Tudják, melyik a világ legnépszerűbb francia autója? Hát a Renault Clio. 1990-ben jelent meg, azóta 15 milliót adtak el belőle, most pedig itt az ötödik generáció, ami épp csak annyira különbözik a negyediktől, hogy finnyásabb marketinges ráncfelvarrásnak is csak szemlesütve nevezné. Pedig mindene új.

Az évórai bemutatón kirakták a Clio-flush-t, egymás mellett állt mind az öt generáció, látszik is az elkrumplisodás folyamata. Nekem a másodiknál ért a csúcsra a forma. Úgy kedves, hogy közben nem bárgyú, merész, mégsem röhejes. Ha valami nagyon nem fér be az MX-5-be, gyakran kapom magam azon, hogy a második generációs Clio RS hirdetéseit nézem a neten. Ha meg nagyon megüli valami a gyomromat, a Twingóig is elmerészkedek. Szerencsére időben fel szoktam ébredni, és az ötödik Clio mérnökei sem álmodozhattak sokat.
Míg a második Cliót bármilyen mély álomból felverve megrajzolom, a negyedikre rá kellett keresnem, annyira nem volt meg. Gonoszság lenne azt mondani rá, hogy egyen-szopottgombóc, mert nem az, egy Polónál még mindig emlékezetesebb, de semmi különös. A dizájnon alig változtattak az ötödik generáció kedvéért, egész kevés szögletességet vittek bele. Nehéz kérdés, hiszen ha a forma jó, és szeretik, minek változtatni? Én mindenképp merészebbre vettem volna a figurát, mert most az egyetlen emlékezetes részlet, amit fel tudok idézni, az első sárvédőbe nyomott stilizált légbeömlő.
Pedig már a CMF-B platformra épül, vagyis elég kevés köze van az előző Clióhoz, az alkatrészek 85 százaléka új. Merevebb, könnyebb, kiszolgál egy rahedli új technológiát, ráadásul szép lassan rá lehet növeszteni a Renault-konszern más kisautóit - például Nissan logóval is. Jellemző, hogy az autók generációváltásonként nőnek, nem így a Clio: 4048 milliméteres hosszával másfél centivel kisebb, mint az elődje, ellenben a csomagtere nagyobb: 391 literes a benzines, 361 a dízel modelleké. Ez szép és jó, csak sajnos nem a csomagtartóban utazunk, az utastér pedig elég szűk.
Elöl is sikerült úgy az utasok köré növeszteni a bútorzatot, hogy ugyan nem kellemetlen, de egy Fiestában jobban elférek, bár hátul tényleg legózni kell, már 182 centivel is. Hátra beülve a térdemnek már csak úgy maradt hely, ha az első ülés támlája már kényelmetlenül meredek szögben állt. A beltér maga kellemes közeg, a műszerfalat sikerült egy nem túl drága, de kellemes tapintású, habosított műanyaggal burkolni, ráadásul rengeteg a tárolórekesz, és tök jó látni ebben a ligában is egy mozgatható könyöklőt.
Remek az analóg klímakezelő is, ami egyre inkább visszaszivárog a fene nagy tabletbeintegrálós divathullám után. Viszont pont, hogy a tableten még kicsit gondolkodni kellett volna. Azt még akár el is hiszem, hogy a függőleges tájolás az igazi, de túlságosan otrombán lett kihajítva a műszerfalra, megtöri az amúgy harmonikus belteret. Sofőrorientált az egész, bár érthetetlen, hogy az utasoldalon mi szükség volt a váltókar melletti műanyagelemre, hacsak nem a térd folyamatos abúzusa, ráadásul az egyik tesztautóban komolyan zörgött.
Nagyot akart mondani a Renault az Easy drive-val; ez a vezetéssegítő rendszerek gyűjtőneve. Külön workshopot szerveztek rá (a workshop az a bemutató, ahol be is vonják az embert, nem csak szemléltetnek), és amennyire beharangozták, minimum azt vártuk, hogy a Clio sofőr nélkül szeli át a kontinenst, de nem. A hatalmas prezi egy radaros tempomat és egy sávtartó volt, ami 2019-ben akkora áttörés, mintha azt demózták volna, hogy a kerék bizony gurul, vagy a szélvédő átlátszik.
Ügyesen tartja a sávot, ha az előttünk menő csak három másodpercre áll meg, szépen újra is indul, de erre ma már senki sem kapja fel a fejét. Érdekesebb viszont az index, ami olyat tud, hogy tempomatos közlekedésnél elkezd gyorsítani, ha kitesszük az irányjelzőt. Sávot nem vált, azt nekünk kell a kormánnyal, de gyorsít. A kormány viszont nem a kéz súlyát, hanem a mozdulatokat figyeli, így időnként egyenes úton is ránk csipog, hogy kormányozzunk, bár ezt egy Audi is elbakizza 30 millióért.
