A Nissan Juke bemutatója után pontosan egy héttel jött ki a Renault saját, B szegmenses crossoverével. Közös padlólemez, közös fejlesztésű motorok és elektronikai rendszerek határozták meg a két modell közötti eltérések játszóterét.
Laurens van den Acker munkáját dicséri a Captur új, modern vonalvezetése. Acker tervezési elképzelése szerint az emberi élet előrehaladása hat virágsziromként mutatható be egy virág közepén, a bibe pedig magát az életet képviseli. Az első szirom a szerelem, az élet generátora, és az egymást követő szirmok a felfedezést, a házasságot és a családi életet, a munkát, a kikapcsolódást és a felhalmozott tapasztalatokat képviselik. Mindegyik szakasz a Renault mobilitásának egy formájához kapcsolódik, és mind kapcsolódnak egymáshoz. Pontosan nem tudnám behatárolni, hogy a Captur melyik szirom, de térdemet többször bevertem a fiókos kesztyűtartóba, ami nem szép dolog egy virágtól.
Ezt leszámítva a belső minden részlete nagyot ugrott a minőségi ranglétrán. Szép és ízléses kárpitok, anyagok, megoldások. Szinte az összes kemény műanyag le lett cserélve valami puhábbra, az ülések anyaga és formája szintén rendben van. Nem mertem leírni a konklúziót, ezért a cikkírást megszakítva bementem a szerkesztőségbe, és végigtapogattam az X1-es BMW tesztautót, hogy összehasonlíthassam még melegében a két SUV utasterét.
Így összenézve a BMW-vel nem túlzás, hogy nemzetközi bemutatón elénk tárt, legmagasabb felszereltségű Renault Captur simán hozza a prémium márkákban elérhető minőséget. Ügyes megoldás az automata váltó fokozatválasztó karja alatti plusz tárolórekesz, a tabletet függőlegesen szerelték a műszerfalra, ezt a navigáció kényelmesebb használatával indokolta a formatervező mérnök. A „Hó végén még kölcsön is ad” felszereltséghez olyan kijelzőt raktak a sofőr elé, hogy nagyítóval sem lehet látni a pixeleket.
Beszálláskor a Windows 97 bekapcsolási fanfárjához hasonló hanggal jelzi a kocsi, hogy helló, itt nem a féklámpakapcsoló a legbonyolultabb elektronikai megoldás, hanem rendszerek működnek együtt rendszerekkel, hogy minden a legnagyobb rendben és kényelemben legyen olyan digitális jelfolyammá alakítva, amelynek a nyugalom tengerébe hömpölygő deltájában biztonság és széles mosoly halássza bőséges zsákmányát.
Tizenegy centiméterrel nőtt az autó hossza, szélessége kettővel. Csúsztatható a hátsó üléssor, ha mind a tizenhat centit a csomagtérnek adjuk, 536 literre duzzad. A C formájú lámpák mutatják az autó szélességét és határozzák meg a karakterét. A vonalszerű fényforrások miatt elöl-hátul kizárólag ledek világítanak.
Megérkezett a Nissannal közösen fejlesztett összes elektronikai és szoftveres okosság is. A MyRenault alkalmazás segítségével lehet kapcsolódni a kocsihoz, rengeteg kényelmi szolgáltatást kap a tulajdonos. Az Easy drive hozza az új Nissan Juke-ban is megtalálható vezetésbiztonsági rendszer teljes palettáját. A sávelhagyásra figyelmeztetés és beavatkozás, az autó mögötti keresztirányú forgalom figyelése, a dugóban való araszolás automatizálása egyetlen ikszelésre van a vásárlóktól az extralistán.
A bemutatón elhangzott prezentáció 90%-a szólt a biztonsági és kényelmi felszerelésekről, a színekről, a személyre szabhatóságról, valamint a plug-in hibrid közeli eljöveteléről. Kilencven különböző színkombinációban rendelhető külsővel és 18-féle belső variációval lehet majd egyénivé varázsolni az új Renault-t.
