Túltoltuk a dekontentinget Béláim!

Használtteszt: BMW 418d Gran Coupe Aut., M Sport - 2016.

2019.12.30. 07:25 Módosítva: 2019.12.30. 09:01

Most biztosan arra számítasz, hogy megint egy olyan használt BMW tesztet olvasol, ahol a hülye újságíró megírja, milyen hamar anyagi csődbe taszít egy ilyen autó, és hogy igazából semmi értelme ilyet venni. Jól sejted, a 4-es BMW egyáltalán nem mindenkinek való, de ettől még nem rossz autó.

A nagy német prémiumtrió közül manapság mondani szokás, hogy a BMW-nek áll a legrosszabbul a szénája. Ugyan mostani hírek szerint a Mercedesen is elmarakodnak a kínaiak, de nekik konszernszinten ott az óriási haszonjármű iparáguk, elég csak arra gondolni, hogy ma már szinte kihívás úgy végigtolni egy hetet, hogy ne utaztunk volna Mercedesszel (a sok Citaro meg Conecto, ugye). Az Audi is köszöni szépen, jól elvan az óriási VW-konszernen belül, és már van egy (kettő) potens villanyautójuk is. A gyártói és konszernszinten is legkisebb BMW jól indított az i branddel 2013-ban, de azóta nem jöttek ki semmi teljesen újjal, és csak mostanában kezdik összekapni magukat villany-fronton.

A három márka közül valószínűleg a BMW szenvedte meg a legjobban az elmúlt évtizedek nagy változásait. A szigorodó károsanyag-kibocsátási normák, a szép lassan összeomló, és összességében a prémium színvonal felé eltolódó szedánpiac, a gazdasági világválság, valamint a különböző lízingkonstrukciók irányába tolódó vásárlási szokások nem igazán kedveztek a sportos, alapvetően hátsókerékhajtású autókkal imidzset építő márkának.

Ilyen körülmények közepette kicsit értetlenkedtem, mikor visszaadtam ezt a 138 ezer kilométert futott BMW 418d Gran Coupét. Mivel ez egy ívelt tetejű, keret nélküli ajtókkal szerelt hármas, bátran mondhatom rá, hogy a BMW legnagyobb példányszámban eladott, és így legfontosabb típusa, ennek ellenére mégsem minden esetben érzem azt a pluszt, amit egy prémiumautótól – és főleg a BMW-től – elvárnék.

Már a megjelenésén sem érzem azt, hogy egy drága autót látnék, pedig egy kupétól minimum valami sportosat vagy elegánsat várna az ember. Megkapjuk a kötelező gageket a kategóriában, szépen ívelt a tetővonal, ablakkeret nélküliek az ajtók de összességében csak az előzetes ismereteink (a BMW logók látványa) tudatosítják bennünk, hogy ez egy prémiumautó. Az a helyzet, hogy a kommersz szedánok nagyon összeszedték magukat megjelenésben (nyilván árban is) az utóbbi 10 évben.

BMW 418d Gran Coupe Aut., M Sport - 2016. forgalomba helyezési és honosítási költségei*
Vagyonszerzési illeték 82 500 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 68 850 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 27 éves, budapesti férfi, 3 éves jogsi) 103 701 Ft
Gépjárműadó (éves) 37 950 Ft
* 2019 decemberében érvényes adatok

Ha valakit lepottyantanának az égből, szinte biztos vagyok benne, hogy egy Passatot, egy Superbet, vagy akár egy Mazda 6-ost jóval drágább autónak gondolna, mint ezt a BMW-t. Nézegettem 4-esekről képeket a neten, aztán feltűnt, hogy a tesztautón pont az a vékony krómcsík hiányzik az ablakok körül, ami javíthatna a helyzeten. Bár az meg inkább vérlázító, hogy ilyeneken spórol egy prémiumgyártó, négyhengeres alapdízel ide vagy oda. Szintén nagyon fájó pont a gumimatricás Gran Coupé felirat, különösképpen annak tudatában, hogy a BMW tud igazán gyönyörűt is, ezt megmutatta már a hatos Gran Coupénál. Általában ötlettelenséggel és konformizmussal vádoljuk azokat gyártókat, akik nem mernek túl sokat változtatni egy-egy modellváltásnál, itt viszont a számomra kedves Bangle-érából maradt meg valami a szinte változatlan első lámpákkal, ezért jár a keksz. Jó hír az is, hogy egyelőre úgy tűnik a rozsdát egész jól bírja a karosszéria, de erre térjünk majd vissza további tíz év múlva.

