Van, akinek bejön a divat

Bemutató: Jeep Wrangler – 2019.

2018.12.06. 06:19 Módosítva: 2018.12.06. 08:23

Ki más profitálna a mindent letaroló SUV-divatból, mint egy terepjáró-specialista autómárka?

És tényleg: a Jeep tavaly csak az első félévben 21 százalékkal növelte globális eladásait. Magyarországon meg egyenesen 70 százalékkal . Ekkora számokat persze leginkább akkor lehet előállítani, ha van honnan fejlődni. Például ha tegnap egyet tudtam dekázni, ma meg már hármat, akkor javultam 200 százalékot. Ami még mindig semmi olyasvalakihez képest, aki tud is dekázni. A Jeepnek Magyarországon két éve még csak 4 kereskedése volt, ma 9 van, ami azért már közelebb van a valamihez, mint a semmihez. A Jeep Európa leggyorsabban növekvő autómárkája, amiben sokat segít, hogy a Fiat-uralom alatt végre lett egy rendes tömegmodelljük, a Renegade.

A Renegade amellett, hogy nagyon jó kis autó, platformilag nemcsak a Fiat 500X alapjául szolgál, de a legfrissebb hírek szerint Alfa Romeo is épül rá. 800 ezernél tart az eladás, a félidős frissítésnél ráadásul belekerülnek az új benzines motorcsalád kissé nyeszlett gyermekei, az egyliteres háromhengeres 120 lóval (190 Nm), és az 1,3-as négyhengeres 150-nel vagy 180-nal, mindkettő részecskeszűrővel. Új a ledes lámpa, a 19 colos kerekek, amúgy ha megkérdeznek, én is azt tanácsoltam volna nekik, ne variáljanak ennél többet. Kétféle összkerékhajtással kapható, a drágábbik felezővel, bár a 9 fokozatú automata váltóval ennek nem sok értelme van, hiszen ha kell a nagy nyomaték, csak 1-esbe rakja magát, amúgy magasabb fokozatból indul.

A 2014-es magyar bemutatón még nem mertek vele terepet járni, most bezzeg igen. A rövid tesztkör a Budakeszi vadászházból indult, és a Pilisi Parkerdő olyan földútjain ment, ahová magamtól még terepjáróval sem mennék. Sár, mély keréknyomok, az egyikben időnként vizes falevelek – a Renegade meg csak megy, a kétliteres, 170 lovas dízel egykedvű mormolásával. Utcai gumikkal. Néha kicsit krákogott a védőborítás az alján, de egyébként csendesen tudott le elég meredek dolgokat. Olyanokat, amikre senki nem fogja használni. Hiszen az erdész nem hülye; nem a Renegade-jével fog ilyen helyeken járni, hanem átül szépen a rendszám nélküli Jimnybe, Lázár János meg úgyis odavezetteti a vadászkastélyához az országutat.

Mindegy, a jó terepképesség adja el az autót, főleg az ilyen kis – sokak által nem elég komolyan vett – Renegade-féléket. Kíváncsi leszek, hányan csapnak le a háromhengeres lehetőségre az 5,6 milliós induló ár miatt, amikor a 2,0 Multijet dízel Trailhawk kivitele majdnem kétszer annyiba, 10 millió forintba kerül. Viszont még az alapfelszereltség is tartalmaz easter egg-eket; a húsvéti tojás a videojátékoknál rejtett, a játék alapfunkciójával nem összefüggő vizuális gegeket jelentett. Mint amikor a Doomban egyik-másik szörny összeszarta magát, ha lelőtted, effektíve maradt utána a padlón egy darab szar, és ha beleléptél, hagytál pár szaros lábnyomot. Ezen a Renegade-en most egy piros Willis Jeepet találtam a felnin, és egy jetit a hátsó ablakon. Illetve egy frászt találtam: mutatták. Ja, plusz egy pók a tanksapkánál, ami állítólag arra utal, hogy olyan keveset fogyaszt, hogy a betöltő a ritka használat miatt el fog pókhálósodni.

A magyar bemutatón csak a Wrangler volt rendesen új autó, de a Renegade faceliftje mellet összeszedtek a régióból néhány frissített Cherokee-t is, ami majd januártól lesz kapható. Ebben az a nagy újdonság, hogy már nem ronda – az eredeti csíklámpák még csak megosztóak sem voltak, hiszen gyakorlatilag egyöntetűen herótozta, aki csak látta. A Multipla, az a megosztó, az legalább van, akinek tetszik, ha már fura tekintetű hatszemű autókról beszélünk.

