Az európai D szegmens mindig nagy csatát hoz. Elég nagy a darabszám, hogy márkaarculat meghatározó legyen, és ha bejön egy-egy modell, jó hasznot hoz a gyárnak. És elég drágák az autók ahhoz, hogy rendesen tele lehessen pakolni alapáron is extrákkal, és jó minőségű anyagokból álljon az utastér.
Ebben az évek alatt kicsit szélesre vált szegmensben játszik a sokak által etalonnak kikiáltott Volkswagen Passat, a népszerű flottás Ford Mondeo, a techno Mazda 6-os, de a feltörekvő ifjúság is, mint a Hyundai i40. Nyugat-Európában jellemző családi autók, itthon a lízingcégek ajánlatai vállalati vezetőknek, középvezetőknek, attól függően, hogy pörög a biznisz. Nyilván itthon is lehet családi autó, jó is lenne, ha mindenki háza előtt egy euro D szegmens új kombi tudna állni, mert ezek bizony már nagyon jó autók. Olyan kényelmet és felszereltséget nyújtanak, ami 10-15 évvel ezelőtt még a felsőkategóriában is elképzelhetetlen volt.
A Talismant már teszteltük, de ez a Grandtour, így egybeírva, ami a Renault-nál a kombi. Kicsit később jelent meg a kínálatban, ami inkább marketingdöntés, mert a két változat azonos műszaki alapokon egyszerre készült, a befoglaló méretei is majdnem milliméterre azonosak. További azonosság, hogy a formaterve pontosan annyira ütős, sőt, talán még a kombiság jobban is áll neki, hasonlóan az új Skoda Superbhez. Intens felszereltségű, gazdagon extrázott modellünk után forogtak az utcán, megálltak mellette a parkolókban, és hosszasan nézték. Még a benzinnel kevésbé fertőzöttek is észrevették. Ez jó jel, mert egyrészt nem simul az utcaképbe, másrészt széles körben tetsző, nem megosztó forma.
A külső tényleg jó ízléssel formázott, és már jó érzéssel bele is nyugodtunk, amikor beülünk az utastérbe, és itt ismét jóleső meglepetés fogad. Nem azért mert tágas és kényelmes, ez a szegmensben alap. Itt nagy a Mondeo, nagy a Passat és a Mazda 6-os is, nem mennék bele a milliméterezésbe, hogy kié a nagyobb utastér. Mindenkié egészen nagy, így van ez a Talisman Grandtour esetében is. Úgy tud lenni alapban 572 literes csomagtér, és kényelmes hátsó lábtér, hogy az ülések nagyok, ülőfelületeik hosszúak, még a hátsó ülésnek is. A limuzinon is túltesz a fejtér méretében és valóban: itt a hátsó ülés nem egy kínpad, itt Európát átszelő utazást is végig lehet ülni.
Ha a hátsó üléseket feláldozzuk, majdnem 1.7 köbméteres rakodóterünk van, az első ülés háttámlájáig pedig kereken 2 métert mértem úgy, hogy az ülés az én 190 centis magasságomhoz van belőve. Nem hinném, hogy valaki a méretek miatt fog panaszkodni a Talisman Grandtourban. Az utastérnek van egy olyan hangulata, amit leginkább csak a nagyobb Volvókban éreztem korábban: nagyon jól eltaláltak a formák és az arányok. Nem tagadom, rajongója vagyok a németes utastérnek, műszerfalnak, a racionálisan megtervezett, formai bravúroktól mentes, minőségi funkcionalitásnak, de ez mintha funkcionalitás és skandináv elegancia kombinációja lenne.
A kapcsolók, nyomógombok és tekerők formai kialakítása, minősége kifogástalan, mindent jó érzés működtetni. A Renault Multi-sense, valamint a központi érintőképernyő R-Link 2 által kínált millió konfigurációval, akár egy android telefonnal, napokat lehet konfigurálgatni. A motorhang tónusától a hangulatmegvilágítás színéig és erősségéig, a sávelhagyás-figyelmeztető érzékenységén keresztül az irányjelző kattogásának hangerejéig mindent be lehet állítani, viszonylag gyorsan és egyszerűen.
