Amikor mész felé hogy beülj, nincs rossz érzésed. Volt bennem egy kis elégedettség, amit az okozott, hogy szép vonalú kocsinak látom, és elég nagy is.
Kéne valami családias? Vagy amibe csak úgy behajigálod hátra a síléceid, bringád, vagy amit akarsz? És az automatikus válaszként ismert német gerincmodellek árát már irreálisan magasba rugdosták az új idők? Hát tágítsd a látókört! Észszerűen persze arra tágítható, amerre az alacsonyabb árak vannak. Ez a francia autók földje, ahol jó dolgok teremnek, csak a felhasználhatósági idejük rövidebb. De ötéves korban ez még nem fáj, főképp nem, ha a kinézett kocsi csak 76 ezer km-t futott a számára kiszabott útmennyiségből. Mert bizony nagyon számít a futásteljesítmény és az állapot is. A többi rizsa. Ez a kettő együtt dolgozik, nem lehet csak feketére vagy pirosra tenni, a használtautó-vásárlásban nem így megy.
Az ötéves autó formavilága még nem elavult, a Renault ma is ezen a formanyelven beszél. A Renault mindig is a legfrisseb design-elvek szerint tervezte az autóit, ezért a megjelenésükkor nagyot mutatnak. Ennek a taktikának a hátránya, hogy ha jön az új generáció, akkor nagyot avulnak az előzők. Kevés az olyan Renault-karosszéria, amit klasszikusnak tekintünk és igazán nem avult. A Talisman elődei is, visszatekintve a Renault 18-ig, mindig az adott pillanatban hozták a korszellem első vonalbéli formavilágát. A saját korukban jól néztek ki, kívánatosak, aztán tízévesen már öregek lettek. De a Talisman még fiatal, messze van ettől.
Kombiként is jól mutat, látványos. Az utakon elég komolyan veszik a többiek a Talismant. Hatásosak a ledes fénymegoldások elöl és hátul is, a tömeg ösztönösen új(szerű) autóra gondolva – tisztelve az anyagi jólétet – nem akarja letolni, vagy különösebben feltartani a nagy Renault-val járót. Az összképhez hozzátartoznak a viszonylag nagy bicolor felnik, antracit szürke festéssel, frontpolírozott felülettel – van mire vigyázni. A keréktárcsákon emberes 245/45 ZR 18-as gumik vannak.
Attól tartottam, hogy a kis dízelmotor kevés lesz egy ekkora autóhoz. Persze miért is gondoltam, ha ennek a motornak az elődje vitte a Talisman elődjét, a Lagunát is, és azt sem értékeltem semmirevalónak. A Renault 1,6-os kis dízele 130 lóerős, a nyomatéka 320 Nm, ez azért elég, hogy normálisan vigye a közel 1,5 tonnás autót. Ebben segíti a hatos kézi váltó. Amit meg kell szokni, hogy egyes-, és talán még kettes fokozatban is idegesen viselkedik az autó. Egyesben nagyon. Elindulás után gyorsan el kell váltani, semmi gázelvételes játék, mert akkor rángat. Rövid az áttétel, hogy legyen bőven kraft az induláshoz. A váltót még azért is meg kell szokni, mert hosszú utakon jár, és nagyon hosszú a karja is – az ötödik már nyújtózkodós-fészkelődős messzeségbe került. Szóval nem támogatja túlzottan a Walter Röhrl-ös századmásodperces kapcsolásokat.
Amúgy a hatos váltó fokozatait szépen elnyújtották, kihasználva a lehetőségeket, így 130 km/óra sebességnél csak 2500-at mutat a fordulatszámmérő hatodikban. A végáttétel hosszabb, mint a típushoz szintén kapható hatfokozatú duplakuplungos (a Renault DCT-nek hívja) váltóé. Sokan istenítik a duplakuplungos váltókat, de egy használt autóban hálát kell adni a kézi váltóért, a tömeggyártott automatizált váltók a feljebb pozicionált márkáknál is okoznak drága gondokat, vagy csak egyszerű, de szintén drága kötelező karbantartási feladatokat a tulajoknak.
