Ennél jobb M5-ös nem tud lenni. Elmesélem, miért.

Teszt: BMW E39 M5

2018.11.30. 07:57

Húsz éve, amikor ez az M5 kijött, én is nagyjából húszéves voltam. Most 41. Főiskolára jártam. A Külker Mátyásföldön volt, én a Hűvösvölgyben laktam, ez Budapest talán legnyomorúságosabb közlekedési tengelye. Egy tragikomikus, vánszorgó, örömtelen átló az északnyugati sarokból a keleti peremre. Reggel és délután csigatempójú tanösvény a tehetetlenség, a kiszolgáltatottság, a belenyugvás és a kuplung-gáz koordináció elmélyült bevésésére. Soha nem volt olyan rossz nekem a városban autózni, mint akkor. Pláne szédült, frissen coming outolt autóbuziként, aki tagadások és elfojtások börtönéből kilépve végre szabadon pattanhatott meg minden elbliccelhető előadásról valamilyen kereskedésbe autókat bámulni. Vagy próbautat lejmolni. A háromhengeres, ezres Suzukijával.

Húsz éve a Swiftben együtt utaztunk a barátaimmal, feltaláltuk a car sharinget mobilapp nélkül, annyira éreztük a jövőt. És a hátizsákunkban, a szamárfüles, olvashatatlan jegyzetek és borzalmas minőségű, helyben sokszorosított, maguktól széteső tankönyvek között minden héten felbukkant egy speciális tárgy: egy videokazetta. Ma húszéves olvasóink kedvéért itt közbevetem, hogy a videokazetta egy nagyjából könyv méretű tárgy volt, melynek a külseje fekete műanyagból készült, a belsejében pedig két orsóra felcsévélve egy nagyon hosszú, nagyon vékony szalagon, mágneses módon tároltuk a jútyúbot.

A könyvméret egyébként egy másik korabeli adathordozóra vonatkozó utalás, melyen egyik oldalukon összekötött papírlapokon őriztük bájtonként az információt, írásos formában, amit később olvasva hívtunk elő. Az olvasás az a dolog volt, amire apád próbált tátogva rábeszélni, amíg a fejhallgatód alatt a telefonodon játszottál. De elkalandoztam. Elnézést, mindig ez történik, ha nem teszem be a fogsorom a Cavinton előtt, és szétrágás nélkül nem szívódik fel rendesen. Mondjuk hogyan jutna eszembe berakni a fogsort a gyógyszer előtt, ha a gyógyszer szedi le a meszet az agyérről, hogy legyen memóriám? Erről jut eszembe, a memória az a dolog, ami mindig betelik, amikor minden szelfidhez ezret exponálsz, és utólag nem törlöd ki a 999 kiinstázatlan változatot. De hol is tartottam, elfelejtettem. Kimegyek a vécére, ha eszembe jut, hol hagytam a járókeretem, aztán folytatom.

Ja, szóval 1998-ban járunk, és Gergő barátommal szamizdatként hordjuk egymásnak az ezerszer felülírt, megnyúlt videokazettákat, melyek gerincén érthetetlen hieroglifákká kavarodtak össze az ezerszer felülírt műsorcímek. A nyolcféle színnel össze-vissza firkált mindenféle felirat fölötti legfelső rétegen ott virít filctollal, vastagon, sok, erős vonallal átírva, hogy Táp Zsír. Így. Táp Zsír. Tudom, hogy mindennél kínosabb. De az ember ne féljen szembenézni ifjúkori önmagával, és megvető öntagadás helyett értékelje a két évtizedes utat, amit megtett a minősíthetetlen szójátékok meghaladása felé. Mind a három centit.

i259160

Szóval, ott van a kazetta gerincén, hogy Táp Zsír. A Táp Zsír neve persze véletlen, mármint véletlenül hasonlítanak az angol szavak épp erre a két magyarra, de nem is írhatná le jobban, hogy nekünk mit jelent. Táplálékot a mohó, kéjvágyó fantáziánknak. Zsírt, mellyel feltöltődve átvészeljük a következő epizódig elvánszorgó hosszú hetet. Magnetofon-misét a Mindörökké Elérhetetlen Autós Mennyországról.

