Szabad-e használt dízel Mazdát venni?
Használtteszt: Mazda 6 CD150 Revolution - 2015.
Legutóbb említettem, hogy milyen kellemetlen, amikor egy régóta vágyott autóba először ül bele az ember, aztán kiderül, hogy egy vödör csavar. Ennek a továbbfűszerezett változata az, amikor a szaksajtó vagy a barátok (vagy mindenki) magasztal egekig egy típust, aztán használtan kiderül róla, hogy egy életet megkeserítő borzalom. Na, a Mazda 6-osnál nem kell ilyesmitől tartani. Általában.
Nyilván, aktuális modellként könnyebb dolga van a tesztalanynak, de a hatos formája hét év után is könnyfakasztó. Az első sárvédőívek fölötti domború ív önmagában valami olyasmi dolog, amiért a nem hívők is megtérnek, csak hogy legyen kinek elmormolni egy imát a reggeli látványért. És persze itt ez a pirosas-bordós szín, ami lassan úgy összefonódik a Mazdákkal, mint a vörös a Ferrarikkal. Láttam az utcán ellenállókat, akik fehér, fekete, vagy ezüst hatost választottak, de nem sok értelme van, egyértelműen ebben bordóban üt a legnagyobbat. Szépek a füstmetál felnik is, de nehéz rájuk vigyázni (az előző tulajnak sem sikerült), ha újonnan vásárolnék ilyen Mazdát, biztos valami kisebb felnit választanék.
Mazda 6 CD150 Revolution - 2015. forgalomba helyezési és honosítási költségek [Ft] | |
Vagyonszerzési illeték | 71 500 |
Forgalmi | 6 000 |
Törzskönyv | 6 000 |
Eredetiségvizsgálat | 20 000 |
Regadó | 85 717 |
Rendszám | 8 500 |
Kötelező biztosítás (27 éves férfi, 3 éves jogsi) | kb. 104 694 Ft-tól |
Szép-szép, de a Mazdáknál úgyis először a kocsi alá, a sárvédőívek műanyagjai mögé és ajtósarkokra kell nézni, mert a fobizános szörny egyik kedvenc eledele a Mazda-váz. A kipróbált autó ebből a szempontból is rendben volt, már amennyire emelő nélkül meg lehetett állapítani.
Beülve rögtön kiderül, mi az, amiért minimum a 2015 utáni első facelift (2018-ban volt még egy) utáni autót keresnék. Akkorát változott a beltér, mint sok más márkánál egy generációváltáskor. Igényesebbek lettek az anyagok, és az egész berendezés sokkal ízlésesebb. A legfontosabb persze, hogy jelen esetben 170 ezer kilométer után is rendben maradt minden, leszámítva a bőrkormányt, ami kissé alcantarásra kopott – ez szinte ingyen extra a Mazdáknál.
Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Bárdi Autó bruttó kisker ár (egységár) |
Akkumulátor | Exide | 50 313 Ft |
Levegőszűrő | Nipparts | 3 415 Ft |
Pollenszűrő | Japanparts | 4 198 Ft |
Olajszűrő | Nipparts | 1 782 Ft |
Kettőstömegű lendkerék | LUK | 528 891 Ft |
Első fékbetét garnitúra | TRW | 21 800 Ft |
Turbófeltöltő | BTS Turbo | 742 338 Ft |
Nagynyomású szivattyú | Bosch | 301 070 Ft |
Akik már várták végig minden egyes indításkor a Bluetooth csatlakozás hosszú perceit a régi rendszerrel, az értékelni fogja, hogy a multimédia modul is teljesen új lett az első faceliftnél. Nagyobb és érintőkijelzős lett a tablet, ráadásul már egészen gyors is. A magyar fordításokkal interfaeces módra azért akad itt-ott probléma, és a navigáció sem éppen a legügyesebb fajta. Ezt tovább tetézi, hogy a Népítélkezőink szerint laza kétéves csúszásban van a típus a térképfrissítésekkel, úgyhogy szokás szerint marad a saját telefonos alkalmazás. Kár érte, mert a szintén facelifttől elérhető HUD-ra a navigáció utasításait is kivetíti a rendszer. Itt még egyébként az olcsóbb, külön műanyaglapos megoldás van, a 2018-as modellévtől vetít valóban a szélvédőre.
