Az ezer pittyegés országa

Teszt: Kia Ceed Kombi 1.6 GDi PHEV Platinum

2021.12.20. 06:09

Adatlap Kia Cee'd Platinum 1.6 GDi PHEV - 2021

  • 1580 cm3-es,soros 4 hengeres benzin+elektromos
  • 140 LE @ rpm
  • 265 Nm @ rpm
  • 6 seb. automata
  • Gyorsulás 0-100 km/h-ra:
    10.8 másodperc
  • Végsebesség:
    171 km/h
  • Kombinált fogyasztás:
    5.0 l/100km
  • Városi fogyasztás:
    0.0 l/100km
  • Országúti fogyasztás:
    0.0 l/100km

Álmosan sétálok reggel a konnektoros hibrid Kia Ceed kombi felé, már érzékeli a kulcsot, mert látom, ahogy széttárja a tükreit az örömtől, majd sípolás közepette nyílik a csomagtérajtó, aztán a Start gomb megnyomása után pittyenéssel jelzi, hogy mehetünk, majd a tolatóradar szólal fel, aminek a bimbammolásába tenyerel bele a keresztforgalmat figyelő rendszer. Én meg üvöltök, hogy csend legyen már!

Mindig elmondják, hogy a leghülyébb felhasználóknak kell autót gyártani és megvédeni őket saját maguktól, de ezt a hangzavaros terrort már rendesen túlkapásnak érzem, amit a Ceed művel. Mert vannak ennek a hatalmas aggodalomnak poénos vetületei, hiszen milyen jót röhögünk azon is, hogy ne tegyél macskát a mikrosütőbe vagy ezt a pólót úgy mosd ki, hogy előtte leveszed. A Kia Ceed viszont annyira aggasztóan sokat rikácsol, hogy néhány nap elteltével teljesen immunis lettem a jelzéseire. Ezeknek egy kicsi részét sikerült néhány pittyenés után elfojtani, mert a parkolóradarnak van saját gombja is. Tehát amikor álltam a zebra előtt a piros lámpánál, és a Ceed minden elhaladó gyalogosra tolta a fertelmes pittyegős technóját, akkor egyszerűen idegből átnyomtam a kapcsolót a konzolon.

Lelkes vezetéstámogató asszisztensei közül vannak olyan hasznosak, mint a távolságtartós adaptív tempomat, mely tényleg remekül végzi a dolgát, tehát gyorsít és lassít a beállított sebességtartományban. Egyértelműek a kormány jobb küllőjén ülő kezelőszervei, pillanatok alatt megszokottá válik a használata. Meg ott a sávtartó, amit az átvétel utáni ötödik percben kapcsoltam ki, mert agresszívan bele akart rántani egy útfelújításba. Szerencsére ennek is van gombja a kormányon, így minden indítás alkalmával azonnal el lehet küldeni szabadságra. A holttérfigyelő rendszere nem csak riaszt, de simán be is fékez, ha úgy érzékeli, hogy ebből baj lesz.

Előre felkészültem a konnektoros Ceed hangzavaros spammelésére, mert a 48 voltos, ötajtós GT Line sem volt különb, leszámítva a csomagtartó nyitása körüli sípolást. Talán az állásban mobilozók miatt van, de akkor is vonyít, ha elindult előtte a sor. Néha legszívesebben egy csillogóra élezett baltát vágtam volna a műszerfalába, de tényleg a Ceed mentségére mondom, hogy ennél jobban kevés kompakt vigyáz az utasaira. Éppen ezért nagy kár, hogy a gyakran váltakozó pittyegés, sípolás és bimbammolás után már annyira nem érdekeltek a hangok, hogy valószínűleg teljes nyugalommal gázoltam volna át bármin. Pitty.

Kapcsolódó
Felesleges túlgondolni

Felesleges túlgondolni

A Kia Ceed klasszikus régi vágású kompakt: jó motorral, manuális váltóval és értelmes felszereltséggel egy remek autó jó áron. Ez nem pont ilyen.

10,25 colos érintőképernyője mögött lévő fedélzeti rendszere döbbenetesen lassan szedi össze magát, és két felesleges lépés után bukkan fel a rendes menü, de onnantól tényleg jól használható. Viszont az ikonok grafikája nagyon egyforma, ezért hosszabb időbe telik megszokni, hogy melyik menüpont merre található, de ezek közül is inkább a telefontükrözés a lényeg. Az Android Auto-t és az Apple CarPlay-t csak vezetékesen tudja a Kia rendszere, de az USB csatlakozó ott van közvetlenül a középkonzol aljában, a mobiltelefonnak szánt - akár vezeték nélküli töltésre is képes - polc pedig felette, tehát rendesen ki van találva.