A tesztút kicsit ön-tökönszúrás volt, mármint Jeep-szempontból, hiszen a fehér Grand Cherokee, ami nekem jutott, nem új, csak azért hozták ki, hogy meglegyen a teljes Jeep-paletta. És arra figyelmeztet, hogy az autókból az veszik ki mostanában, amitől ez annyira jó: a V6-os, 3 literes dízel. Ez az osztrák rendszámos Grand Csirke ráadásul légrugós; döbbenetesen finom, krémes, kellemes élmény vele a kráteres erdei zúzalék-út. Akár ronda, akár már kármentesített a Cherokee, titkos tippem továbbra is a konszerntárs Dodge Durango, ami nekem változatlanul sokkal jobban tetszik. Ez viszont a Chryslernek is feltűnt: kimutatható volt, hogy sok potenciális vásárló épp a dizájn miatt vesz valami mást, mint Cherokee-t.

Az új Wrangler még faceliftnek is kevésnek tűnik, pedig ez aztán új. Csak tartják a tradíciót, hiszen ezt is az adja el, mint a G Mercit: a szögletes külső sárhányók, a doboz forma, meg a dicső hagyomány. Az egycsillagos törésteszt meg már szinte alfás hagyomány. Tradíció a köbön: a formán túl maradt az alvázas, teherautós, merev tengelyes alap, az előre hajtható szélvédő és a 20 perc alatt kabriósítható kaszni. Senkinek se higgy, aki azt mondja, a négyajtós már egy normálisan használható autó, mert nagyon nem az. A szexi külső sárhányónak ugyanaz a böjtje, mint a G Merciben: a Wrangler váratlanul szűkös odabent. Így, hogy egyik autóból a másikba ültünk, kijelenthetem, hogy a Renegade hozzá képest magyar stadion, már a helykínálatát tekintve.

Nem passzentos: szűk. És offroadhoz nem szokott sofőr megbolondul a vezetési élményéről. 11 éve járok egy – csak hátul merev tengelyes – klasszikus terepjáróval, nagy áttételű kormánnyal, két tonna közeli saját tömeggel, de a Wrangler kelletlenségétől még bennem is felmegy a pumpa. Rettenetes. Hiába néz ki bármilyen jól, és hiába képzeled bele magad, hogy majd főleg veled együtt milyen jól fog kinézni, és milyen kemény benyomást keltesz majd, mikor megjelensz vele a strandon, felejtsd el. Nem vagy te akkora hős. Senki sem akkora hős. Főleg, hogy nálunk nemigen tudsz látótávolságon belülre parkolni a strandon.

Ez egy átkozott terepjáró, közúti mivoltában ugyanolyan kiborító, mint a G Merci; hogy melyikük a jobb terepjáró, nem hirdetnék eredményt, de hobbicélú terepezéshez jellemzően mindet átépítik. Szóval még terepjárónak se jó... :DD Úgyhogy én továbbra is a Renegade-et ajánlom, fullosabb kivitelben, mínusz idegesítő vezetéstámogató csipogók. Mert hát most komolyan: mikor kellett utoljára terepet járnod, autóval?

Az oldalról ajánljuk

Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz
  • Hírek

Egy tanulmány szerint a fékpor mérgezőbb az ember számára, mint a kipufogógáz

Az sem mindegy, hogy milyen fékbetétből jön a por.

február 17., 15:58
18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót
  • Hírek

18 ezer Nm nyomatékkal terelgetik az új BMW koncepcióautót

Egy új vezérlőegységet tesztelnek az autóban.

február 17., 12:31
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
  • Hírek

Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára

Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.

4 órája
Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő
  • Hírek

Elon Musk szélsőséges magatartása miatt eladja a Tesláját egy kilencszeres Grammy-díjas énekesnő

A befolyt összeget a legnagyobb eléréssel rendelkező amerikai közszolgálati rádiónak, az NPR-nek adományozza.

február 17., 15:01
Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!
  • Belsőség

Árvaháznak adtuk a Tigrist, repülünk haza!TC Bamako 2025/15

Hatalmas átverésbe futott a Q7-es csapat az autó eladásánál, mi viszont nem akartunk küzdeni a helyi kereskedőkkel és csalókkal.

február 17., 12:56
Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban
  • Hírek

Megérkezett a Kia EV4, rögtön kétféle változatban

Az elektromos EV4 ferdehátúként és szedánként is kapható lesz.

február 17., 12:33
Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)
  • Hírek

Kimaxolta a tahóságot a felelőtlen BMW-s (+ hülye taxis)

