7 perc 38,9 másodperc alatt zúzott végig a Porsche Cayenne Turbo GT a Nordschleife 20,8 kilométer hosszan kanyargó aszfaltján. Persze, ez csak egy köridő egy olyan gondosan kiválasztott napról, amikor megfelelő hőmérsékletű levegőt tud szívni a motor és nem kell a BTG időkre hajtó amatőröket kerülgetni. De attól még nincs az a forróság, amiben ez ne jeges döbbenetként szúrna.

2006-ban a félisten Walter Röhrl préselt ki 7 perc 42 másodpercet az 1395 kilós Porsche 911 GT3-ból. Az meg egy szélcsatornában tapadósra reszelt, hathengeres bokszerből üvöltő, pályára készült kőkemény sportautó. A Cayenne Turbo GT viszont olyan, mint egy speeddel tömött, 2,3 tonnás orrszarvú, aminek a hátán ülve pont aggasztóan az instruktor piros 911 Turbo-ja fölé magasodok. Nehezen veszem le a szemem a masszívan kiszélesedő, húsos sárvédőiről meg a kortalanul klasszikus vonalairól. Hiába a Turbo az 580 lóerős mindent megoldó 911-es, valójában inkább túragép, mint pályanapi játékszer. Mégis annyira természetesen, olyan könnyeden, látványos örömmel mozog a Gotland Ringen, hogy el se tudom képzelni, mennyire kell majd vizet fakasztanom a Cayenne Turbo GT kormányából, hogy ott autózhassak a legenda árnyékában.
Kétlem, hogy bárki is azért menne rá a Cayenne Turbo GT-re, mert csak egyetlen hely van a garázsában és oda egy mindennél is többre képes közúti romboló kell. Ez annak szól, aki nem éri be holmi nyeszledt turbós V6-tal, és nem opció az aranyközépút szigorúan piros GTS-e sem. Hát, az 550 lóerős Turbo meg csak 3,9 másodperc alatt van 100-on, nem lehet azzal egy rendeset sietni. Színtiszta, gőgös és ellenszenves megalománia kell ahhoz, hogy a 640 lovas Turbo GT sziluettje tükröződjön vissza a Louis Vuitton kirakatablakán.
A lóerő csak egy szám, a kanyarban dől el a bölénysorrend
A Cayenne GTS Coupé erős és már szinte szép, ám a varázsát pont nem ez a két dolog adja. Hanem a mágikus szintre emelt technológia.

Olyan könnyű rásütni a sztereotípia billogját, mint a sarki telefonbolt előtt álló, mattuló lámpás első Cayenne-re. Szinte elhomályosítja a tényt, hogy egyrészt a Cayenne volt olyan hálás, és nem csak a Porschét mentette meg a szabadidő-autózás hajnalán, hanem a 911-est is. Másrészt annyira őrült mérnökök dolgoznak ott, mint sehol máshol. Márpedig a Cayenne Turbo GT leginkább ezeknek a benzinvérű bolondoknak a műve, akik meg akarták mutatni, hogy mit lehet kihozni egy SUV-ből, ha elhitetik vele, hogy ő csak egy nagyra nőtt sportkupé. A kelleténél magasabban, nehezebben és több ajtóval.
Húszéves Porsche Cayenne: az autóipar kivénhedt kidobóembere
Még mindig nagy, de már fájnak az ízületei, és ütni sem tud akkorát. De még mindig nagy.
Kilók, milliméterek, literek
4,0 literes biturbó V8-asában a 640 lóerős teljesítményhez és 850 Nm nyomatékhoz igazított a főtengely és a magasnyomású befecskendező rendszer, 1,6 barral fújó feltöltői vannak és nagyobbak a vizes intercoolerek. Megnövelték a turbófeltöltő előterhelését, így a fojtószelep és a csiga közötti nyomástartalék segít azonnal izomból megindulni, amikor megtaposom a gázpedált. Akkora levegőket kell vennie, hogy az egész orra egy hatalmas, mindent elnyelő lyuk, amin csak azért van némi ritka rácsozás, hogy gázra ne szippantsa be az egész világot, mintha egy üvegasztalra húzott hófehér utca volna.