Nem felejtettem ám el, hogy miért vagy itt: az érdekel, hogy milyen volt az M5-nek kenni. Tudom ám, hogy mindig, mindenkit ez érdekel. Mindjárt oda is eljutunk, ha el nem bácsi-bóbiskolok addig mondat közb

Szóval Gergővel hordtuk egymásnak a VHS-eket, mikor kinek sikerült elcsípnie valamelyik adást. És aztán odahaza megnéztük. Így, többes számban. Pipafüstben. Teaillatban. Apámmal. Késő este. Tudjátok, apám nem éppen autós ember. Nem is különösebben műszaki, a szó hagyományos értelmében. Viszont évtizedeken át szerelt. Más emberekből szerelt ki elromlott vagy nem odavaló alkatrészeket, és segített a szervezetüknek újra rendesen működni. Ő műtéti videókat mutatott nekem, meg zenéket. Én meg Top Geart. Tök jó volt!

Az egyik ilyen alkalommal, 98 vagy 99 lehetett, este 11 körül, a tévénkben Tiff Needell egyszerre csak beleült egy ezüst M5-ös BMW-be, elcsapta keresztbe, és lényegében úgy maradt örökre. Nekem meg a szájam. Aztán néhány percnyi lelkesedő veretés és ömlő gumifüst után, melyhez a drift szó még nem volt feltalálva, hanem powerslide-nak hívták, egyszerre azt mondja – even if I demand the impossible, the 360 degree turn is easily controlled, vagyis még ha lehetetlent is követelsz, megoldja, még a 360 fokos piruett is sima ügy – és úgy is volt.

Én meg ott ültem a fotelben, kábultan vigyorogva, és tudtam, hogy ennél nincs feljebb. Nem határoztam el semmit. Nem fogadkoztam. Nem álmodoztam arról, hogy egyszer én is így fogom felküldeni az atmoszférába egy V8-as, de már biturbó M5 gumijának minden molekuláját. Ötletem se volt arról, hogy valaha írni fogok, pláne tévézni. Pláne autókról. Harmadikra mentem át a forgalom vizsgámon, három évvel korábban. Egy főiskolás srác voltam egy ezres Swifttel a ház előtt, fogalom nélkül a jövőről. Annyit tudtam, hogy a következő autóm hátsókerekes lesz. És erős. És összemelózom magamnak, ahogy csak lehet.

Ez az egész csak akkor jutott eszembe, amikor ott álltunk a minap az Euroring parkolójában, és néztük, megilletődve néztük a valaha volt összes M5-öst, abban a szép, szabályos karéjban, ahová beállítottuk őket a fotózáshoz. Minden épeszű ember hat közepesen unalmas szedánt, és kétmaroknyi zavart férfit látott. Nagyobb részt középkorút. De mi mindannyian, akik ott voltunk, legalább annyira néztünk befelé, mint kifelé. Nem autók álltak előttünk, hanem a saját régi-régi vágyaink. A fiatalkori fantáziáink. Poszterek a falainkról. Legendás csodalények, akik egy másik világban éltek, és csak kivételes, ritka alkalmakkor lehetett megpillantani őket. Példaképek, akikkel sosem szabad igazából találkozni.

Úgy volt, hogy én csinálom majd a legújabb M5-öt. De aztán a tekintetem minduntalan visszatapadt az E39-re. Tudom, hogy milyen egy modern M5. Fantasztikus, bámulatos autó, egészen biztosan sokkal jobb belőle minden értelmes paraméter szerint az utolsó bármelyik elődjénél. Én írtam és tévéztem az E60-at és az F10-et annak idején, mindegyik érdemben rúgott egy akkorát előre a világ technikai színvonalán, amekkorát a padlógázuk az ember veséjébe. De idén nem érdekelt a 600 lóerős, összkerekes dominátor. Az érdekelt, hogy miről beszélt Tiff Needell. Hogy milyen érzés beleülni a húszéves önmagam húszéves álomképébe.

