Le fognak húzódni

Teszt: Seat Cupra Ateca - 2019.

2019.09.13. 00:01 Módosítva: 2019.09.13. 09:01

Kíváncsian nyitom a forgalmit. Ez most akkor tényleg egy Cupra? Mármint az a kérdés, hogy a gyártó rovatban már új, különálló márka szerepel? De nem: ez egy Seat gyártmányú, Cupra Ateca „kereskedelmi leírású” autó. Amely nem mellesleg 300 lóerős.

Európában elég ritka, hogy új márkák szülessenek, mint mondjuk Kínában, ahol ez már-már követhetetlen folyamat. Mifelénk pár éve lett önjáró az Abarth, aztán nem is olyan rég a Citroën találta ki, hogy a DS típusjelű autóit elkülöníti a köznép Citroënjeitől. A külön márka külön autószalont is jelent, meg exkluzivitást, de egy veszélyt is magában hordoz, amit a Citroën példája jól mutat: korábban mindenhol lehetett kapni DS-t, most viszont sokkal-sokkal kevesebb helyen. Úgy is mondhatnám, nagyon kell akarni, hogy az ember ilyet vegyen. És úgy tűnik, ezzel meg lehet ingatni egy újonnan kreált márka eladásait.

A Seat számára hordozhat előnyöket is, ha csinál egy új márkát. Például a C betű lényegesen előrébb van, mint a S, és a nyomtatott katalógusokban egészen előre lehet kerülni. Aztán persze ott a vásárlók szempontja, mert néhol még mindig nem tekintenek kellő tisztelettel az S betűs logóra, de a Cuprával ilyen gond biztos nem lesz, hisz az orrán ez a fura háromszög van, ami nem is tudom, mit ábrázol, de az a lényeg, van benne karbonminta.

Azért a VW-csoportot nem úgy ismerjük, hogy két 300 lóerős típusért csinál egy új márkát. Momentán viszont az a helyzet, hogy mindössze az Ateca és a Leon (öt ajtóval és kombiként) létezik Cupra néven. S hogy még legyen egy kicsi csavar a dologban, a Leon esetében a név mögé írták, az Ateca SUV-nál viszont elé kerül a Cupra. Én nem értem, de nem baj, ha az autó jó.

És miért ne lenne az? Kábé azt kaptam, amit vártam, úgy tűnik, a modern idők GTI-je a mérgesített SUV. A technika nem hordoz nagy meglepetést, a VW-csoport kétliteres, közvetlen befecskendezéses benzinmotorja van benne, héthangos DSG-váltóval, meg a szokásos, n+1. generációs Haldex összkerékhajtással. Van még adaptív lengéscsillapítás, amit, ha fényképezőgép lenne, azt mondanám, a programtárcsával állíthatunk. Persze itt a gázreakciótól a váltóprogramon át a kormányzásig minden változik az illúziónak a és a fizikai elvárásoknak megfelelően, Cupra programban még startautomatika is van, ami nélkülözhetetlen egy SUV-hoz.

Ami a csomagolást illeti, szintén jó, nálam egyértelműen a karbonminta viszi a prímet az első ülések oldalsó, bőrszerű kárpitján, bár gyanítom, viszonylag kevés tehén növeszt a hátára karbonhatású bőrt, de a géntechnika korában  semmiben sem lehetünk biztosak. Az utastérben máshol is akad „karbon”, beleértve a kormányközépen elhelyezett logót. Szóval a show-t érzik, aztán még jönnek az olyan poénok, mint a kilépővilágítás által a földre projektált Cupra-logo – ez ma a menő, ezt kell hát csinálni.

Az Ateca esetében nem tudom hová tenni ezt a versenyautós stílust, de amióta tudjuk, hogy mindenféle prémium SUV-ból is lehet M-es BMW-t vagy S-es Audit faragni, miért ne lehetne a Cupra is ilyen? Értelme amúgy sincs az egésznek, amúgy is az az elméletem a SUV-okról, hogy valójában azért lettek népszerűek, mert ezek elől jobban lekotródnak az autópályán. És ha már SUV, akkor a Cupra elől kétszer jobban lekotródnak a gonoszítás miatt, még akkor is, ha épp nem akar nyomulni. Pedig az Atecával se ralizni, se pályaversenyezni nem fognak, szóval nem az öreg Porsche „nyerj vasárnap és adj el hétfőn” elvét követik. Ilyen időket élünk, a vásárlásnál csak az a szempont, hogy jól nézzen ki, a 300 ló meg elég lesz a kukipárbajokhoz az Autobahnon. A Teslákat és Lambókat meg békén kell hagyni, és kész.

