A használt prémium, amit szabad venni

Mercedes A 150 – 2007.

2017.01.25. 06:35

A második generációs A Merci a használt piac titkos tippje. Széles motorválaszték, tágas beltér, tartósnak számító konstrukció, ráadásul egy csillag is van az elején, csoda, hogy nem jár mindenki ilyennel. Mire figyeljünk, ha beleülnénk egy tízéves prémium kisautóba?

Ismerik a Beats by Dre fejhallgatókat? Ez az a márka, ami a büdzsét nem a valódi fejlesztésre, hanem a reklámra költi, Eminemtől Lady Gagáig az összes valamire való énekes fejére ilyet húztak. A Beats menő lett, ha most kimennek az utcára, még itt Káeurópa szélén is öt percenként szembejön valaki egy ilyennel. Pedig, ahogy egy audiofil oldalon írták róla: a Timex, amit Rolex-árban adnak.

Aztán a Gizmodo két éve kiderítette, hogy a Beats fülesekben egyes fém alkatrészeknek az az egyetlen szerepe, hogy nehezebb legyen tőle az eszköz. Ugyanis valaki kipiackutatta, hogy a nehéz dolgokat minőségibbnek érezzük. Az eredetileg 86 dekás Beats Solóban 36 dekát csak a ballaszt adott ki, amelyre bár hunyorogva rá lehet fogni, hogy teherviselő elem, de onnantól, hogy bóvli műanyagra csavarozták, nincs sok értelme. 

Ez az, ami hiányzott az első A osztályból: nem érződött benne semmi súlyosnak. A merciség valami olyasmiben áll, mint a súlyosan, határozottan mozduló kapcsolók, a tompa puffanással záródó ajtók és úgy általában az érzés, hogy egy masszív tárgy vesz körül. Anyám a 2000-es évek elején sokáig járt A 160-nal, és mint autó szuper volt, csak éppen a Mercedest nyomokban sem éreztük benne. Most, 15 évvel később apám vett egyet Németországban, de mielőtt kollektívan kiröhögnénk, tudni kell, hogy olcsóbban adták, mint egy 4-es Golfot, alig több mint 110 ezer kilométerrel, 18 évesen. Hogy anno többe került, mint a Golf? A használt piac kíméletlenül helyére teszi az árakat.

A kortárs Mercedesek csúnyán pusztulnak, ez alól az első generációs A osztály sem kivétel. Jobbra-balra egy-egy centit mozdul az ülés kanyarokban, a kárpit helyenként bántóan fényes, a váltó olyan, mintha egy liter takonyban kavirnyásznánk egy fakanállal, a magas felépítmény miatt dobálós a futómű, sokáig lehetne sorolni. Nincs meg benne az, ami egy 600 ezredik kilométerét taposó, levitézlett Pápaszemes Mercedesben igen - vagyis a minőségi összerakottság halvány emléke.

Kapcsolódó
Totalcar - Tesztek - Gondtalan élet egymillióért

Totalcar - Tesztek - Gondtalan élet egymillióért

Egymillió forint, az már hét számjegy, manapság pedig hétszámjegyes összeget illik komolyan venni. Főleg, ha használtautóra költjük. Remegett is a térdünk rendesen.

Ez okozta a legnagyobb megdöbbentést, amikor beültem a második generációs A Mercibe, a W169-esbe - vagyis, hogy tízévesen is mennyire egyben van. Kollégánk, Judit adta kölcsön a 2007-es A 150-esét, egy 1,5-ös, 95 lóerős, benzines változatot, 109 ezer kilométerrel.

Maradtak az arányok, csak a gömbölyű peremekből élek lettek, a kerek fényszórók cicaszemekké váltak. Bár baromság egy autót nemi sztereotípiákhoz kötni, de a második generációs A osztály már talán olyan mint a Mini, férfi és nő is méltósággal szállhat ki belőle. Amikor az ürömi Merci bontóban megkérdeztem, hogy na de, milyen autó az A Merci, a jó kedélyű szaki egyből rávágta: a megunt feleségek autója. Hogy ez mennyire igaz, inkább hagyjuk meg a szociológusoknak, de ezzel együtt is a forma frissebbnek hat, mint ugyanilyen idős korában a kerekded előd.

