről beszélünk. Az új karosszéria háromféle erősségű fémből épül fel, merevségét nem csak a fém maga, hanem a fém struktúrája is biztosítja, különböző formai elemek merevítő hatásával. Több helyen ragasztást használnak a hagyományos hegesztés mellett, illetve azzal együtt.

A Porsche először alkalmaz teljesen villany szervokormányt a 911-esnél, ami súlyban is nagy könnyebbség a hátul elhelyezett motor és ez elöl lévő kormánymű esetében. Most jelenik meg először Porsche modellben az aktív négykerék-kormányzás, a pályára szánt GT3-as modell pedig csak  automata váltóval rendelhető. Egyébként az Európában eladott 911-esek több, mint a fele automata. Sportkocsiban automata? Ne csodálkozzunk. A PDK a Porsche Doppel Kupplung a szekvenciális váltók családjába tartozik és eredetileg is a versenysportból származik. A milliszekundumok alatt fokozatot váltó szerkezet semmiben sem hasonlít a megszokott, kicsit csúszó, lassan váltó hagyományos automatákra.

Az autó minden műszaki megoldásával, minden részletével igyekszik valami közhiedelmet megcáfolni. Először is egyelőre nem érte még el a downsizing, minden motor háromezer köbcenti feletti és hathengeres. Ha azt gondoljuk, farnehéz és túlkormányozott, valamint a villanyszervó nem ad elég visszajelzést, meg fogunk lepődni, mennyire nem így van. Ha azt gondoljuk, drive-by-wire elektromos fojtószelepekkel nem lehet jó gázreakciót csinálni, és hogy az automata elveszi a vezetés örömét, elég egy nulláról százig start, valamint egy előzés 80 km/h-ról.

Az elektronikus rendszereket sport módba kapcsolva minden kiéleződik. A hang érces lesz, a gázreakció azonnali, a futómű pedig kemény. A kormány direkt, a váltó pedig nyers, minden váltásnál úgy ránt, mint amikor keményen használjuk a kuplungot a kézi váltónál. A gyorsulás brutális és azonnali a gázpedál lenyomására, a PDK az előzés gondolatára is visszavált.

A kipróbált Carrera 4S szívómotorja 400 lóerős és 7500-as fordulaton szabályoz le. A gázreakció hihetetlen, nem csak mai szemmel, hanem akármihez hasonlítva. Ráadásul a közvetlen befecskendezős, változó szelepvezérlésű 3800-as blokk minden fordulaton nyomatékos, a nem túl nehéz kasznit fürgén gyorsítja. A rajtprogrammal (Launch control) kevesebb mint 5 másodperc alatt van százon a négykerék-meghajtású modell, ezt megtapasztalni lélegzet elállító: bal lábbal taposni kell a féket és ekkor padlógázt nyomni.

A fordulat feláll kb. 5800-ra, ekkor a fékről lelépve az autó katapultál. A kétkerekes is betapad nagyon erősen, de a 4S modell az elektronikusan vezérelt négykerék-hajtásával nem megindul, hanem kilő. Tudjuk, mindennél lehet eggyel erősebbet és gyorsabbat csinálni, de nem tudom elképzelni azt az utcai szituációt, amikor ez a menetteljesítmény valahogy kevés, és többre lenne szükségünk. A szép pedig nem az, mit csinál, hanem ahogyan csinálja. Az ötven év tapasztalata mindenen meglátszik, és nincs az az érzésünk, hogy ezeket a trükköket nem tudná egymás után százszor megcsinálni.

Amikor azt gondoljuk, az autó már egy géntenyésztett versenyló, akkor jön az igazi cáfolat: akár napi szinten is használható. Kemény és határozott, de nem nehézkes. Minden benne van, amit szokás rendelni a prémium kategóriában, normál módban nem betonkemény, a hangja is visszafogott. Az első ülések kényelme kifogástalan, az ergonómia pedig soha nem volt rossz. A bal oldali indítókulcs, mint a farmotor, jellemzője marad a világ legjobb Porschéjának. Az érdekesség pedig, hogy nem tudjuk kiemelni azt a részt, amiben a 911-es a legjobb, és ami a legjobbá teszi, hanem a komplett csomag az, ami egyedülálló: mindenből annyi van, amennyi kell, és ami van, az majdnem tökéletes, és mindig karakteres.

A reklámok általában hazudnak, vagy erősen túloznak. A 911-es egyik reklámja a 80-as évekből rácáfol erre is, mert igaz: Az autó szabaddá és függetlenné tesz, egy kivételével, amely függővé: a Porsche 911.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Népítélet - Porsche 911

7,4
Nép
4.8
9.4
7.6
8.2
8.4

Az oldalról ajánljuk

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53