Két problémás pontot kipipálhattunk, hiszen nincs rozsda és a jobbik belteret kapta az autó, de sajnos a dízel becsúszott a merítésbe. Karakterre még nem is vészes a 2,2 literes Skyactiv-D és igazából a 150 lóereje is bőven elég a nagyjából másfél tonnához (volt 175 lóerős is). Hidegindítás utáni a szokatlanul nagy alapjárati fordulatszám teljesen normális, hőmérséklettől függően pár perc után visszaáll a normálisabb értékre. Forgatni viszont később sem árt, mert ezer alatt hirtelen, és ijesztően csúnyán fullad le. Ezer fölött viszont szépen lassan megjön az ereje, és hosszú a nyomatékcsúcs, van értelme forgatni. Ekkor meg is jön a hangja, de egyáltalán nem bántó és a normál kétezer körüli tartományig tök csendes. Ami nagyobb talán egy Passathoz vagy Mondeóhoz képest az a gördülési és a szélzaj, erre sok Népítélkező is panaszkodott.
Ja igen, meg malfunction errorra is, ami sajnos sok esetben megtörténik a dízel hatosokkal. A leggyakrabban az okozza a problémát, hogy a részecskeszűrő regenerációs ciklusa többszöri alkalommal is félbeszakad, aminek végeredményeképpen azon foghatjuk magunkat, hogy olajat termel az autó. Valójában persze nem ez történik, hanem a regenerációs ciklus során el nem égett gázolajjal szennyeződik az olajrendszer, ami változatos hibaüzeneteket generál. A gyártás eleji daraboknál gyakoribb a probléma, találtunk olyan beszámolót is, ahol már bőven 100 ezer kilométer előtt előjött a probléma.
Ennek a motornak az olajszivattyú hajtólánca sem örök életű. Ugyan nem túl gyakori az eset, amiről itt írtunk, de érdemes erre is odafigyelni, ha nem akarunk pár ezer kilométer után komplett motorcserét (és gazdasági totálkárt). Ó igen, és a dízel 8,5-et bátran megevett városban, szóval még az alacsony fogyasztással sem nyugtathatjuk a lelkiismeretünket. Sokat elárul még erről a motorról, hogy az egyébként is igen magas 8-as népítélet-átlagot kivétel nélkül olyan Mazda 6-tulajdonosok beszámolói húzzák le, akik beszívták a dízellel. "A garancia vége előtt egy hónappal eladni, ezt írtam be a naptáramba." - áll a súlyos megállapítás egy beszámolóban.
Szerencsére Mazdáéknál még mindig nincs turbós benzines, szóval ha teheti, nézzen inkább benzinest. A kétliteres (165 LE) is jó választás, de a 2,5 literessel (192 LE) lehet igazán olyat autózni, amit ez az autó megérdemel. Mert bizony két sarok után érződik, hogy ez a hatos 175 ezer kilométer után is sakál, a kormány a villanyszervó ellenére is él az ember kezében, a váltó annyira rövid utakon jár, amit szinte semmilyen másik kommersz márkánál nem tapasztalni. És a futómű is tökéletes kompromisszum, ügyesen fordul a Mazda a kanyarokban, és rugózni is tud. Egyedül a nagyobb kátyúkba zöttyen bele kicsit durvábban, de ezt inkább a 19-es felnik számlájára írnám. Újabb érv a tizenhetes méret mellett. Inkább a fék az, amit gyengébbnek találtam, a Népítélkezők szerint is hamar fogyasztja ezeket a hatos Mazda.
Mennyire biztonságos?
A harmadik generációs Mazda 6-ot 2012-ben kezdték gyártani és a modellciklus a cikk írásának pillanatában még mindig tart. A biztonsági alapfelszereltség részei voltak a szokásos hárombetás dolgok, a hat légzsák és az első facelifttől a városi sebességnél működő automata vészfékező.
A Mazda 6-os meg is kapta az öt csillagot az EuroNCAP töréstesztjén, de 92%-os felnőtt- és 77%-os gyerekbiztonsági értékével nem emelkedik ki a mezőnyből.