A sokat kritizált beltér is kellemesebb lett, a bajuszkapcsolók és a gombok a C Merciből ismerősek. Ezek tíz év alatt sem koptak meg vagy fehéredtek ki, a legmegdöbbentőbb mégis a kormány, amely egyáltalán nem kopott. A Mercedesnek 1995 és 2005 között volt a vészkorszaka, a hívek ezekről az évekről csak lesütött szemmel, elcsukló hangon beszélnek, és bár igaz, hogy az állólámpás korszak tartóssága ezután sem tért vissza, de a 2005 után gyártott Mercedesek beltere lényegesen tartósabb, mint a korábbiaké.

A korszak Mercijeivel foglalkozó Sághi Iván szerint nem csak a beltér szempontjából, de műszakilag is tartós gép az A Merci. A nagyobb, kortárs Mercedesekkel összehasonlítva kevésbé hajlamos a meghibásodásra, ebbe nyilván az is belejátszik, hogy közel sem érhető el hozzá annyi bonyolult extra vagy műszaki megoldás, mint például egy E vagy S osztályhoz. Amire például oda kell figyelni, az a lamellás napfénytető: ez elég jelentős darabot harap ki a tetőpléhből, a lemezes mechanika hajlamos összegabalyodni, de a Mercedes ennél a modellnél váltotta le a vákuumvezérelt központi zárat elektromosra, ennek egy aprócska rugója tud tönkremenni, és vagy megvesszük a komplett modult, vagy a javítókészlettel próbálkozunk. Ugyanígy lebeszél a CVT-váltóról, amely elég érzékeny az olajcserére, ezt sokan szeretik mellőzni, a karbantartás elmaradása miatt meg tönkre is mennek az ilyen szíjas váltók.

A bontott alkatrészek

Kíváncsiságból meglátogattam az ürömi merciszerviz.hu bontót, érdekelt, mit és mennyiért visznek leggyakrabban az autóhoz. Sebesy Tamás, a bontó munkatársa elmondta, hogy a karosszériaelemekből nem lehet eleget hozni, akkora a kereslet. Ez a városi használatból eredő koccanásokra, balesetekre vezethető vissza. Egy motorháztető nagyjából 40 ezer forint, egy homokfal 30, sárvédő darabja 20 ezer, a fényszóró szintén 20, a xenonos viszont már 70 ezer. A kormánymű elektromos rásegítése is hajlamos feladni, ilyenkor az egyik irányba nehezebb tekerni a kormányt. A kormányoszlopon van a kormányszög-jeladó is, amikor ez tönkremegy, ESP-hibát okoz. A két hibának nincs köze egymáshoz, a kormánymű bontva, garanciával 150 ezer forint. A már emlegetett zárszerkezet bontottan is lutri, újonnan pedig 67 ezer forint, titkos tipp a felújítókészlet, lényegesen jobb rugóval. A gyári központizár-rugó elég rossz minőségű, amikor ez eltörik, kattogni kezd a szerkezet és nem záródik be. 

Felhívtam Bor Gábort, aki szintén tapasztalt W169-szerelő, ő azt emelte ki, hogy valamivel könnyebben szerelhető az újabbik A Merci. Ez azért nagy eredmény, mert nemcsak a forma, de a műszaki alapok, vagyis az ékszerűen beépített motor is jött az elődből, amit sok szerelő átkozott el. Jelen esetben ez azt jelenti, hogy az alap karbantartások könnyebben megoldhatók, de a legtöbb művelethez egyszerűbb csápos emelővel felemelni az autót, majd leengedni a bölcsőt, 8 csavar tartja. Ilyen például a hosszbordás szíj feszítője, ami nehezen hozzáférhető helyen van. Gábor kiemelte, hogy sok probléma a hozzá nem értésből fakad, hiszen a nem túl elterjedt műszaki megoldások megkövetelik, hogy a szerelő ne a szokásos módon dolgozzon. A rozsda nem annyira támadja a típust, probléma akkor adódhat, ha a műanyag alvázvédő burkolat megtartja a hordalékot, ez elkezdheti pusztítani a padlólemezt.

A benzines motorok megbízhatóak, a láncos vezérlés akár 2-300 ezer kilométert is elmegy. A cserét akkor érdemes megejteni, amikor hosszabb állás után beindítva a motor csörögni kezd. Ilyenkor a racsnimechanikával működő feszítő már nem tud jobban utána feszíteni a nyúlásnak, Febi alkatrészekből 50 ezer körül mozog az anyagköltség.

