Megzápul a francia tojás?

Használtteszt: Citroën Xsara Picasso 1.6 16V – 2006.

2020.02.29. 11:21

Az ezredfordulós egyterűek szegmense tele volt ötlettel. A franciák például megmutatták, hogy XL-es strucctojásból is lehet családszállítót faragni, ráadásul a Xsara Picasso nem is öregszik rondán, ha megkapja a törődést.

Ha bővül a család, az autóval szemben is változnak az elvárások. A fürdetés után a kocsmába épp csak beköszönő kezdő apukák már nem lóerőkkel és gyorsulási adatokkal licitálnak egymásra a korsó sör mellett. Egy csapásra menő lesz a praktikum. Odavágsz az isofixek számával, rögtön jön a kontratámadás, hogy hány babakocsit és kismotort nyel be a csomagtartó. Igazi adu lesz a biztonság és az alacsony fogyasztás. Valahogy így  lesz kívánatos a három külön tologatható hátsó ülés és a tojásforma is, így kerül be a szórásba a Citroën Xsara Picasso.

Bár Xsara ez is, az is, senki nem nézi egypetéjű ikreknek a VTS-t és a Picassót. Utóbbiból kértünk kölcsön egy 2006-os, tehát modellfrissítés utáni példányt a kazincbarcikai Szabó Suzukitól. Tény, hogy ez a strucctojást vagy félbevágott krumplit idéző forma nem indítja be a nyálelválasztást, de nagyon célszerű. Az autó orra rögtön meredek emelkedéssel indít, így az esőt, fölcsapódó latyakot is jó magasan átdobja a kocsi mögé, szinte használni sem kell a hátsó ablaktörlőt.

Mint a hímes tojás?

Az EuroNCAP 2001-ben vetette alá töréstesztnek a Xsara Picassót. Az eredmény pedig egészen jó lett: négy csillag. Frontális ütközésnél a sofőr mellkasa és combjai voltak kitéve közepes sérülésveszélynek, a felnőtt utasnak inkább csak a combja. Oldalütközésnél kimondottan jól vizsgázott.

Ha már családi autóról van szó: a gyerekek védelmét akkoriban külön csillagokkal nem értékelték. Az viszont biztos, hogy a Römer Peggy rendszerbe ültetett gyerekek feje és nyaka volt sérülésveszélynek kitéve. Negatívumként említették a tesztelők, hogy nem hívták fel a figyelmet az utasoldali légzsák veszélyeire, márpedig az a menetiránynak háttal beszerelt gyerekülésben ülő csemeténket nagyon súlyosan veszélyezteti.

A forma odabent jókora fejtér kialakítását teszi lehetővé, ennél praktikusabb már csak akkor lehetne, ha hátul még tovább engedik a tetővonalat, majd egy hirtelen mozdulattal, függőlegesen csapják le. Úgy a raktér még kaphatott volna egy extra toldást a nagyobb csomagok kedvéért, bár literben így is egészen meggyőző az 550, főleg ha hozzátesszük, kicsit variálva akár két köbméter fölé is kúszhatunk. A modellt nemcsak a családosok, a taxisok is kedvelték.

Miután az esztétikai szempontú elemzést ügyesen kikerültem, rohadás után kutatva jártam és fetrengtem körbe a Citroën egyterűjét. Rozsdának nyoma nem nagyon van, egyedül a jobb oldali küszöb alsó élén látható, de ez még kezelhetőnek tűnik elemcsere nélkül is. Amúgy kisebb karcok, húzásnyomok bukkannak fel a kasznin.