17 milliméterrel ül lejjebb a futóműve a sima Turbo Coupé-nál, és 0,45 fokkal nagyobb a kerékdőlése, hogy ez a batár stabilabb legyen, amikor limiten fordul. Kifejezetten a Turbo GT-hez fejlesztették a Pirelli P Zero Corsa gumikat, amikbe a 22 colos arany felniket csomagolják, és egészen döbbenetesen szélesek, elöl 285-ösök, hátul pedig kész csoda, hogy nem érnek össze középen a 315-ös görgők. Alumínium soklengőkaros futóműve van, és keményebbre hangolt háromkamrás légrugói, a 48 voltos rendszer pedig nem a szép fogyasztási értékek miatt van benne, hanem azért, hogy a villanymotor ellenfeszítse az aktív kanyarstabilizátorokat.
22 kilóval könnyebb a szénszál erősítésű műanyag teteje, mintha panoráma üvegtetős volna, és még a tömegközéppont is lejjebb kúszik tőle, ami jót tesz a vezethetőségnek. 25 milliméterrel nagyobb a hátsó légterelő felülete, ami 300-as tempónál plusz 40 kg leszorítóerőt jelent. A részben titán kipufogórendszer, a gusztán elszínezett végekkel pedig kifejezetten a Turbo GT-hez készült, és 18 kilót fogtak meg vele. Ekkora tételnél már olyan nevetségesnek tűnhet, mint Apple Storeban alkudozni, de pontosan ezek a részletek teszik a Porschékat minden más elé.
Nincs rakoncátlan vörös tűz, ellenben a mérnöki elszántság kék lángja éget
Ebből az egészből igazából csak annyit érezni, hogy a Cayenne Turbo GT kegyetlenül meguralja a fizikát. Mindenütt annyira szürreálisan gyors, hogy nincs ideje dolgozni a törvényszerűségeknek, mert a technika a közelébe sem engedi.
Ahogy kirúgja maga alól a világot a piros 911 Turbo, úgy én is letiprom a gázpedált, és a Sport Plus módba tekert Cayenne Turbo GT műszerfalán néha hatosával, máskor tizenegyesével ugrálnak felfelé a számok. Mire rendesen le merek pillantani, addigra messze van már a 100 is, ellenben baromi közel a felvezetőautó lökhárítója. A villámgyors nyolcsebességes automata gyorsabban és érezhetőbben vált sebességet, rendre 7000-ig löki a fordulatszámmérő tűjét. Aztaku…, porlasztom bele hitetlenségem az arany cérnával varrott fekete bőrkötésű teleportba, de nincs sok idő káromkodni… khm… meglepődni, mert jön a fékezést jelző bója az első jobbos kanyar előtt.
Büszkén virítanak alatta a sárga, Porsche feliratos nyergek és olyan egész estét betöltő, 440 mm-es tárcsákat szorítanak, hogy szétfeszítik a 22-es felniket. Túl nagyot fékezek, mellkason feszül az arany öv, talán még a stopper is megakadt, amikor a 10 dugós karbon-kerámiák beharaptak. Szépen érezni a nyomáspontját és a pedálszöghöz tartozó lassulást, csak az első körben nagyon nehéz elvonatkoztatni attól, hogy egy összkerekes bástya tetején ülök. Elhinni, hogy megcsinálja. Akármeddig nézem, ez egy mindenhol súlyos bőrbe kötött, irgalmatlanul nagy hodály, ami olyan széles, hogy bármeddig kapálózók, nem érem el a másik oldalt, de pont ellátok az elejéig, mögöttem meg van még két tisztességes méretű hely, aztán az 549 literes csomagtartó. Közel 5 méternyi hegyomlás.
Hevesen váltják egymást a döntött kanyarok és a szintkülönbségek a 7,3 kilométeres, még nagyon friss versenypályán, így aztán az apexekre és a fékezési pontokra koncentrálva elfelejtem, mi van körülöttem. Na, innentől őrületes móka a Cayenne Turbo GT! Mert mindenével intenzíven kommunikál, a kormányzása tűpontos és olyan precízen lehet enyhe driftben rákenni a visszafordítóra, hogy csak az önfeledt kacagás marad. A vaskos alcantara kormányon érezni minden kigrammolt erőt, amikor újra betapadnak a Pirellik és elkezdi üvöltő reszeléssel a hátamba préselni az ülés mintázatát a haragos V8. Az egyenesekben rendesen pattog a tükörsimának tűnő aszfalton, akár a vattakönnyű Lotus. Amennyiben hirtelen kell elindulni, akkor elég lecipőzni a féket és a gázt, rögvest aktiválja a Launch Controlt. Picit több, mint 12 másodperc múlva már 200-zal hasít.
Két igazán drámai pont van a Gotland Ringen, és ezek közül az egyik az, ahol rengeteg vassal együtt szabadesésben azért imádkoztam, hogy előbb érjünk földet, minthogy napvilágot lásson a ráksaláta és az eperrel egészségessé validált brownie. Amikor a pálya oldalánál megpillantottam a kék tavacskát és közben váratlanul eltűnt alattam az aszfalt, akkor még nem tudtam, hogy egy hosszú egyenes múlva életem egyik legcsodálatosabb pillanata ismétlődik majd meg. Háromszoros nagyításban.
Nem születtünk méltónak az S-osztályra
Tudósítóink vallanak az Autózás Legtetejéről, a nyomtatott műfától egészen a retinafigyelő lávakőmasszázsig.


