Csúcs-Škoda 19 millióért, dízelmotorral

Menetpróba: Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI 4x4 DSG SCR - 2019.

2019.01.25. 06:26 Módosítva: 2019.01.25. 08:12

Ha ezt meg merték lépni, bármilyen kombináció elképzelhető a Volkswagen konszernnél. A Skoda Kodiaq RS-t az osztrák Alpokban próbáltuk ki, ahol nem volt helyzet, amit nem tudott megoldani az 500 newtonméter és a 240 dízel lóerő.

A Skoda történetének legerősebb dízele - olvasom a márka nemzetközi oldalán. Vicces egy olyan gyártóval kapcsolatban, amely bő százéves történetét alapvetően nem a dízelmotoros autókra építette. A kilencvenes években bekövetkezett volkswagenesedés óta viszont a konszern TDI-it használja, használhatja. A Kodiaq RS-ről írják ezt, de az óriás SUV kapcsán nem csak a motor és a dízelség jelöl ki fontos szakaszhatárokat, hanem maga az autó is.

A sportos SUV-k évtizedek óta itt vannak velünk, csak sokáig nem láttuk őket nap mint nap az utcán, mert annyira ritkák és elérhetetlenek voltak. Egy Mercedes ML55 AMG hatalmas durranás volt húsz éve, pedig csak utána jött a hegyomlás, a többi AMG-SUV-vel, a BMW az X5M-mel és X6M-mel, vagy éppen az Audi Q7 a 4,2 V8 FSI-vel, illetve a 6,0 V12 TDI-vel. Csupa olyan túlzás, amely jól példázza, hogy tökéletes kor ez az egyszerre mindent akaró ember számára. 

Miután a Skodát pár éve kiléptették az olcsóautó-szerepből, és modellváltásról modellváltásra egyre elviselhetőbb beltereket és minőségibb anyagokat tettek bele, 2016-ban jutottak el a Kodiaq-ig, amely minden dimenzióban újrafogalmazza a skodaságot. A 4,7 méteres SUV bődületesen tágas autó, méreteit képtelenség pusztán annyival elintézni, hogy öt személy kényelmesen elfér benne, és a csomagjaikkal sem lesz gond.

Szinte feleslegesen nagy tárgy, amely egyszerre ad hatalmas helyet megannyi lábnak és fejnek, alaphelyzetben fél köbméter a csomagtere, ráadásul hátul két további utas is ülhet. A 2018-as Párizsi autószalon bemutatott csúcsverzió, az RS 9,29 perc alatt képes megtenni egy kört a Nordschleifén, amikor a világ egyik legeredményesebb női autóversenyzője, Sabine Schmitz vezeti. De ki vár el ilyesmit egy családi autótól? Hát, remélhetőleg sokan.

A Kodiaq RS nagyon nem olyan, mint a forgalomban már gyakran felbukkanó, mezei, elsőkerekes TDI-k és 1.5 TSI-k. Az eleve összkerékhajtású sportmodellt már feszesebbre hangolt futóművel, erősebb fékekkel és szériában 20 colos kerekekkel szerelik. A drámai hatást nemcsak az apró módosítások, a csillogó műanyag hűtőrács, vagy a vagányabb lökhárítók fokozzák, hanem a versenykék szín, a piros cérnával szegett első sportülések, illetve a puszta tény, hogy az RS kizárólag dízelmotorral rendelhető. 

Amikor a Grossglockner tövében húzódó, kétszer egysávos úton próbálgattam az autót, először nem akartam elhinni, hogy tényleg dízel. Bár hidegen, kintről hallgatva rendesen kerreg ez is, odabent nem csak a szigetelések fekszenek keresztbe az eredeti motorhang előtt, hanem a hanggenerátor is, amely a fordulatszámot követve bábozza el a sportautók énekét. Meg ne kérdezzék, hogy mégis hány hengeres sportautókét, mert ez meghatározhatatlan. Szerencsére ez a funkció Sport-módban boldogítja csak a Kodiaq utasait, normálban és Ecóban nem hallottam. Persze ki közlekedik ezekben az üzemmódokban egy sport-Skodával?