Citroën Xsara Picasso 1.6 forgalomba helyezési és honosítási költségei
Vagyonszerzési illeték 44 550 Ft
Forgalmi engedély 6 000 Ft
Törzskönyv 6 000 Ft
Eredetiségvizsgálat 18 500 Ft
Regisztrációs adó 39 668 Ft
Rendszám (párban) 8 500 Ft
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) 41 604 Ft
Gépjárműadó (éves) 14 985 Ft

Beülve aztán megerősíthetjük, hogy a tojásforma kedvez a helykínálatnak, a Picasso elöl-hátul elég tágas. Az első üléspozíció egészen magas, már-már a mostani crossoverekhez, SUV-okhoz mérhető, föntről szemléljük a forgalmat, de a felakadások elkerülése érdekében érdemes észben tartani, hogy nem emelt hasú autóban ülünk. Idősebbeknek, nehezebben mozgóknak azért kifejezetten előnyös, hogy nem kell mélyre huppanni.

A kilátás minden irányban jó, az A-oszlopnál ezt úgy biztosították, hogy egy darab vaskos tetőoszlop helyett inkább a kettéágazás mellett döntöttek. Így méretes holttér helyett inkább egy jókora üveget találunk ott, amelyre külön szellőzőrácsot is irányítottak. Az ergonómia nekem betalált, a kisteherautósan magasan, a középkonzolra helyezett váltókarral együtt.

Hátul nem egy hosszú padot, hanem három különálló ülést találunk, amelyeket előre-hátra egyenként tologathatunk. Az ülőlapok is viszonylag nagyok, de azért kellett trükközni a hellyel: a magasabbak itt már jól felhúzott térddel ücsörögnek, ami hosszabb távon kellemetlen. Cserébe a két szélső üléshez jár egy-egy lehajtható, pohártartós kis asztalka.

A belső tér általános állapota jó, a kopás ránézésre szinkronban van a futásteljesítménnyel. A kormány körben kicsit fényes, kopottas, a váltógombon pedig gyűrűs használatra utaló kopásnyomokat látni. A kapcsolók többsége is rendben van még, csak az egyik panelen fehéredett ki pár nyomógomb. A vezetőülés tömése a bal szélen már fárad, és itt a sok be- és kiszállástól már rendesebb kidörzsölődés is látszik, méghozzá nagy felületen. Az ajtókárpitok szövetbetétje lógásnak indult, igaz, ez ebben a korban már nem ritka más típusokban sem.

Tárolórekeszből van bőven mindenütt, de a műszerfal tetején, a két szélen elhelyezett, egykor felnyitható kis fiókok mára már teljesen elhagyták magukat, széthullottak és nem működnek. Ezt leszámítva sehol nem találkoztam elfáradó műanyagokkal, habár több tulajdonos is panaszkodik a töredező plasztikokra, gyenge anyagminőségre.

A Xsara Picassónak az első évjáratokban még elég szűkös volt a motorpalettája, de később fokozatosan kiegészült. Összességében kínáltak hozzá kétféle 1,6-os, egyféle 1,8-as, illetve egy kétliteres benzinmotort, ez utóbbit kizárólag automata váltóval. Voltak persze egyhatos és kétliteres HDI-k, vagyis közös nyomócsöves dízelek is. Az autó karakteréhez a dízelek illenek a nyomaték miatt, de a Picasso már öreg autó, piaci értéke alacsony ezért ez jóval nagyobb kockázat, mint egy jól kiválasztott benzinmotoros változat.  

A mi tesztautónk 1,6-os benzines, abból is az erősebb, 110 lóerős 16 szelepes. Nyilván nem egy erőgép, de nekem kellemes meglepetés volt, ahogy főleg városi körülmények között mozgatta a közel 1,3 tonnás bódét. Sokkal tohonyábbnak, kelletlenebbnek gondoltam előzetesen, de teljesen élhetőnek bizonyult. A haladáshoz persze forgatni kell, viszont tudja az Euro 4-et. Egy normális műszaki állapotú Picassótól a Spritmonitor adatai szerint nyolc liter körüli fogyasztást várhatunk el, a tapasztalatok szerint 7,5 és 9 liter közötti a szórás.

Az ötsebességes kézi váltó puhán kapcsol, ugyanakkor kifejezetten hosszú utakon jár, amitől aztán kicsit bizonytalanná válik a használata. Még akkor is, ha egyébként minden fokozatba könnyen betalálunk vele. Biztosabbnak választásnak is tűnik a manuális, mint az automata. Korábban a MűhelyPRN-ban járt egy automatával szerelt példány, volt is vele baj rendesen.

