Volkswagen, de gyúrás után, kiöltözve

Teszt: Cupra Born 57 kWh - 2022.

2022.03.10. 06:04

A Volkswagen ID sorozat nem lett makulátlan, nem is csinált akkora forradalmat, amekkorát vártak tőle. Pedig egészen biztos, hogy a termékmenedzserek villanypásztorral kerítették el a mérnököket, addig ki nem jöttök innen, mondták, amíg Elon a lábaink előtt nem hever. A kompakt ID.3 technikáját megöröklő Cupra Born jóval később érkezett, két évük volt lereszelni azokat a sorjákat, amik a feszített tempó miatt az ID.3-on rajt maradtak. Ez látszik is az autón, konszenzus van afelől, hogy a Born, bár valamivel drágább a Volkswagennél, jobb termék, megéri a plusz párszázezer forintot. A hibátlantól mondjuk messze van.

Örvendetes, ha egy márka nem számokkal, meg betűk random kombinációjával illeti a modelljeit, mert az, hogy “7”, azért elég sivár. A földrajzi nevek potenciálja ellenben kimeríthetetlen, szívesebben birtokolnék egy Mazda Minamit egy CX-5-nél vagy egy Audi Wankendorfot egy A3-nál. A Seat és a belőle kinevelt Cupra szerencsére ügyesen toldozza a nómenklatúrát, az Ibiza és a León jó svungos, a Formentor meg maga a fonetikai dög.

A Born kicsit talán félrement, mert a hétköznapi ember vagy nem gondol róla semmit, vagy az angol bornra asszociál, ami akkor kelthet visszatetszést, ha még azt is tudja, hogy a típus ugyanott születik, ahol az ID.3 - Zwickauban. Eközben az El Born (a koncepció még hordozta a spanyol névelőt) Barcelona egyik negyedéről kapta a nevét, voltaképpen Lipótváros spanyolul. Nincs is ezzel baj, de vannak még szép nevek a félszigeten bőven, amiken kevesebb a fogás.

Mi értelme a Cuprának?

Rokonokhoz mentünk a tesztautóval, de hogy mekkora kockázatot rejt egy teljesen új márka felnevelése, az is mutatja, hogy senkinek lövése nem volt arról, mi az a Cupra. Az egy típus? Kával kell írni? Supra?! Pedig most épp egy olyan hullám taraján tart az ipar, amikor egy halom meglévő márka tesz ugyanígy: a Citroen a DS-t, a Renault az Alpine-t húzta elő, a Volkswagen pedig a Seatról választotta le 2018-ban a Cuprát. Korábban is volt már ilyen, a nyolcvanas évek végén a pénzben úszó japánok jártak el ugyanígy, akkor született a Lexus (Toyota), az Infiniti (Nissan) és az Acura (Honda), de még az apró Mazda is jenek billióit locsolta el az Amatira, kár hogy azt a projektet elsodorta a gazdaságpolitikai cunami.

A célja mindnek ugyanaz. Mind arra az emberi bambaságra épített stratégiai lépések, ami miatt például a kicsi és olcsó japán márka nagy és komoly szedánja, a Kizashi is megbukott: “ennyi pénzt egy Suzukiért?”. Pedig remek autó. A Volkswagennek sem volt feltétlenül kifizetődő két egymás mellé pozicionált márkát, a Skodát és a Seatot versenyeztetni, úgy döntöttek, a spanyolokat feljebb mozdítják, még az anyacégnél, Volkswagennél is feljebb. De hát a villám fog tizenpár millió forintokat kifezetni egy hispán Skodáért Seatért. Egy önálló, eleve bronzkanállal etetgetett márkával kapcsolatban viszont nincsenek ilyen fenntartások.

Kapcsolódó
Harmadáron már gondolkodóba ejt

Harmadáron már gondolkodóba ejt

A Suzuki Kizashi új autóként nem tarolta le a piacot, használtan viszont józan döntés lehet, ha megbarátkozunk az alkatrészárakkal.

A Born szerencsére nem egy felesleges klón, teljesíti, ami miatt egyáltalán létrejött: az ID.3-nál sokkal bátrabban megrajzolt, sportosabb termék. Rendesen meg is bámulják az emberek az utcán, ami azért furcsa, mert egy Golfról vagy egy Leónról inkább lepattan a tekintet. Nem az Aurora fantázianevű mélytürkiz teszi ezt, Gajdán Miki is ugyanilyen tetszésnyilvánító arcokról számolt be, pedig ő egy semmilyen szürkében kapta a maga Bornját, tehát valószínű, hogy az adott kocsiszekrényre stílust rajzoló Alejandro Mesonero végzett jó munkát. Megvan a Renault Laguna Coupé? Azért is ő felelt, idén júliustól pedig az Alfánál folytatja. A türkizt kiegészítő bronz egyébként sokáig ugyanabban a státuszban volt, mint a szaxofon: a jazzen kívül jobbára kerülték a zenészek, aztán az utóbbi években valahogy megint kezdik megszeretni.