Mindenek előtt lenyűgöző. Tamás autója (minden M5 olvasói felajánlásként érkezett, amiért lángolóra burnoutolt hátsó gumikként olvad hálatelt szívünk) nem is újszerű, egyenesen kortalan. Felmentést kapott az öregedés alól. Bele se merek gondolni, mi pénz és meló egy ilyen állapotú youngtimer állagmegóvása, de legszívesebben levenném a cipőm beszállás előtt. Az órája 306 ezer kilométert mutat, de én soha nem gyanakodtam volna, ha letakarják az utolsó számjegyet egy darab szigszalaggal.

Jaj, de nagyon jó kis korszaka volt ez a BMW-nek. Még fel sem merült, hogy a rich kids of Instagram oligarchagyermekeinek kell dizájnolni. Még most, legutoljára, úgy gondolták az M GmbH-nál, hogy kevesebbet mutatni elegánsabb, mint többet. Soha nem volt ennél eltaláltabb minőségérzetű BMW, ennél funkcionálisabb, becsületesebb, nagyzolásmentesebb. És középtájon, a kicsit a sofőr felé fordított középkonzol aranyosan retro kijelzője alatt, a középtől kicsit talán balra, a sofőrhöz egy leheletnyit közelebb ott áll az Utolsó Standard Kéziváltó.

M5 Extravaganza

Amikor megjött az új M5-ös tesztautó, úgy voltunk vele, hogy ezzel valami emlékezeteset kéne csinálni. Így nekiálltunk feltúrni a környéket az öt előző generációért, és egy hónap megfeszített telefonálgatás és levelezés után egyszerre csak ott álltunk az Euroringen, hat darab M5-ös BMW-vel. Mától még három héten át jelennek meg az anyagok, jövő héten Anti írja meg az E60-ast, reméljük, ez a videó meghozza a kedvet az olvasásukhoz:

Bizony, az M3, az M5 és a többi V8-as BMW Getrag 420G hatsebességese majdnem akkora önálló legenda, mint az autók maguk, vagy az S-sorozatú motorjaik. Hivatalosan pont azt az 500 Nm-t bírja, ami az 5 literes V8-ból kiömlik, de a valóságban szénné töltött, szénné rúgott motorok mögött is nagyon sokat lenyel. Cserébe ha egyszer meghal, meghal. Használni van, nem szerelni. Így is egy világ siratta, amikor a BMW lecserélte a sátáni SMG III-ra az utód E60-ban, és Amerika vissza is könyizhette még pár évre.

Mivel évek óta egy E36 M3-mal járok én is, nagyon otthonos minden. Csak épp olyan, mintha az otthonomat lebontották és újjáépítették volna, másfélszer nagyobbra, puhábbra, finomabbra, otthonosabbra. Egyáltalán nem olyan, amilyennek elképzeltem. A gázreakció nyugis, a motor néma, a váltó a szokásos gumis-kóválygós, a kormány lusta (még csak nem is fogasléces, mint a többiben). És milyen lágyan mozog! Vadi új, csillagászati árú gátlókon siklunk, olyan kényelemben, mintha valami másik ország útjai lennének alattunk.

Nyugisan gurulunk, beszélgetünk. Eszembe se jut megtaposni, amúgy is ledekkel jelzi a fordulatszámmérő körül, hogy üzemmeleg-e már a hajtáshoz. Aztán utolérünk egy teherautót. Talán visszaváltok, talán nem, de mindegy is. Az 500 Nm 3800-on érkezik meg, de a szívó és kipufogóoldali (üreges) vezérműtengelyeket tekergető dupla Vanos nyomatékgörbéjéről csak a gémeskút hiányzik, olyan lapos. Bárhonnan elindul, aztán puhán, de irgalmatlanul tol, egyre erősödve. Az egész autó egy végtelen önuralmú, halálosan nyugodt, ultranehézsúlyú, öltönyös kidobó egy brit magánklub ajtaja mellől. Soha nem emeli fel a hangját, semmivel nem idegesíted fel, de az ellenállás teljesen kilátástalan.

