Örömhír: ebből a fapados a legjobb

Mazda MX-5 RF – 2017.

2017.01.23. 06:40

Hogy a Mazda nagyon ért a formatervezéshez, azt már az első 1989-es MX-5-ttel bizonyította. Most viszont, hogy már sok éve leszokott a ronda dobozautók gyártásáról, a elérhető árú kétülésessel is magasabbra kellett tennie a lécet. De mi ez a bonyolult mozgású kemény tető az RF kivitelen, és miért tűnik tunyának az erősebb motor az alapmodell mellett? A Barcelona-környéki szakadékok partján kergettük a válaszokat.

Miután megtudtam, hogy a nyúl a kis asztal alatt várja, hogy a bűvész beemelje a cilinderbe, majd onnan a fénybe, és már nem bánt, hogy soha nem fűrészelték ketté a ládába zárt tornadresszes nőt, mert eleve ketten voltak, ideje volt leszámolnom egy újabb illúzióval, ezért elmentem kipróbálni a Mazda MX-5 nyitható kemény tetős változatát, az RF-et. 

Van az autógyártásnak néhány alaptézise, melyekbe jó kapaszkodni és ezekhez viszonyítani mindent. Amikor egy autó kicsi, lapos és csak ketten férnek be, sportkocsit kiáltunk, és amint megkapja ezt a címkét, nem is várunk tőle semmit, ami megmérné a hétköznapi járművek világában. A sportautó-jelleg felmentés praktikumból, és a felelős gondolkodásból is. Egy ilyen autó gyereket csinál mindenkiből.  

Csakhogy a sportkocsi a gazdagok játéka, mindennél gyorsabb, hátsó kerekeit sokhengeres motor hajtja, rengeteget fogyaszt és gyűlöl érte a szomszéd, te pedig felszisszensz, amikor új gumikat veszel, vagy szervizbe viszed. A Mazda 1989-óta olyan ügyesen keveri a kártyát, hogy röviddel az MX-5 NA roadster születése után a kategória élére állt. Ahogy ők ezt a műfajt felfogják, nem fogja úgy fel senki, talán csak a Fiat az új 124 Spiderrel, de az is MX-5-alapú életforma, ráadásul egy Japánban gyártott Fiat. Az MX-5 nem drága, nem nehéz fenntartani és szeretik a népek, mert hordozza az érzést, hogy bárki vehet egyet, ha nagyon vágyik rá.

Kapcsolódó
Itt a Fiata!

Itt a Fiata!

Három évtized telt el azóta, hogy a Fiat utoljára hátsókerekes, hosszmotoros, igazi kétüléses roadstert gyártott. Újra itt a 124 Spider – egy kis csavarral. Első teszt.

Az MX-5 legújabb korszaka 2015-ben kezdődött, amikor bemutatták a minden ízében modern, az elődök formáival teljesen szakító negyedik generációt, az ND-t. Csodáltuk a japános éleket, a nyugi, nem vagyok morcos, csak hunyorítok karakterű ledes fényszórókat, a vezetőülésből jól látható motorháztető- domborulatokat és azokat a kaszni elejétől a végéig két hullámot vető vonalakat, melyekben kicsit ott a Chevrolet Corvette C3.

Az apró hátsó lámpacseppeivel harmonikus összképet ad, amit szeret a nő, szeret a férfi és szereti a járókelő, mert ez az egész inkább bohókás mint hivalkodó. Az elődeinél rövidebb, keskenyebb és könnyebb MX-5 ND nem nyomakodik az ember képébe, hogy itt kérem gazdagság van, pezsgővel öblítjük otthon a vécét. 

És, hogy mi az RF? Eddig ezen gondolkodtam. A rövidítés a Retractable Fastback névből adódik, amely nyitható tetős ferdehátút jelent. Hagyományos, teljesen eltüntethető kemény tetős (Retractable Hardtop) verzió a korábbi MX-5 NC-ből is létezett, sőt, kemény tető a korábbiakhoz is volt, de ez valami egészen más. A vászontetős MX-5 tömegét csak 45 kilóval megtoldó RF nem szükségmegoldás, hanem művészi átirat. Tényleg csak a teteje tűnik el 13 (nekem 14) másodperc alatt, ha nyomva tartjuk a gombot. A vaskos hátsó keret a helyén marad, merevíti a kasznit, erősíti a karaktert, de sajnos bezavar a látómeződbe is. Nem árt az autóhoz a Mazda vezetéssegédlete, amely egyebek mellett jelez, ha holttérben érkezik valaki, miközben éppen sávot váltasz. Ha az elődmodell tetőszerkezetét akarták volna beleerőszakolni a kisebb kaszniba, mutatóba sem maradt volna csomagtartó az utastér mögött. Így viszont pontosan ugyanúgy 127 literünk van.