Mivel ugyanezen a hatvan kilométeres, dombos útszakaszon előzőleg a 190 lóerős TDI-t próbáltam, hamar olyan érzésem támadt az RS-ben, hogy ez az élhető Kodiaq azoknak, akik ilyen környéken is akarnak előzni és az élményautózást családfőként sem úgy képzelik el, hogy együtt énekelnek a rádióval és a gyerekekkel. 

Az RS-hez valahogy jobban sikerült illeszteni a mindkét változatban azonos, hétfokozatú DSG-váltót. 1750-től 2500 fordulatig 500 newtonméter forgatónyomaték jön elő a kétturbós, 240 lóerős motorból, és ez tényleg minden, nem közúti veszélyeztetési célból indított manővert segít megoldani. 

Az RS üléseinek van rendes oldaltartása és amikor sport módba kapcsoljuk az adaptív futóműre, a kormányzásra és a gázreakciókra is ható Driving Mode Selectet a menüben, a közel 1,9 tonnás óriás-Skoda meglepően összeszedetté válik. Nem billeg a karosszéria a hirtelen irányváltásoknál és csak akkor bólint előre egy kicsit, amikor rendesen letapossuk a féket. 

Egyáltalán nem rádióztam abban a három órában, amit a legerősebb Kodiaq-kal töltöttem. Jöttek egymás után a kanyarok és még így, téli útviszonyok közt is nagyon élvezeteset autóztam vele. Amikor egy ilyen autó száguld be az ember látómezejébe, önkéntelenül is fenyegetve érzi magát, de kezdem érteni azokat, akik ezekkel a dögökkel képtelenek lassan közlekedni.

A magasból nem tűnik veszedelmesnek a tempó, amire szinte bárhol képes a Kodiaq RS, így az önmérséklet sem kenyere annak, aki egy SUV-vel akar sportautózni. Ezen az sem változtat, hogy ilyenkor a féltucat beépített menetbiztonsági elektronika minden bitjét megfeszítve küzd azért, hogy a dög az úton maradjon. 

A Kodiaq RS nagyon jól összerakott csomag, a hajtós menetpróba végére sem értem el vele a tízliteres átlagfogyasztást, pedig nem rajtam múlott. Úgy tűnik, a VW és márkái még mindig magabiztosan a dízelek mellett szavaznak, ha számít a gazdaságosság, de a teljesítményre is szükség van. Hét másodperc alatt gyorsul százra ez az óriási családi autó, de nem hagyod ott a világ minden pénzét a kúton. Ez azért elég nagy bravúr.

A pénzt már eleve leszámoltad érte a kereskedésben, hiszen a legdrágább Škoda alapára 14,566 millió forint, de a tesztautót teleszórták extrákkal, melyek közül a parkolásasszisztens 468 ezer forintba került, a hatalmas panorámatető 364 ezerbe, a sávtartó rendszer 325-be és az állófűtés tovább 300 ezerbe. Ezek tényleg csak a legdrágább extrák a hosszú listáról, így nem csoda, hogy aki jól felszerelt Kodiaq RS-t akar, az kénytelen elnyújtózni 19 millió forintig. 

Ennyiért szinte bármilyen modellt megvehetünk a Volkswagen márkáinak kínálatából, még az Audi Q7 szerényebb, bár nem négyhengeres kivitele is kijön ennyiből, ami elég elgondolkodtató. A nagy Audi SUV-val ellentétben a Skodában sosem lesz hathengeres motor, mert ez is az MQB-platformra épül, ahogy például a Golf, és ez a struktúra csak keresztben álló négyhengereseket visel el. Ha innen nézzük, a Kodiaq RS kompromisszum a nagy, sportos SUV-k közt, de az összeszedettsége és kellően sportos hangulata miatt így is sikeres lesz a mindent egyszerre akaró vevők körében. 

Az oldalról ajánljuk

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, az autópályát lezárták

Az M1-es autópályán egy kisbusz és két személyautó ütközött Biatorbágy térségében.

3 órája
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!
  • Technika

Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.

A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!

április 19., 07:13
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00