Cukiság és színesség – elég a nyeréshez?
Év Autója döntős autók: Citroën C3 Aircross
Kilóra veszi meg méltóságunkat a Citroën. Legújabb autói láttán – főleg ha azok kicsik – csak gügyögünk, cukizunk, meg mindenféle olyat csinálunk, amit tizennégy éves kislány korunkban műveltünk utoljára. Holott a többségünk sosem volt tizennégy éves kislány, ahogy a Totalcar olvasótáborát ismerem. Én sem.
Itt, az Év Autója-választás utolsó fordulója előtti napokban, a mortefontaine-i titkos tesztbázis placcán kicsit kényelmetlenül feszeng az új Citroën, hiszen a Seat Ibizával ketten ők az olcsó autók, a többi mind drága. Más kérdés, hogy jó hosszú ideje csak középre célzó autók nyertek Év Autója-díjat, itt lenne az ideje egy kis tűzijátéknak.
A cukiság legújabb kori hajhászása a C4 Cactussel kezdődött talán, majd tavaly, a C3-as bemutatásával azt hittük, tetőfokára hágott a megzabálnám-faktor, de nem, volt még puskapor, pontosabban színes flitter a tarsolyban. Mert a C3 alapjaira most kihozták a két centivel megemelt Aircross-kivitelt, a C3-szabadidőautót is. Nem, nem terepjáró, csak annak néz ki, és annak is csak kicsit. Eleve, kizárólag kétkerékhajtással vehető meg, meg aztán nincs neki semmi komoly futómű-erősítése, alsó védelme sem, csak a kerekei nagyok és van egy egészen trükkös kipörgésgátló-lejtmenetvezérlő rendszere. Ez a divat manapság, és a Citroën a kifutó közepébe irányzott az új rakétával. Érdemes belenézni a szokásosan béna (fél óra volt az egész autóra) videóba, mert világokat nem váltunk meg, de talán kicsit több látszik ott a részletekből, még ha nem is éles mindig minden.
Mondjuk, a rakéta jelző az imént talán túlzás volt, hiszen a C3 Aircrosst hajtó motorok többsége gyenge és pici, mert maga az autó sem nagy, no meg a billegős futómű és a közömbös kormány sem éppen megfelelő eszköz egy puskagolyónál sebesebb, csapásmérő eszköz irányításához, a lassú és aranyos C3 Aircrossnak is éppen csak megfelel. Ebben az autóban minden a jól kinézésről és a XXI. század eleji, laza élet velejéig éléséről szól, fillérekből megvalósítva.
Lehet csatlakozni hozzá mindenféle mobil kütyükkel, tűrhetően megszólal a hifi, van tizenkétféle vezetéssegítő eszköz (nem a kormányra gondolok itt, hanem a sávelhagyás-figyelő, elalvásgátló, 360 fokos parkolókamera, adaptív fényszóró és egyéb hasonló, elsősorban elektronikai cuccokra). Tágas is, kényelmes is, mert a rugózás puha, az ülés nagy.
Autóínyencek keressenek másutt, mert emez itt billeg, sodródik, a dízele zajos, a benzinese nem valami erős. De aki nem versenyez, nem motorhang alapján osztályozza az autókat, egyáltalán – nem akar nagy feneket keríteni az autóvásárlásnak, de azért azt sem akarja, hogy ügyetlennek nézzék, simán imádni fogja a C3 Aircrosst, ugyanúgy, ahogy az ügyetlenke Twingóért lelkesedtek húsz éve az antiautós tömegek.