Ha még szép is lenne...
Használtteszt: Suzuki Liana 1.6 GS AC - 2004.
Ronda és finom – ezzel a szlogennel futott a kilencvenes években a Chokito nevű csokoládé. Persze ki emlékszik egyáltalán arra, hogy létezett? A meghatározás viszont igaz lehetne a Suzuki Lianára is. Sokaknak jelentene észszerű megoldást – de vajon eszébe jut bárkinek is?
A Liana finoman szólva sem számít slágernek a hazai használtpiacon, jól mutatja ezt a tény, hogy a jelen pillanatban idehaza hirdetett kétezer-párszáz magyar forgalmis Suzukiból mindössze negyvenet ad ez a típus. Most persze sokan jönnének azzal, hogy de mégis hogy néz már ki? Nem vitatom, hogy a szépség mindenkinek mást jelent, de minden bizonnyal kevés embernek jelenti ezt.
A saját használtautó-térképemen soha nem szerepelt a Liana. Tudtam a létezéséről, visszatérő szereplő volt a Top Gearben megfizethető árú autóként, és a gimiben a büfés néninek is volt egy szedánja. Amikor a haverokkal a belső udvaron parkoló kocsikat nézegettük, mindig mosolyogtunk, mennyire bumfordi a viszonylag nagy test az apró kerekeken. Mint valami Matchbox. Aztán a gimi elmúlt, nekem pedig a Liana sem jutott gyakrabban eszembe, mint a koordináta-geometria.
Aztán nemrég a kazincbarcikai Szabó Suzuki kínálatában bukkant fel egy 1,6-os szedán, engem pedig elkezdett érdekelni, milyen autó is ez, ha mögé nézünk a csúnyácska külsőnek. Mert a forma ennyi év elteltével sem lett kedvesebb a szívemnek, de nagyot javított a 2004-es fészlift, és sokat tompítanak a lökhárító és a küszöbök műanyag toldatai. Ha nem is hívogató, de összességében emészthető.
Biztonságos-e a Liana?
Az EuroNCAP nem vetette alá töréstesztnek a Lianát. Az amerikai NHTSA viszont kipróbálta az ottani változatot, a Suzuki Aeriót. Ugyan összesített értékelést itt sem láthatunk, de az egyes részeredmények adnak némi támpontot.
A frontális ütközéses tesztre a vezetőoldalon négy, míg az utasoldalon három csillag járt, oldalütközéses védelemre öt, illetve négy csillag. Ezek alapján tehát jól vizsgázott a modell.
A tizenöt éves tesztautó körben teljesen rozsdamentes, az alján sem ütötte még fel a fejét a korrózió, és nem is áll különösebben rohadós autó hírében a Liana. Odafigyelni azért érdemes, a küszöb műanyag toldata alá esetlegesen beragadó dzsuva okozhat kellemetlenségeket. Egy kis horpadás a jobb első ajtón, apróbb karcok a fényezésen, enyhén sárguló fényszórók – ezek egyike sem olyan tétel, amit egy 200 ezren felül futott, tinédzser használt autónak ne lehetne elnézni.
Suzuki Liana 1.6 forgalomba helyezési és honosítási költségei | |
Vagyonszerzési illeték | 35 550 Ft |
Forgalmi engedély | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó | 51 000 Ft |
Rendszám (párban) | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 29 éves vidéki férfi, 12 éves jogsi) | 40 968 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 11 060 Ft |
A beltérben sincsenek borzasztó kopásnyomok. Apró folt a vezetőülés ülőlapján, a párnázás pedig a bal oldalon kicsit meggyötört, de szakadás még itt sincs, noha látni, hogy lassan majd elgyengül a szövet. Persze nagy, kemény és szürke műanyagfelületek vesznek körül minket, de ami esztétikailag hátrány, az a tartósságot tekintve előny, ezek az anyagok nem túlzottan sérülékenyek. Egyedül a középkonzol selyemfényű ezüstje karcolódik, a tesztautó is gyűjtött már ide jó néhányat. A kormány és a váltógomb fényesedik, igaz, nem vészesen.
A műanyagok egyhangúságát az ajtóborítások nagy szövetbetétei oldják fel, ha pedig alaposabban szétnézünk magunk körül, akkor vesszük észre, hogy jól felszerelt példányban ülünk. Négy villanyablak, elektromos tükrök, klíma, az első ülések két fokozatban fűthetőek – a kétezres évek közepén különösen utóbbiak nem voltak szokványosak egy Suzukiban.
A helykínálat is rendben van, hátul egy magasabb sofőr mögött is marad kellő lábtér. Magasságában ugyan csak a vezetőülés állítható, de az anyós pozíciója is jó. Nem kell alacsonyra ülnünk, vagy éppen az aszfalt szintjéből felkecmeregnünk. A csomagtartó ugyan kisebb, mint mondjuk a Dacia Logané, de közel 450 literével kielégítő, és jókora nyíláson át pakolható.
A Suzuki egyébként 2001-ben kezdte gyártani a Lianát, amelynek típusneve egy mozaikszó: Life In A New Age, vagyis élet egy új korszakban. Európába kezdetben kétféle benzinmotorral, egy egyhármassal és egy egyhatossal hozták, majd a fészlifttel kapott egy 1,4-es dízelt is. Amerikának ellenben jutottak nagy benzinesek is, akár 2,3 literes lökettérfogattal. Tesztautónkban 1,6-os négyhengeres van, 106 lóerővel, 144 newtonméteres csúcsnyomatékkal.