A dízelmotorokról nem értenek egyet a szerelők, Sághi Iván inkább óva int tőlük, de Bor Gábor szerint nem ördögtől való a CDI sem, szerelt már 5-600 ezer kilométert futott példányt is, csakhogy a hazai állományba ezek a darabok 230 ezer alá visszatekerve kerülnek be, de ezt a történetet már ismerik. A dízelek a 160 CDI-től kezdve a 200 CDI-ig ugyanarra a kétliteres motorra épülnek, csak a perifériáktól és motorvezérléstől függően 82 és 140 lóerő közti teljesítménnyel. Egyre érdemes figyelni: bár a dízelmotor kevésbé kopik és hideg üzemben közel sem fogyaszt és ereget annyival több káros anyagot a meleg üzemi szintnél, mint a benzines, rövidebb utakon, mint például a városi rohangálás és a munkába járás, idővel készülhetünk a turbófelújításra. Annak az árát inkább gyakoribb olajcserékre fordítsuk, az nagyon sokkal kitolja feltöltő életét. Mibe kerül az alkatrész?

A használt Mercedeseknél nem ritka, hogy a kopó-fogyó dolgok olcsóbbak, mint egy nem prémiumautóhoz. A következő táblázatban a gyakran cserélendő dolgok árait szedtem össze a Bárdi árlistájából:

Alkatrész: Ár:
Gyújtótrafó Ghibaudi 14707 Ft
Kuplungszerkezet Sachs 42209 Ft
Féktárcsa QH Francs 4750 Ft – TRW 13785 Ft
Kormányösszekötő Frap 9182 Ft – Lemförder 17500 Ft
Vezérműlánc-készlet BGA 54990 Ft – Dayco 111755 Ft
Láncfeszítő patron Febi – 37502 Ft
Középdob Bosal 42708 Ft

A kipróbált 95 lóerős benzinmotor talán a legjobb választás, a forgalom tempóját erőlködés nélkül tartja, és az előzésen sem kell gondolkodni, csak olyankor 4500 fölé kell forgatni. A városi fogyasztás télen 8-8,4 liter között alakul, ez országúton több mint egy literrel csökken, nyáron pedig a 6,5 literhez sem kell kínozni magunkat. Akiben még él a huligán, vehet A 200 Turbót is, ebből senki nem nézi ki a 195 lóerőt, garantált a sleeper-hatás.

Az A osztály praktikus autó: ugyan az előző generáció béna üléshelyzete nem sokat javult, variálták a helykihasználást, így a 182 centimre állított első ülés mögött könnyen elférek, sőt, még tehénkedni is tudok. És még csomagtartó is van: 435 literes, viszonyításképpen a kortárs 5-ös Golfé csak 350. Ennyit számít, hogy az ékszerűen beépített motor jóval helytakarékosabb, mint a hagyományos forma.

A magas felépítményt érezni, hiszen az ilyen alá feszes futómű kell, de még bőven az élhető határon belül van. Már a jávorszarvasteszttől sem kell tartani, hiszen amellett, hogy van ESP, a hátsó futómű is komolyabb, Watt-rudazattal megtámogatott merev híd. És ha már biztonság: ebbe az A Mercibe már a világ összes légzsákját megrendelhették a korábbi vevők, könnyű belefutni hátsó- és függönylégzsákokkal szerelt darabokba is.

Azt persze senkinek nem mondjuk, hogy vesse rá magát az első elérhető A osztályra, de tény, hogy nem csak mint prémiumtermék, de mint praktikus eszköz is jó választás lehet. Ez a népítéletekből is jól látszik, míg a W168-as lelombozó 6,3 ponton áll 64 értékelés után, míg az újabb W169-est 18 tulaj 7,4 pontra hozott ki. Az első példányok kevéssel egymillió forint alatt esnek be, és bár ezek sem néznek ki rosszul, érdemes rászánni még 2-300 ezret egy valóban jó autó megvásárlására. Mivel többségüket városban használják, harci sérülésekre számítani kell, de előfordulhat törött autó is, ettől sem kell félni, ha valóban igényesen javították meg. Csak tudjanak együtt élni a sztereotípiákkal.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
  • Hírek

Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta

Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.

55 perce
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Munkáshitelből autót
  • Magazin

Munkáshitelből autót

március 14., 13:55
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38