Sok hiba, nagy jövő
Használtteszt: Opel Corsa D 1.4 Enjoy - 2013.
Az Opel Corsa ésszerű döntés, akár új, akár használt. Tudásában a mindenkori kínálat jó átlagát hozza, van amiben jobb, van amiben rosszabb a konkurenseinél. Megbízható konstrukció, ráadásul jó nagy darabszámban gyártották minden generációját. Ez szerencsés dolog a fenntartásban, mert van szerelő, aki ért hozzá, és olcsón alkatrész.
A lényeg, hogy aki kisautót keres, nem nyúl mellé a Corsával. De nem csak ezért választottunk egy Opel Corsa D-t a tesztre elérhető használt autók közül, hanem mert adta magát, hogy megválaszoljak egy kérdést, amely így szól: érdemes-e Corsa C-ből átülni Corsa D-be? Van a családban egy remek kis Corsa C. Különlegességét extrém alacsony futásteljesítménye adja, amelyen az ősszel rontottam valamelyest, mivel hónapokra elsődleges autó szerepkörbe került. Így 15 éves létére már 21 000 km-t mutat a számláló.
Használt Corsa D-ből is több állt a telepen, így amolyan belenyúlás, hogy egy használtas tesztszempontból szerencsés darabot hoztam el. Olyat, amely bár csak 129 500 km-t futott öt év alatt, mégis nehéznek tűnő élete lehetett. Vagyis pontosabban még ez sem. Olyan jellegzetes állapotba került a kocsi, amelybe kicsit gondatlan vezető juttat egy autót. És gyanítom, nem ez a Corsa az egyetlen ilyen az országban.
Típustörténet
Az Opel Corsa 1982 szeptemberében mutatkozott be, korának igazi vagány kisautója volt. Kezdetben csak benzines motorokkal készült, majd a General Motorshoz tartozó japán Isuzu fejlesztette 1,5 literes dízel is bekerült a választékba. Váltótípusa 1993 januárjában érkezett, a gömbölyű Corsa B, amely akkor újszerű és sportos műanyag kerékjárati íveivel sugárzott fiatalos stílust. Hét évig bírta a piacon, majd az ezredfordulón megérkezett a józan Corsa C.
Ebből a típusból is készült GSi sportváltozat, de az 1,8 literes szívómotorjával alulmaradt a konkurensekhez képest, így elődeitől eltérően nem hagyott mély nyomot maga után az autós világban. Hat év múlva, azaz 2006-ban már le is váltották, de nem mintha ennyire rossz lett volna, csupán felgyorsult az autóiparban a modellváltási ciklus, valamint a kisautók világába is kisebb formai forradalom történt és egyre terjedt a Mercedes A-osztály által bevezetett egyterű-szerű design.
A Corsa D-t a gyártó közösen fejlesztette a Fiattal, az azonos alapra épülő talján testvérmodell a Grande Punto. és érdekes módon bár több modellfrissítéssel, de mindkettő hosszú életű lett. A Corsában 2009-ben fejlesztették a motorokat, hogy megfeleljen az Euro V normának. Addig és onnantól is hétféle benzinessel (1.0 – 65 LE, 1.2 – 70 és 85 LE, 1.4 – 87 és 100 LE, 1.4 T – 120 LE, 1.6 T – 150 LE) és a Fiat-eredetű 1,3 literes dízel két változatával (CDTi – 75 és 85 LE) készült. Valamint az 1.7 CDTi motorral, amely 2009-ig 125 lóerős, onnantól 130 lóerős volt. És ne feledkezzünk meg az 1.6-os turbómotoros OPC-ről, amely ismét ütőképes darab lett az osztályában és 192 lóerős változatban készült – ebből később gyártottak 210 lóerőset is. A motorkínálat fejlesztése mellett 2010-ben kapott az autó jelentősebb modellfrissítést, majd 2014-ben mutatták be az újabb Corsa generációt.
Az sem titok, hogy a Corsa eddig cégautóként élte az életét, vagyis az állapota annak ellenére alakult ki, hogy a kocsit rendszeresen szervizelték. Megkaptam minden információt az autóról, nemcsak az eladáskori állapotát tükröző Dekra-állapotlapot a hibalistával, de a teljes szervizelőéletét, sőt szóban az autó kártörténetét is. Mindezt az eladótól, azzal az infóval, hogy ez nemcsak nekünk, újságíróknak jár, hanem az utcáról betévedőknek is.
