A kis helóta nyugdíjba megy
Így néz ki egy nem kímélt ezres Yaris 500 ezer kilométer után
Ha nagyon elkottázunk valamit az életben, a karma könyörtelenül lesújt, és ha tényleg megérdemeltük a legrosszabbat, lelkünk egy céges kulcsos autóként születik újjá. Senki sem kímél, hidegen üvegel a sok hülye, botlábúak gyilkolják a kuplungunkat, és persze a lehetetlenségig lelakják a belterünket. Egy esélyünk azért van: a cégautókat rendesen szervizelik, ez az, amit sok tulajdonos, aki egyébként minden héten lemossa az autóját, simán elfelejt, hiszen az olajcsere hiánya nem feltétlenül látszik. Ez a Yaris megkapta a normális szervizelést, hát így néz ki 500 ezer kilométer megtétele után.
Egy éve került Rékához, ez az első autója. Édesapjától kapta, aki autószerelőként régóta szervizelte a kis helótát. Az autó ajándék volt, fenntartania neki kell, bár nyilván a szerelő apu miatt ez az átlagosnál biztonságosabb. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
3,6 méter hosszú, igazából ez a tökéletes városi autóméret. 2001-es gyártásakor már két éve létezett a Yaris első generációja, ez volt az alapmodell, az egyliteres VVTi, 13,6 másodperces 0-100-zal, 155 km/h-s végsebességgel. Réka alatt 5,7 litert fogyaszt. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Javítani még nem kellett, a kipufogó szakadt csak le és kezdett rozsdásodni. Meghegesztették és lefújták hőálló ezüsttel. Lassan a lengéscsillapítókat is cserélni kell, mert az egyik minden úthibán zavaróan kopog. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Soha nem vigyáztak az autóra, legalábbis nem tartották garázsban. Kint állt télen-nyáron, és a cégnél vitte, aki érte. Rendesen körbe is van karcolászva, de nem szúrnám ki azonnal egy utcaképben, hogy na, az ott az ötszázezret futott Yaris. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Ennyi rozsdát találtam rajta. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Kapott kavicsokat rendesen, bár az is lehet, hogy az új fényezés csak ennyire bírta. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
A Yaris orra enyhén törve volt, de a fényezés nem sikerült igazán jól. Igaz, ha valaki együtt tud ezzel élni, jobb, mint egy riasztó. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Az ülések elég tragikus állapotban vannak, de mint kiderül, ez már a második garnitúra, ami egy faceliftes, 2004-es Yarisból származik. Úgy is mondhatnánk, nem ebben az autóban kopott meg ennyire, viszont az előző vezetőülés gyakorlatilag elporladt. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Ez még nem az a Yaris, amit minilexusoztunk, viszont inkább csak nagyon kopott, nem széthulló a belseje. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Így néz ki egy 500 ezer kilométeres kormány: tényleg undorító, és melegben ragad. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
A tárgyi bizonyíték. Ez a fajta műszerelrendezés végül nem igazán jött divatba, de igazából ma sem hat régiesnek. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Az oda-vissza játszó kazettás magnó 2015-ben már inkább retró kuriózum, a klíma viszont flottul hűt, és még autópályán klímázva sem melegszik a motor. A klíma nagyjából az egyetlen extra, még szervokormány és villanyablak sincs. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Valójában ez a fajta széthullás lenne a normális egy 300 ezer kilométer feletti olcsó kisautónál. Ebben a Yarisban inkább az a nagy ajándék, hogy a gépészet ilyen elképesztő módon bírja még mindig a gyűrődést. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Láttak már 500 ezer kilométer fölötti ablaktekerőt? Hát most itt a remek alkalom. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Soha többé nem szónokolunk arról, hogy vásárláskor figyeljék a pedálgumit, mert árulkodó jel. Ezekről a pedálgumikról ki mondaná meg az 500 ezer kilométert? (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Félmillió, döntően városi kilométer, és ki tudja, mennyi fakezű-falábú, érzéketlen sofőr után a váltónak kutya baja. A váltószoknya is eredeti. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Szervizkönyv van, de rég betelt, viszont látszik belőle, hogy 300 ezer kilométerig Toyota márkaszervizbe hordták. Amúgy csak a szokásos: olaj, szűrők, folyadékok, kerékcsapágyak, generátor-ékszíj csere, féktárcsák, fékbetétek, hátsó fékcső csere. Egy szervizkönyvet sem ekkora futásra méreteznek, úgyhogy már a többi lapon is bejegyzések vannak, például egy 461 ezer kilométernél elvégzett pollenszűrőcseréről. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
A 68 lóerős egyliteres. Ha valaki azt terjesztené, hogy a nagyobb motorok tovább bírják, azért ez is jusson eszébe. Egyetlen vezérműlánc-csere valahol 2-300 ezer kilométer között, azon kívül mindene az eredeti. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Az akkumulátor nemrég mondta fel a szolgálatot, ideiglenes megoldásnak egy otthon talált 74 amperórás monstrum került bele. A tálcáról ordánáré módon lelóg, csoda, hogy egyáltalán befért a gépházba. Indítási problémák természetesen nincsenek. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Réka hamarosan végez a főiskolán, gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök lesz belőle. Az autó létszükséglet volt, mert a szakmai gyakorlatán nem tudna másképp kijárni a tehenészetbe, és alkalmi munkákat is könnyebben el tud így vállalni. Szereti a Yarist, volt már vele negyedmagával Budapesten, egyébként inkább Kecskemét környékén használja. Szegény kis Yarisnak valószínűleg életében most van először gazdája. (Fotó: Winkler Róbert / Totalcar)
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.