Tehát a hengerűrtartalmilag kicsinek tekintett, de teljesítményében normális motor szépen mozgatja az autót, a forgalom átlagdinamikája pianóban tartható, és van elég teljesítmény egy-egy huszárosabb gyorsításhoz vagy biztonságos előzéshez. Csak induláshoz kell valamennyire felpörgetni, mert lent nem egy bika. Mindemellett hozta a szolid hat literes átlagfogyasztást – én nem vagyok minimálfogyasztásra gyúró fazon, biztos tud kevesebbet is; télen, részben városban (Buda-hegymászás), részben autópályán, országúton használtam.
Belül olyan, mint egy nagy Mégane – persze belegondolva kívülről is nagyon hasonlítanak. De belül a forma mellett az anyaghasználatra gondolok, a műszerfaltömb felül puha, de körbe-körbe inkább a konkrét műanyagvilág a jellemző. Más szóval nem olyan prémiumautós. Pedig a színek, a hangulat jó, és egyébként az ülések is kényelmesek, még hátul is, és van hely is elég. A középkonzol kijelzője, a féldigitális kezelőszerv-rendszer az új autókhoz szokott szemnek kicsit már avuló, de persze egy 15 éves Lagunából átülve ha nem is űrtechnika, de legalább egy katonai drón vezérlőkuckója.
Hátul talán a háttámla lehetne döntöttebb, úgy kényelmesebb lenne, de így is rendben van. A hátul ülőknek is jutott karfa középre, meg szivargyújtó aljzat, hangszórók és a fűtés-szellőzést is hátravezették a szokásos rostélyokon át, amiket az első ülések könyöklőjének a hátuljára szereltek. A csomagtartó szép nagy, mindkét sárvédőrészbe mélyítettek egy-egy kis rakodót a kisebb holmiknak, sikerült egy szatyorakasztó fülecskét is felbiggyeszteni jobbra. A csomagtérroló két ponton megakasztható.
Tesztautónk egy extrákkal alaposabban megrakott darab volt, járt hozzá a vezetőülésnél masszázsfunkció, ülésfűtés elöl, bőrbevonatú multikormány. A nyitás kulcsmentes, a motorindítás is nyomógombos (start/stop rendszer is benne, közvetlen gombbal kiiktatható, ha zavaró). A vezetést könnyítendő kapott körbelátó parkolóradart, meg tolatókamerát is. A kis központi vezérlőjén állítgatható az autó egyes tulajdonságainak a vezérlése, a normál álláson túl sport, komfort, eco állás választható, illetve összeállítható egy személyes koktél is. A gázpedál érzékenysége, a kormányerő változik ezek függvényében, meg a műszerfal kijelzője. Például sportban kapunk fordulatszámmérőt, komfortban nem.
És hol derül ki a 76 ezer kilométert futott autóról, hogy használt? Hát kívülről eléggé. Aki eddig használta, sokat járhatott a Tesco szűk parkolóiba, vagy az irodaházukban kellett megküzdeni a helyekért, jó sok rányitás, mikro- és kevésbé mikrokarcok árulkodnak a használatról. Nagyobb húzásnyom a jobb oldalra jutott, az ajtók alsó vonalára. És gyakori volt az autópályázás is, az a sebességmérés-határ alá belőtt 145 km/órás figyelmeztetés, amikor egyébként nagyon szépen dolgozik a Talisman, 2700-körül forog a főtengely, a motor búgását a szél és gumizaj már tompítja és monoton utazászajjá sűrűsödik, messze nem bántón.
Szóval ezen a sebességen annyi apró kőfelverődést gyűjtött a kocsi, mintha Dombasz határmezsgyéjén egy kezdő szeparatista kézit hajított volna elé, de túl messzire, így annak a repeszei csak bepöttyözték a lakkozást. Szóval a géptetőt én simán újrafújatnám, igaz messzebbről nem látszik a gond. És még valamit hozzá kell tennem ehhez, mert lehet, nagyon szigorú képet festettem az orráról, meg a mikrokarcokról: az autót elhozás előtt a kereskedőnél szépen felpolírozták. A sötét tónusú kék szín lakksérüléseit ez előhozta, mert kiszedték a karcokból a koszt (amit a mosás nem hoz ki), így most fehérlenek. Amúgy nem látszódnának ennyire, és pár hónap használat múlva vissza is süllyednek majd a rejtettségbe.
A felniken is volt járdafogásnyom,elég nagy kerekeket tettek a kocsira, jól is néznek ki, ám óhatatlanul sérülékenyebbek. A karcokon és rányitások kívül nagyobb sérülés nyomát nem láttam, a bal elején kicsit elállt az első lökös, de lehet ez belefér az illesztési hézagokkal amúgy is könnyelműbben bánó francia gyártói hozzáállásba.