De a papírok és az eladó mellett beszélt a kocsi is. A kora és alacsony futásteljesítménye ellenére elég megviselt, amely közelebb érve tűnik fel. Majd minden karosszériaelemen volt karcolás, horpadás, vagy más sérülés, illetve a fényezés javítása miatti színeltérés. A lökhárító összevissza állt, az alsó koptató meggyötört, a ködlámpabetétnél, rácsoknál szép nagy rések. A lökös a sárvédőtől is elállt. Oldalt rányitások, kis horpadások, a tanksapkafedél körül sérülések, és mindenütt karcok csúfították - a kilincsek körül nagyon. Mondjuk ezek java felületi lakk-karc, amely polírozással eltüntethető. A tetőn a tetőcsomagtartóval való ügyetlenkedés nyomai látszódtak, a hátsó ajtóknál a tetőív mindkét oldalon össze volt karcolva, fekete-gumival összehúzva.
Az autó mind a négy felnije sérült volt, hiába könnyűfém. Mindezen sérülés adag annak ellenére látható, hogy szolgálata öt éve során jó másfél milliót költöttek az autó karosszériasérüléseinek a javításaira. Összesen 6 káresemény történt, ezek többsége kisebb parkolói affér, három drágábban javítható esemény volt, ebből egy szintén parkolóban, a másik kettő utolérős történet – a Corsával értek utol mást.
Az autó utastere se vallott gondos gazdáról, pedig már egyszer kitakarították. Az ülések foltosak voltak (ezt utóbb rendbe tették az eladás előtt), a műszerfal teteje megkarcolva, a középső szellőzőrostélyok eltörve, és a kalaptartó egyik zsinórja is hiányzott. Jó hír, hogy minden más apró alkatrész megvolt az autóban, nem törtek-repedtek a műanyagok.
Pedig akár Corsa C-ből átülve, akár másból, ebben a kategóriában vonzó darab a típus. A helykínálata megközelíti az 1-2 generációval korábbi kompakt autókét, ez különösen hátul érzékelhető, illetve a fejtér vonatkozásában. Ugyanis a Corsa D valamennyire követte a Mercedes A-osztály koncepcióját: előre nyújtották a szélvédőt, így hosszabbnak hat belülről az utastér, jobb a térérzet. A tető magasabban ível, kicsit buborék, a tengelytáv pedig nagyobb, így nagyobb lett a hátsó lábtér.
Kicsit a vezetői helyzet is A-Mercis, nem olyan padlón ülős klasszikus, mint volt akár a Corsa C-ben. Inkább, ha a Mercis példánál jobban tetszik: olaszos – végülis Grande Punto rokon. A kormány meglehetősen meredek szögben áll és közeli a helyzete – persze ez állítható, de ez az adottsága. Vélhetően ezzel azoknak a vezetőknek kívántak kedvezni, akik jobban szeretnek közelre vett kormánnyal vezetni.
Törésteszt
A Corsa D már azon járműgeneráció tagja, amelyet tudatosan készítettek fel a EuroNCAP töréstesztjeire. Ennek megfelelő az elért eredmény is, amely szerint a bent ülő felnőttek védelmében ötcsillagos eredményt ért el. A nehezebb feladat a gyermekvédelem, az három csillagot hozott, csakúgy a gyalogosvédelem is.
A műszerfaltömb jóval nagyobb, mint az elődjében, vastagok az A-oszlopok (legyen jó az a törésteszt), így belülről nagyobb autónak tűnik. A romló haránt-előre látást az ajtók előtt kis ablakok elhelyezésével kívánták ellensúlyozni. Mindezekkel együtt jól belőhető az üléshelyzet, és kategóriájában kényelmesek az ülések. Igaz ez a hátsókra is, ahol, mint a mi Corsa C Enjoyunkban, itt is állítható a hátsó üléstámla dőlésszöge. Összességében a Corsa D a kényelmesebb kisautók közé tartozik.
