Átejtés a javából

Használtteszt: Citroën C2 VTS – 2005.

2016.01.22. 06:34

Adatlap Citroën C2 Vts - 2003

  • 1587 cm3-es,soros 4 hengeres benzines
  • 122 LE @ 6500 rpm
  • 143 Nm @ 3750 rpm
  • 5 seb. kézi
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    8.3 másodperc
  • Végsebesség:
    202 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    6.9 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    9.3 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    5.4 l/100km
  • 4 350 000 Ft

Formája örök. Lefogadom, harminc év múlva benne lesz a dizájnlexikonban, mint a kétezres évek ikonja. Se előtte, se utána nem készült ennyire dögös kinézetű törpeautó, mint a C2 VTS. Milyen kár, hogy nézni jobb, mint hajtani.

Mintha mindig lefelé nézne, fölényesen, ahogy csak igazi dívák tudnak. Gömbölydeden, töretlen ívben domborodik az orra, a szélvédő tövében pedig egy másik, lendületét a hetyke légterelőig el nem vesztő ív kezdődik. Sárvédői mintha hozzátoldott szélesítések lennének. A kerekdedség hangsúlyos, visszatérő motívum, kontrasztként ott a szinte függőlegesen lecsapott far, és az összetéveszthetetlen, lépcsőszerűen, kétszer is megtört övvonal. Kezet csókolok Donato Cocónak, aki kifaragta az agyagból. Méltatlanul tűnt el a Citroën dizájnerzsenije, miután megalkotta másik fő művét, az első C4-est.

Hiába tagadnám, imádom, ahogy kinéz a C2, bár azt is tudom, nem mindenki van így. A nagy műalkotások általában megosztók. Annyi biztos, hogy a C2-k legsportosabbika, a VTS a két vaskosabb lökhárítótól, a küszöbtoldatoktól és a nagy kerekektől igazi kis GTI-gyilkosnak néz ki. Súlyos örökséget cipel, mert a Saxo VTS talán a legmérgesebb kis ördögfajzat, amit a világ a hátán hordott. Vannak öregek, akik még a Peugeot 205 GTI-re is emlékeznek, amely szintén ugyanazon a fán termett, ahonnan a C2 almája lepottyant. Ha a megfelelési kényszert kilóban mérnék, a C2-t tonnák terhelnék.

Ránézésre márpedig vígan elbánik a múltjával, egy pillanatig nem akar az ősökre hasonlítani. Jobb is, mert a Saxót semmiképpen nem sorolnám az emlékezetes műtárgyak közé. Ráadásul a C2-be rengeteg ötletet zsúfoltak, amelyek egy része ugyan öncélú, de vannak köztük praktikusak is.

Rafinált hülyeségnek tűnhet például a kétfelé nyíló csomagtérajtó, amelynek elsődleges értelme nem a padnak használható alsó perem, hanem a szűk helyen is nyitható felső fedél. Aztán ott a hátsó sor: pad helyett két különálló ülés. Úgy gondolhatták, ha már úgysincs hely hátul, pláne három embernek, legyen inkább csak két szék. De az egész beltér ötletes, vidám, annak ellenére, hogy kendőzetlenül a legolcsóbb anyagokból építkezik.

A C2 egy rövidített C3, annak műszerfalával és első helykínálatával. Mivel viszonylag széles, két férfi is bátran elücsöröghet benne anélkül, hogy gyanúba keverednének. Mögöttük persze senki ne számítson semmi jóra, a csomagtérben sem: a 3,66 méter hosszú C2-esre a legjobb kétülésesként gondolni, 785 literes raktérrel és két felhajtható pótüléssel, vész esetére.

Kapcsolódó
Koraszülött városi sportautó

Koraszülött városi sportautó

A mostanában divatos két irányzat, dobozszerű praktikum és dizájngyöngyszem garázsdísz közül a Citroën az utóbbit választotta.

Éppen betöltötte a tizedik életévét a harsánykék VTS, amelyet a Becsületesnepper hozott be nemrég Belgiumból. Nem egy lelakott példány, szervizkönyve is van, bár kicsit foghíjas, de az autó állapotán látszik, hogy a 108 ezer kilométer stimmel. Hogy is lenne másképp, hiszen Belgium az ország, ahol már évtizedek óta működik a nálunk négy éve bevezetett óraállás-regisztrálós rendszer, és minden adásvételnél kötelező kiváltani a Car-Passt. Ezen szerepel az összes eddig bejegyzett kilométeróra-állás. Belgium, ahol becslések szerint mindössze két százalék a tekert autók aránya.

Az újautó-tesztekben sokszor emlegetett kopogós műanyagokat tízévesen már tartósságuk miatt szokás dicsérni – így alakul át egy autó megítélése, ahogy telnek az évek. A C2-esre sem lehet panaszkodni, most is ugyanolyan filléres, de vidám, ötletekkel teli, mint újonnan, de legalább nincsenek szomorúan málló tapintásjavító bevonatok, mint némelyik prémiumban. Két hibát találni a fülkében: a beszállásnál meggyötört üléstámla anyaga felfeslett az oldallégzsák borítása mellett, illetve az új korában oly csinos, fémes hatású váltógomb megkopott az izzadt tenyerek markolászásától. 