Kapcsolódó
Remegve kéne

Remegve kéne

Hátul kormányoz, mégsem targonca. Sportkocsi – mondjuk, így –, de dízel és négyhengeres. Gyilkosan gyönyörű, kedvesen takarékos. És ráz. Vágyunk tárgya a Laguna Coupé.

A Born és az ID.3 technikai hasonlóságairól Gajdán kolléga már írt, de nála a magyarországi kínálat tetejét jelentő 77 kWh-s változat volt az ideiglenesen plusz harminc lóerőt adó e-boost funkcióval, míg a most tesztelt autóba a kisebbik, nettó 58 kWh-s kapacitású akkut építették. Így is 1736 kiló (a 77 kWh-s akkuval majdnem két tonna), kompakt ötajtós létére többet nyom, mint egy full hibrid Ford Kuga, ami ugye egy értelmezhető méretű SUV, és a csomagtere sem 385 liter, mint a Bornnak. A 62 kWh-s Leaf már inkább vetélytárs, könnyebb is egy százassal, a csomagtere is 435 liter, ráadásul a Cuprával ellentétben a Nissannak előre is jutott tárolóhely. Mindenesetre ügyesen elrejti a háját, a hátsó kerekeket hajtó villanymotor 204 lóerejénél és 310 Nm-nél nem is kíván többet. Érdemes megjegyezni, hogy tíz éve még a pickupok 2,5 literes turbódízelei tudtak ennyit, nem holmi csicsás bevásárolókocsik.

Kapcsolódó
Nem tűnik villanyautónak

Nem tűnik villanyautónak

Kinézete alapján izmos ferdehátúnak látszik a Cupra Born, ám nem kétliteres turbós, hanem elektromos motor hajtja. Azért lobog benne tűz!

A WLTP szerinti hatótáv ideális körülmények között 424 kilométer. A márciusi 2-3 fok nem ideális körülmény, ilyen hőmérséklet mellett, 22 fokos benti fűtéssel nagyjából 300 kilométert lehetett vele megtenni, az ev-database.com adata ezzel egybe is vág, szerintük rossz időben 295-öt, jó időben 400-at tud az autó. A 10-80 százalékos töltésre hozzávetőleg fél órát ír a prospektus 125 kW-os töltési teljesítmény mellett, azzal viszont érdemes tisztában lenni, hogy ilyenből (pl. Ionityből) Magyarországon egyelőre keveset találni. Mondjuk aki tudatos villanyautósként használja az az autóját, a legritkább esetben nyúlna gyorstöltőhöz. Otthoni, fali aljzatról 90 km-es maradék hatótávról bő 21 órát írt 100 százalékig, amit tartott is; a Mobiliti 50 kW-os utcai töltőjén 27 százalékról 94 százalékra 57 perc alatt töltött összesen 42,9 kWh-nyi áramot. Nekem fájóan hiányzott a Volvo XC40 Recharge útvonal tervezője, ami a szokásos infók mellett a becsült maradék hatótávot is megmondta, a Born ilyet nem tud.

Kapcsolódó
A VW vezetője megjárta az Ionity töltőhálózattal

A VW vezetője megjárta az Ionity töltőhálózattal

Herbert Diess szembesült vele, hogy nem is olyan könnyű egy VW ID.3-assal Olaszországba menni.

Megsavanyodott íze van annak az odamondásnak, hogy a villanyautó egy steril skatulya, vezetési élménye kábé a gyerek otthoni Logitech kormány - gurulós szék kombójáét közelíti. Ez a Born esetében nincs így, legfeljebb más az élmény. A Bornt vezetni jó. Sajnos többször arra sarkallt, hogy oda is autóval menjek, ahova el se indultam. Motorhang és vibrációk híján beszűrődik az utca a hegedűssel, nem izolál, mint egy limuzin. Ha kávéztál/dohányoztál már forgalmas kereszteződés mellett, sokadik emeleti zárt lodzsán, ez olyan. A súly is nagyjából megfelel egy átlagos polgári háztömbének. A futómű az ID.3-énál szándékosan keményebb, a 19-es felnikkel és 215/50-es gumikkal együtt az útfelületről is beszámol, de nem vág hátba, hogy figyelj, paraszt, szar az út, inkább porosz tolmácsként jelenti az országút diplomáciai helyzetét. Magyarországon többnyire ellenséges.

A Born esetében az ID.3 másik nagy hiányát is orvosolták: nem fáj nyitott szemmel beülni. Bár a drága részeken nyilván osztozik a testvérmodellel, így például a vezető előtti műszercsoport irányváltóstul ugyanaz, a világítás kapcsolócsoportja és a kormány kezelőszervei is stimmelnek. Kapott azonban saját kormányt, van rendes középkonzol, sportos, motorosan állítható és masszázsos kagylóülés. A díszítő elemeken is látszik a törődés, a formák koherensek, a háromszög motívum és a bronz szín is folytatódik odabent, utóbbit a varrás is viseli, finom. A súllyal és az árral persze muszáj spórolni, az ajtóbetét apró rácsos felülete ízlésesnek tűnik, közelről viszont olcsó és karcolódik, a szürke alcantara borítás ment valamit a helyzeten. Minimál, de létező minőségérzet uralkodik az autóban.