Ebben segít a jó felszereltség is. Kapott előre elektromos ablakokat, ülésfűtést, manuális vezérlésű klímaberendezést, ja és a kormány bőrbevonatú volt. Aminek különösen örültem a hideg napokban, az a nagyon ritka kormányfűtés volt – és bár csak két ívszakaszt fűt, mégis zseniális. A rádiója távvezérelhető a kormányról. A kesztyűtartó pedig, bár kicsi, de hűtött, télen mindig, nyáron meg ha megy a klíma.
A tesztautónak a motorja, az 1,4 literes benzines szívómotor a maga 100 lóerejével az akkori kínálat középpályása volt (lásd a típustörténetben). Mégis, a mi 1,2 literes, 75 lóerős Corsa C-nkhez képest nem lehetett érezni a teljesítményfölényt. Részben hiába erősebb, ha valamivel nagyobb és nehezebb maga az autó. De ennek ellenére a 8,3 literes városi fogyasztást kissé sokallottam, ha már nem gyorsabb, ne fogyasszon jó másfél literrel többet.
Alkatrészárak | |
Első kerékcsapágy készlet (SKF) | 15 897 Ft |
Hátsó kerékcsapágy készlet (SKF) | 39 977 Ft |
Hátsó futómű szilent (Lemforder) | 9438 Ft |
Első alsó lengókar szilentekkel, gömbfejjel (Lemforder) | 48 845 Ft |
Levegőszűrő (Mann-Filter) | 6661 Ft |
Pollenszűrő (Mann-Filter) | 7512 Ft |
Vezérműlánc készlet (Febi) | 92762 Ft |
De volt a motorral is valami. Az alapjárata bizonytalan volt, főleg hidegen. És nem csak egyenetlen, hanem néha leejtette annyira alacsonyra, hogy még a műszerfali fények is elhalványodtak. Ha meg gurult a kocsi üresben lassan, akkor, amíg meg nem állt, nem engedte az alapjáratot 1200/perc érték alá. Végül kiolvastam a kódolvasóval, amely keverékképzési gondot mutatott, tehát konkrét oka is volt a csúnya viselkedésnek.
A gumik jók voltak, az első féktárcsák is csak épphogy vállasodtak. De a futómű kopogott, a kormány balra húzott, és menet közben kerékcsapágy búgását is azonosítottam. A kuplung elég magasan fogott. Érdekes, hogy az emlegetett Corsa C-vel összevetve (és a hibáktól eltekintve) a Corsa D (legalábbis ez a példány) zajosabb volt, vezetés közben kevésbé érezhető, jobban elszigetel az úttól, a C közvetlenebb, jobb vezetni. A Corsa D előnye az ötajtóssága, valamint, hogy hátul nagyobb. A csomagtartó nagyjából ugyanakkora, és amit nagyon szeretek a Corsában, hogy kicsi a fordulóköre, az a D-nél is megvan.
Költségek | |
Vagyonszerzési illeték: | 40 700 Ft |
Forgalmi engedély: | 6000 Ft |
Törzskönyv: | 6000 Ft |
Eredetiségvizsgálat: | 17 000 Ft |
Regisztrációs adó: | 97 500 Ft |
Rendszám: | 8500 Ft |
Összességében a Corsa D egy kényelmes belterű, jól használható kisautó, némi kompromisszummal első autónak is beválhat. Az 1,4-es szívómotor fogyasztása a teszt alatt magas volt, de mint mondtam a motornak baja volt. Ezt a konkrét autót 2,4 millióért kínálták, így a kínálat drágábbjai közé tartozik. Amúgy 2007-es Corsa D modelleket már kapni 700 000 forinttól, de ezek jellemzően vagy lelakott, vagy külföldről behozott darabok.
A derékhad 1 és 1,8 millió között kapható, másfél körül a 2010-esek futnak, a sorozatvégi 2013-asok emelkednek 2,5 millió magasságába - mint a tesztautónk. Ennél is drágábbak az OPC csúcsmodellek, ezek ötévesen 3,6 millióig érnek. A kínálatban a leggyakoribb motor az 1,2 literes, ezt követi az 1,4 literes, majd fej-fej mellett az 1,3 literes dízel és az 1,0 literes benzines.
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.