És hogy mekkora különbségek lehetnek egyhatos és egyhatos között? Nem sokkal a Liana előtt vezettem egy négyéves Lancert, amely tíz lóerővel erősebb és száz kilóval nehezebb. Mindkét autóról voltak előzetes elképzeléseim, de végül a gyakorlat teljesen mást mutatott, mint amit vártam. Az Euro 3-as Liana sokkal rugalmasabb, sokkal jobban reagál a gázadásra, mint az Euro 6-os Lancer. Ettől aztán kellemesebben használhatónak is tűnik, pedig papíron csak az látszik, hogy kevéssel hamarabb éri el a teljesítménycsúcsot.
Vezetés szempontjából a Liana amolyan középút: komfortos a futómű, de normál tempónál nem billeg túlzottan, a kormány közvetlensége és szervózottsága is átlagos, a váltó japánosan pontos, kellemesen kapcsolható. Ennél a 216 ezret futott példánynál az egyes fokozatot hidegen egy picit akadósan vette. Némi kellemetlenséget a vaskos A-oszlopok jelentenek, az SX4-hez hasonlóan nehezítik a kilátást. A tesztkör végére összességében megértettem a kompakt Suzukit.
Ugyanis viszonylag olcsón kapunk egy tágas, családdal is jól használható, megbízható autót. Mert a Liana a tapasztalatok szerint megbízható. A láncos vezérlésű 1,6-os benzinmotorral nincs sok baj, és a típust nem érinti sem az ABS-tömb, sem pedig a nyelestengelycsapágy típushibája. Népítélet-átlaga 7,83-as, ami kifejezetten jónak számít. Akik elégedetlenek, gyakran említik a beltéri műanyagok zörgését, előfordulnak gondok az egyes sebességi fokozattal – utóbbit ugye hidegen én is tapasztaltam. Visszatérő hiba a klímakompresszor halála is.
Alkatrészárak (Bárdi Autó) | ||
Alkatrész megnevezése | Bárdi Autó bruttó kisker ár | Alkatrész márkája |
Első féktárcsa (db) | 16 669 Ft | Febi |
Első fékbetét (garn.) | 10 362 Ft | Nipparts |
Első lengéscsillapító (db) | 23 772 Ft | Japanparts |
Kuplungkészlet | 45 391 Ft | Nipparts |
Olajszűrő (db) | 2 546 Ft | Bosch |
Levegőszűrő (db) | 3 518 Ft | Bosch |
Pollenszűrő (db) | 2 970 Ft | Nipparts |
Motorolaj (5 liter) | 16 401 Ft | Mobil 5W-30 |
Felhívtam egy Suzukikra szakosodott szervizt is, és bár nekik is kicsi a merítésük Lianából, megerősítették, hogy nem különösebben problémás a típus. Ugyan a modell a rettegett bölcsőhalál miatt hírhedt Baleno alapjaira épül, ennél már nem számít jellemzőnek a korrózió. Hozzájuk például karosszériamunkára csak az egyik ügyfél gyakran ropogtatott kocsija jár rendszeresen. Hátrányként inkább az alkatrész-ellátottságot lehet említeni: főleg egyes kasznielemeket nehézkes beszerezni. Az árak valamelyest följebb kúsznak, mint más Suzukiknál, és az utángyártott alkatrészek egy része nem képvisel túl jó minőséget.
A tesztben szereplő Liana egy 870 ezer forintos autó, míg a hazai kínálat 400 ezertől 1,3 millió forintig szóródik. A két végletre aligha beszélnék rá bárkit is, azonban 8-900 ezer forint körül jó vétel lehet bárkinek, aki olcsón fenntartható, megbízható autót keres, és hajlandó együtt élni azzal, hogy nem az övé a legszebb kocsi a környéken, nem a legfinomabb anyagok veszik körül a beltérben, és bizony olykor zörögnek is a műanyagok. Választhatunk kombit, és kifoghatunk összkerekes példányokat is.
Ha hasonló árban, korban és felszereltséggel nézelődünk szedán után, szóba jöhet az Opel Astra G, annál az Ecotec benzinmotorok olajfogyasztása lehet nyűgös. A Ford Focus első generációja jó autó, de a rozsda már rendesen kóstolgatja, a Volkswagen Bora is jó választás lehet, de annál is előfordulhat megemelkedett olajfogyás és korrózió is. Említhetjük még a Toyota Corollát, vagy a Renault Mégane II-t.
Suzuki Liana 1.6 - 2004. | |
Üzemanyag | benzin |
Lökettérfogat, cm3 | 1586 |
Hengerek száma/elrendezése | 4/soros |
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc | 78 (106)/5500 |
Nyomaték, Nm/1/perc | 144/4000 |
Könyezetvédelmi besorolás | Euro 3 |
Váltó | 5 fokozatú, kézi |
Végsebesség, km/óra | 175 |
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp | 11,7 |
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km | 6,9 |
CO2 kibocsátás, g/km | 169 |
Fordulókör átmérő, m | 10,0 |
Saját tömeg, kg | 1125 |
Hosszúság, mm | 4350 |
Szélesség, mm | 1690 |
Magasság, mm | 1545 |
Tengelytáv, mm | 2480 |
Csomagtartó, l | 447 |
A tesztben szereplő Suzuki Lianát a kazincbarcikai Szabó Suzuki kínálatából választottuk Hasonló autókat itt böngészhetsz.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.