Ne bántsd a kétlábú kutyát

Teszt: XEV Yoyo

2022.06.29. 18:18

Az emberiség morális fejlődését jelzi, hogy egyre többen adoptálnak sérült, menhelyi kutyát. Lehet vak, lehet kevesebb lába, talán szeretetreméltóbb is így, mint egy makulátlan szamojédkölyök 400 ezerért. Érzelmi bonbon, ha oldalt lifegő nyelvvel robog a gazdája felé a mínuszos kucsus, ösztönszerű gondoskodássá erősödik az érzés, ha a hátuljára gumipókozott kétkerekű kocsika még nyikorog is. A XEV Yoyo is valami ilyesmit ad, mert borzasztó aranyos, itt-ott nyikorog és még kerékből is több van neki, mint az alkata indokolná: forgalmija szerint környezetkímélő motorkerékpár.

A XEV egy torinói székhelyű, de javarészt kínai hátterű startup cég, a legnagyobb truváj, a műanyag elemek 3D nyomtatása is a Távol-Keletről jön. A más kifejezéssel additív gyártástechnológiának óriási jelentőséget tulajdonítanak, amiből nem csak személyre szabhatóság, de olcsó gyártás is következik - illetve következhetne, de erről később. Hogy a tesztautó pontosan hány százaléka készül így, azt azért nem tudni pontosan, mert az importőr szerint az idő előrehaladtával egyre csak nő az arány.

A cég első modellje, a Yoyo 2017-ben született meg a Torinói Egyetemen, 2020-ban pedig már közösségi finanszírozási projektet is indítottak rá, bár a félmillió dolláros célösszeget nem sikerült elérni. Annak ellenére nem jöttek be a lózungok, hogy megfeleltek mindannak, amit a közlekedésben ma a think tankek innovatívnak, progresszívnek, urbánusnak, környezetbarátnak, egyszóval: eszményinek mondanak.

A Yoyo legelőször is villanyautó, az emissziója nulla, megújulókban gazdag energiamix mellett még nullább, ezt a mérleget pedig még a gyártás sem rontja el úgy, ahogy a nyolc mázsás akkuval szerelt megalodonok esetén: az akkumulátor apróka, 10,3 kWh-s. Ráadásul a kémia lítium-vas-foszfát (LiFePO4), tehát ritka és drága fémeket sem kell hozzá bányászni, ami emberjogilag, forintban és Celsius fokban kifejezve is előnyös. Hatótávra 150 kilométert ír a gyár, nálam 100 körül alakult.

Idevág, hogy a XEV a hagyományos töltési lehetőségek (Type 2 kábellel, fali aljzatról nagyjából 4 óra a 100 százalék) mellett akkucserés megoldást is kínál a Yoyóhoz: néhány csavart kell csak kihajtani, hogy a hátsó lökhárítóból előbújjon a három modul, a teljes csere nagyjából öt percet vesz igénybe.

Az akkucsere - mint a hosszú töltési időkre adott alternatíva - létjogosultsága egyelőre vitatott (pl. eleve nincs elegendő akksi, nem hogy még cirkuláltatni való felesleg), nagyobb autógyártóként egyedül a kínai NIO próbálkozik vele, alighanem ők is csak presztízsből. Ha valahol értelme lehet a megoldásnak, az az autómegosztás, mert így nem esik ki órákra a pénztermelésből az adott villanyautó. Még analógiáért sem kell túl mélyre túrni a város gyomrában, a (közösségi) villanyrollerek is tudnak ilyet.

Valójában a XEV is az autómegosztó szolgáltatókban, és a kisebb-nagyobb cégekben lelhet partnerre, értelmezhető volument ők szívhatnak fel, mert a közember, pláne Magyarországon nem áll készen a Yoyóra. Olaszországban ugyan kibontakozóban van az elektromos mopedautók piaca (Tazzari Zeróból észrevehető mennyiséget látni az utakon), de ott a vásárlóerő is más, második autónak, nyugdíjasoknak is futja többre holmi lerúgott Seicentóknál.

