A sorhat stimmel, de nagyjából ennyi: a vesék összenőve, csak összkerekes verzió van, ráadásul nehéz, mint a dög. De jól van ez így.
Azt gondoltam, hogy a kabrió BMW-re, mint jelenségre való rácsodálkozást a Kabay Barna-féle Meseautó óta kinőtte az ország, de nem. Tény, hogy a filmben szereplő E46 a Merkur-konformitásból épp csak ocsúdó népnek nagy etwas volt, de azóta eltelt jó húsz év, lett volna idő megszokni. A formatervezők és a BMW-s stratégák viszont sokat tettek azért, hogy a G22/G23-as négyest ne lehessen nem megbámulni, mert miközben izzadtan, erőlködve sikerült elmozdítani a konvencionális formanyelvtől, az új BMW-kkel együtt egész nagy svunggal közelíti a jó ízlés határát.

Főút menti parkoló, dinnyét árulnak, magyart, olcsón. Igazából fotózni állunk meg, de közben odagurul hozzánk egy fehér szakadt Ducato, fehér gyűrött pólós sráccal a kabinban, talán vékony aranylánc is van a nyakában, de nem látni tisztán - Sziasztok, tudnátok adni egy szál cigit? Kifizetem. - Persze. - Fú, nagyon szép ám a BMW.
A recept tehát működik. A tesztautó Sanremo Zöld metálfénye elkapja a tekintetet, a földig lógó vesékre összpontosító orr rész pedig megszorítja, el nem ereszti. Egy óriási, arcon húzódó heget sem illene bámulni, de a legtöbbünk nem elég erős jellem, valószínűleg Domagoj Dukec formatervező minionjai is erre apelláltak. De a veséken kívül is vannak megkérdőjelezhető részletek, ilyen az emblémát körülölelő lemezdekoltázs, a vesék körüli U-alakú nyílás, a Joker-szintű nyesett vigyor vagy a hátsó lámpák jól eltalált íve fölötti slendrián szürkeség. Még a hagyományos BMW-attribútum, a Hofmeister-kink is le lett szarva újra lett gondolva, szerencsére a kabrión ez nem számít, mert a nyitható tető belső ívével nem nagyon lehet kreatívkodni. Üdítő viszont, hogy lenyitott tetővel sem feltűnően nagy a vásznat/mechanikát befogadó koffer, nincs aránytalanul nagy far, csak a töretlen övvonal - hát mégsem felejtettek el formás kabriót csinálni a bajorok.
Egy mondat erejéig érdemes visszakanyarodni a színre, több ismerős és kolléga is azt méltatta leginkább: elkeni az autó viszketeg hülyegyerek élét, helyette egy érett ember képét karcolja rá, olyanét, aki szereti belekavarni a tükörtojás sárgáját a spenótfőzelékbe. A képek - rendes napfény nélkül - nem adják vissza a fényezés melegét és mélységét, de higgyék el, megér 347 ezer forintot, vétek lenne fehérben, feketében vagy szürkében venni. Mármint az én olvasatomban az idomok unalomba csavarása egy 374 lóerős kabrió esetén bűn, elegáns meg nem a szín miatt nem lesz.

Mátrai szerpentinen csorgunk lefelé, Parádsasvár irányába, előttünk két Hyundai töttyög, töttyögünk mi is, de nem fáj. Tető lent, női kezek kint a szélben, mert azt láttuk a tévében, hogy kabrióban úgy kell csinálni. Közben a felejthető harman/kardon hifiből Baxxter úr azt kérdi, hogyé a hal - mert Scooter német, a BMW is német, nekünk meg van humorunk. Hétvégén a hegyre szakadt motoros társadalom java felváltva húz el mellettünk, GS-ek és gyorsasági motorosok mindenütt, egyikük az előzés után hüvelykujjat nyújt felfelé - hát tényleg tetszik a népnek.
Olyan egyébként, mintha az átlag turistának csak a Kékesig létezne a Mátra, az út is ennek megfelelő: délről felfelé közepesen gyatrára tiporta a tömeg, a north face-en viszont kellemesen sima, a kanyarok is jó ritmusban követik egymást, még Németországban se lenne szégyen. Az M-es futómű az első szakaszt tűri, a másodikat támogatja, de olyan felületet is nehéz neki mutatni, amit tiltana. Még sport módban is teljesen tolerálható, nem ráz, mint az apósod 47-es bakancsát centrifugázó Hajdú. Nem csapja szét magát, csúnyán megvetemedett úton, pofátlan, kíméletlen tempóval is képes kimozogni az útegyenetlenségeket, igaz, cserébe nem is kommunikál annyit az útról.