Akkora volt a tempó, hogy kezdett megnyílni a dimenziókapu az egyenes végére, de aztán kegyetlenül meg kellett lassítani a Cayenne-t, hogy be tudjam venni az éles kanyart, egyúttal ne töröljem ki a létezésből a lelkesen buzdító instruktort sem. Érintőre vettem a rázókövet, majd bő gázzal iramodtam neki a meredek emelkedőnek. A tetején két bója már narancssárgára rettegte magát a látványtól, de azért popcornnal a gallérjukon figyelték, ahogy eldobbantott a legnagyobb Porsche. Ahogy a 2,3 tonna leterhelt a légrugóira, abban a pillanatban nem voltam maradéktalanul nyugodt. Elképesztő erők tehénkednek ilyenkor mindenre, mégsem szólalt meg semmi kellemetlen zörej a következő körökben sem. Én meg a pillanatnyi súlytalanság alatt termelt adrenalintól részegen röhögve üvöltöttem, hogy mekkora istentelen állatok ezek ott Zuffenhausenben.
Mintha mi sem lenne természetesebb
Lehetetlenül messze vannak a határai, de ezt egy percig nem érezteti. Annyira kezes, hogy Gotland szigetének szabálykövető Volvoi között csak azért tűnt fel, mert alapjáraton is dörmögős szeletelés jön a középen kivezetett kidörgőkből. Végtelenül könnyű vele normálisan közlekedni, mert az alapvető feszessége megmarad, de az üléseket be lehet állítani kényelmesre, a hifije klasszul szól, és az egészből árad a minőség.
Ha kell, akkor minden átkozott csipogó asszisztens is segít, hogy vannak a holttérben, kilöttyent a sávból vagy nagyon hirtelen meg kell állni. Okosan mátrixozik az elején a LED-es fényszóró és hajlandó tartani nem csak a sebességet, de a távolságot is az előtte haladó mögött, amihez egy embernek soha nem lenne önmérséklete ennyi erővel a testében.

Jól átgondolt az egész beltér, még a pincétől padlásig fekete is jól áll neki. Elsőre riasztóak a kényes fekete felületből világító gombok, de aminek szükséges, annak megmaradtak a fizikai tekerői és billenőkapcsolói, mint a klímának és a hangerőnek. Máshol - kipufogó hangosítás, ülésfűtés - pedig rendesen, nyomásra kattan. Vezeték nélkül eteti az okostelefont a könyöklőben, az Apple CarPlay-en keresztül szórakoztathat és navigálhat a mozivászon méretű érintőkijelzőn. Igaz, versenypályán kell egy hely a mobilnak, ahol nincs esélye falakhoz koccanni a G-erőktől.
Őszintén csodálom, hogy a Porsche megint feljebb tudta tenni a mércét a sport szabadidő-autók között a Cayenne Turbo GT-vel, amiben nem az a csoda, hogy jó vele utazgatni, hanem az, hogy hihetetlenül élvezetes a versenypályán. Most pedig feldobom a következő labdát: úgy sem meritek megcsinálni a modern 928-ast ezzel a hajtással!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
