A középszerűség, mint győzelem
Használtteszt: Opel Astra J Sedan 1.6 – 2017
Az egységsugarú Opel Astra semmiben sem kiemelkedő, de mindenben jó, vagy legalább közepes, közben mégsem különösebben drága a fenntartása – érthető, hogy népszerű a típus mifelénk. Mára azért megkopott kicsit a fénye, hiszen a környezetvédelem és a biztonság oltárán sokat be kellett áldozni az egyszerű és bevált megoldásokból. De a fiatal használtak között akad még kőszikla a háborgó tengeren.

Egy ilyen kívül fehér, belül fekete, négyajtós papamobilt nem azért tartunk, hogy emlékezetes élményt adjon. A rövid tesztút kevés nyomot hagyott a lelkemben, alig tudom felidézni, milyen, de egy érzés mégis elkísér: megnyugtatóan egyben van. No nem az ajtókárpit, az ugyanis már így négy év és 73 ezer kilométer után is nyiszorog kicsit, ahogy rámarkolok a behúzó fogantyúra. De a kormány, a váltó, a futómű, a motor, meg úgy az autó egész mozgáskulturája kifejezetten kellemes. Megszólalásig olyan, mint egy jó autó, ráadásul az orrában a minden dombon az életéért küzdő, száz lóerős 1.4 helyett a big block, a büszke 1,6 literes szívó benzinmotor ígér erőt és örök életet. Ebből az egyiket meg is tudja adni.
Az utóbbi időben sokat foglalkoztunk egy bizonyos 1,6-os szívó Astrával, és hiába telt el 18 év a két fehér Opel gyártása közt, mégis rokon a két motor. Az Opel motorkódok igen beszédesek, márpedig a forgalmiban B16XER szerepel, ami az Ágó Béla által küldött táblázat szerint azt jelenti: Euro 6-os, 1,6 literes, 10,5 – 11,5 közötti sűrítési arányú, hengerenkénti befecskendezéses, és emelt a teljesítményű motor. Ez a harmadik generációja annak a Family 1 motorcsaládnak, amiből egy korábbi, X16XEL változat szolgál a Rulettastra orrában – a két betű különbség az Euro 2 normát és a csökkentett teljesítményt jelöli. Tehát ez egy jól bevált, sokat látott konstrukció, volt idő kiküszöbölni a hibáit, így nem túlzó elvárás tőle, hogy kilométerek százezreit elfussa gond nélkül. És utána egy motorfelújítás visszahozhatja az élők sorába, ahogy a generálozást követően megmért Rulettastrán bebizonyosodott.
A vicc az, hogy bár a nagy, motorhalált jelentő problémák tényleg elkerülik az 1,6 literes J Astrákat, azért sokféle apró módon tudnak bosszúságot okozni. Az Avalonnál sok ilyet látnak, és elmondásuk szerint előfordulhat például légtömegmérő probléma, találkozni rakoncátlankodó elektronikus gázpedállal, és ha a kartergáz-visszavezető körül találunk olajfolyást, azt gyakran a műanyag szelepfedél vetemedése okozza. Egyik sem drága ügy, ahogyan akkor sincs feltétlen katasztrófa, ha olajat látunk a hűtővízben, ugyanis a hőcserélő hajlamos elfáradni. Ennek cseréje jóval olcsóbb, mint egy hengerfejes motor megmentése, és ha időben kiszúrtuk, utána elég átmosni a rendszert, majd tovább használható az Astra. Ezen túl még arra hívja fel a figyelmet a szakértő, hogy a nem megfelelő olaj, vagy a kimaradó olajcsere a változó vezérlés körül tud galibát okozni – szóval az ismert előélet itt is fontos.

