Már a Tesla sem menthetetlen
Magyarországra érkezett a közepes Tesla, és ha el találna romolni, még a sárga angyal is eljön érte.
A (kettő közül az egyik) itthoni Tesla-forgalmazó, a Universal Leasing Kft. ügyvezetője sajtótájékoztató keretében bejelentette, hogy már itthon is elérhető a Model Y (a formaságok után jönnek a tapasztalatok, ne aludjunk el addig), utána pedig dr. Hatala József beszélt az Autóklub aktuális feladatairól: manapság már minden halkan suhan, cserébe jogilag szabályozatlan, ezzel pedig a Klubnak valóban foglalkoznia kell. Az autómentés mellett (ez fontos, jegyezzük meg) ugyanis egyik fő profiljuk a közlekedési kultúra ápolása: a cikázó elektromos rollerek megregulázásához, az ifjúság neveléséhez hasonló kérdésekben a kormányzattal is keresik a kapcsolatot, köszönjük meg nekik.
Kettőt már a Dunába dobtak, mi legyen a többivel?
Magyarországon továbbra sem rendezik a villanyrollerek problémáit, pedig már baleset is volt. Hogy csinálják máshol?

A beszédek után következett az esemény ómegája, amiben összeért a két szál: a Magyar Autóklub és a Universal Leasing Kft. Tesla Drive alosztálya az előadások után megállapodást írt alá arról, hogy a klub szolgáltatásai a jövőben a kft által forgalmazott autókra is vonatkoznak majd: megmentenek, csereautót, kedvezményt, jogi tanácsot adnak. Ásítás, szignó és kézfogás után a parkolóban felsorakozott modellpaletta következett, ami nem csak a sajtó munkatársai előtt, de a nyílt napon részt vevő összes vendég előtt is nyitva állt.

Nyilván nem maradtak el a Tesla-kűr kötelező elemei: volt gyorsulás, fingás, és még a Model X is táncolt nekünk… aminél kínosabb dolog az univerzumban nem sok van: slejmszerű popmetálra idétlenül ajtókat nyitogatni, ennél egy zátonyra futott teknős csapkodásában is több a kecs… talán a Challenger Demon bemutatója volt hasonlóan szürreális és végtelenül kellemetlen élmény. Teslát persze nem ezért vesz az ember, hanem mert valóban rettenetesen fejlett és átgondolt technológiai csomagba illeszkedő termék.
Hogy a modellpalettán belül a Model Y képvisel-e bármi egyedit? Érzésem szerint a BMW hézag-tömködő metódusán kívül semmit, hiszen ha összeadjuk a Model 3 -at a Model X -szel, majd elosztjuk kettővel, akkor megkapjuk az Y-t - valahogy így működhet Musk fejében a diszkrét matematika.
Ő lenne itt a legújabb Tesla
Megjött a Tesla első crossovere, ami valójában egy felfelé nyújtott Model 3, akár hét üléssel.
Két említésre méltó újdonságot hoz egyébként: egyrészt benne jelenik meg először az új, Octovalve hőszivattyú, ami az autó hűtését-fűtését teszi elektromos autóhoz mérten hatékonnyá, a másik pedig az a két, elülső energiaelnyelő csonk (Elon tusk, höhö), ami elvileg a csillagos ötös Model 3-nál is biztonságosabbá teszi Y-t.
Itthoni árakról nem esett ugyan szó, de ha a Universal Leasing az amerikai sablont követi, az Y nem sokkal a 3-as fölé lesz pozicionálva, az pedig csak a progresszív célközönségen múlik, hogy beválik-e Musk várakozása, miszerint a Model Y több vásárlót fog hozni, mint az S és a 3 együttvéve. Sajnos mivel a Tesla a 3-as és a Y eladásait egy kalap alá veszi (első negyedév, globális eladás: 80 050 db), nehéz megállapítani, hogy utóbbi valóban jól teljesít-e, az mindenesetre árnyalja a képet, hogy az alapfelszereltségű változatot (Standard Range) elkaszálták, tehát valószínűleg az Y-ból sem válik majd Volkstesla.

Ami a minőséget illeti: amerikai fogyasztói visszajelzések alapján a Model Y-ok 75%-a valamilyen hibával kerül átadásra. Ezek nagy része esztétikai probléma, ami a Tesláknál ugye obligát: kajla panelhézagok, tenyérnyi foltban lekopott, ütődött fényezés, de olyan is megesett, hogy a festéken átütött a lemezre filccel felírt cikkszám - a culáger is felrója a méreteket a falra, csak azt ugye elfedi a diszperzit. A dologhoz tartozik az is, hogy működést akadályozó hibákról alig akad hír, és az apróságokat bőven feledteti a csomaghoz tartozó Tesla-élmény, és ezt a hibákat bejelentő tulajdonosok mondják.

Én mondjuk nem érzem, de értem. Tudom, hogy ennél praktikusabb dolgot még nem csinált a Tesla: hivatalosan négyszer akkora hely van benne, mint a Model 3-ban (még egy harmadik üléssort is belehazudnak), emögött is ott van az Apple-szinten megbonthatatlan, és erős szolgáltatás-oldal (pl. infrastruktúra, szoftverfrissítések, next level infotainment), meg hát, SUV létére Coltot tart a homlokodhoz, és annyiszor süti el, ahányszor te akarod. Akik tehát a tech iránti affinitás és a vagyon e metszethalmazában élnek, azok nagyon is vegyék meg. Vegyék, ha nincs igényük a szép belsőre, mert az - legyen bár tudatos döntés eredménye - rettentő spártai; vegyék az X helyett, és akkor még a kertvárosban sem röhögik őket körbe.

És itt rátérek a befejező kanyarra, ami visszautal az Autóklubos megállapodásra, viszont nemcsak a Teslára, hanem az összes elektromos autóra vonatkozik: a fizikai komplexitásnak a digitális síkra való átültetése (ld. elektromotorok egyszerűsége, kezelőszervek helyett tapipad) kétélű kard: egyfelől tényleg kevesebb mechanikai alkotóelem van, ami elromolhat, elkophat, elveszhet; az apróbb bugokat is simán orvosolja egy olyan frissítés, amit talán észre se veszünk; Occam borotvájának másik éle viszont a mi ujjunkba vág húsig, mert ha valami tényleg nagy gebasz van, nincs az a villáskulcs, amivel az út szélén helyre lehetne hozni. Az Autóklubbal kötött megállapodás pedig éppen ezért nem opcionális volt, hanem szükségszerű.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.