Záróvonalon átlépve, hatalmas tempóval előzte a sort a kanyarodósávban, forgalommal szemben.

február 16., 10:19
Alig drágult a casco tavalyhoz képest
  • Sajtóközlemény

Alig drágult a casco tavalyhoz képest

Személygépkocsikra átlagosan 208 ezer forint volt az éves díj 2024-ben.

február 17., 10:40
Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók
  • Hírek

Hétfőtől reszkethetnek a szabálytalankodók

Hosszú ellenőrzésre készül a rendőrség: teherautók és buszok kerülnek fókuszba.

február 16., 07:12
Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?
  • Belsőség

Budapesti villamost, vagy piros Zsigulit építenél szívesebben?

Legózni mindig jó, ha szoci autókat vagy villamost építenél, most van itt az időd!

február 17., 16:48
Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!
  • Közélet

Nem minden átverés, ami annak tűnik – Segítség, átvertek!

Vannak olyan hibák, amik kiszámíthatatlanul és hirtelen jönnek elő.

február 16., 07:12
Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója
  • Hírek

Illegális, cseh szeméttelepen kötött ki az Audi Dakar-versenyautója

Méltatlanul szomorú véget ért a Dakar-ralit megjárt RS Q e-tron.

február 17., 07:50
Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál
  • Hírek

Ha ilyen marad a kereslet, a Volkswagen és az Audi is maradhat a belső égésű motoroknál

A két autógyártó valószínűleg újratervez, ha nem lesz fellendülés az elektromos autók piacán.

február 17., 16:23
A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat
  • Közélet

A budapesti közlekedés nem rossz, csak te vársz el túl sokat

Egyre rosszabb Budapesten közlekedni? Biztos vagy csak úgy érzed?

február 18., 05:58
Pompás prémium milliós taposóaknával
  • Tesztek

Pompás prémium milliós taposóaknávalHasználtteszt: Volvo XC70 – 2010.

Piszok kényelmes, prémium érzetű utazóautó a harmadik generációs Volvo XC70, de óriási taposóaknákat rejt magában.

február 16., 17:28
Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat
  • Hírek

Lefagyott a sínekre tolt autós, el is kaszálta a vonat

Ennél kevés rosszabb megoldás létezik.

február 17., 06:08
A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla
  • Közélet

A Forma–1 érdekes kísérlettel indítja a szezont, mi pedig ott leszünk, hogy beszámoljunk róla

Nagy kérdés, milyen fogadtatásban részesül az F1 75 Live, de mi is itt leszünk a helyszínen, és első kézből számolunk be nektek a tapasztalatainkról!

február 16., 11:29
Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil
  • Hírek

Ez a hatkerekű G-osztály lehetne a valaha volt legmenőbb pápamobil

A különleges terepjáró egyelőre csak digitális térben létezik, de nem lehetetlen, hogy a Carlex megépíti majd.

február 17., 06:08
Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon
  • Hírek

Egy ausztrál férfi feleségül vette a Fordját Valentin-napon

Brisbane legnagyobb autórajongója imádja az 54 éves autóját.

február 16., 16:45
Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize
  • Közélet

Ennyibe kerül az elektromos autók kötelező szervize

Népszerű tévhit, hogy a villanyautóknál nincs ilyen.

február 17., 06:08
Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát
  • Hírek

Brutálisan megdrágulnak az Audik, feljebb pozicionálják a márkát

Az Audi a jövőben inkább az eladott autók utáni haszonra, mintsem a darabszámra fókuszál majd.

február 16., 13:10
Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!
  • Belsőség

Felismered ezeket a csodás, öreg autókat egy részletük alapján? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel a Rétromobile veteránjait!

Most bebizonyíthatod, hogy nagyon vágod a különleges veteránokat: ismerd fel mindet! Előre szólunk, hogy nem lesz könnyű.

február 16., 15:40
1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet
  • Hírek

1300 lóerős, elektromos NASCAR koncepciót mutatott a Chevrolet

Valódi versenyautó alapokkal rendelkezik.

február 16., 16:05
Kia EV4 előzetes
  • Hírek

Kia EV4 előzetes

február 17., 11:13
Eladó Prodrive P25
  • Hírek

Eladó Prodrive P25

február 17., 15:57
Modena Automobili Project MA-01
  • Hírek

Modena Automobili Project MA-01

február 17., 12:50
VW Golf GTI
  • Tesztek

VW Golf GTI

február 17., 16:09
BMW Heart of Joy
  • Hírek

BMW Heart of Joy

február 17., 07:21