A temérdek konfiguráció aztán eredményez egy bizonytalanságot, hogy nem tudjuk miért váltott a hangulatfény kékre, amikor benyomtam az USB-t az MP3 fájljaimmal, és néha miért mennek az elektromos ablakok a gyújtás ráadásakor, néha pedig csak járó motorral. Azt is észre kell vennünk, hogy a prémium anyaghasználat is csak körülbelül derékmagasságig megy az utastérben, alatta kopogós, nem túl szép textúrájú műanyagokat találunk. A középkonzol széle lenne az első dolog, amit nem engedélyeztem volna ilyen műanyagból sorozatgyártásba kerülni ebben az utastérben.
Kárpótoljon a kormány bajuszkapcsolóinak minőségi működése, valamint a végükön elhelyezett valódi alumínium formai harmóniája az automata váltó választókar tetejének alu betétjével. Apróságnak tűnő dolgok hozzák az ízléssel és minőséggel formázott koherens utasteret.
A motor az 1,6-os direkt befecskendezős 150 lóerős turbós benzines, 7 fokozatú duplakuplungos váltóval. A 7DCT300 kódú váltót a Getrag tervezte a Renault számára, nyilván nem DSG-nek hívják, hanem EDC-nek, azaz Efficient Dual Clutch váltónak. Tényként állapíthatjuk meg, hogy finoman kapcsol, de elinduláskor, nagyon finom gázra néha váratlanul ugrik. Reméljük ez később elmúlik, ahogy az autó gyűjti a kilométereket, mert még szinte vadiúj volt. Bár papíron az autó nem nehéz, a motor kikényszeríti a méltóságteljes vonulást, mert nem szereti a gyors előzéseket, a versenyszerű rajtokat. Ilyenkor még mintha a váltó is belassulna, és szlippel, nehezen tenné be a következő fokozatokat, mint valami hagyományos hidrós váltó.
De méltóságteljes vonulásban a Talisman Grandtour hibátlan. Most hirtelen nem emlékszem tesztautóra, ami ennyire csendes volt, beleértve az E osztályú Mercedest és az ötös BMW-t is. A motor nagyon halk, szélzaj szinte semmi, a kerekek is csendben gördülnek. A szélzajra magyarázat a formaterven kívül a karosszéria nagyon kicsi illesztési hézagai: az első ajtó az a oszlopnál a sárvédőhöz alig több mint 3 mm-re volt illesztve. És nem csak ott, hanem szinte mindenhol. Annyira, hogy a csomagtérfedél már kicsit bele is dörzsölt a jobb hátsó oszlopba, ami viszont csak beállítás kérdése.
Talán az is az új, még rendesen be sem járatott autó számlájára írható, hogy a futómű kicsit feszesebb, mint korábban azt a limuzinnál. Nem rázott, hanem a kis gödröket könyörtelenül továbbadta, a nagyobb bukkanókat már szépen kirugózta. Nem keményebb, mint a limuzin, csak mintha máshogy lenne hangolva. Talán észre sem vesszük, ha nem kényeztet el korábban a Talisman szedán. Nem túl fürge, cserében viszont takarékos az 1,6-os motor. Bár a számítógép átlagra 7,2 litert írt, a többszöri tankolás pontosan 8 litert mutatott vegyes használatban. Erre mondom, hogy automata váltóval ekkora kasznihoz nagyon jó.
Az autó Intens felszereltségű, alapára 9 millió forint ezzel a motorral, az automata váltóval. Ebben már nagyon sok extra benne van, de a tesztautó még pár dologgal ki volt egészítve, így belecsúszott a 10 millióba. Ne tűnjön soknak, mert ez már egy egészen komoly felszereltség hűtött és fűtött bőrüléssel, első és hátsó tolató radarokkal. Egy Passat a 150 lóerős TSI motorral, Comfortline felszereltséggel, DSG váltóval, sokkal alacsonyabb felszereltséggel valahol itt indul.
Ennél sokkal fontosabb, hogy a Renault értékesítőnek nem azzal kell érvelnie, hogy ez olcsóbb: jobban jár, ha meghívja az érdeklődőt egy próbakörre. A Talisman mérete, kényelme és minősége eladja az autót.