A magyar piacra négy motorral érkezik a Captur: Life felszereltséghez a 100 lóerős, benzines TCe FAP motor választható egyedül, a következő, Zen szint már hozza a 115-ös dCi dízelt is, legfelül (Intens) pedig már elérhetőek a TCe 130 FAP, TCe 130 EDC FAP, TCe 155 EDC FAP, valamint a 115-ös dCi motorok, EDC (duplakuplungos) váltóval is. Korábban megmosolyogtuk a Juke pöttöm hátsó féktárcsáit, a Renault legmagasabb felszereltségű modelljein lévő hátsó fékdobokon inkább csak meglepődtünk. Menet közben nem volt kevés a fék, inkább csak a látvány szokatlan.
Városi feladatok megoldására pozicionálták a Capturt, mi Athénre próbáltuk rá. Ha engem kérdeznek, belvárosi használatra a Captur már nagy. Fürge, fordulékony, de a szűk utcák és a bevásárlóközpontok feszesre hangolt parkolóhelyei nem kedveznek a Renault divatterepjárójának.
Ezek az autók nem a vezetési élményről szólnak, lehet velük lendületesen haladni, az izgalmat nem itt kell keresni. A bemutató második napján is volt tesztvezetés, be is néztük az athéni belváros szabálykövetéstől mentes, hektikusan lüktető forgalmi káoszát. A görögök nem vezetnek, hanem egyfajta dinamikus kikristályodási egyensúlyi elv alapján érik el céljukat. Elindulnak, tolakodnak, kiabálnak és egyszer csak megérkeznek. Bukósisak nélküli motorosok áramlanak a szélrózsa minden irányából, ha a robogós pizzafutár doboza tele van a csomagtartón, kézben tartott papírtálcán viszi az üdítőket, a másik kezével húzza a gázt. A taxisok a forgalom görög istenei: nekik mindent szabad, virtuális ujjukkal egyszerűen csak rámutatnak helyekre, sávokra, parkolókra és az övék lesz. A vezetés közbeni telefonnyomkodás itt is nemzeti sport, ami kétségtelenül a sávtartó asszisztens reciproka.
Egy kisbusznyi magyar újságíró várt már ránk, és a városból kivezető autópályán volt egy német fennhatóság alá tartozó szakasz, ahol ki tudtuk (kellett) próbálni a Captur végsebesség környéki viselkedését is. Habozás nélkül tette fel magát magasabb haladási szintre, a szélzaj sem növekedett jelentősen, teljes kényelemben konstatáltuk, hogy a Renault-rombusz takarítóereje sehol sincs a BMW-veséhez képest. Belvárosi szüttyögéssel, majd digitális gázpedálhasználattal kilenc liter fölé kúszott a fogyasztás, ami korrekt érték. Ez pont az a 6 sebességes kézi váltóval szerelt, 130 lóerős motor volt, ami büszkén feszít jó néhány Mercedes orrában is, bár a Captur hazai motorkínálatának nem lesz része. A másik, próbált motor hiába tudott 155 lóerőt, az automata sebességváltó elsunnyogta azt a plusz 25 lovat.
A bemutató utáni vacsorán mellettem ült Frédéric Arbogast, a Captur termékfejlesztési vezetője. Megkérdeztem tőle, hogy szerinte is jó dolog-e a járművek méretének folyamatos növelése, és milyen tényezők állnak a hátterében. A kínai piac hatalmas felvevőereje miatt figyelembe kell venni az ottani speciális igényeket is. Kínában fontos szempont, hogy a szülők, rokonok kényelmes szállítására is alkalmas legyen az autó, ezért szellősödik a hátsó rész. Az egyre magasabb ütközésbiztonsági megfelelési kényszer is a nagyobb méretű karosszéria felé tereli a járműmérnökök ceruzáját. Frédéric személyes véleménye szerint ez a növekedés lassul, a kaszni merevségének növelése és a szilárdabb anyagok használata miatt a tendencia hamarosan megfordul.
Az új Captur kívül és belül komoly fejlődésen ment át. Anyagminőség, kidolgozás, technika és ízlés terén is nagy a változás. Szívesen megnéztünk volna egy alapváltozatot is, mert a legmagasabb felszereltségű tesztautók simán beállhatnak a prémium márkák közé, de nem tudjuk, mi a helyzet a szerényebben felszerelt változatok esetében. Egy dolog viszont látszik: a Captur felnőtt.