A dühös francia huligánnövendékek a felelőtlenségükről híresek. 205 GTI, Saxo VTS, Twingo RS: korszaktól függetlenül a legmérgesebb, leghangosabb, legintenzívebb élményt ígérő és adó, kevés lóerőből hatalmas menést produkáló, helyenként az ön- és közveszélyesség fogalmát kimerítő kisautókat készítették a franciák. Egyszerű, de lelkes motorok eldobható, alufóliából hajtogatott dobozban, ez a bevált recept. Ezt vártam a kis kék Citroëntől is is.

Pár méter alatt kiderült, a C2 VTS-t nem lehet a felsoroltakhoz hasonlítani. Vagy nem volt meg a szándék, vagy a pénz, mindenesetre fél szívvel készült. Megörökölte a Saxo 1,6-osát, de át kellett dolgozni, hogy teljesítse az Euro 4-et. A korai elektromos szervokormány is olyan adottság, amelyből nehéz erényt kovácsolni. És ami talán a legrosszabb: több mint száz kiló plusz súlyt cipel a C2 az elődjéhez képest. Biztos vagyok benne, hogy mindezek ellenére lehetne szívmelengetően vidám autó, de sajnos inkább csak közepesen langyos.

A motor lustán, kelletlenül veszi a gázt, egyedül üvöltő hangja emlékeztet az ősökre. Magas fordulaton, értsd, 4-5 ezer fölött mintha lenne benne erő, de nem kívánja, nem kéri, hogy gyilkolják, ami nagy baj egy olyan autóban, ahol nem a lóerők mennyisége csinálja a bulit. A váltó rászolgál a leggyalázatosabb, franciákra vonatkozó előítéletekre. Olyan hosszú úton jár, hogy csak a szerencse mentett meg a vállficamtól, amikor egyesből kettesbe rántottam. Mentségére legyen mondva, nem reccsen, szépen veszi a fokozatokat, sőt, melléváltani is nehéz, csak éppen az élményt döngöli a földbe.

Az említett villanyos szervokormány a másik élménygyilkos: száz százalékig szintetikus, túl hosszú áttételű, visszajelzésmentes. Nagyokat kurblizgatunk a volánnal, miközben a görbülékeny, tétova váltókarral kavarunk, hogy életben tartsuk a Garfield vasárnap reggeli munkakedvével berregő motort – nem igazán hozza meg a kedvet a betyárkodáshoz.

Az elfuserált a gépészet, mint egy valaha finom, de megpenészedett narancs a gyümölcstálban, úgy rondít a csodás futómű és a merev kaszni egységébe. A rövid, kerekeiket a sarkaikon hordó autók ügyesen mozognak, de köztük is fantasztikusan közvetlenül, természetesen pattog ide-oda a C2, ahogy pörgetjük a tohonya kormányt a kezünkben. Gázelvételre a szép hagyományoknak megfelelően moccan a feneke, amíg meg nem fogja a menetstabilizáló elektronika. Tényleg mindent tud, amit egy pici bódé alá tolt csatolt lengőkaros futóműnek tudnia kell, és még csak nem is rázza ki az aprópénzt a kabátzsebből.

A háromajtós kaszni talán a négycsillagos NCAP-törésteszt melléktermékeként ilyen masszív, mindenesetre nem érezni benne semmi csavarodást, nyekergést. Bazalttömbszerűen rezzenésmentes, ha az elődeihez mérjük, de abszolút skálán is megállja a helyét. Ide mehettek a plusz kilók, a biztonságra, amit józan ésszel nem lehet kritizálni. De ha a szívemre hallgatok, visszasírom a tekergő-nyekergő Saxót.

Egyértelmű, a C2-nek nem a valódi sportosság a vonzereje. Végtelenül csinos, jópofa, praktikus törpe, kategóriájához képest elég jó felszereltséggel. Ha úgy vesszük, digitklíma, CD-játszó, ESP és négy légzsák mellé kapunk egy 1,6-os motort meg nagyon vagány megjelenést. Egymillió környékén, amennyiért a hasonló korú C2 VTS-ek mennek, nem is rossz koktél. Csak nem szabad sokat várni tőle.

A C2 VTS nem egy Fiesta ST-kaliberű holmi, de még a nemrég próbált Yaris TS-ben is nagyobb a tűz. Inkább stílusos, majdnem azt írtam, csajos autó. Különösebb műszaki bajairól nem tudni, a cég akkori korszakának megfelelő minőségi, összeszerelési durva szórástól eltekintve. Értsd: vannak évekig kifogástalanul működő példányok, illetve minden hétre irgalmatlan szívásokat tartogató, igazi elátkozott C2-esek, legalábbis ez derül ki a Népítéletből, ahol a típus 6,8-as átlaga nem túl acélos.

Ha azt nézzük, hogy a működő, normálisnak látszó C2-esek 7-800 ezer környékéről indulnak magyar papírral, nem akkora luxus rádobni még egy kicsit, hogy egy csinos VTS-sel szaladgáljunk a városban. A másik érdekes alternatíva aszkétáknak az 1,4-es HDI, amely az AX és a Saxo dízel örökségét továbbvíve valódi négyliteres fogyasztást ígér, és ezzel a legolcsóbban fenntartható autók közé tartozik. Persze jó kérdés, hogy miért választana az ember mondjuk egy jól bevált Fiesta helyett egy C2-est, hacsak nem azért, mert olyan szédítően jól néz ki. Na ugye.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Népítélet - Citroën C2

6,6
Nép
6.9
6.7
6.7
7.7
7.5

Az oldalról ajánljuk

Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

49 perce
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52