Alkatrész megnevezése | Alkatrész márkája | Webshop bruttó kisker ár |
Első féktárcsa (db) | Textar | 23 565 Ft |
Első fékbetét (garn.) | Textar | 30 085 Ft |
Lengéscsillapító (első, db) | Sachs | 51 438 Ft |
Lengőkar (első alsó, db) | Lemförder | 86 715 Ft |
Trapézgömbfej (db) | Lemförder | 12 143 Ft |
Vezérműszíj készlet (db) | Gates | 57 112 Ft |
Olajszűrő (db) | Bosch | 2 972 Ft |
Levegőszűrő (db) | Bosch | 6 566 Ft |
Pollenszűrő (db) | Bosch | 5 493 Ft |
Üzemanyagszűrő | VAG Group | 20 316 Ft |
Ezzel szemben különösen jó pont az Astra mellett, hogy még a Németországból behozott példányokon sem jellemző a durva rozsdásodás, pedig 2009-től árulták a J generációt. Ennek a négyéves hazai autónak gyakorlatilag újszerű az alja. Az aknában kicsit meglepődtem a műanyag stabilizátor pálcán, erről azt hallottam, hogy előfordul idő előtt fáradás, szóval mindent összeszedve azért érdemes szakértővel átvizsgáltatni a szívómotoros J Astrát vásárlás előtt. A lényeg azonban mégiscsak az, hogy ha rendes gazdája volt, akkor jók az esélyeink.
A panelkorszak vége
Az új Astráról tudjuk, hogy jó. De sosem vezettünk még ilyen olcsóbb fajta verziót, egyszerű szívómotorral. És félünk…

Mivel 2015-ben bemutatták a K Astrát, ezt a 2017-es kocsit bizonyára már az Astra Classic hagyományok szerint visszafogott szín és felszereltség-választékból, de jó áron kínálták, így az átlagnál könnyebb keveset futott, megkímélt darabot kifogni belőle, magán használatból. A dolog hátulütője a gyászosan sötét belső, amit a jobban felszerelt J Astrákban lehetett színesben is kérni, és a szedán testnek is megvan az a hátránya, hogy a csomagtartó hiába tágas, nem olyan könnyen pakolható, mint a 2015-ben kivezetett ötajtós, vagy kombi.
Opel Astra J sedan 1.6 (2017) forgalomba helyezési költségek [Ft] | |
Eredetiségvizsgálat | 18 500 Ft |
Vizsga | 27 000 Ft |
Regisztrációs adó | 42 854 Ft |
Vagyonszerzési illeték | 55 250 Ft |
Forgalmi | 6 000 Ft |
Törzskönyv | 6 000 Ft |
Rendszám | 8 500 Ft |
Kötelező biztosítás (éves, 30 éves vidéki férfi, 13 éves jogsi) | 47 892 Ft |
Gépjárműadó (éves) | 25 500 Ft |
A konzervatív külsőhöz remekül illik az Opel érintőképernyő korszak előtti középkonzolja, ahol még egyzónás klímával és navigáció nélkül is négy tekerőt helyeztek el a számtalan gomb sűrűjében. A kormányon, sőt a bajuszkapcsolókon is sok a funkció, de azért nem végtelen, kis kereséssel mindent megtalálok, és megnyugtatóan minőségi élmény az ujjaimnak itt vándorolni. Talán ennél is meglepőbb, hogy a váltókar patent: bár Opelben sosem szokott lógni, de itt a váltási érzet is jó. Kár, hogy az 1,6 literes motor ereje azért még kevés a sportossághoz, mert a váltó társ lenne dinamikus volánművészkedésben is. Apropó kormány, ennek műanyaga elbírna egy bőrözést, de ennyi idő után még egyáltalán nem kopott, elfogadható a fogása. A monokróm kijelzők szépek és világosak, a kárpitok is tök jól bírták az első éveket. Jó lenne, ha még könyöklő is fért volna a felszereltségbe, mert ez amúgy egy újszerű, teljesen vállalható beltér.
Hogy törik az Astra J szedán?
Az Opel Astra J generációját még 2009-ben vizsgálta az EuroNCAP, és öt csillaggal értékelte a biztonságát. Szinte teljesen hibátlan ugyanis a bent ülők védelme, legyen akár felnőtt, akár gyerek, egyedül akkor mértek sérülés kockázatot a vezető mellkasán, amikor oszlopnak csapták a kocsit.
A gyalogosvédelem terén felemás a szituáció, a lökhárító ugyanis kegyes a lábakhoz, ám a motorháztető nem védi kellően a fejet és az éle medencesérülést okozhat – ez nagyjából átlagos eredmény a kortársakkal összevetve. A modell bemutatásakor még csak a kitörésgátló volt elterjedt aktív biztonsági megoldás, ez jól is vizsgázott – más kérdés, hogy 2017-ben már voltak modernebb, még biztonságosabb típusok a piacon.
A helykínálat érdekes kérdés, mert 176 centimmel alapvetően kényelmesnek tűnik az Astra, ám az első két ülés meglepően közel van egymáshoz, és széltében hátul is inkább két személynek lesz jó, nem háromnak. A tetővonal sokkal kevésbé lecsapott, mint az első Insigniában volt, ezért érdekes módon itt nagyobb a hely, de azért csak kicsivel érzem tágasabbnak, mint egy Suzuki SX4 szedánt. Oké, ez újabb autó, tehát jóval biztonságosabb egy esetleges baleset esetén, és a műszerfal is komolyabb benyomást tesz, viszont mire ezt a 2017-es darabot legyártották, már akadtak modernebb ellenfelek a piacon. Mint például a hasonló áron kínált Škoda Rapid (vagy édestestvére, a Seat Toledo), amiben ennél újabb, áttekinthetőbb a műszerfal és az ötajtós testben nem csak nagyobb a raktér, de sokkal jobban ki is használható. Az a TSI motor már majdnem olyan megbízható választás, mint ez, szóval a mindennapok szürkébe burkolózó, biztos megoldására ugyanolyan jó. Csak arra érdemes odafigyelni, hogy a VW csoport autói hajlamosabbak a rozsdásodásra, mint ez az Astra generáció. Meg a Škoda vezetőülése szerintem sokkal kevésbé kényelmes.
Álomautó
Magyarok százezrei pontosan azt várják az autótól, amit ez a Škoda tud, egyszerűen nem kell több. Csak van egy bökkenő.