A Yoyo ára is cégeknek, tehát áfa nélkül kerül értelmezhető keretbe, magánember számára emészthetetlen a jelenlegi, 6 millió forint feletti összeg, ennyiért már használt Leafet vagy Zoét is kapni. Érdekesség, hogy a XEV a 3D-nyomtatásos hókuszpókusz ellenére sem tudta tartani a kickstarter projektben vállalt árakat: az ottani 6000 eurós kezdőár az elmúlt két év 30-40 százalékos emelkedésével együtt is négymillióra jönne ki.

Tesztautóra a szerkesztőségben még nem repültek rá ennyien, mióta itt vagyok, de az utcán tekeredő fejek számában is olyan kiválóságokat ver péppé, mint a narancs-szürke Mustang Mach-1 vagy az Alpine A110. Bámulják előzés közben az anyósülésről, bámulják a pirosnál fixiről, bámulják babakocsiban felülve, cumit a szájból kiejtve. Mert a formaterve nem suta, mint a Wuling-féle kínai mikrovillanyautók, se nem unalmas, mint a Smart, ellenben szokatlan, koherens meg dolcse. A 3D nyomtatás miatt viszont lehetne éppen tök másmilyen is, megrendelőtől függ, hogy épp milyen panelekbe szeretné csomagolni a Yoyóit.

A kollégákat talán inkább a technikai kíváncsiság hajtotta: annyi ilyen, jellemzően Kínából származó, elektromos szuperminiről cikkezünk - a legnagyobb példányszámban eladott villanyautó is egy ilyen kis boxosdoboz - , hogy muszáj élőben is megtapasztalni, tesztelni a prekoncepciókat. Ennek nyomán érzelmekből is a csöpp XEV váltott ki messze a legtöbbet. Olyan Daewoo Tico-i szférákban jár, ahol hagyományos autó már jó két évtizede nem, az összbenyomás pedig folyvást emlékezteti is az embert arra, hogy illúzióban ül: úgy néz ki a Yoyo, mintha személyautó lenne, de nem az (kategóriája: L7e)

Rég volt ilyen jó autós újságírónak lenni

A XEV Yoyo visszaadta a hitemet, hogy van ebben a szakmában még lehetőség, hiszen amíg ilyen járművek vannak, addig mi is jól szórakozunk. A platformstratégiák és az átcimkézett unalmak világában ez az autó ugyanaz, mint az izzó nyári napon a hűsítő zápor. Vezetési például élmény van, olyannyira markáns, hogy ezt egy vakteszten nem kevernéd össze semmivel. Ennyire rossz érzésű kormányzással például még soha nem találkoztam - oké, a ZIL és a KRAZ kimaradtak az életemből, de amúgy sem sportszerű történelmi teherautókkal összevetni, és mentségére legyen mondva: kortárs személyautókkal ugyanez a helyzet, hiszen ez sportszakmailag nem autó. Mármint úgy néz ki, de mégsem az. A törpeautók világ vicces és szórakoztató, a szerény sebességért kárpótol a kis fogyasztás és az alapterülethez képest tágas utastér és csomagtartó. Egyáltalán nem élhetetlen, ha helyén kezeljük, és nagyon szigorúan városi járműként tekintünk rá. Guruló esőkabát, ha úgy tetszik. És úgy már igen csábító, pláne, ha sharing autóként kerülnek ki az utcára. Ahhoz viszont, hogy ez legyen a tökéletes sharing autó, egyszerűen nem elég hülyebiztos, de egy frissítés után, amiben kijavítják a pár gyengeségét, már jó lesz.