A fedélzeti rendszer ügyes, látványos, a gyártók szép lassan eljutnak oda, ahol egy középkategóriás androidos tablet tartott öt éve, vagyis tologathatjuk a kijelzőn a widgeteket, tetszőlegesen modulokra oszthatjuk a képet, színes-szagos személyre szabhatóság, ez a jövő, 9,3 colon van is értelme.
A műszercsoport helyén lévő kijelzővel is hasonló a helyzet, kedvünkre konfigurálgathatjuk. Pont a jól kitalált kezelőfelület mellett érthetetlen a tolatóradar elcseszettsége. A legtöbb ilyen rendszer hatalmas margóval dolgozik, jellemzően még van 20 centi, amikor már ránk szakad az ég haragja odabent, de a Clio ezt is felülmúlja: a radar olyan helyeken is bejelez, ahol még a csőrős Zilt átfűzöm keresztbe. Ráadásul a jelzések olyan hangerővel és olyan ijesztően jönnek, hogy azt a Hágai egyezménnyel tiltatnám. Van viszont rendes, négykamerás panoráma kamera, ez rengeteget segít, és úgy általában elég jól kilátni az autóból, érezni a dimenzióit.
Bár minden connected, sharingelt, mirrorozott, motor is van benne. Az ezres háromhengeres egyből három formában támad, 65, 75 és 100 lóerővel. Előbbi kettőt bölcsen távol tartották a bemutatótól, hiszen oké, hogy kisautó, de 1130 kiló a legkönnyebb változata, elég ráérős lenne a kisebb motorokkal. A 100 lóerős turbó viszont optimum, pont úgy mozgatja, ahogy a vásárlóközönség elvárja, csak nem éppen kellemes karakterrel. A háromhengeressége miatt vélhetően akkora lendkerékkel egyensúlyozzák ki, hogy azon Kinizsi Pál simán sört szolgál fel az uraknak, emiatt viszont lassan esik a fordulat. Az ember leforgatja, mert mondjuk előzne egy bátrabbat, elvált, majd a kuplungot kinyomva tartja, amíg a motor lepörög, de olyan, mintha ez sosem akarna megtörténni. Vagy ráengedi a kuplungot, és ránt egy bitang nagyot.
Ehhez tartozik egy nem túl kellemes kapcsolású váltó, de ez úgyis csak akkor zavarja az embert, ha autózna. Eleinte indokolatlanul puhának tűnt a futómű, de később rájöttem, ez az, amit majd otthon, a tesztautóban értékelni fogunk, mert oké, hogy a kanyarban nem tolunk le vele Ariel Atomokat, de rugózik, mint állat. Eggyel pengébb kivitel az RS line. Jól jegyezzék meg, eddig a fékezett habzású sportmodelleket GT-nek hívták, ezentúl RS line lesz, nem is értem, miért vártak eddig a lépéssel, az RS Renault-k reputációja elég erős. Ebben a változatban már a Merci és a Renault által közösen fejlesztett 1,3-as, 130 lovas turbómotor van, kicsit feszesebb futóművel, ölelgetős üléssel, és a hétsebességes duplakuplungos váltóval.
Vicces is a kiszerelt hajtáslánc: a váltó úgy másfélszer nagyobb mint a motor, amire ráakasztották. Ezzel a csomaggal már elég mókás a Clio, nem azért, mert akkorát lehetne alázni vele, hanem mert megcsinál egyfaja szoft-heccs hangulatot. A váltó ritmusát kell megszokni, azaz ha váltani akarunk, illik fél-egy másodperccel hamarabb kitalálni, hogy el is végezze a kívánt műveletet. Az egyik fejlesztőmérnök szerint nagy eséllyel utoljára lesz elérhető dízel, a jól ismert 1,5 dCi 85 vagy 115 lóerős változata rendelhető bele. A kaszni méretei és súlya révén ez már tényleg alkalmas lesz a gázolajpárás közlekedésre. És bár a platform maga alkalmas a teljesen elektromos hajtás fogadására, lesz hibrid is, ennek lelke egy 1,2 kWh-s akkucsomag a csomagtartó alatt, meg két villanymotor a turbós benzinmotor mellett. A nagyobbik az autót hajtja, a kisebbik pedig a klímát és a vízpumpát forgatja, vélhetően passzolni fog a az autó karakteréhez a hibridezés.
3,48 millió forint lesz a lábbal hajtós új Clio, tehát mire autó lesz belőle, saccolható a négymillió eleji szám. A forma nem friss, bár szerethető, a beltér szűkös, de kellemes anyagokból építették. A motorizáltságra sem lehet panasz, ha meg megjön a hibrid, akkor igazán píszí megoldás is lesz, ráadásul teljesen rendben vannak a vezetéssegítő elektronikák is. A legtöbb problémája olyan, hogy alkat kérdése, egyáltalán probléma-e: például nálam kisebb embereknek teljesen jó méret. Én még mindig a második generációs Cliót kérem, az évről-évre kívánatosabb.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Nepperűző
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