Aki Astrát mond, annak mondania kell Focust és VW Jettát is: mindkettőből széles a kínálat, bár mindkettőt valamivel drágábban kínálják ebben a 2015-nél fiatalabb kategóriában. Focusból a kis Ecoboost ugyan nem életbiztosítás, de van 1,6 literes szívómotor, a fiatal Jettákban meg ugyanaz a TSI lakik, amiről a Škodánál kiderült, már nem olyan katasztrófa. Mármint ha minden stimmel az előéletével. A Renault is szereplő, hiszen a Fluence, majd 2016-tól a Mégane GrandCoupé bizony tágas szedán, és még az utóbbiból is van 1,6-os szívó, tehát ha feltétlen ebben a klasszikus motorral szerelt, klasszikusan lépcsőshátú kategóriában vadászunk, még a fiatal használtak között is van bőven min gondolkodni. Az más kérdés, hogy a 2016-os, tehát jóval bővebb aktív biztonsági szolgáltatásokat nyújtó Mégane Grandcoupé akár egymillióval drágább azonos évjárattal és kilométerrel, mint a 2009-es technikai színvonalon álló J Astra.
Az egyik legjobb olcsó szedán
Használtan is jó vétel a Renault Fluence, dízele is talán az egyik legproblémamentesebb a műfajban. Csodák persze nincsenek...

Az a fura helyzet hát, hogy bár az Astra nagyon józan autó, de vannak hasonlóan józan ellenfelei is. Innentől tehát az ízlés dönt majd, akár olyan formán, hogy Opelből Opelbe ül a vevő, akár úgy, hogy ez az Astra meglepően jól néz ki, és belül is szépen öregszik, vállalhatók a formái. Már majdnem azt mondtam, hogy szép autó, pláne valami elegáns színben. Valóban nagyon konzervatív, de ez nem jelenti, hogy rossz lenne, és aki ilyesmit keres, valószínűleg pont nem a csilli-villi képernyőkkel teljes modernségre ácsingózik. Úgyhogy hiába tudok nála szebbet, frissebbet, erősebbet, tágasabbat vagy éppen kívánatosabbat, tökéletesen érthető, amiért ennyire kedvelt.
A cikkben szereplő autót a Kedvenc kereskedésem kínálatából választottuk. Ide kattintva kereshet még hasonló Opel Astrákat a Jóautókon.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