Egyszóval kellemes. Annak ellenére kellemes, hogy ott virít a nevében a köridőkkel fenyegető M betű, az orrában meg ott zúg a háromliteres sorhatos, de mindez nem számít, mert aki Kakucsra meg az Euroringre vágyik, úgyis fintorogva fordul el a kabrió többlet súlyától, az alig érezhetően, mégis kicsit lassúcska 8-gangos ZF automatától és az xDrive-tól. Merthogy kabrió kivitelben az M440i kizárólag összkerékhajtással rendelhető, ami rajongói szempontból skandallum, a valódi vásárlói igények szerint viszont követelmény: aki egy nyitott tetős BMW-t vesz magának alapáron 23 millió forintért, annak a sportosság mellett a mindenkori stabilitás és a kényelem is lényeges szempont. Meg aztán a körúti sprinteknél sem hátrány a két plusz hajtott kerék.
Néhány száz kilométer múlva már porzik az 59 literes tank, a lágy hibrid ellenére a gyári 7,8 liter helyett majdnem ütjük a 10-et, pedig a kósza l'art pour l'art gyorsulgatásokon és egy-két hivatalból megnyomott szakaszon kívül nem siettünk. Hopp ott egy kút. Gömbölyű, kutas fickó jön előzékenyen: Segíthetek, uram? Nagyon szép az autója! - látni a szemén, hogy nem borravalóért mondja, de azért az uramozáson ugyanúgy megütközök, mint amikor a lépcsőházban lecsókolomoz valamelyik szomszéd gyereke, de drága autóhoz jár a respekt. - Köszi, megoldom, egyébként nem az enyém.
A kezdeti herót ellenére egy hét alatt sikerült megszokni az orrát, a kasszától visszafelé már nem rútnak, csak szokatlannak látom. De azért vékonynak nem vékony az autó, a nyitogatható tetővel és az összkerékhajtással (felszereltségtől függően) 1965 kiló, ajha. Egy-két mázsát azért így is el tud rejteni, csak a fékezésnél buggyan ki a zsírpárna a textil alól, nem irigylem az M-es fékeket, még csak nem is hűtöttek a tárcsák - lám, tényleg nem komoly kanyargásra szánják.
Az M440i Cabriolet inkább egy potens gran turismo, ami csak egy csipetnyivel nyújt kevesebbet a nyolcas nagytestvérnél, félnék is a helyében. A csomagtér a nyilvánvaló hendikep ellenére is 385 literes, ez főleg a mélységében nyilvánul meg, bár az is igaz, hogy az autó akkora, mint a hármas szedán, szűkös így aligha lehet. Magam mögött 181 centis létemre pont elférek, nem alibiüléseket kapott tehát a hátsó sor.
Minden idők
Nem jó semmire, leszámítva, ha gyorsan el akarsz égetni 50 millió forintot. És ki ne akarna?
A műszeregység letisztult, annyira viszont nem konfigurálható, mint a konkurenseké, de nem biztos, hogy ez baj: amit kell, azt mutatja, a sofőr előtti, fekete alapon vezető navigáció még jobb is, mint a központi kijelző megtévesztően a környezetébe olvadó zöld csík. A fél/negyed/nyolcad autonóm rendszerek szépen tartják a sáv közepén, szinte elhiszem, hogy nincs messze az önvezetés, de ahhoz nem mentem vele eleget, hogy kijöjjenek a hibái. Audió fronton viszont kicsit kétes az autó, mert bár nyitott tetővel jó hallani a turbó-sziszegést, maga a motor szólhatna sokkal nyersebben, fémesebben is, főleg hogy egy-két óra kabriózás után egyébként is olyanná tompul az ember hallása, mintha metálkoncertről jönne ki, érdemes lehet beruházni a szélfogóba.
Az M440i a kínálat teteje az M4 510 lóerején innen, mégis van annyira puha, hogy tökéletesen alkalmas legyen a hétköznapi használatra, miközben a kapuzárási pánikot is kioltja, és a sebességgel vegyített szabadságvágyat is kielégíti. Ebben az összkerekes, bőven elég tartalékokkal rendelkező verzióban a vászontetős verzió erre van kitalálva, de azt el kell fogadni, hogy az M-es ázsió nélküli titkos tipp nem ez, hanem a hátsókerekes kupé. Hogy a száz lóerő mínusszal feleslegessé teszi-e az M4 kabriót... aki szívből választaná a fenti, érett zöldben, annak valószínűleg igen.
Rettegek visszanézni rá
510 ló, 650 Nm, sorhat, két turbó, mindez hátsókerék-hajtással. A BMW M4 Competition kinőtte a kedvenc szerpentinjeimet és minduntalan versenypályát követel magának.
Az M440i kupéról írott tesztünkért katt ide, a Jaguar F-Type-pal való összehasonlításért pedig ide.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