A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a nullaszáz megvan 5,2 másodperc alatt, a DSG-válóval ráadásul egy pillanat alatt mozgósítható a 400 newtonméter, hogy azonnal nagyot lépjen az Ateca. Hogy ép manuális módban, vagy automataként, szinte mindegy, a DSG nagy erénye, hogy automata Sport módban is jobb ritmusban vált, mint a vezetők 95 százaléka. Természetesen a jelenlévők, vagyis az olvasók és e sorok szerzője a maradék 5 százalékba tartozik. :)

Nem is kérdés, hogy jól megy egyenesben, de kanyarban sem gáz, és ami még jobban meglepett, nem fájdalmasan rázós a futóműve. Persze kemény, de a vesekőlerázás etalonjának tekinthető Peugeot 5008 GT-hez képest egy kényelmes polgári SUV a Cupra, mármint komfort módban. Ellenben a sportos beállítás a magyar utak viszonylag kis mintájánál alkalmazandó. Arra számítottam egyébként, hogy kap valamennyi ültetést, hiszen egy emelt autót leginkább így lehet sportossá tenni. Mindössze 4 milliméterrel alacsonyabb, mint a nép Atecái. Mondjuk 1,6 tonnánál már ennyi is rengeteget számít, de azért attól nem kell tartani, hogy felakadna bárhol. Az összkerékhajtással pedig fel sem tűnik, mekkora erő van itt, egyszerűen tapad, kanyarodik, gyorsít, amit kell, és különösebben a tapadási viszonyok sem érdeklik.

Ami a féket illeti, nem nyilatkoznék. Bár a tesztautón a 840 ezer forintos felárú Brembo fékrendszer volt, erősen hullámosra fékezett állapotban kaptam meg, nagyobb tempónál rázta a kormányt, szóval valamikor annyira jó fék lehetett, hogy valaki el merte vinni versenypályázni, vagy valami hasonló. Az viszont feltűnt, hogy a fék reakciója nagyon harapós jellegű, vagyis nagy vehemenciával kezd a fékezésbe, akármennyire finoman kezdtem el taposni a gyávák pedálját.

Szerintem megváltás a legtöbb gyárnak, hogy használhatnak LCD-t a normál műszerek helyett, és a Cupra Atecához hasonló dögöknél ez klassz, sportos variációkra ad lehetőséget, amivel éltek is. Ebben az a jó, hogy csak van olyan elrendezés, ami bejön az embernek. Például utáltam a két műszeres verziókat, mert az autóipar arra szoktatott, hogy bal oldalon van a sebesség és a jobbon a fordulatszám, viszont itt ezeket felcserélték. De volt olyan nézet, amiben mindkettő középre került, egyetlen virtuális körműszerbe, ez bejött. Hát ez lenne a lényeg, legyen választék, ha már LCD-t használnak.

A Cupra Atecával volt azért egy pár bajom is. A DSG váltó például egészen olyan volt, amilyennek lennie kell, ha őrült menésről vagy normális közlekedésről volt szó, sőt, a dugókban is jól teljesített, mindaddig, amíg meg nem állt a forgalom, és akcióba nem lépett a start-stop. Ekkor vagy a leálláskor, vagy az elinduláskor random rántott egyet, nem is kicsit. Az oldalirányban jól tartó első ülés derékban lehetne íveltebb, és furának találtam a startgombos autóhoz a bicskakulcsot is.

