Válasz a kérdésre: miért ilyen drága az új autó?
Teszt: Ford Focus mHEV ST-Line X 1,0 Ecoboost – 2020.
Adatlap Ford Focus mHEV ST-Line X 1,0 Ecoboost - 2021
Ha benzinessel vesszük, három hengert kell hallgatnunk. Ha dízellel, kőkemény menet lesz használtként eladni a negyedik generációs Ford Focust. Az autó nagyon szép, igazán merészek a vonalai, a beltérben viszont látszik a spórolás, miközben 155 lóerős lágyhibridként több mint 8,8 millió forintba kerül és akkor az extrákról még nem is szóltunk. Most fogunk.
![Az orrát a szája dominálja, azt mondja: áááá](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361746/36174679_7ab812c956c6f2e435e113cbad2ab792_wm.jpg)
Tudják, hogyan válnak elérhetővé a villanyautók? Lopva melléjük drágulnak a benzinesek és a dízelek. Az utóbbiak tíz éven belül eltűnhetnek a személyautókból, a benzineseket is csak az mentheti meg, ha mind hibrid lesz. Kiegyenlítődnek a különbségek az akkumulátor árcsökkenése, a kifutó technológia visszaszorulása, a vevők ellenérzései és a villanyosoknak járó ártámogatások miatt. Voilá! A köztes lépcsőfok a hibrideké, a köztes lépcsőfok félútja pedig az olcsóbban gyártható lágyhibrid.
Erre gondolok, miközben Bánk felé hatolunk az új kettesen egy 48 voltos segédhajtással felszerelt Focus mHEV-vel. A váltó hatodikban, a benzinmotor alig forog kétezer pár százat. Ilyenkor szinte hangtalan.
![](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361746/36174681_177aa4ca334c6207944ea5b6d2d23ba0_wm.jpg)
Kétszer kétsávossá szélesedik az út, visszakapcsolok egyet és az unokáimra gondolok. Mit szólnak majd, ha elmesélem, hogy 2020 végén még egy gömbvégű karral választottuk ki, milyen fogaskerekek kapcsolódjanak egymáshoz a manuális sebességváltó nevű szerkezetben? Mihez kötik majd, amikor hengerekről és dugattyúkról, a kihúzatásról, meg belső égésről mesélek? Alternálóból forgó mozgást állított elő? - kérdezik majd. Bólogatok, utána döbbent csend. Benzinből csinált hőt és mellesleg mozgási energiát, ugye? Nevetnek.
![Látják, ahogy megcsillan az égbolt a hátsó szélesítéseken? Ilyen egy szép autófar](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361746/36174683_40379650a5a75971a48d703282fcf115_wm.jpg)
A Ford Focus mHEV-et két motor mozgathatja. Az egyik ezer köbcentis, háromhengeres, turbós benzines Ecoboost. Ezzel lesz több gond. Amikor visszaváltás után elforgatom négyezer fölé, az autó szépen megindul, pont, ahogy a 235 newtonméter forgatónyomatéktól várom. Ide kívánkozik, hogy a gyári specifikáció szerint pusztán a benzinmotor 190-et tud.
![A Focus hátulról kifejezetten sportos](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361746/36174685_32769f3df94aea5e38ea49cd58174e87_wm.jpg)
Erősödik a motorhang, nem lehet megszokni. Egy háromhengeres képtelen olyan szépen szólni, hogy élmény legyen kiforgatni, de ehhez az autóhoz nem adnak polgári kivitelű, többhengeres benzinmotor. Csak 1,5-ös, szintén háromhengeres "nagy" Ecoboostot, és persze a 2,3-as ST-t rendelhetünk, de az egészen más kávéház, ahogy a dízelek is, amelyek persze mind négyhengeresek.
![Az ezres Ecoboost itt 155 lóerős, és a mild-hibridben a generátor-önindító egység adja a különleges megoldást. A 48 voltos rendszer besegít a gyorsításokba, bár hatása nem nagyon érezhető](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361746/36174687_d39b9eb8dde53e6241f39b8c10f59527_wm.jpg)
Nem is nagyon érdemes pörgetni a kis motort, mert bár az mHEV 155 lóereje hatezernél jelentkezik, ötezernél már nem óriási lelkesedés. Némi összeszokás után 2000 és 4500 közt használom, elég sokat kapcsolgatom a váltót. Az legalább viszonylag precíz.