Belül tovább omlik a lelkesedésem köszönhetően annak, hogy a BMW-nek nem okoz gondot lelakni a saját márkáját, simán össze lehet konfigurálni egy 418d-t M sport csomaggal. Így a látványt az M-es kormány uralja (ami egyébként zseniális), mindenütt máshol viszont szürke vagy sötét, ráadásul sokszor osztályon aluli minőségű műanyagok vannak. Már maga a kulcs is olyan szánalmas műanyagból van, amilyenről már egy Peugeot is elkezdett leszokni akkoriban (mondjuk nekik is 20 év kellett, hogy rájöjjenek). Azt már meg sem említem, hogy a kijelző függőlegesen szélesvásznú, magyarul a nagyképernyős változat házába rakták bele a kisebb, olcsót. Pozitívum viszont, hogy az ergonómia hibátlan és az anyagok is látszólag jól bírjak a strapát, minden tökéletesen működik a BMW-ben. Apró érdekesség, hogy a döntött számsor (amivel rádióállomást, vagy zeneszámot választhatunk) egyben érintőpanel is, tehát úgy is használhatjuk, hogy végig simítjuk rajta az ujjunkat. Engem különösebben nem zavart az extrém széles váltókonzol, viszont a nagyobb termetű utasok emiatt már kicsit klausztrofóban érezték magukat elöl a 4-es BMW-ben. Hátul természetesen a középső ülés lényegében használhatatlan, a két szélsőben viszont egész jól el lehet férni, bár az meglepett, hogy már nekem is súrolta a tetőt a fejem, pedig a 175 centimmel nem vagyok egy égi meszelő.

Szépek viszont az ajtókárpitokkal harmonizáló ülésszövetminták (habár a tapintásuk kicsit műszálas), és jó dolog, hogy a belső részt leszámítva alcantara bevonatot kaptak a székek. Alapvetően sportosan kényelmes ülések ezek, de ha kell, bordaszorítóra lehet keményíteni az oldaltámaszait. Ebből és a nagyon közel rakott fék és gázpedálból már sejteni lehet, hogy azért maradt valamit a BMW sportos hagyományaiból.

Ugyanis vezetni szerencsére még mindig elég jó egy ilyen BMW-t, de erre nem hétköznapi szituációkban jöttem rá. Ekkor egy tök átlagos autónak tűnik a 418d, talán a kelleténél kicsit jobban kerregő négyhengeres dízelmotorral. Különösebben takarékosnak nem mondanám a 6 liter fölötti vegyes fogyasztását sem, sokkal többet a hathengeresek sem kérnek. Egyébként még az M-es futómű se zavart, egészen jól rugózott, amit valószínűleg a nem túl nagy, 17-es BBS felniknek is köszönhet. Sajnos az úthibákon már hallatszódott valami zörgés hátulról, ami jellemző is az F30-as szériára, főleg az olyan facelift előtti autókra, mint amilyen ez is volt. A szerencsétlenebbek hangosabb zajokra és az említett műszerfali számsor feltöredezésére panaszkodnak, szóval ennél az autónál még viszonylag jó volt a helyzet.

Ha már hátsókerekes autó volt nálam, próbáltam párszor kihozni a sodrából, de automata váltóval (és új téligumikkal) inkább úgy gondoltam, hogy ezt inkább a nálam ügyesebbekre bíznám, a 4-es elég stabil kocsi. Sport + módra állítva azért meglepően sokat szelídül a kipörgésgátló, a téli nyálkás úton meg-meg tud úszni az autó fara, s közben szinte elhisszük, hogy mi szedtük össze a keresztbecsúszó BMW-t.