És hogy is mondjam, a hivatalos fogyasztási adatokat sem tudom, hogyan sikerült kimérni. A hivatalos ÁTLAG 7,4 l/100 km. Én a 9 liter környéki fogyasztást is csak akkor tudtam előcsalogatni a 300 lovas Atecából, amikor hosszasan bent ragadtam valami kanyargós, sík úton egy 70-nel menő kamion mögött. Nekem összességében 11 liter ment bele átlagosan, de úgy, hogy nagyon sok autópálya volt benne, moderált sebességgel, meg néhány „húzzunk el az elmeháborodottak környezetéből” típusú gyorsan menés, majd újra nyugodt haladás; illetve pár száz km országút, és maximum 5 százalék város. Ennek azért nagy a jelentősége, mert Óbuda 8-10 kilométeres környezetében 12-16 literes fogyasztásaim voltak a dugókban.

Magyarul: ha városban használod, zabál, ha kiaknázod a tudását, zabál, viszont ha nem, ekkor sem igazán takarékos. Egy 300 lovas, 400 newtonméteres, összkerekes, benzines SUV-nál ez nem meglepetés, csak tény. Viszont megfogalmazódott bennem, hogy ha netán beleugrana a Cupra Ateca orrába egy 200 lóerős dízelmotor, és a külsőségek maradnának ugyanilyenek, nem szívesebben vennék-e a népek? Ahogy régen is voltak az Altea/Leon FR TDI-k. Mert azon kívül, hogy többször kell tankolni, és akkor is jó sok 100-as benzint, mást többletet nemigen ad ez a benzinmotor. Még csak vérpezsdítő hangot sem, csak a szokásos, baljós német porszívóhangot, a párna alól durrogtatós váltási hanggal. Szóval nem igazán éreztem azt, hogy hű de kéne. Azonban tudtommal ilyen tervek nincsenek a Cupránál, csak csupa nagyon erős benzines meg elektromos autó.

De nyugi, a Cupra Atecából így sem tudnak eleget szállítani, szóval nem kell félni, hogy már az elején bedőlne az új márka. De kik az ellenfelei? Alig akad, sőt, szinte nem is: a Qashqai-3008-Sportage jellegű gépek nem merészkednek a 300 lóerő közelébe, s ha szétnézünk, maximum a prémium SUV-ocskák közt ugrik be a BMW X2 , ebből létezik egy M35i jelű verzió, 306 lóerővel és a normál személyautókat megszégyenítő sportfutóművel. A Seat 15,3-tól startol, a tesztautónk inkább 17,5 millió volt.

Ugyanez BMW-ből, hasonló felszereltséggel legalább egymillióval drágább, bár ezek listaárak, és nem látjuk, mekkora kedvezményt adnak a márkák a vásárlóknak. De ezen az árszinten ez nem nagy különbség, a BMW futóműve pedig a Seaté előtt jár. A Seat viszont lényegesen praktikusabb, szóval nehéz igazságot tenni. Tartok tőle, hogy pont arányos a valódi árkülönbözettel a két kocsi tudása, és a Cupra Ateca esetében már az is nagy fegyvertény, hogy rögtön egy BMW-vel akarjuk összehasonlítani. Pont ez lehetett a cél.

Az oldalról ajánljuk

Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

április 9., 09:40
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
  • Hírek

Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges

Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.

április 9., 12:21
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

tegnap, 16:06
A hibridek vs villanyautók: 65:51
  • Hírek

A hibridek vs villanyautók: 65:51

Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.

április 9., 11:19
Volkswagen: itt a feltámadás?
  • Hírek

Volkswagen: itt a feltámadás?

Viszik a cég villanyautóit, mint a cukrot.

április 9., 08:06
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
  • Hírek

Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán

Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.

április 9., 05:59
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
  • Hírek

Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle

Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.

április 9., 13:48
Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás
  • Hírek

Erős támogatást kapott a 30-as sebességkorlátozás

Az érvelés egyértelmű.

április 9., 08:36
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
  • Hírek

Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?

Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.

április 9., 12:27
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
  • Hírek

Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist

A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.

április 9., 06:00
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
  • Hírek

Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia

Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.

április 9., 14:47
Presztízskérdés a létezése
  • Tesztek

Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant

Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!

április 9., 05:59
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

április 8., 17:34
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
  • Hírek

Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában

A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.

április 9., 16:54
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
  • Közélet

Ennyit költünk a TC flottára egy évben

Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.

április 9., 15:39
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
  • Hírek

A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata

A CATL úgyis erről álmodozik.

április 8., 16:42
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
Nagyhódos határátkelő
  • Hírek

Nagyhódos határátkelő

április 9., 16:35
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54