Jót tesz a turbó a legolcsóbb VW-nek?
Bemutató: Volswagen Up - 2016.
Akármilyen menő is manapság a Volkswagen a fiatalok körében, az Up valahogy nem vált az utcakép részéve. Pár százezerrel többért már Polót is lehet kapni, kisautóból is csak jobb a nagyobb. Pedig jópofa a forma, a beltér minősége többnyire hozza a konszerntől elvárt színvonalat, és még takarékos is. Talán majd most, ha az első használt példányok elkezdenek beszállingózni az országba.
Lesz miből behozni, hiszen, ha felénk nem is, a világ más részein szépen ketyegnek az Up-eladások, több mint 700 ezer ment el a kisautóból. Az ember hajlamos is elsiklani afelett, hogy 2011-ben mutatták be, vagyis már öt éve a piacon van, így itt a menetrendszerű ráncfelvarrás ideje. Legutóbb a Sharan frissítésén jártam úgy, hogy a találd meg az öt különbséget a két kép között című játékba fulladt a bemutató, de itt most hangsúlyosabbak az eltérések. A lökhárító műanyagbetéte más, a visszapillantó házába építették az indexet, az első fényszórókba ledes nappali menetfény került, és az új hátsó lámpatest is csak annyira hasonlít a régire, mintha két pohár abszint után rajzolták volna újra.
Mostanra az Upot is kedvünkre színezgethetjük, dekorálhatjuk, és bár a lehetőségek messze nem olyan tágak, mint a Fiat 500-nál, érezni, a Volkswagen szeretné, ha a vásárlóközönség divattárgyként is felismerné. Az 500-asba ülve persze érezzük azt az olaszos bájt, amit az Up nem tud, de tagadhatatlan, hogy a fekete alapon narancs dekorral tupírozott, narancssárga felnis szupermini elég jól néz ki. És ha már felni: 15 és 17 col közti méretekből választhatunk, bár utóbbit csak egy komoly gyermekkori trauma indokolhatja.
Az egyik legfontosabb változás az infotainment-rendszer átalakítása, és ezt nem mi, hanem a vásárlók mondják. Peter Bohne, a modellfejlesztés vezetője szerint a piackutatásokból az derül ki, a vevők legtöbbjének a legfontosabb, hogy az autójukban se kelljen elszakadniuk a telefonjuktól. A Volkswagen ezért húzott egy merészet, és az eddigi kipattintható kijelző konzolját úgy alakította át, hogy különböző méretű okostelefonokat fogadjon. Az ötlet jó, a kivitelezés már annyira nem: a konzol befogadómérete egyszerűen állítható, de a műanyag elég reszketeg.
Azért viszont jár a piros pont, hogy az USB-csatlakozót nem valahova a középkonzol aljára, hanem a telefontartó konzol mögé rakták, így nem akadunk bele a vezetékbe váltás, vagy a kapcsolókkal való matatás közben. Ha csatlakoztattuk a telefont, érdemes az Uphoz tartozó applikációt is letölteni, ez kiterjeszti a lehetőségeket. Kapunk navigációt, multimédia-vezérlést és még pár más funkciót. Ilyenkor a telefon bluetooth-on és kábelen is csatlakozik az autóhoz, ami érdekes anomáliákhoz vezet: lehúztam a tesztautóhoz kapott iPhone 6-ot, és rádugtam a sajátom, hogy arról szóljon a zene, amitől a zene halkan szólt, de amikor a GPS utasítást adott volna, akkor a szöveg idejére fájdalomküszöbig hangosította, majd újra alig hallottuk. A szándék gondolom az volt, hogy pont fordítva legyen, vagyis amikor jön a következő kihajtón hajts ki jobbra, a zene halkuljon el.
És ha már GPS: a kollégák magyarra állították az applikációt, amely olyan sokszor idézett klasszikusok létrejöttéhez vezetett, mint az after háromszáz metres fordulj barra, remélhetőleg a következő szoftverfrissítés már véget vet a nyelvújításnak. A kezelés amúgy egész vállalható, főleg, mivel csak a GPS-hez kell a telefont tapiznunk, a zenék között hagyományos, analóg gombokkal ugrálhatunk, nem kell váltanunk a képernyők között.