Alkatrész megnevezése Alkatrész márkája Alkatrész ára
Akkumulátor Exide 66 562 Ft
Levegőszűrő Mann Filter 18 849 Ft
Pollenszűrő Wix 6 336 Ft
Olajszűrő Mann Filter 7 242 Ft
Hátsó lengéscsillapító Sachs 48 774 Ft
Első fékbetét garnitúra TRW 27 989 Ft

Később úgy hozta a helyzet, hogy valahová eléggé sietnem kellett, rányomtam a sport módot és kijöttek azért a különbségek. Apró nüanszokra kell gondolni, amik még ezzel a 150 lóerős alapmotorral is kijönnek. Kicsit tempósabban vett kanyarok, gyors sávváltások során jön ki, hogy milyen élesen tud reagálni az autó. Amitől igazán elválik a szar a májtól, hogy mindeközben teljes kontrollban vagyunk, kevésbé érezzük azt, hogy a határokat feszegetjük, mint más autókban. Feltűnik egy rés a Hungárián, pici gáz, a nyolcsebességes ZF automata már vissza is pakolt a megfelelő fokozatba, jön az enyhe kormánymozdulat és már előrébb is vagyunk. Talán ezért tűnik sok bmw-s tuloknak a forgalomban?

A BMW 4 Gran Coupé külön modellkódot kapott (F36), de ez ne tévesszen meg senkit, a lemezek alatt lényegében ugyanaz az autó, mint a szedán F30-as (még a tengelytávjuk is azonos), így a bajaikról is beszélhetünk összefoglalóan. Az F30-as szériából a kupék (F32 kupé, F33 kabrió, F82: M4 Coupé, F83 M4 Cabrio és persze a Gran Coupé) a cikk megírásának pillanatában még gyártásban vannak, de összességében a 3-as és a 4-es olyan népszerű típusok, hogy elég nagy tapasztalati anyag áll rendelkezésre már most is róluk.

Az összes motor láncos vezérlésű ráadásul a BMW szerint ezek karbantartásmentesek. Persze, tudjuk jól, hogy ez nem igaz, van is pár Népítélkező, aki csúnyán megszívta ezzel. A 18d jelzést olvasva biztosan sokak szemében lángnyelvek jelentek meg – nem véletlenül. Ugyan a Totalcaron N47-es motorkódú 20d-k esetében írtunk az EGR hűtők okozta tűzesetekről, de mivel a visszahívási akció egészen 2017-ig tart, így több, mint valószínű, hogy a B47-esekben is cserélik a problémás alkatrészeket.

Kapcsolódó
A BMW hibázott, de a te autód ég ki

A BMW hibázott, de a te autód ég ki

Bizarr, ahogy a cég a súlyos konstrukciós hiba ügyét kezeli. Még több mint négyezer autó lehet veszélyben Magyarországon.

Egy általam megkérdezett BMW szerviz vezetője, Tamás szerint 180-200 ezer kilométerenként biztosan cserés az láncos vezérlés, de bizonyos esetekben a hajtókarcsapágyak is megsérülhetnek. A javítás ára nettó 400 ezer forint körül alakul. A hibát egy halk fütyülő hang jelezheti, ami a fordulatszámmal párhuzamosan emelkedik. A kipróbált autó szervizlistáján nem láttunk lánccserével kapcsolatos tételt, így gyanítható, hogy az új tulajdonosnak érdemes lesz odafigyelnie erre. Ugyanígy nem találtuk az EGR hűtő cseréjének nyomát sem, de a kapott listán nem szerepelnek a visszahí...Izé, műszaki akciók keretében elvégzett javítások sem, így akár át is eshetett az autó ezen a szervizen.

Tamás kihangsúlyozta, hogy mindez kevés, ha nem cserélik az olajat időben a tulajdonosok. Ökölszabályként motortól függetlenül a gyárilag előírt ciklus felét tartja elfogadhatónak, valamint a váltóolajat sem árt cserélni 80 ezrenként. Szerinte a 35d motor egy kicsivel megbízhatóbb, de a láncot ugyanúgy kell abban is cserélni. A legmegbízhatóbbnak a legerősebb, hathengeres benzines turbómotort tartja (35i, 40i). Ennél a motornál az olajszűrő a gyenge pont, a ház megrepedhet és szivároghat az olaj. A 35i-nek van egy sajátosabb hibája is, a manuális váltó nem minden esetben bírja a gyűrődést. Háromhengeres motorral a 4-es széria vevőit nem riogatták, olyat csak a sima 3-asból lehet venni.

