Ez egy egészen furcsa autóbemutató volt. Sokáig még azt sem nagyon lehetett tudni, hogy az új Ibizát mutatják meg, csak annyi volt biztos, hogy a Samsung hívott el minket a rendezvényre. Igen, a tévés-okostelefonos Samsung, egy autós eseményre. Aztán kiderült, az Ibiza nem esett át forradalmi megújhodáson, de az infotainment-rendszere egy fontos együttműködés első állomása, ez indokolja a koreaiak színre lépését.
Sokáig abban a hiszemben voltam, hogy egy workshopon vehetek részt, ahol arról lehet majd hallani, hogy hogyan is zajlik a háttérben az okostelefonok illesztése a fedélzeti rendszerekhez, hogyan találják ki és tesztelik az újfajta szolgáltatásokat, ilyesmi. Aztán végül kiderült, hogy gyakorlatilag az Ibiza fészliftjét mutatják be. A Samsunggal stratégiai megállapodást kötöttek a spanyolok, és ennek az első kézzelfogható eredménye az ismét megújított Ibizában lesz látható, hát a koreai elektronikai gyártó hívott meg az eseményre. Igen, ismét megújított, mert az aktuális Ibiza első verzióját még 2008-ban mutatták be, aztán jött egy frissítés 2012-ben, új fényszórókkal, lökhárítókkal, beltérrel, de alapjában ugyanaz az autó maradt.
Most viszont eljött az ideje, hogy a fényszórókba ledes nappali menetfény költözzön, és hogy őőő..., meg aztán… izé. Ja, igen, a hátsó lámpa is megváltozott, de a formát itt sem piszkálták, csak a dizájn lett más. Azt mondják, a fiatal vásárlóközönségnek (átlag 43 éves kor), az ezen belül is az átlagnál több női vevőnek nagyon is bejött az Ibiza formája, ezért nem változtattak rajta szinte semmit. Ha ők mondják, biztos így van, de azért 2017-ben, akármennyire is tetszik majd a mostani Ibiza a vevőknek, jön a következő generáció. Ami azt illeti, a barcelonai forgalomban egyáltalán nem tűnt megfáradtnak a forma, igaz, ember nem volt, aki felkapta volna a fejét, ay carramba, egy új Ibiza! Élőben jobban mutat, mint fényképeken, de ez így van, amióta bemutatták a legelsőt.
Belül van a legnagyobb látható változás, teljesen új szerszámmal készítik a műszerfal alapját, amire új elemeket aggatnak. Ettől még szinte ugyanúgy néz ki elsőre, mint a most kifutó, de az apróságok miatt lesz kellemesebb az összhatás. Összetettebb, igényesebb az órák számlapja, a tesztautóban középen egy nagy érintőképernyő trónolt, a multikormányról vezérelhető mindaz, aminek korábban külön fülön voltak a gombjai. Újak a bajuszkapcsolók, decens króm díszítést kapott jó pár gomb és tekerő, és új kárpitanyagokból is lehet válogatni.
Jajj, a legfontosabb le ne maradjon: az individualizmus jegyében a légbeömlők köré fényezett gyűrű került, aminek színét mindenki maga választhatja ki. Ráadásul a kiválasztott árnyalat megjelenik a kormánykeréken, a sebességváltón is. Aki ennyitől még nem érzi, hogy autója hűen kifejezi színes egyéniségét, az a hűtőrácsot, a visszapillantó tükör házát, de még a felnik színes betétjeit is kifinomult ízlése szerint válogathatja össze. És ez még mind semmi! Az autó kijelzőjének kezdőképernyőjét is mindenki a saját elvárásai és kedve szerint alakíthatja ki.
És akkor meg is érkeztünk oda, ahol a beltér igazi újdonságai vannak, ahol a Samsung beúszik a képbe. A Mirror Link alkalmazása önmagában nem nagy újdonság, csak itt, meg nem is Samsung-specifikus dolog, az okostelefon-felhasználó Ibiza vásárlók viszont örülni fognak neki. Sok autógyártó járművében, aftermarket autóhifi fejegységben megtalálható már a Mirror Link technológia, aminek a segítségével egy rakás okostelefon képernyőjét lehet tükrözni a kocsi vagy a hifi kijelzőjén. A Seat ConnectApp az a fejlesztés, amit azok az Ibiza tulajok fognak nagyon értékelni, akik az európai okostelefon-piac közel egyharmadát magáénak tudható Samsung készülékeit használják. Sőt, akik ezzel rendelik az autójukat, automatikusan Samsung-felhasználókká is válnak, egy Galaxy A3 jár az ilyen kocsikhoz.