Biztos vagyok benne, hogy akad pár ember, akit maga az autó érdekel, nekik jó hír, hogy érkezett egy új motor is, a kor divatja szerint ezer köbcentis, háromhengeres turbó. Ez már az Audi A3-asban és a Polóban is elérhető, de kisautóban csak mostantól ikszelhetjük. Eleinte lelkesedtem, hogy végre kipróbálhatok egy igazi újdonságot, de brazil piacon már 2015 óta elérhető a TSI feliratos Up.
A lényeg, hogy mostantól Európa is megkapja a jót, mert a 90 lóerő és 160 newtonméter ugyan meg nem vadítja az autót, de arra bőven elég, hogy ne kelljen háromszor meggondolni minden előzést. 1500 és 3500 között tol igazán, fölötte teljesen felesleges nyomni, mert csak hangosabb lesz, gyorsabb nem. Külön örvendetes, hogy ugyan érződik a háromhengeresség, de közel sem annyira, mint például a Citroën Cactusban, ami folyamatosan olyan volt, mint egy húszéves dízel Golf hidegindítás után.
A fogyasztásnak is lehet örülni, hiszen az autópályás pirítás, majd a Comói-tó partján lépésben haladás közben 4,8-5,2 literes értékek jöttek ki, vagyis nem tűnik lehetetlennek aszkéta hajlamok nélkül elérni a gyár által megadott 4,4 literes fogyasztást. A 75 lovas szívó szinte ugyanennyit eszik, csak ugye a turbós komolyan meg tud lendülni, ha a szükség úgy hozza, vagyis egyedül a valamivel magasabb vételár szólhat ellene.
Ahogy arról már szó volt, a Volkswagen a trendiség irányába szeretné tolni az Upot, ezért összeállt a Beats Audióval. A cég a napjainkban népszerű, túlárazott fejhallgatóiról ismert, de egy valamit meg kell hagyni nekik: a marketinget nagyon érzik. Az elmúlt 3-4 évben minden magára kicsit is adó zenész klipjében feltűnik a B betűs fejhallgató, így sokakba tudat alatt égett bele, hogy a Beats bizony menő.
Ezt próbálja meglovagolni az Up is, amely egyből két fronton támad a Beats-szel, ugyanis kérhetünk csupán 300 wattos hangrendszerrel szerelt autót, amiben hat hangszóró és mélynyomó pumpál, de létezik ilyen felszereltség is. Utóbbiba a nagy zenén túl más árnyalatú műanyagok, Beats feliratok, logók és más termékelhelyezések kerülnek. A rendszer amúgy nem szól rosszul, de a gyári beállítások mellett élvezhetetlenül sok a mély, helyenként már-már torz, szóval a Gangsta’s paradise-hoz jó, a Négy évszakhoz nem, de ezzel valószínűleg a piackutatók is tisztában voltak.
Odabent sok változás nem történt, a legfontosabb egy extra ablakemelő-kapcsoló megjelenése a sofőr oldalán, így végre nem kell nyújtózkodni, ha a jobboldalon húznánk le az ablakot, vagyis ezen a fronton is beköszöntött 2016. Ezen felül még érkeztek extra kárpitok is, a steppelt hálómintás egész jól feldobja az üléseket, kedvünkre színezgethetjük odabent a műanyagbetéteket is.
Az Up érdekes maradvány a Volkswagen konszern palettáján, ugyanis ez még nem a széles körben használt platformtechnológiát használja, hanem önálló padlólemezre került, mert például, ha a Polóéra építik, akkor túl nehéz lett volna. Az önálló platform persze drága, de úgy, hogy a Škoda és a Seat is megosztozik a költségeken, már gazdaságosabb. A fejlesztést vezető Peter Bohne szerint mindenképp lesz új Up, de turbómotor megjelenése után mindenkit úgyis csak egy kérdés foglalkoztatott: Lesz-e belőle GTI? A mindössze 900 kilós autó jó alap lehetne, és a turbós motoron sem kéne sokat hangolni a sportos karakterhez. Az imént fejtegetett kérdésre Bohne Úr a következő választ adta: Technikailag minden adott, hogy készüljön egy GTI, de jelenleg többet nem mondhatok, sajnálom.