Ki más profitálna a mindent letaroló SUV-divatból, mint egy terepjáró-specialista autómárka?
És tényleg: a Jeep tavaly csak az első félévben 21 százalékkal növelte globális eladásait. Magyarországon meg egyenesen 70 százalékkal . Ekkora számokat persze leginkább akkor lehet előállítani, ha van honnan fejlődni. Például ha tegnap egyet tudtam dekázni, ma meg már hármat, akkor javultam 200 százalékot. Ami még mindig semmi olyasvalakihez képest, aki tud is dekázni. A Jeepnek Magyarországon két éve még csak 4 kereskedése volt, ma 9 van, ami azért már közelebb van a valamihez, mint a semmihez. A Jeep Európa leggyorsabban növekvő autómárkája, amiben sokat segít, hogy a Fiat-uralom alatt végre lett egy rendes tömegmodelljük, a Renegade.
A Renegade amellett, hogy nagyon jó kis autó, platformilag nemcsak a Fiat 500X alapjául szolgál, de a legfrissebb hírek szerint Alfa Romeo is épül rá. 800 ezernél tart az eladás, a félidős frissítésnél ráadásul belekerülnek az új benzines motorcsalád kissé nyeszlett gyermekei, az egyliteres háromhengeres 120 lóval (190 Nm), és az 1,3-as négyhengeres 150-nel vagy 180-nal, mindkettő részecskeszűrővel. Új a ledes lámpa, a 19 colos kerekek, amúgy ha megkérdeznek, én is azt tanácsoltam volna nekik, ne variáljanak ennél többet. Kétféle összkerékhajtással kapható, a drágábbik felezővel, bár a 9 fokozatú automata váltóval ennek nem sok értelme van, hiszen ha kell a nagy nyomaték, csak 1-esbe rakja magát, amúgy magasabb fokozatból indul.
A 2014-es magyar bemutatón még nem mertek vele terepet járni, most bezzeg igen. A rövid tesztkör a Budakeszi vadászházból indult, és a Pilisi Parkerdő olyan földútjain ment, ahová magamtól még terepjáróval sem mennék. Sár, mély keréknyomok, az egyikben időnként vizes falevelek – a Renegade meg csak megy, a kétliteres, 170 lovas dízel egykedvű mormolásával. Utcai gumikkal. Néha kicsit krákogott a védőborítás az alján, de egyébként csendesen tudott le elég meredek dolgokat. Olyanokat, amikre senki nem fogja használni. Hiszen az erdész nem hülye; nem a Renegade-jével fog ilyen helyeken járni, hanem átül szépen a rendszám nélküli Jimnybe, Lázár János meg úgyis odavezetteti a vadászkastélyához az országutat.
Mindegy, a jó terepképesség adja el az autót, főleg az ilyen kis – sokak által nem elég komolyan vett – Renegade-féléket. Kíváncsi leszek, hányan csapnak le a háromhengeres lehetőségre az 5,6 milliós induló ár miatt, amikor a 2,0 Multijet dízel Trailhawk kivitele majdnem kétszer annyiba, 10 millió forintba kerül. Viszont még az alapfelszereltség is tartalmaz easter egg-eket; a húsvéti tojás a videojátékoknál rejtett, a játék alapfunkciójával nem összefüggő vizuális gegeket jelentett. Mint amikor a Doomban egyik-másik szörny összeszarta magát, ha lelőtted, effektíve maradt utána a padlón egy darab szar, és ha beleléptél, hagytál pár szaros lábnyomot. Ezen a Renegade-en most egy piros Willis Jeepet találtam a felnin, és egy jetit a hátsó ablakon. Illetve egy frászt találtam: mutatták. Ja, plusz egy pók a tanksapkánál, ami állítólag arra utal, hogy olyan keveset fogyaszt, hogy a betöltő a ritka használat miatt el fog pókhálósodni.
A magyar bemutatón csak a Wrangler volt rendesen új autó, de a Renegade faceliftje mellet összeszedtek a régióból néhány frissített Cherokee-t is, ami majd januártól lesz kapható. Ebben az a nagy újdonság, hogy már nem ronda – az eredeti csíklámpák még csak megosztóak sem voltak, hiszen gyakorlatilag egyöntetűen herótozta, aki csak látta. A Multipla, az a megosztó, az legalább van, akinek tetszik, ha már fura tekintetű hatszemű autókról beszélünk.
A tesztút kicsit ön-tökönszúrás volt, mármint Jeep-szempontból, hiszen a fehér Grand Cherokee, ami nekem jutott, nem új, csak azért hozták ki, hogy meglegyen a teljes Jeep-paletta. És arra figyelmeztet, hogy az autókból az veszik ki mostanában, amitől ez annyira jó: a V6-os, 3 literes dízel. Ez az osztrák rendszámos Grand Csirke ráadásul légrugós; döbbenetesen finom, krémes, kellemes élmény vele a kráteres erdei zúzalék-út. Akár ronda, akár már kármentesített a Cherokee, titkos tippem továbbra is a konszerntárs Dodge Durango, ami nekem változatlanul sokkal jobban tetszik. Ez viszont a Chryslernek is feltűnt: kimutatható volt, hogy sok potenciális vásárló épp a dizájn miatt vesz valami mást, mint Cherokee-t.
Az új Wrangler még faceliftnek is kevésnek tűnik, pedig ez aztán új. Csak tartják a tradíciót, hiszen ezt is az adja el, mint a G Mercit: a szögletes külső sárhányók, a doboz forma, meg a dicső hagyomány. Az egycsillagos törésteszt meg már szinte alfás hagyomány. Tradíció a köbön: a formán túl maradt az alvázas, teherautós, merev tengelyes alap, az előre hajtható szélvédő és a 20 perc alatt kabriósítható kaszni. Senkinek se higgy, aki azt mondja, a négyajtós már egy normálisan használható autó, mert nagyon nem az. A szexi külső sárhányónak ugyanaz a böjtje, mint a G Merciben: a Wrangler váratlanul szűkös odabent. Így, hogy egyik autóból a másikba ültünk, kijelenthetem, hogy a Renegade hozzá képest magyar stadion, már a helykínálatát tekintve.
Nem passzentos: szűk. És offroadhoz nem szokott sofőr megbolondul a vezetési élményéről. 11 éve járok egy – csak hátul merev tengelyes – klasszikus terepjáróval, nagy áttételű kormánnyal, két tonna közeli saját tömeggel, de a Wrangler kelletlenségétől még bennem is felmegy a pumpa. Rettenetes. Hiába néz ki bármilyen jól, és hiába képzeled bele magad, hogy majd főleg veled együtt milyen jól fog kinézni, és milyen kemény benyomást keltesz majd, mikor megjelensz vele a strandon, felejtsd el. Nem vagy te akkora hős. Senki sem akkora hős. Főleg, hogy nálunk nemigen tudsz látótávolságon belülre parkolni a strandon.
Ez egy átkozott terepjáró, közúti mivoltában ugyanolyan kiborító, mint a G Merci; hogy melyikük a jobb terepjáró, nem hirdetnék eredményt, de hobbicélú terepezéshez jellemzően mindet átépítik. Szóval még terepjárónak se jó... :DD Úgyhogy én továbbra is a Renegade-et ajánlom, fullosabb kivitelben, mínusz idegesítő vezetéstámogató csipogók. Mert hát most komolyan: mikor kellett utoljára terepet járnod, autóval?