Az aktuális Honda Civic alaposan megosztja az autósokat. Az európai szemnek néha meglepő formai világáért sokan rajonganak, de sokan elborzadnak a látványától. A legújabb modell -az elvitathatatlanul precíz és tartós műszaki tartalom mellett is - kicsit űrhajós lett. Végeztem egy kisebb kutatást, és egyértelművé vált, miért van ez így. Nem mi vagyunk a célcsoport.

Szinte pontosan tízszer annyi Civic talál gazdára a tengerentúlon, mint Európában, és a kínai piac is meredeken ível felfelé, így hát az ottani ízlés szerint készül a dizájn. Ezek nem mindig komoly hibák. Inkább csak olyan érzés, mint amikor elvitelre kéri az ember a dupla sajtburger menüt a mekiben és miután mindent megevett, lázasan keresi a zacskó alján a kiszóródott sült krumplit. Megszoktuk, hogy mindig van, és zavaró, ha nincs.
Az újdonság az átdolgozott 1.6 i-DTEC dízelmotor, ami 120 lóerős és 300 Nm-es nyomaték leadására képes. Megtévesztő, hogy lökettérfogatra és teljesítményre megegyezik az előzővel, ez ne vezessen félre senkit. A japán mérnökcsapat elképesztő alapossággal és meglepő megoldásokkal felvértezve indult csatába a károsanyag-kibocsátási normák ellen. A nemzetközi bemutató esti prezentációján Jamamoto Ko, a Honda motortervező mérnöke részletesen beszélt az új motor műszaki megoldásairól.
A motortömb falának külső merevségét növelték, a hengerfej falvastagságát csökkentették, kis súrlódású vezérműláncot alkalmaztak, a turbófeltöltőt átdolgozták. Meglepő húzásként az alumínium dugattyúkat acélötvözetűekre cserélték, így jelentősen csökkentették a hőveszteséget. A szigorodó kibocsátási normák teljesítése mellett a motor zaja is csökkent. A főbb szerkezeti egységek zaj elosztását és frekvenciáját (eltolva) módosítva sikerült csökkenteni a rezonanciát és 3 dB-lel a motor zajkibocsátását. A katalizátor elemei sem maradtak érintetlenül: a nagyobb nemesfémtartalom miatt az NSC 20%-kal több NOx tárolására képes, a részecskeszűrő felületét pedig nem 26, hanem 92 százalékban tudják bevonni ezüsttel, ezért 40 százalékkal gyorsabban égeti el a kiszűrt kormot.
Maradtak kérdések még bennem, de nem akartam az összes megjelent újságíró és a vacsora közötti szakadékot mélyíteni, ezért kaja után hívtam félre Jamamoto-szant egy privát csevejre. Elmondta még, hogy dugattyú nemcsak anyagot, hanem formát is váltott. Alacsonyabb lett és a csapszeg átmérője is csökkent, így csak 80 grammal hízott az alkatrész. Három részből áll a vezérműlánc, az összes lánckerék csapágyazását újragondolták. A hengerfalak hónolását más módszerrel végzik, kisebb súrlódás és hatékonyabb kenés lett az eredmény. A motor csendes és kiegyensúlyozott járása nem a kiegyensúlyozó tengelynek köszönhető, hiszen nincs benne. Itt szólta el magát a mester, mert azt mondta, hogy a növelt teljesítményű verzióban már lesz ilyen.
Most, hogy a kedves olvasó nagyjából érzi a motorfejlesztésbe ölt mérnöki órák mennyiségét, ugorjunk vissza az időben a fejtágítás motorszekciójának egyik kulcsfontosságú kivetített képére. A grafikonon az előző motor CO2-kibocsátása tornyosult az új 1.6 i-DTEC erőforrás emissziós értéke mellett. Pontosan egy gramm a különbség, 94-ről, 93-ra mérséklődött a színtelen és szagtalan átok értéke. De ne higgye senki, hogy sok hűhó volt semmiért. Az új RDE (Real Driving Emission) teszten már elvérzett volna a régi motor, nem volt felesleges a sok gondolkodás.
Ilyenkor mindig eszembe jut, ahogy Xiaodong kapitány Hong-Kong kikötőjében felveszi az utazósebességet a konténerszállítójával, amin 8000 darab, húszlábas fémdoboz indul Koper felé. Lepadlózza a nyersolajmotort, és akkora kéményen zubog a korom a légkörbe, mint a Gresham Palota liftaknája. Ehhez képest hol van a Honda-mérnökök egyetlen grammocskája?
A dinamikus teszten remekül teljesített a friss dízelmotor, teljesítménye mindenre elég. Zavarba ejtően csendesen jár, bármelyik fordulatszám-tartományban vehemensen reagál a gázpedál mozdulataira. A régi rendszer szerint megadott fogyasztási adatokat nem kell komolyan venni (3,5 l/100 km), nekünk 4,9-es értéket mutatott a kijelző országúti/külvárosi használat mellett, ami nem rossz érték. A dízel-Civic az új motorral 6,3 és 7,8 millió forint között érhető el, felszereltségtől függően.
A Jazz esetében halmozott újdonságokról beszélhetünk. A modellfrissítés a karosszéria műanyagból készült részeit érintette. A lámpák és rácsok vonala némiképp megváltozott, a ködlámpa is kerek lett, eltűnt a függőleges, fehér ribizlisor az első traktusból. Hátul ugyanúgy finomodtak a lökhárító és a benne hordozott segédberendezések vonalai. A belső tér csupán bőrkormánnyal és váltógombbal gazdagodott és maradt pazarul tágas. Továbbra is elképesztő dimenziókkal találkozik a hátra ülő vagy pakoló ember. A néhol rideg műanyagok és a meglepő dizájn elemek mellett egyedül a hátsó futómű rossz úton való dobogása kerül abba a bizonyos másik serpenyőbe.
Az 1,5-ös motor nem új fejlesztés, csak a Jazz esetében újdonság. 130 lóerő és 155 Nm-es nyomaték fürgévé teszi a nagy kis-Hondát. A nagyobb motorhoz új felszereltségi szint került a kínálati listába, a Dynamic: 16”-os alufelnik, piros csíkok itt-ott és narancsszínű öltések a bőrkormányon. Ezzel a húzással a Jazz elérte az ötmilliós árkategóriát, a CVT váltót választva már túl is szárnyalta.
Pompás mérnöki teljesítmények, megosztó köntösben. Talán így lehetne leírni a két autót. Aki szereti az effélét, nem fog csalódni bennük.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