Az RF becsukva még az alapváltozatnál is vonzóbb. Olyan maszkulin a két vaskos C oszlop, hogy muszáj bámulni. Az átdolgozott futómű és a karosszériamerevítések miatt ez a szokatlan megoldás akkor sem borítja fel az autó súlyelosztását, ha eltüntetjük abban a rekeszben, amelybe máskor a vászontetőt hajtogatjuk. 

Az eltüntetős trükköt 10 kilométeres sebesség alatt bármikor eljátszhatjuk és nem kell hozzá reteszekkel tornázni, mert azt is az automatika intézi. Az MX-5 belülről hihetetlenül kicsi autó. Olyan, mint egy dizájner cipő, amelyből mindössze egy méret létezik, mert csak egy méretben mutat igazán jól. Aki nem fér bele, mert mondjuk túl kövér, megszívta és két dolgot tehet. Mégis befeszíti magát a fagylaltos kanállal vájt utastérbe, vagy egyszerűen nem vásárol Mazda MX-5-öt. 

Ő jár rosszabbul, mert ez a hihetetlenül pici autó, amelynek vezetőüléséből pont le tudnám fejelni a mellettünk álló nyergesvontató kerékcsavarjait, a legtöbb helyzetben játékos könnyedséggel mozog. Közvetlen a kormányzás és jó, bár nem sportautós az úttartás, ezért nem veri szét az ember gerincét, ha rossz az aszfalt. 

Az RF-et is kétféle motorral árusítják és pechünkre, először az erősebb 160 lóerős, kétliteres, négyhengerest próbáltuk ki. Megborzongok, amikor ezt írom, de ezt a motort nemcsak kézi, de hagyományos automataváltóval is szerelik. Na, azt kihagytuk. Ez meg is lepett, nagy sebességű kanyarokban már túl lágy is a csillapítás, miközben a kaszni bitang merev.

Az MX-5 hagyomány része, hogy a kézi váltó nagyon rövid utakon jár és tűpontos. Az autó orrába hosszában épített motorok mögött, közvetlenül a váltókar alatt található a szerkezet. Menet közben nemcsak a tűzfalba tolt blokk melengeti az utasteret, de kicsit a váltó is. Az utasoldalon méretes púp veszi el a lábtér háromtenyérnyi részét, ezért ott tényleg csak nyújtott lábbal illik ücsörögni.

Amikor nekiiramodtunk a baromi meredek hegyi szerpentinnek, ahol egyszerre legfeljebb másfél ilyen Mazda fér el ugyanazon a helyen, azonnal kiszúrtuk, hogy toló üzemben felvisítanak a fogaskerekek a padló alatt és az autó nyers, mechanikus érzésekkel szórja az ember agyát. Az emelt sűrítési viszonyú, kétliteres Skyactiv-G motornak mindössze 1045 kilót kell mozgatnia az erősebbik RF-ben, nekem mégis vegyes érzéseim vannak. Oké, hogy egy szívómotor nem drámázik magas nyomatékcsúcsokkal és nagy megindulással, mint egy ugyanekkora turbós, benzinmotor, de ezt a 200 newtonmétert nagyon szétszórták a fordulatszámskálán. Kapcsolgatjuk a világtörténelem legjobb kézi váltóját, keresgéljük a frenetikus tolóerőt, cserébe az MX-5 közepesen lelkes felpörgéssel és ehhez illően jól nevelt motorhanggal válaszol. Megoldja a feladatot, de néha nem árt kettőt is visszakapcsolni egy hajtűkanyar előtt, mert utána jön a kigyorsítás, és ahhoz nagy szüksége van levegőre a motornak. Nulláról százra egyébként 7,3 másodperc alatt gyorsul az autó, tehát az érzés erősen szubjektív. 

A tető nyitva, az egyeneseken lazán átlépjük a józan ész határát, bízva a helyi furgonosok életösztönében. Néhány ilyen szakasz után leszokunk a beszélgetésről a mellettem ülő origós Gulyás Petivel, mert az RF utastere száz fölött felhangosodik. A szélvédőről leváló légörvények éppen a vezető bal, és az utas jobb füle mögött, a hátsó tetőkeret zugában fordulnak meg és elég komoly zajt csapnak. 