Városi és országúti tempónál még határozottabb kormánykezeléssel sem éreztem túlzottan billegősnek az autót, ez a magas építés miatt valamelyest meg is lepett. Ugyanakkor az oldalszelet rendesen megérezni, olyankor instabilnak érezhetjük.

A típusnak nem kiemelkedő, igaz, nem is tragikus a Népítélet-átlaga: több mint kétszáz értékelésből jött össze a 6,56-os eredmény. A vélemények igen széles skálán mozognak. Egyesek a pokol legmélyebb bugyraiba kívánják az autót, mindazokkal együtt, akik a világra szabadították. Mások viszont problémamentes kilométerek tízezreit tudják vele maguk mögött. A gyakran előforduló hibák közt ott van a már említett zörgés, de visszatérő motívum a központi kijelző meghibásodása is. Lehetnek nehezen felderíthető elektronikai gondjai, olykor indokolatlanul bedobálhatja a check engine-t is. Ezeknél rémisztőbb zűr, ha kanyarban minden előjel nélkül leáll a motor. Érdemes továbbá odafigyelni a torziós hátsó futóműre is.

Alkatrészárak (Bárdi Autó)
Alkatrész megnevezése Bárdi Autó bruttó kisker ár Alkatrész márkája
Első féktárcsa (db) 17 989 Ft Valeo
Első fékbetét (garn.) 12 940 Ft Valeo
Első lengéscsillapító (db) 26 924 Ft Bilstein
Kuplungkészlet 36 738 Ft Blue Print
Vezérműszíjkészlet 52 631 Ft SKF
Olajszűrő 3 227 Ft Hengst
Levegőszűrő 4 088 Ft Wix
Pollenszűrő 3 058 Ft Wix
Motorolaj (4 liter) 15 250 Ft Mobil (5W-30)

A magyar piacon jelenleg mintegy négyszáz darab Xsara Picassót kínálnak eladásra, ennek nagyjából a fele benzines, zömében éppen 1,6-os. Az árak 300 ezertől egészen 1,5 millióig terjednek, ami annak tükrében érthető, hogy igen hosszúra nyúlt a modellciklus, még az utódmodell C4 Picassóval párhuzamosan is készült egy ideig. Nyolc-kilencszázezer körül már egész jó állapotúakat, gazdagon felszerelteket kaphatunk, választék is van bőven.

Ennyi pénzért találunk még Opel Zafirát jól variálható belsővel, akár hétszemélyest is. Kisebb ugyan, de szóba jöhet a Meriva is. Fordból C-Maxokat hoz a kereső, előfordulnak Renault Scénicek, Volkswagen Touranok. Nagyon nehéz, de nem lehetetlen jót kifogni Fiat Multiplából. Megfontolandó a Toyota Corolla Verso is.

A műszaki adatokért kattintson ide!
   Citroen Xsara Picasso 1.6 16V - 2006.
Üzemanyag benzin
Lökettérfogat, cm3 1587
Hengerek száma/elrendezése 4/soros
Teljesítmény, kW (LE)/1/perc 80 (110)/6000
Nyomaték, Nm/1/perc 147/4000
Könyezetvédelmi besorolás Euro 4
Váltó 5 fokozatú, kézi
Végsebesség, km/óra 180
Gyorsulás, 0-100 km/órára mp 11,4
Kombinált fogyasztás, l/100 km / kWh/100 km 8,6
CO2 kibocsátás, g/km 172
Fordulókör átmérő, m 11,5
Saját tömeg, kg 1243
Hosszúság, mm 4276
Szélesség, mm 1751
Magasság, mm 1637
Tengelytáv, mm 2760
Csomagtartó, l 550-2128

A tesztben szereplő Citroen Xsara Picassót a kazincbarcikai Szabó Suzuki kínálatából választottuk. Hasonló autókat itt böngészhetsz.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.