A Samsung-kooperációnak köszönhetően több olyan érdekes funkciót élvezhetnek a samsungosok, amit más okostelefonosok nem. Az autó hangszóróin keresztül hallgathatjuk meg a gép által felolvasott SMS-eket, emaileket, facebook- és twitter bejegyzéseket, sőt, ezekre elvileg beszéddel bediktálva a választ reagálhatunk is. Lehet puffogni, hogy nem hogy a képernyőn matatva nem kellene twitterezik vagy facebookozni, de a géppel beszélgetve sem valami jó ötlet, a kocsiban vezetni kellene, nem közösségi médiát bizergálni. De tudjuk jól, hogy sokan megteszik, hiába a tiltás, a büntetések. Aminél már az is sokkal jobb, ha nem a képernyőre mered valaki, hanem diktál és felolvastat a guruló titkárnőjével. A másik, a forgalomra figyelést kevésbé gátoló trükk, a gesztus-parancsok használata. Előre meghatározott ujjmozdulatokkal villámgyorsan lehet funkciókat előhívni -hívást kezdeményezni, kontaktlistát megjeleníteni is ilyen egyszerűen lehet majd.
Mindez nem azt jelenti, hogy más Androidos vagy iOS készülékkel ne lehetne párosítani az autót, csak a samsungosoknak több jut a jóból, ráadásul folyamatosan fejlesztik a rendszert. Ami jó hír, autógyártóknál ez mindig necces dolog, nem tudni, vajon meddig adnak supportot az ilyen szolgáltatások mellé. Az együttműködési megállapodás miatt jó eséllyel hosszú évekig kapják majd a tulajok a frissítéseket, nem engedik el a kezüket. Az meg elég világos, hogy ha már egyszer az Ibizánál megcsinálják ezt a rendszert, és beválik, jön az összes többi Seatba, majd a többi VW csoportos termékbe is.
Autót az emberek nagy része még egyelőre azért vesz, hogy közlekedjen vele, nem pedig guruló internetkávézóként tekint rá. Az ő kedvükért térjünk ki egy kicsit arra is, műszakilag mennyit változott az idén kereken 30 éves Ibiza modell. Csak az 1,4-es, 150 lovas és az 1.2-es 90 lóerős TSI-k négyhengeresek, az Ibizában új ezres TSI-k (75, 95 és 110 lóerő) és az 1,4-es TDI-k (75, 90 és 105 lóerő) is mind háromhengeresek. DSG váltót csak a legerősebb ezres és az 1,4-es benzineshez lehet kérni, start/stop rendszert viszont csak a két erősebb ezresbe és a 105 lovas TDI-be lehet rendelni.
Kipróbálni a 95 lovas TSI-t és a 90 lóerős TDI-t lehetett. Mindkettőre érvényes, hogy nagyjából 1500-as fordulatig kicsit álmos, onnantól viszont szépen tolnak – turbós motoroktól ez azért nem meglepő. Akár dízel, akár benzines, belül meglehetősen halk az autó, de a benzinkútnál az előbbit fogjuk jobban szeretni. Hivatalosan 3,9 és 4,2 liter az átlagfogyasztásuk, a teszt alatt természetesen több volt, és a különbség sem csak három deci a két motor között.
Picit megpiszkálták a futóművet: áthangolták a lengéscsillapítókat, a rugózást, a keresztstabilizátorokat. A kormánymű vezérlésébe is belenyúltak, most már normál és sport mód közt is lehet választani. Aki sokat használja városban az Ibizát, imádni fogja, hogy alacsony sebességnél, parkoláskor meglepően könnyű tekerni a kormányt, aztán ahogy emelkedik a tempó, úgy lesz egyre feszesebb. Több biztonsági-kényelmi funkcióval bővült a rendelhető tételek listája: a vezető kormánymozdulataiból következtetve figyelmeztet, ha fáradnánk, egy esetleges balesetnél pedig a másodlagos ütközés elleni védelem tesz meg mindent a testi épségünkért. Aki látott már csattanás után üveges tekintettel maga elé bámuló embert a kontrollálatlanul guruló autójában, értékelni tudja, hogy a kocsi magától lelassít, akár meg is áll, és a vészvillogót is bekapcsolja.
Az új nagyon ráncfelvarrott Ibiza a nyár vége felé érkezik meg hozzánk, egyelőre még csak hozzávetőleges árakat lehet tudni. Egy biztos, a 90 lovas 1.2 TSI-re koncentrálnak, két akciós csomaggal tolják meg az eladásokat: a Reference felszereltség egy rakás plusz extrával (15-ös alufelni, komfort-csomag, bluetooth, ködfényszóró kanyarfénnyel, fedélzeti computer, villanytükör, központizár) nagyjából 3,7 millióba, a Style felszereltséghez meg 4 millió alatti árért adnak még plusszba 15-ös alufelnit, komfort-csomagot (visszagurulás-gátló, tempomat, fáradtságérzékelő), téli csomagot (fűthető első ülések, fényszórómosó), első-hátsó parkolóradart, ledes nappali menetfényt és hátsó lámpát. Az extra csomag nélkül is közel 300 ezerrel a hasonló új Polók ára alatt van, az összevethető Fabiánál ugyan paraszthajszálnyival drágább, de az extrákkal együtt már sokkal jobban néz ki az árcédula. Emiatt aztán az alapból drágább Ford Fiestával és az alacsonyabb listaárú Corsával és Clióval sem könnyű egy-az-egyben összevetni, talán majd ha lesz végleges árlista.