Az utastér viszont megóvott. Az ülések párnázása újszerűen feszes, a szövetek makulátlanok, még csak használati ráncok se alakultak ki rajtuk. Az összes kárpitelem ép, pedig a keményebb típusú műanyagok szeretnek karcosodni. Nem hiányzott semmi fülecske, csavartakaró gomba, nem nyílt ki kátyúba lépve a kesztyűtartó, szóval nagyon egyben volt a kocsi. Még a csomagtartó filcszőnyegezése sem bolyhosodott fel. Rossz úton is alig adott ki pár nyösszenő-nyekergő hangot, sok új tesztautó illetlenebbül viselkedik hasonló helyzetben.
A kormányon-pedálon-váltókaron sem hagyott nyomot a használat. Biztosan az is segített a dolgon, hogy nagyon szépen kitakarították, így az a használtautós-feeling is elmaradt, amit például az ujjzsíros-koszkarimás kapcsolók okoznak. Sőt a tisztaság és az újszerűség megtapasztalása olyasmire ragadtatott, amit nem szoktam megtenni: mivel nem volt semmilyen plusz szennyfogószőnyeg az autóban, a saját hipertiszta padlóját tapodtam, így hazaérve az első dolgom volt, hogy előtúrtam egy felesleges gyári VW Passat gumiszőnyeg-készletet, és beletettem. Persze cselekményem indoka leginkább az volt, hogy a fotózásra megőrizzem a belső tisztaságát, ne kelljen takarítani a hidegben.
És milyen használni az öt éves nagy Renault-t? Nekem tetszett. Hogy vennék-e magamnak? Ha épp ezt dobná a gép, nem ugranék félre előle. Jobban szeretem a klasszikus formájú autókat, mint a SUV-típusokat, így a Talisman jó ajtón kopogtatna. A formai megoldásai is bejönnek, nincs túljátszva, nem egy karikatúra az autó, de rátettek azért egy lapáttal, hogy mutatós legyen – és ne unalmas. A helykínálata is jó, a kombisága is jó multifunkcióssá teszi, a külméretei mégsem annyira nagyok, hogy mindig centizgetni kelljen, meg, hogy elég nagy parkolóhelyre vadászva esélytelen körözésre kárhoztatna a városban.
Költségek | |
Vagyonszerzési illeték: | 62 400 Ft |
Forgalmi engedély: | 6000 Ft |
Törzskönyv: | 6000 Ft |
Eredetiségvizsgálat: | 18 500 Ft |
Regisztrációs adó: | 139 400 Ft |
Rendszám: | 8500 Ft |
Az ár persze más kérdés. Azért nyel egyet az ember, hogy egy középkategóriás kombi dízel öt és fél évesen 5,69 millió. Akkor is, ha tudjuk az alacsony futásteljesítményt, a szép belső állapotot, a sok extrát. De most itt tartunk árilag, minden használt autó drágább lett, nem is kevéssel. De ehhez legalább jár egy állapotfelmérés (Dekra), amely hosszan sorolja az említett karcokat, de mást ez sem.
Használat közben az autók szoktak vallani, ez a kocsi nyugton volt, csak egy kicsit jobbra húzott a kormány. Úgy gondolom, egy szimpla futóműállítás megoldja a dolgot, mert semmi más jelenség nem utalt futóműnyűgre, nem kopogott, nem nyiszorgott, nem ropogott és nem is sétált menet közben. Még bőven van benne üzemidő, ennek a kocsinak a hirdetésébe nepperfalván beleírhatnák, hogy költségmentes. Kivéve a futóműállítást. Szerintem a szélvédő-kőfelverődés még átmenne a vizsgán.
Alkatrészek | |
Kormányösszekötő külső gömbfej (Monroe) | 15 424 Ft |
Kuplung szett (Valeo) | 207 888 Ft |
Első lengéscsillapító (Bilstein) | 58 420 Ft |
Hátsó lengéscsillapító (Bilstein) | 44 938 Ft |
Első fékbetét (TRW) | 37 369 Ft |
Első féktárcsa (Zimmermann) | 43 745 Ft |
Észszerűen gondolkozva ez a 76 ezer kilométert futott, jó állapotú autó még jó darabig szolgálni fog, normális használattal beletehető újra még egyszer ennyi. 2-3 évre, maximum 5 évre érdemes megtartani, 10 évet vagy a 150 000 futott kilométert nem átlépve kell megválni tőle. Mielőtt jönnek a nagyobb javítási számlák, amik jönni fognak akkor, mert hát az alkatrészek használódnak. Tehát a nagyjavítások előtt el kell adni. És még azelőtt, hogy nagyon inflálódna a presztízse.