Amikor elengedem a gázt, a hajtószíjjal a benzinmotorhoz illesztett villanymotor-generátor visszatáplál az alig egy kilowattóra kapacitású akkumulátorba (mérete, akár a kilencvenes évek eleji táskatelefonoké), hogy aztán a gyorsítás kezdeti fázisában innen nyerjen energiát a segédhajtáshoz.
![Az első rész formai tagolása is kiváló: enyhén domború motorháztető, széles lökhárító, hangsúlyos kerékjáratok](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174703_3767fd652dd1c7703f9c2c8d04f25e46_wm.jpg)
Mellé kéne kóstolni egy nem-hibrid ezres Ecoboostot, mert így önmagában nem feltűnő a nagy villanyos rásegítés, inkább csak némi szén-dioxid-kibocsátást spórolunk, ezért az száz gramm körül marad kilométerenként, ami a Fordnak is nagyon fontos.
A Focus fogyasztása vegyesben 7 liter/100 kilométerről indult, majd csökkenni kezdett, ahogy elértük az északi határvidéket és nekivágtunk Nógrád mellékútjainak. 6,5-ig, később 6,3-ig ereszkedett az átlag, ami a nyers teljesítményadatokat nézve barátságos, bár messze van a négyliteres ígért értéktől. Vicces, hogy mennyire életre kel még ez a motor is, amikor a normál üzemmód helyett az S vagyis sport beállítást választottam. Egy idő után meguntam ezt a gázpedál-tuningot és a kihúzatásokat, illetve, hogy a borzalmas és veszélyes közt változó minőségű vidéki utakon, nyálkás időben sportoljak a Focusszal.
![](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174701_2f6924e6b22c6875c24d8e21f1d56f25_wm.jpg)
Az autó ST-Line kivitelű, vagyis futóműve feszesebb, a kasznit pedig egy centivel lejjebb tették az alapkivitelhez képest. Jól oda is vertem az alját egy kertkapu elcseszett középrészén. A Focusok régi értéke, hogy jó őket vezetni és ez nem változik az évtizedek alatt. Kanyarokban semlegesen viselkedik ez is, és bár nem sportautósak az irányváltások, nem bólogat a karosszéria, sőt, az úthibákon is pontos marad, nem táncol le az ívről. A kényelemből veszít valamennyit a feszes hangolás miatt, de aligha gondoltak arra Fordnál, hogy Magyarországon (ahol tíz mátrai nap alatt összesen egy új Focus jött szembe a sok tizenéves használt autó tömegében) bárki komolyan gondolja majd a lendületes autózást a lerobbant aszfalton.
![Az ülések oldaltartása nem sportautós, de kényelmesek](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174739_8998a9abcc174ec64cae53735cc935ff_wm.jpg)
A Focus negyedik generációját két éve mutatták be, és bár az Év Autója díjat akkor egy villanyautó kapta látható volt, hogy a Ford igyekezett továbbvinni a típushoz köthető, szerethető jellegzetességeket. Talán nincs most szebb kompakt autó a piacon, olyan jól sikerültek az elődnél laposabb és pár centivel nagyobb tengelytávú Focus vonalai. A hangsúlyos farrész, vagy éppen a lapos, hegyes orr megvett kilóra, az autó oldalnézete is sportos, majdnem olyan radikális, mint a Mazda 3 utóbbi generációi.
![Hátra beszállni és hátul ülni? Ez az, amit 183 centi fölött nem akarsz majd túl gyakran a Focusban](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174713_9b47ab596c2c244cad1671428118fc45_wm.jpg)
Az ötajtós karosszéria kompromisszuma, hogy hátra nem túl kényelmes a beszállás és aki nálam magasabb, tehát több mint 183 centi, annak a feje búbja éppen eléri a tetőkárpitot, térdei a háttámlát. Csikós korábbi próbája a bizonyíték erre.