Kapcsolódó
Ez nagyon komoly

Ez nagyon komoly

Késett, hemzsegett a hibáktól, közbejött a vírus is. Most itt van, valóban létezik, és vezethető. Meglepne, ha nem tarolna a VW első rendes villanyautója, az ID.3.

A művelt olvasó érzi már a klasszikus autóteszt-dramaturgia kibontakozását, a dicsérő kezdet után törvényszerű negatívumoknak kell következni. Következnek: 16 millió forintos alapáron mérik ezt a kisebb akkus verziót, villanyautónak a közepes hatótáv mellett is rendben van, a műanyagokat is simán meg lehet bocsátani neki. A kritika éle nem is ezeket fogja, hanem olyan dolgokat, amik tíz-húsz éve még nem is igazán léteztek: szoftver, kezelőfelület, felhasználói élmény.

Az infotainment központi kijelzője 12 colos, méretre pont elég, a hardvere sem az a Commodore, ami az ID.3-ban egy képernyőgörgetéssel is küzdött. A kép éles, a sebesség és a grafika is rendben, de a dizájn látványosan alá lett rendelve a használhatóságnak. Az infotainment felhasználói felülete elméleti síkon jónak tűnik: több nézetből is lehet választani, személyre szabható, a funkciócsoportok x, a lényegesebb alfunkciók y tengelyen választhatók ki.

Ám a gyakorlatban ez azt jelenti, hogy rétegek és kattintások mögé rejtették a dolgokat, ami érintőkijelző esetén, érezhető visszajelzés nélkül, 50-130 km/h-s sebesség mellett bűn. A Volkswagen a Tesla után menve inkvizíciót hirdetett a gombok ellen, a Cupra alamizsnaként a képernyő alá épített egy érintésérzékeny panelt, amin a hőmérsékletet és a hangerőt lehet vezérelni - simogatással. Ez egy olyan eszköz, ami anélkül szar, hogy elromlott volna. Csak tetézi az egészet, hogy még egy apró, kivilágított ikon sem jelzi a hollétét, éjszaka egy nagy sötétségben taperász az ember.

Menekülőútvonalként a kormány gombjaihoz nyúlna az ember, de ott sem talál megnyugvást: míg a belső gombokat továbbra is nyomkodni kell, a két külső, a hangerőt és a tempomat sebességét állító egységet simogatni. Az ergonómia alapjaival vagyok csak tisztában, de úgy érzem, hogy egy kezelőszerv-csoportot kétféle használati móddal ellátni blaszfémia, szigorlaton bukás. A terület ráadásul kicsi, halkítás helyett simán hangosítasz, de +10 km/h helyett 10 km/h-val lassítani is könnyű, aminek gyakorlati vonzata is lehet. Ezenközben hallassunk lemondó nyögést, ide jutott az autós újságírás, hogy Y-generációs nyikhaj módjára kell nyígni holmi érintőképernyők miatt.

Szeretném szeretni, de ezek az apróságok nem könnyítik meg. Nem szúnyogok, csak muslincák, nem csípnek, de ott röpködnek a szemed előtt. Még két ilyet, ha szabad: két nap kitartó frissítgetésbe telt a fél éves, közepesen erős Samsung+Android rendszeren, mire a MyCupra applikáció felismerte az autót - ezzel lehet pl. figyelni a töltöttséget, előmelegíteni az utasteret hálózatról, nem jön rosszul télen. A másik a kulcs nélküli nyitás: normál esetben a kilincs megfogása nyitja az összes ajtót, a Born csak azt az oldalt nyitja, amelyiken a kulcsot érzékeli. Ha van az embernek egy felesége, akkor annak a feleségnek meg kell várnia, hogy a férje beszálljon, majd belülről kinyissa neki az ajtót. A cuprás ember szerint valaki elállított valamit a menüben, de ezzel az a bibi, hogy én az átvétel után nyomtam egy gyári visszaállítást. Fene tudja. Ha hiba, akkor az a baj, ha gyárilag ilyen, akkor meg az.

Ha így halad a platformok egységesítése és univerzalizálása, egyre több olyan konszern-iker születik majd, mint amilyen a Born és az ID.3. Az Astra L egy 308-as Peugeot, a Hyundai Ioniq 5, a Kia EV6 és a Genesis GV60 is javarészt egyezik. A Volkswagen is régóta műveli ezt, de a leglátványosabb az Audi Q4 e-tron, VW ID.4 és Skoda Enyaq hármas. Hogy mennyire sikerült elkülöníteni őket egymástól, és mennyire veszi be ezt a célközönség gyomra, azt még nem tudjuk, azt pláne nem, hogy mennyire hagynak teret a hármasikrek egy negyedik tagnak, a Cupra Tavascannak. Ha a Bornból indulunk ki, nem születik halva.

Kapcsolódó
Így kell német autónak álcázni egy franciát

Így kell német autónak álcázni egy franciát

Nemcsak ránézésre, de beülés után is csak nyomokban fedezni fel az új Opel Astrában a Peugeot 308-ast, holott a külső-belső héj alatt az utolsó csavarig minden közös bennük.

Az oldalról ajánljuk

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

33 perce
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50