Típustörténet, piaci helyzet
A 2015-ös Frankfurti Autószalonon mutatkozott be, mint a túlhordott Laguna III. utódja. Nem véletlenül kapott új nevet a középkategóriás modell: a második Laguna úgy lelakta a nevet, hogy ez tűnt az egyetlen járható útnak. Motorkínálatának a benzines oldala két 1,6 literes turbót sorolt 150, illetve 200 lóerő teljesítménnyel. A dízelek sorát a 110 lovas 1.5 dCi indította, a tesztautónkban is próbált 1.6 dCi készült 130 lóerővel és ha két turbót akasztottak rá, 160 lóerő volt a teljesítménye, illetve csúcsdízelként bizonyos piacokon egy 200 lóerős, kétliteres dízelt is árultak. Karosszériája négyajtósként és kombiként készül. 2020-ban esett át modellfrissítésen, új motorokat kapott. A benzines alap 1,3 literes turbó 158 lóerővel, de van egy izmosabb 1.6 TCe is 225 lóerő teljesítménnyel. A dízelben vége a downsizing-korszaknak, a nem túl megbízható kétturbós kis dízelt a kétliteres dízellel helyettesítik 160 lóerős kivitelben, illetve a csúcsverziót 190 lóerősre vették vissza. Azonban a Covid és a SUV-divat így is le tudta gyűrni a típust, 2021-ben egész Európában már csak 5100 darabot adtak el belőle, az utolsó példányai 2022 legelső heteiben készültek el, és szép csöndben kimúlt a középkategóriás Renault.
A magyar használtautó-piacon jó pár Talismant találni, a derékhad a sokat futott menedzser- és üzletember-autó, de akad megbecsült magánautó is. Az árat leginkább a futásteljesítmény befolyásolja, illetve a motorizáltság, mert a még mindig ritkább benzinesek drágábbak: ráadásként általában kevesebbet is futottak, így két ok miatt is magasabb a szám az árcédulájukon. 3,5-3,7 millió a Talisman árak legalja, de ennyiért 250 ezer km feletti futású, gyengébb dízelet kapni. Általánosságban elmondható, hogy 4 milliótól a futásteljesítmény visszahúzódik 200 ezer km alá, 4,5 milliótól kikopnak a kétszázezresek is. Az évjárat kevésbé meghatározó, 2016, 2017, 2018 egyaránt előfordul ezekben az árkategóriákban. 5 milliótól tovább fogy a futásteljesítmény, 5,5 milliótól ér 100 ezer km magasságába. Az első benzines 6 milliónál bukkant fel a cikk írásakor, 2016-os évjárattal. Továbbra is jellemző a fent leírt tézis, mert ezen az áron is van 1.6 dCi is, csak kevés kilométerrel. Így mondhatjuk, hogy a tesztautónk ára nem kirívó a kínálatban, szépen belesimul. 6,5-7 millió magasságában a futásteljesítmény dízelek esetén még kevesebb, benzinesek 100 000 körül is futhattak ennyiért. A kínálat legdrágábbja a keresgélés során 8,5 millióért volt, egy másfél éves, benzines Talisman.
Törésteszt
A Talisman a bemutatásakor ötcsillagos minősítést kapott az Euro NCAP tesztjén. Jónak értékelték a bentülők (felnőttek és gyerekek) védelmét, valamint a gyalogoselütés és a segédrendszerekben is jó eredményt ért el. Persze hézagok itt is voltak, a féloldalas frontális teszten az elöl ülők lába sérülhetett, teljes frontálisnál az anyósülésen ülő mellkasa, de csak enyhén. Az elütött gyalogos védelme is attól függ hová csapódik, az A-oszlopoknál nincs esélye, középen fogadóképesebbnek bizonyult a Talisman. Az oldalsó oszlopteszt elég brutális, az ellen védekezni leginkább úgy lehet, ha nem megy valaki oszlopnak, vagy fának.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
A cikkben szereplő autót a CarNext by Leaseplan kínálatából választottuk.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.