Vagy negyedórát autózunk az Örkény-környéki utakon, és egyik ámulatból a másikba esek. Az én autómnak is van selymesen suttogó, kulturált oldala, de az csak egy leheletnyi smink a fortyogó téboly felett, bármikor azonnal kibújik alóla a mérges, fémesen üvöltő, mániákus állat. De ez? Olyan végtelenül kellemes, békés az egész, nemhogy nem sarkall száguldásra, úgy kell rávennem magam, hogy becsületből azért kiforgassam néha. Olyankor gyönyörű, összetett hangon végigforog 7000-ig az S62, ahol kijön mind a 400 ló a 4,94 literéből. Ilyenkor matematikai értelemben rettenetesen gyors is, pillanatok alatt riasztó számokat látni a műszeren, miközben az M5 dölyfös közönnyel úszkál az útfelület felett. Itt érteni meg a lusta kormányt is, a 250-es utazóhoz nem passzol a túl direkt áttétel.

Visszamegyünk a versenypályára. Az M-részleg sokáig abban hitt, hogy a komolyan vett fékrendszer gyávának mutathatja a tulajdonosokat, ezért ormótlan és egyszerű egydugós féknyergekkel operált, amik sem érzésre, sem kitartó lassításban nem voltak a könnyfakasztó motorokhoz méltók. Érdemben itt sincs másként, de ez teljesen mindegy. Az E39 több mint 1,8 tonna. Egyetlen porcikája se kívánja a pályázást, főleg nem az Euroring szűk kurflijait.

Benyomott sportgombbal életre kel a motor, a 4,8 másodperc százra ma is nagyon kevés, és ez egy húsz éves utazóautó. Ráadásul olyan gázreakciója lesz, olyan krémes és végtelen ereje, amivel itt nyújtózkodni se tud egy jót, nemhogy kifutni magát. A Servotronic kormánymű is elnehezül egy kicsit, de ettől még se éles, se közvetlen nem lesz. Az M5 billeg és úszkál, lassan átizzadja kifogástalan öltönyét, nem való ide. Ezért is olyan teljesen érthetetlen, hogy tényleg bármit meg lehet vele csinálni.

A lágy rugóin olyan az egyensúlya, a 25%-os sperrdifije úgy zár, az ereje úgy jön meg, hogy miközben egyetlen porcikája sem kívánja, mindent és bármit lehet. Ha kinyomod a kissé kezdetleges, bolondbiztos, de nagyon óvatos menetbiztonsági elektronikáját, és összesimulsz a nagy, nehéz testével, akkor a maga nyugalmas ritmusában gyönyörű, analóg módon lehet együtt mozogni vele. Minden autóra vigyázunk, mert mindegyik megbecsült gyűjtői darab. Nem nyúzzuk szét a technikát, nem játsszuk le a gumit. Talán két kört, ha megyünk. De megbeszéljük előre Tamással, hogy szeretne emlékbe egy olyan képet. Hát még ha tudná, hogy én mennyire szeretnék egyet.

Elviszem Zombit fotózni a nagy hajtűhöz. Megmondom, hova álljon, merre nézzen. Kiszáll. Levágjuk a kört, és fél perc múlva visszaérünk ugyanoda. A kanyarbejárat után, a csúcspont előtt egy mozdulattal belendítem, rárúgok a gázra, az M5 pontosan akkor, úgy és centire oda teszi az izomtól súlyos fenekét, ahova kell, és miközben addig állok a gázon, amíg át nem kell fűznünk a következő kanyarba, még a gumicsíkok ívét és a füstfelhő formáját is pontosan látom a lelki szemeim előtt. Húsz évbe telt, de helyben vagyunk. Azt nem hittem volna, hogy a szakállam ősz lesz körülötte, de a vigyort az arcomon, azt pont ilyennek képzeltem.

m5mont

Mi volt ebből az egészből direkt? Semmi. Még csak nem is az én ötletem volt, Anti hozta össze az egészet, és a csodálatos tulajdonos-olvasók. Talán úgy működhet az ember, ahogy a vándormadarak vannak a mágneses erővonalakkal. Nem látják, nem direkt követik őket, de valahogy mégis arra vitetik magukat a széllel, amerre a dolguk van. Nagyon köszönöm mindenkinek.

A teljes M5-cikksorozat eddig

2018-ban ez a legjobb M5
Pont attól lett újra a legjobb M5-ös, amitől sokan fanyalogva elfordulnak tőle: automata és összkerekes.
Mi a jó üzlet, ha nem ez?
A klimatizált rakétában hemperegve hiánycikké válik a félelemérzet. És nem kell mellé másik kocsit tartani.

Az oldalról ajánljuk

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20