Már a Tesla sem menthetetlen
Magyarországra érkezett a közepes Tesla, és ha el találna romolni, még a sárga angyal is eljön érte.
A (kettő közül az egyik) itthoni Tesla-forgalmazó, a Universal Leasing Kft. ügyvezetője sajtótájékoztató keretében bejelentette, hogy már itthon is elérhető a Model Y (a formaságok után jönnek a tapasztalatok, ne aludjunk el addig), utána pedig dr. Hatala József beszélt az Autóklub aktuális feladatairól: manapság már minden halkan suhan, cserébe jogilag szabályozatlan, ezzel pedig a Klubnak valóban foglalkoznia kell. Az autómentés mellett (ez fontos, jegyezzük meg) ugyanis egyik fő profiljuk a közlekedési kultúra ápolása: a cikázó elektromos rollerek megregulázásához, az ifjúság neveléséhez hasonló kérdésekben a kormányzattal is keresik a kapcsolatot, köszönjük meg nekik.
A beszédek után következett az esemény ómegája, amiben összeért a két szál: a Magyar Autóklub és a Universal Leasing Kft. Tesla Drive alosztálya az előadások után megállapodást írt alá arról, hogy a klub szolgáltatásai a jövőben a kft által forgalmazott autókra is vonatkoznak majd: megmentenek, csereautót, kedvezményt, jogi tanácsot adnak. Ásítás, szignó és kézfogás után a parkolóban felsorakozott modellpaletta következett, ami nem csak a sajtó munkatársai előtt, de a nyílt napon részt vevő összes vendég előtt is nyitva állt.
Nyilván nem maradtak el a Tesla-kűr kötelező elemei: volt gyorsulás, fingás, és még a Model X is táncolt nekünk… aminél kínosabb dolog az univerzumban nem sok van: slejmszerű popmetálra idétlenül ajtókat nyitogatni, ennél egy zátonyra futott teknős csapkodásában is több a kecs… talán a Challenger Demon bemutatója volt hasonlóan szürreális és végtelenül kellemetlen élmény. Teslát persze nem ezért vesz az ember, hanem mert valóban rettenetesen fejlett és átgondolt technológiai csomagba illeszkedő termék.
Hogy a modellpalettán belül a Model Y képvisel-e bármi egyedit? Érzésem szerint a BMW hézag-tömködő metódusán kívül semmit, hiszen ha összeadjuk a Model 3 -at a Model X -szel, majd elosztjuk kettővel, akkor megkapjuk az Y-t - valahogy így működhet Musk fejében a diszkrét matematika.
Két említésre méltó újdonságot hoz egyébként: egyrészt benne jelenik meg először az új, Octovalve hőszivattyú, ami az autó hűtését-fűtését teszi elektromos autóhoz mérten hatékonnyá, a másik pedig az a két, elülső energiaelnyelő csonk (Elon tusk, höhö), ami elvileg a csillagos ötös Model 3-nál is biztonságosabbá teszi Y-t.
Itthoni árakról nem esett ugyan szó, de ha a Universal Leasing az amerikai sablont követi, az Y nem sokkal a 3-as fölé lesz pozicionálva, az pedig csak a progresszív célközönségen múlik, hogy beválik-e Musk várakozása, miszerint a Model Y több vásárlót fog hozni, mint az S és a 3 együttvéve. Sajnos mivel a Tesla a 3-as és a Y eladásait egy kalap alá veszi (első negyedév, globális eladás: 80 050 db), nehéz megállapítani, hogy utóbbi valóban jól teljesít-e, az mindenesetre árnyalja a képet, hogy az alapfelszereltségű változatot (Standard Range) elkaszálták, tehát valószínűleg az Y-ból sem válik majd Volkstesla.
Ami a minőséget illeti: amerikai fogyasztói visszajelzések alapján a Model Y-ok 75%-a valamilyen hibával kerül átadásra. Ezek nagy része esztétikai probléma, ami a Tesláknál ugye obligát: kajla panelhézagok, tenyérnyi foltban lekopott, ütődött fényezés, de olyan is megesett, hogy a festéken átütött a lemezre filccel felírt cikkszám - a culáger is felrója a méreteket a falra, csak azt ugye elfedi a diszperzit. A dologhoz tartozik az is, hogy működést akadályozó hibákról alig akad hír, és az apróságokat bőven feledteti a csomaghoz tartozó Tesla-élmény, és ezt a hibákat bejelentő tulajdonosok mondják.
Én mondjuk nem érzem, de értem. Tudom, hogy ennél praktikusabb dolgot még nem csinált a Tesla: hivatalosan négyszer akkora hely van benne, mint a Model 3-ban (még egy harmadik üléssort is belehazudnak), emögött is ott van az Apple-szinten megbonthatatlan, és erős szolgáltatás-oldal (pl. infrastruktúra, szoftverfrissítések, next level infotainment), meg hát, SUV létére Coltot tart a homlokodhoz, és annyiszor süti el, ahányszor te akarod. Akik tehát a tech iránti affinitás és a vagyon e metszethalmazában élnek, azok nagyon is vegyék meg. Vegyék, ha nincs igényük a szép belsőre, mert az - legyen bár tudatos döntés eredménye - rettentő spártai; vegyék az X helyett, és akkor még a kertvárosban sem röhögik őket körbe.
És itt rátérek a befejező kanyarra, ami visszautal az Autóklubos megállapodásra, viszont nemcsak a Teslára, hanem az összes elektromos autóra vonatkozik: a fizikai komplexitásnak a digitális síkra való átültetése (ld. elektromotorok egyszerűsége, kezelőszervek helyett tapipad) kétélű kard: egyfelől tényleg kevesebb mechanikai alkotóelem van, ami elromolhat, elkophat, elveszhet; az apróbb bugokat is simán orvosolja egy olyan frissítés, amit talán észre se veszünk; Occam borotvájának másik éle viszont a mi ujjunkba vág húsig, mert ha valami tényleg nagy gebasz van, nincs az a villáskulcs, amivel az út szélén helyre lehetne hozni. Az Autóklubbal kötött megállapodás pedig éppen ezért nem opcionális volt, hanem szükségszerű.