Több mint száz kilométert autózunk még így, keressük a közepesen feszes futómű határait és közben nyitjuk-csukjuk a tetőt. Az MX-5 vezetése mindig is ilyen volt: egy kezdő is azonnal megtalálja benne a helyét, mert a kis méterek miatt nagyon jól manőverezhető és nem teszetosza az úton, mint holmi granturismo.

A kipörgésgátló nagy gázadásnál enged egy kis csúszást a hátsó kerekeknek, majd hirtelen megfogja az autó farát és már sprintelsz is tovább. A kétliteres vezetésének receptje egyszerű: ne várj tőle fejedelmi sportautóhangot, vagy hatalmas menést, illetve vérforraló felpörgést. Ez inkább egy erős hobbiautó, amellyel mindig jó lendületesen menni, de látszanak a határai és az is, hogy a gázreakciók az első szoftverfrissítés után sokat javulnak majd. 

Semmit nem vártam az 1,5 literes alapmodelltől, mert ezt a motort még egyetlen Mazdában sem próbáltam, ráadásul az MX-5-höz kínált, 131 lóerős változatot nem is szerelik másba. Életem tévedése lett volna, ha kihagyom, mert a kis Skyactiv eleven cáfolata mindennek, amit a nagyobbat vezetve éreztem. Hiába 150 newtonméter csupán a csúcsnyomatéka, olyan harsányan adja elő amit tud, hogy minden kételyt eloszlat, amit a kétliteres erősít. Álló helyzetből mindössze egy másodperccel kell több idő százig, de rengetegszer érezni, hogy ez az igazi motor ehhez az autóhoz.

Egy sportos játékautó nem döbbenetes menetdinamikával szerettetheti meg magát, inkább azzal az ízes karakterrel, ahogy az ezerötös MX-5 RF rázendít a hegyek közt. Be vagyok csapva, persze, én is tudom, de legyek is. Olyan jó, hogy bármikor lazán elforgathatod hatezer fölé, és még ott sem érzed, hogy a műszaki világ ellen követsz el bűncselekményt. Az Euro 6-os környezetvédelmi besorolású motorokban egy sor alkatrész állja útját ennek az ösztönös zsenialitásnak, az 1,5 literes motor mégis simán felidézi, amit a legjobb, kilencvenes évekbeli benzinesek tudtak.  

A váltó áttételezése mindkét motorváltozatnál teljesen azonos. Jó hosszú a hatodik, 3100-at pörögnek 130-nál, így a fogyasztás tényleg lenyomható hat liter alá, csak valamiért a kis motort jó érzés kínozni, szebb hangok jönnek a motortérből és bár egyik változatban sem durrog vissza, a keresztdob két végződéséből is az alapmodellben jön csak az üzenet: megtaláltad MX-5 lényegét. Nem sportautó ez, hanem a legjobb ár-érték arányú felnőtt játék. 

Ha valaki nem a sarokház áráért kapható sportautók rabja, éppen egy ilyen Mazdában döntheti el, hogy merre tovább. Az MX-5 alapváltozatából 81-et adtak el itthon az elmúlt évben, amihez hasonlót a kis Mazda második generációja, az NB aranyévei óta nem láttunk. Az RF-et nem kínálják a legalacsonyabb felszereltségi szinttel, ezért az árát is nehéz összehasonlítani a vászontetős modellekével.

Bizonyos nem mellőzhető extrákkal, a hajtogatható kemény tető felára 775-860 ezer forint a motorváltozattól függően. Így a legolcsóbb, 1,5 literes RF-ért 8,014 millió forintot kérnek, míg ugyanez kétliteres motorral már 8,860 millióba kerül. A legeslegolcsóbb módja, hogy MX-5 höz jussunk, a fapados, vinil tetős, alapmotoros változat, amely a maga 6,4 milliós alapárával bombavétel. A magyarok már rendeltek kilenc RF-et, de az itteni vevők az erősebb motort kedvelik. 

Kicsit meghasonlott állapotban érzem magam most, hogy felpróbáltam a világ legsikeresebb kétüléses játékjárművének legszebb változatát. Bár az RF vandálbiztos és becsukva csendesebb is, mint a vászontetős MX-5-ök, nekem az eredeti az igazi, abból is egyötöst venném. Az tényleg olyan, amilyennek az ember egy hobbiautót képzel: mindenből ad egy kicsit, de nem szállsz el tőle.

Az oldalról ajánljuk

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

27 perce
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49