![](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174719_18af8af74a93a1ce105a4976ce64bc3e_wm.jpg)
Mivel egyszer sem utaztam magam mögött, csak az tűnt fel, hogy a vagány forma elvett valamennyit a csomagtérből is, amely az ötajtós kivitelben 375 literes, szemben a kombiéval, amelyben több mint 600 litert kapunk az ülések ledöntése nélkül. Az emberek zöme úgyis egyedül, legfeljebb kettesben autózik. Elöl jó a helykínálat és könnyen testre szabhatók az ebben az autóban elektromos mozgatású ülések. Kicsit mindig magamra húzom a kormányt, így órákig kényelmes a vezetés.
![Minden egyes címmegadáskor lassú a navigáció. Miért???](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174721_7f37288c239a75c22911c8ce2e6e5dd8_wm.jpg)
Az indulás bosszankodással jár, mert az isten szerelmére, magyarázza meg valaki, hogy miért hagyták ilyen kiforratlan állapotban a fedélzeti navigációt. A cím megadását hatalmas késéssel veszi a központi érintőképernyő, előfordult, hogy egy tóparti sétaútra tervezett útvonalat, máskor nem tudta, hol vagyunk éppen, így jönnek az értelmetlen kerülők, amikor elvétettük az irányt.
Az ICE nevű extracsomaghoz nemcsak a meglepően lassú és telefonnal lazán kiváltható navi jár, de a 150 ezer forintos felárban benne van a teljes vezeték nélküli csatlakozási lehetőséget kínáló audiorendszer is. Egy iPhone-t percek alatt párosítva vidáman Spotify-oztunk menet közben, így nem csak a motorhangot nyomtuk el sikeresen, de a kifejezetten szép, kiegyensúlyozott hangzású, tíz hangszórós Bang and Olufsen megszólalásának is örültünk.
![400 ezer forint felárar kérnek a teljesen adaptív led-fényszórókért. Megéri!](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174731_75d66a599807ddf94307120005a7bd92_wm.jpg)
Ezt, és a 400 ezer forintos, teljesen adaptív LED-fényszórót is megrendelném a Focushoz, de a head-up display-n elgondolkodnék, mert bár betölti funkcióját, elvagyok nélküle: csak az utat nézem és érzésre, illetve a hang alapján döntöm el, hogy mikor kapcsolok vissza fokozatot a gyorsítás előtt.
![](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174737_3fddc0a850c81a1253da0396d1a835f9_wm.jpg)
A Focus utastere olcsó anyagokba csomagolja a naprakész műszaki megoldásokat. Értem, hogy a bőr a legtöbb új autóban műanyagszerű, de a szövetek kivételével rengeteg felület szomorkásan néz ki a Fordban, ami szintén focusos hagyomány, és ez nem is az alapverzió. Az ajtóborítások tapintása és látványa olcsó kisautós, a műszerfalon sok a kemény műanyag, az összkép egyszerűen nem illik az egyébként jól összerakott kompakt Ford általános minőségéhez.
![Mélypont: az ajtóborítás elvileg bőr, gyakorlatilag műanyagnak tűnik, nem sokat javít rajta a szénszálas betét sem](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174741_cf8bfebd8ba521c7bd1f507015851d83_wm.jpg)
Merthogy egy ilyen autó, a feszes-ültetett ST Line X kivitelben, ezzel a motorral több mint 8,8 millió forintba kerül, plusz a tesztautóban még volt kétmilliónyi extra. Szinte pontosan annyit kérnek érte, mint a 155 lóerős mHEV-hez többé-kevésbé hasonlítható 180 lóerős, diesotto-motoros Mazda 3 GT alapára, amely viszont több szempontból is a Ford fölé nő, és ezek közül csak egy a beltér kiviteli minősége.
![](https://kep.index.hu/1/0/3617/36174/361747/36174743_69a80e0f9b51e11e7107bddb41ef089d_wm.jpg)
Ez a Focus, az összes felsorolt és fel nem sorolt extrával (pl. állófűtés 245 ezer, behajtható vonóhorog 210 ezer forint) 10,9 millióba kerül. Biztos lehet alkudni a szalonban, de azért mégis jó volt leírni ezt a szép nagy számot, hogy nyoma legyen, mennyit kértek egy új átlagautóért a dízel-benzinkorszak utolsó évtizedének elején amikor minden az átkozott szén-dioxid-kibocsátásról, a gyenge forintról és más árrobbantó tényezőkről szólt a mi kis valóságunkban.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=qkqpdiqkjm/fastid=kzscwwbbqxcxdteqinjisynykamw/nc=0)