Van néhány, nem motorspecifikus típushiba is, amikre érdemes odafigyelni. A 2012 novemberéig gyártott kocsikban az anyósülés konzolja hajlamos durván rozsdásodni, amit a recsegő, pattogó ülésből és persze úgy vehetünk észre, ha az ülés alá nézünk. Szintén az anyósülésnél jellemző hiba, hogy az öv becsatolását figyelő szenzor elromlik, így a figyelmeztetés nem tűnik el akkor sem, ha valaki bekötötte magát. Beázásra hajlamosak a 360 fokos kamerarendszer kamerái, elromolhat a gyárilag kétszólamú duda, és nem minden esetben tartós a BMW egyedi motorháztető tartó/nyitó mechanizmusa sem. Hajlamosak eltörni a hátsó lámpák patentjei is a csomagtartó részen, illetve említettem már a széttöredező számsor-gombokat a műszerfalon. Ó igen, és a hagyományos kézifék hamar elfárad, a kipróbált autóban is izomból be kellett húzni, hogy ne guruljon meg az autó. Külön a 4-es Gran Coupéra egyébként egyetlen visszahívási akciót találtunk (hibás fej- és térdlégzsákok), de valószínűsítem, hogy sok minden igaz lehet erre a típusra is a féltucat más modellkód közül.

Ez így leírva elég hosszú listának tűnik nekem, de jelentkezzen valaki, aki olvasott már úgy prémiumautóról használttesztet, aminek ne az lett volna a vége, hogy ne vedd meg, a gatyád is rámegy majd. A 4-es Gran Coupé (főleg ilyen kis motorral és gyenge felszereltséggel) pont azon a határterületen mozog, amit még viszonylag sokan (úgy gondolnak, hogy) megengedhetik maguknak, így nem tartom kizártnak, hogy a nagyobb érdeklődés miatt részletesebb hozzá a háttértudomány is.

Ha valamiért mégis lebeszélném magam a BMW-ről (egykoron magam is nagy rajongó voltam), az inkább a finnyásságom. Nálam egyszerűen nem férne el, hogy egy ilyen árkategóriájú autónál smirglipapírra emlékeztető kulcsot fogdossak és rondán szóljon a dízelmotor. Ha ezek a dolgok nem zavarnának, akkor pedig egy Mondeón gondolkoznék el, ami szintén elég igénytelen belülről, de fél mérettel nagyobb és azért viszonylag jó azt is vezetni. Oké, a Ford elöl hajt és oldalról úgy néz ki, mint egy bálna, ami azért a BMW-ről egyáltalán nem mondható el. Ilyen esetre találták ki a Mazda 6-ost, amit szintén élmény vezetni és pár facelift után tök igényes lett a belseje is. Viszont a dízelekről ott se mondanak feltétlenül jókat, és hát a rozsda sem idegen ezektől a Mazdáktól.

Ha maradnánk a BMW-nél, viszonylag nagy a választék, a 4-es Gran Coupéból 40-50 darabot találni a használtautó-portálokon. A sokat futott gyengébb négyhengeresek (18d-k, 20d-k, 20i-k) már 5-6 milliótól elérhetőek, a keveset futott hathengeresekért még simán elkérnek 10 millió forintot is. Aki szereti a BMW-ket és tudja, hogy mivel járhat a fenntartásuk, az valószínűleg nem fog csalódni a 4-es Gran Coupéban, de fontos észben tartani, hogy a nem prémiumnak mondott kategóriatársak is elég közel vannak már hozzá – leszámítva a hátsókerékhajtást.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Használtteszt: BMW 418d Gran Coupe Aut., M Sport - 2016.
Üzemanyag gázolaj
Lökettérfogat (cm3) 1995
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény kW (LE)/1/perc 112 (150)
Nyomaték Nm/1/perc 320 Nm
Könyezetvédelmi besorolás Euro 6
Váltó 8 fokozatú automata
Végsebesség km/óra 213 km/h
Gyorsulás 0-100 km/órára mp 8,9
Kombinált fogyasztás l/100 km 4,1
Saját tömeg kg 1530
Hosszúság mm 4368
Szélesség mm 1825
Magasság mm 1389
Tengelytáv mm 2810
Csomagtartó l 480
Tank mérete (l) 57
Újkori ár 13 000 500 Ft

A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló használt BMW 4 Gran Coupékat.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?
  • Nepperűző

900 köbcentis Fiatot vennék, szabad?

Nem írnak rosszakat róla, de a különösebben jókat sem.

tegnap, 17:28
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58