Kényelmes fekete félbőr ülései ellenére nem felemelő hangulatú a Ceed komorba hajló beltere, a használat alatt azonban megszeretteti magát. Mert ügyesen válogatták helyükre a puha műanyagokat, meg aztán a Kiánál is van nagy képernyő, de meghagyták a gombokat, melytől kissé ódivatúnak hat ugyan, cserébe két perc alatt ösztönösen kezelhető lesz mindene. Baloldalt sorakoznak az asszisztens rendszerek gombjai, a középkonzolon ott egy rendes kétzónás klímapanel tekerőkkel és kapcsolókkal, alatta az ülés- és kormányfűtés gombjai.

Kellemes méretű utastere van, rendesen lehet benne utazni hátul is, mert komfortos az ülőlap, jó a támla szöge, a nagy ablakok és az üvegtető miatt jön be a fény, lehet nézelődni. Az utasok körül temérdek hasznos kis tárolóhely van a kacatjaiknak. 437 literes a konnektoros hibrid kombi Ceed csomagtartója (a normál Ceed kombié 625 literes, a 48 voltos mild hibridé pedig 512 liter), de az akksicsomag ellenére is szabályos alakú, a hátsó ülések ledöntése után pedig 1,5 köbméteres sík raktér keletkezik, valamint a töltőkábelnek is van helye a padló alatti rekeszben.

Mióta létezik Apple CarPlay, azóta ritkán fanyalodok rá a gyári navigációra, de mostanában sokszor alkalmatlan a Waze, és az egyik ilyen bosszankodás után a Ceed-re támaszkodtam, ami meglepően jól lehozta az utat. A navigációs rendszere gyorsan tervez, a széles képernyőn jól megrajzolt térkép van, egyértelműen jelzett haladási irányokkal, időben felbukkanó, egyértelmű képes segítségekkel a lehajtók előtt. Még a hangutasításokat sem kell egyből némítani, mert rendes magyarsággal beszél. Ebben a plug-in hibrid változatban megmutatja a hozzá legközelebb eső töltőpontokat.

12,3 colos digitális műszeregysége több nézetet kínál és sok információt lehet átpörgetni az órái között, nekem kifejezetten tetszett a retrowave hangulatú számsorral. Ez a legmagasabb Platinum felszereltséghez 400 ezer forintért rendelhető Luxus csomag része a fém pedálsor, az elektromosan nyíló csomagtérajtó és az indukciós töltő társaságában. A hatalmas panoráma üvegtetőért további 300 ezer forintot kérnek.

10,5 millió forint a Silver felszereltségű konnektoros Ceed kombi, amiben már van 6 légzsák, LED-esek a fényszórói, tolatóradarok vigyáznak a lökhárítóira és telefontükrözős a fedélzeti rendszere, de az ülésfűtés csak a magasabb Gold szinttől (11 millió) alap benne. A teteje pedig a 11,6 milliós Platinum, amihez az eddigieken túl 160 ezres metál fényezést és szellőztethető bőrüléseket is lehet zsákmányolni további 500 ezer forintért. A családi plug-in hibrid kombik egészen megszaporodtak, mára a Ceed mellett ott a Renault Megane Grandtour E-Tech, a Skoda Octavia és a Seat Leon zöldrendszámos változata, de a Peugeot 308 SW és az Opel Astra kombi páros is elérhető villanyosítva. Aki nem szeretne kábelekkel bohóckodni, annak ott a Toyota Corolla Touring Sport hibrid, aki pedig maga mögött hagyná a praktikumot, de rengeteg pénzt megér a szépség, az kedvére vehet Mercedes-Benz CLA 250 e Shooting Brake-et is.

Kapcsolódó
Csak egy baja lehet: a koreaiak

Csak egy baja lehet: a koreaiak

Az új Corolla három verzióban készül és kétféle(!) hibrid rendszert kap. Főhet a feje a Priusnak is.

1,6 literes szívó benzinmotorja önmagában 105 lóerős és 147 Nm nyomatéka van, mely mellé jön a hibrid hajtás 60 lóerős és 170 Nm nyomatékú villanymotorja, ami 8,9 kWh-s litiumion akksicsomagból szívja az energiát. A sima Ceed 50 literes üzemanyagtankja helyett a konnektoros hibridbe csak 37 liternyi benzint lehet csorgatni, elég ritkán. A téli hidegben nekem alig akart 40 kilométer fölé kúszni az elektromos hatótáv, esténként pedig csak 2-3 kilométer fogyott el belőle. A rendszer maximum 3,3 kW-os töltést tud, ami azt jelenti, hogy bő 2 órát kell a kábelen lógnia.