A harmadik generációs Mazda 6-os hozza azt a kényelmi színvonalat, amit egy mai középkategóriás autótól elvárhatunk, négy ember és a csomagjaik bőséges kényelemben elférnek benne. A karosszériaváltozatot azonban érdemes átgondolni, mert a szedánnak hosszabb a tengelytávja (így próbáltak jobban megfelelni az amerikai piac igényeinek) és kisebb a fejtér is hátul. A kombinak nyolc centivel kisebb a tengelytávja, de még így is bőséges a lábtér hátul, ráadásul a csomagtartója is nagyobb. Az 522 literével nem egy kategóriabajnok, de legalább könnyen le lehet dönteni az üléseket a hátsó ajtó felől is, és sík lesz a raktér.
Mazda 6 visszahívási akciók:
- A 2,5 literes benzinmotor újabb, hengerlekapcsolós változatában probléma lehet a motorvezérlő szoftverrel, amitől lefulladhat a motor az üzemmódok közötti váltáskor (2018.03.26-2019.04.22. közötti gyártás).
- A szelepek kokszosodás miatt zárt állásban maradhatnak, amitől lefulladhat a motor (2012.10.08-2018.03.19. közötti gyártás).
- Víz szivároghat a kézifékre, amitől az el is romolhat (2012.07.31-2014.11.18. közötti gyártás).
- A DC/DC konverter meghibásodhat, ami szélsőséges esetben akár tüzet is okozhat (2012.07.31-2013.03.09. közötti gyártás).
A kipróbált Mazda 6-os összességében elég jól megőrizte mindazt, amit újkorában megszerettünk benne: élvezetesen vezethető, viszonylag csendes, kényelmes utazóautó. Viszont a szokottnál is alaposabban át kell vizsgálni egy ilyen dízelt, mielőtt belevágunk. Ez az autó látszólag nagyon egyben volt, de még semmilyen drága alkatrészt nem cseréltek ki benne, ami miatt azért én félretennék jó pár százezret, hogy ne érjen anyagi csőd egy nagynyomású vagy kettőstömegű cseréjekor. Érdekes, hogy a turbó kétszázezerrel többe, míg a nagynyomású szivattyú ugyanennyivel kevesebbe kerül, mint egy F10 BMW-n. Érdemes lesz ránézni a jobb oldali tükörre is, ami csak minden második alkalommal hajlandó elektromosan behajtódni - ez modern Mazda-betegség.
Öt év használat és 175 ezer eltelt kilométer után négymillió forintot kérnek ezért a hatos Mazdáért, ami a háromszáz darabos hazai kínálat közepére rakja ezt az autót. Az ismert problémák miatt a dízelek a legolcsóbbak, 2,5 millió körül kezdődnek a sokat futott példányok, benzinest nem is kapunk 3 millió alatt. A kínálat 6-7 millió forint körül tetőzik, hacsak nem számítjuk bele a merítésbe a tízmillió forint körüli szalonautókat. Ha fontos a vezetési élmény, de hajlandóak vagyunk lejjebb adni a stílusból, akkor a Ford Mondeo a legközelebb alternatíva, aminek ráadásul sokkal nagyobb a csomagtartója. Szóba jöhet még a Volkswagen Passat is, ami ugyan hordoz magában egy általánosan magas minőségérzetet, de ez az autó sem hibátlan és valószínűleg többe is fog kerülni megvenni. Én személy szerint örülök, hogy nem kell közülük választanom, mert döntésképtelenségemben lehet, hogy húznék egy merészet és inkább egy S204-es Mercedesnél kötnék ki.
Mazda 6 CD150 Revolution - 2015. | |
Üzemanyag | gázolaj |
Lökettérfogat (cm3) | 2191 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény kW (LE)/1/perc | 110 (150)/4500 |
Nyomaték Nm/1/perc | 380 Nm/1750-2250 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 6 |
Váltó | 6 fokozatú, manuális |
Végsebesség km/óra | 210 |
Gyorsulás 0-100 km/órára mp | 9,2 |
Kombinált fogyasztás l/100 km | 4,4 |
Saját tömeg kg | 1335 |
Hosszúság mm | 4805 |
Szélesség mm | 1840 |
Magasság mm | 1475 |
Tengelytáv mm | 2750 |
Csomagtartó l | 522 |
Tank mérete (l) | 62 |
Újkori ár | 8 939 900 Ft |
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt Mazda 6-osokat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.