A villanymotor névleges teljesítménye 10 lóerő, a csúcs ideiglenesen, sport módban 20, ekkor képes is elérni a végsebességét, ami valahol 90 és 100 között van. A módválasztó tárcsa egyébként a könyöklő konzoljának végén ül, nagyvárosi forgalomban azonban a sport mód a javallott, sima D-ben a Yoyo habitusa áradó folyóéra hasonlít, napokkal a pedál lenyomása után, 70-nél tetőzik. A felfüggesztése nem egy Kék Duna Keringő, inkább komponálta valaki olyan, akit az Erdős Péter tiltott be. Pogózás makadám utakon, fekete klumpában, üt, rúg és pattog, de meg lehet szokni. A zsáner sajátja a minimális csillapítás és a nagy gain – mondhatnánk zeneiül, de a közvetlen konkurens ForTwo jóval összeszedettebben és finomabban mozogja ki az egyenetlenségeket, igaz, amögött volt ugye egy Mercedes.

A fenti megállapításokat a helyükön kell kezelni, kulcsos autónál, pár kilométeres utakra ezekkel együtt is teljesen megfelel a Yoyo (egy közepes bevásárlást is elbír a 160 literes csomagtér, amiből viszont sokat elvesz a töltő zsákja), feltéve ha a szolgáltatók be tudják építeni az árelőnyt a tarifákba. Azt kicsit nehezen lehet bocsátottuk meg neki, hogy a Kiscelli úton (a főváros egyik legmeredekebb utcája) két emberrel megrakva egészen 13 km/h-ig lassult, rendesen ledudáltak bennünket, miközben padlógázzal evett bennünket felfelé a fene. A beltérben szintén akadnak keservek, amik fölött nehéz túllendülni: a kormány nem állítható; az ülés abrosszal letakart hokedli, ami lejt, töri az embernek a segge csúcsát, de az importőr szerint hamarosan érkezik a frissített, új ülésekkel szerelt verzió.

A villanyautókban kötelező, 25 km/h-ig működő hanggenerátor vijjog odabent, a klíma közben egyes fokozaton is túlsusogja a rádiót. Mármint, rádió nincs benne, Bluetooth-szal kapcsolt telefonról viszont képes zenét lejátszani, hifibuziknak kötelező tapasztalat. A tesztautó épp az AMTS-ről jött, el is szenvedte a kiállítási darabok sorsát. Hogy ennek tulajdonítható-e mindhárom soron következő probléma, nem tudni pontosan, a bal ablakemelő bolondsága viszont bizonyosan: véletlenszerűen lehetett csak kezelni, de ezt a kapcsoló cseréjével később javították.

Az infotainment képernyője prémium kivitelben érintős és 10 colos, normál esetben viszont csak az oldalán lévő gombokkal lehet irányítani, jó ötlet a mellette lévő telefontartó, masszívan fogja is a készüléket. Menüje igazából nincs, a hangerőt és a dátumot lehet rajta állítani, előbbi ugrálása volt még egy furcsa anomália, amit okozhatott az AMTS-es gyerekek süket nyomkodása.

Sokkal komolyabb probléma, hogy a tesztautó nem mindig engedelmeskedett a módválasztó tárcsának.  Velem és a kollégákkal is többször előfordult, hogy szabályszerűen D-be (sportba vagy rükibe, teljesen mindegy) tettük, a kijelző is mutatta a megfelelő betűt, de az autó nem mozdult, csak gurult üresben. Úttest közepén, megfordulás közben ez rendesen veszélyes, nem egyértelmű, hogy rendszerszintű hibáról volt-e szó, vagy ezt is a kiállításon rontották el.

A Yoyo képességei hozzák a kategória átlagát, a Renault Twizzy, a Smart ForTwo és a hamarosan bemutatkozó Microlino is egészen hasonló számokkal bír, a minőség pedig egyfelől tudatos áldozat, másfelől viszont betudható annak is, hogy a XEV egy semmiből lett cég, nulla tapasztalattal. A Yoyóra haragudni - ahogy béna kutyába rúgni - könnyű, de nem szabad.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07