141 lóerő és 265 Nm nyomaték a teljes rendszerteljesítmény és bő 10 másodperces gyorsulást tud a feltöltött Ceed kombi, de ennél messze visszafogottabb dinamizmust érezni benne. Nem csak a nyomatékos turbómotorok karakteréhez képest tűnik langyosnak, hanem rendesen taposni kell a gázpedált, ha menni szeretnénk. Ambiciózusan pakolja vissza a fokozatokat a hatsebességes duplakuplungos automata váltó, de csak az életlen fűrészre emlékeztető motorhang tolakszik be rondán az utastérbe. A benzinmotor akkor is beindul, ha a kabát nélküli téli autózás a cél, az ülés- és kormányfűtés pedig nem elegendő a temperáláshoz. Az arany medálos Gerhard Plattner-díjas önsorsrontók megvárhatják, amíg Dózsa György fokozatúra melegedik a szék, akik pedig méltóságukat megőrizve szeretnének utazni, mindenképp számolniuk kell némi elégetett benzinnel az ideális hőkomfort oltárán.

Akkor is takarékos marad a Kia Ceed, ha már csak 10% körül jár az akksi és egyszerű hibridként kell tovább vegetálnia. Gyakran használja a villanymotort, csendben gurul a lámpához, és elektronok hátán suhan tovább a zöld után, majd egy ponton jön a benzinmotor ronda hangja. Ilyenkor sem fogyaszt többet 6 liternél, ami annak tekintetében remek, hogy a hasonló plug-in hibridek iránti töltési hajlandóság sokszor közelít a nullához. Ez legalább akkor is takarékos, ha csak az ingyen parkolás és a megúszott cégautóadó meg a fenntartható fejlődés látszata miatt kell. 600-800 kilométeres hatótáv között elfut a Ceed PHEV.

Ehhez hasonló, nehéz akksicsomaggal terhelt autók rugózási komfortja általában elvész a plusz súly terhe miatt, a légrugós Mercedes-Benz E 300 e tökéletességét csak kevesen érik el, még a BMW 330e Touringon is érezhető volt az akksi terhe. A plug-in Ceed kombi elöl MacPherson, hátul igényes multilink felfüggesztésével stabilan fut. A Kia így ezzel együtt hibátlanul kimozogja a változatos minőségű utat, a leginkább az volt meglepő, hogy kanyarban mennyire magabiztosan fogja az ívet, ez azért átjött a szintetikus kormányzás ellenére is.

Kapcsolódó
Eltöltött idő

Eltöltött idő

BMW 3-as Touringot még akkor is jó vezetni, ha kéttonnás, de a plug-in hibrid órákig tartó töltési idejével nehéz már megbarátkozni.

Gusztusos és funkcionális elsőkerekes kombi arányai vannak a 4,6 méteres Ceednek, melyen a zöldellő rendszámon túl a kis PHEV logó és a baloldali sárvédőn lévő töltőnyílás egyértelmű jele a konnektoros hibridségnek. Háromcsíkos nappali menetfény világít a LED-es fényszórók vetítőlencséi között, hűtőmaszkját meg domborművel fedték le. Engem kifejezetten idegesít, hogy a lökhárító rácsai nem azonos mintázatúak, de inkább azt nézem, hogy a króm ablakkeretei mennyire feldobják az oldalnézetét. A hátulját viszont már az elektromos EV6-tal bevezetett új Kia logó sem menti meg az unalomtól. Nem igazán átütő, de a konzervatív dizájn jutalma általában a kortalanság.

Meggyőző lehet a 7 év vagy 100 ezer kilométer garancia is, de a Ceed nekem leginkább azért szimpatikus, mert - a sípolásait leszámítva - átgondolt, jó összeszerelési minőségű holmi, egyúttal a leginkább normális autó mind közül, ami alapján simán elhiszem, hogy a koreai autó az új japán.

Kapcsolódó
Dél-Korea az új Japán?

Dél-Korea az új Japán?

Koreából egyre több érdekes és színvonalas autó érkezik, a japánok meg csak döcögnek. Van miért aggódniuk.

Totalcar értékelés - Kia Cee'd Platinum 1.6 GDi PHEV - 2021

7
TC

Fedélzeti rendszere, a botrányos hangú hifije és a sípolások, pittyegések, bimbammolások finomításért kiáltanak, de a Kia Ceed PHEV patent minőségű, takarékos kompakt kombi.

Népítélet - Kia Cee'd

6,8
Nép
7.2
7.2
7.6
7.8
8.6