Imádni való, kedves spanyolok
Lehet, hogy a legmégfészlifteltebb Ibiza nem a legkülönlegesebb autó, amiben ültem, de a bemutató egy életre emlékezetes marad. Voltam már Seat bemutatón, jártam már Spanyolországban egyéb márka bemutatóján, de spanyolországi Seat bemutatón még soha. Mivel most nem a hazai importőr figyelte és felügyelte a történéseket, teljesen a spanyol seatosok kezében voltunk mindannyian. Akik szörnyen kedvesek voltak, folyamatosan mosolyogtak, és igyekeztek mindenben segíteni. Általában egyszerre hárman.
Amikor az előadás helyszínéül szolgáló volt bőrgyár területére vittek mindenkit, ebéd közben szinte minden falatnál megkérdezték, minden rendben van-e, illetve elnézést kértek a csúszásért, mert valamelyik csoport még nem érkezett meg. Az egyik hölgy lassan, tagoltan, ízes spanyol akcentussal vázolta angolul a helyzetet, minden egyes szavát kézmozdulattal magyarázta, igazából beszélnie sem kellett volna.. Az előbb beszéltem telefonon a lengyelekkel, nemsokára itt vannak – elmutogatta az előbböt, a beszéltemet, majd a telefonjára bökött, és valahogy lengyelt és ittet is mutatott. De nem csak ő végzett pantomim-szakot, az előadáshoz sem kellett angolul érteni.
Minden előadott témának saját terme volt, pszichedelikus vetítéssel kísért előadásban meséltek a motorokról, majd egy szédítően hófehér helyiségben, folyamatosan változó színű világításban hallgathattuk meg, a csodás új színek mekkora forradalmat jelentenek. Itt úgy éreztem, mint ha durva kábszeres tripen lennék (éjjel összesen egy órát aludtam), ha a folyamatosan változó, valószerűtlen fények közt kellett volna még pár percet eltöltenem, garantáltan elvesztem az orientációs képességem, és négykézláb, halkan nyüszítve kezdek menekülni.
Ezután jött a telefonos applikációkat bemutató terem, ahol mindenki kapott egy Samsung okostelefont. A közönség arcát a vaksötétben csak a mobilok fénye világította meg, majd elkezdődött egy vetítés, amivel szinkronban egyszerre változott minden telefon képernyője. Volt, hogy a látványt alátámasztandó még rezgett is a készülék a kezemben.
Az előadás végeztével a szakértőket lehetett faggatni. Megtudtam, azért kábel és nem Wifi vagy Bluetooth kapcsolja a készüléket az autó rendszeréhez, hogy a telefon folyamatosan töltődjön, mert különben túl gyorsan lemerül. Ezt mondjuk a nonverbális jelekből ítélve ők maguk sem gondolták komolyan, de más választ nem tudtam kicsikarni belőlük, csak valami homályos utalásokat, hogy majd amikor már indukciós töltő lesz a kocsiban, elhagyják a kábelt. Majd hosszasan nyugtatgattak, hogy senkinek nem kell félnie, hiába csatlakozik az autó a telefonon keresztül az internethez, a kocsi saját rendszerei hardveres tűzfallal vannak elszigetelve a világhálótól, senki nem piszkálhat bele az Ibizánkba. Illetve arról is biztosítottak mindenkit, hogy folyamatosan update-elik a rendszert, akár évek múlva is olyan klasszul fog együttműködni az akkori aktuális telefonokkal, mint most a mostaniakkal.
Ezek után a hotelbe kellett volna visszajutni. Házigazdáink mondták (és mutogatták) hogy mindenkit visszavisznek pillanatokon belül, de aki autót szeretne tesztelni, üljön nyugodtan bele az egyik ott parkoló Ibizába, válasszon útvonalat, és hadd szóljon. Illetve nem is, mert a nekünk bekészített autók a hotelnél vannak, így a transzfer-busszal kellene visszamenni. Amire még várni kellene, mert páran elkallódtak. De igazából a tesztautóval is visszamehetünk, aztán ott visszaülhetünk a délelőtti tesztautóba. Akárhogy dönthetünk, igazán ránk van bízva. De ha lehet a transzferrel menjünk. Vagy, ha gondoljuk, a tesztautókkal. Tényleg, ahogy jólesik. Igen, a hotelnél csak benzinesek vannak, így ha gondoljuk, vigyük el csak nyugodtan a dízeleket most, aztán a vacsoránál találkozunk. De előbb visszavisznek a transzferrel. Ja, hogy ott csak benzinesek vannak. Akkor menjünk ezekkel a dízelekkel.
Aztán este, a hotelnél négyen álltak és várták az érkezőket. Mindenki nagyon kedves volt és mosolygott, az egyik az ajtót nyitotta, a másik a a fényképezőgépet vette ki a kocsiból, a harmadik elvitte az autót, a negyedik, a pantomim-tagozatos hölgy pedig csak úgy ott volt velük, biztosítani, hogy minden gördülékenyen menjen. És hogy szélesen mosolyogjon. Nem lehetett nem szeretni őket.