Nem Puma ez, kiscica!
Teszt: Ford Puma ST X 1,0l EcoBoost mHEV - 2023.
Ezer köbcenti, lágy hibrid, automata váltó – ezen három tulajdonság hallattán nem egy sportos menettulajdonságokkal rendelkező autó képe lebeg a szemünk előtt. Pedig a Ford Puma ST már ilyen is lehet. Erejét nézve ez már nem egy vadmacska, hanem kiscica. De ahogy egy kiscicával is jól el lehet szórakozni, úgy ezzel is.
A Ford Puma ST-t ezidáig csak turbós 1,5-ös EcoBoost motorral és 6 sebességes kéziváltóval lehetett megvásárolni. Ez 200 lóerőt és 320 Nm nyomatékot ad a gazdájának, amivel a kis crossover egy kimondottan élvezetes, sportos autó lett. Idén bővítették az opciókat, és már 1 literes EcoBoost mild hibrid hajtással és 7 sebességes automata váltóval is vehetjük a Puma ST-t.
Ez viszont csak 170 lóerős és 248 Nm a maximális nyomatéka.A motor/váltó opció bővítésével viszont nem változott az autó külsőleg. A Puma ST továbbra is egy aranyos crossover, sportos kiegészítőkkel. Azura Blue kék színe még mindig szexi, kitűnik a tömegből, megragadja a figyelmet. Ezen kívül még egy sötétebb kék színben és pirosban is lehet választani (a Mean Green zöld valamiért már nem kapható), ha színes autót szeretnénk, de a szokásos fehér, szürke, fekete trióból is lehet válogatni. Elvégre a Ford nem Fiat.
Dupla kipufogóvége pont annyira nagy, hogy az ne legyen bazári. A kisebb motor viszont nem vett el az autó hangjából, még mindig kellemesen duruzsol benne a háromhengeres varrógép motor. Sportmódban kinyílik a pillangószelep, és már picit több emberrel oszthatjuk meg ezt a kellemes hangorkánt. Persze így sem bántóan hangos, a szomszédokat nem tudjuk vele idegesíteni (bár szomszédja válogatja), de a hangszórós rásegítés mégis ezt az érzést adja át a bent ülőknek.
Beltere sem rejt újdonságot a korábbi ST-hez képest. Kagylóülései nagyon jól tartanak erős kanyarodásnál is. Az autó továbbra is tele van piros cérnaszállal, ahogy azt egy ST-nél elvárjuk. A teljesen műanyag műszerfalat szénszál-szerű díszítéssel egészítették ki, ami legalább dobornyomott, és nem "matrica". Kormánya műbőrrel van bevonva, kellemes a fogása, sportautósan vaskos.
Váltókarja szokásos Ford-váltó, semmi "sportos" díszt nem kapott, mintha a Ford is picit szégyellné. Legalább a kézifék nem gomb – szomorú, de ennek örülni kell. A váltó előtti rekeszbe betehetjük telefonunkat tölteni, ami elött találhatunk egy USB-A portot – ezt pedig szükséges használnunk, ha Android Autót/Apple Carplayt szeretnénk használni.
8"-os érintőképernyőjének felbontása nem a legélesebb, ezáltal tolatókameráé sem. Maga az érintőkijelző reponzív, bár ezt olykor nem érzékeljük, mert szeret megröcceni op.rendszere, ha gyorsan váltogatunk a menüpontok között.
A hátsó sortól kezdődően egy sima Puma ez a piros cérna és anyaghasználat kivételével. Hátulra két felnőtt kényelmesen elfér, akár hosszabb utakra is. Csomagtartója is ugyanúgy 456 literes, a MegaBox kialakítása továbbra is nagyon praktikus, ha magasabb dolgokat (vagy folyadékot!) akarunk szállítani benne.
De az ember ST Fordot továbbra sem a praktikum miatt vásárol első sorban, hanem a vezetési élmény miatt. És megnyugtathatok mindenkit, higítva ámbár, de a kis ezres motorral is megvan az élményfaktora a Puma ST-nek. Gyengébb és hiányzik a sperr az első tengelyre. Viszont futóművét jól hangolták, pont annyira kemény, hogy azzal a kanyarodás élvezetes legyen és bízz benne, de az úthibákon ne pattogjon.
Valamint a váltás élménye is csaknem eltűnt. De azért írtam, hogy csaknem, mert az automatát átkapcsolhatjuk manuálisra, ekkor a kormány mögötti váltókarokkal játszadozhatunk. Ez pedig sport módban jobb döntés, ugyanis az automatika nem mindig tudja eldönteni sport módban, hogy mit akarunk. Manuális módban tiltásig engedi a motort, csak levált, ha szükséges. Ezzel kapcsolatban egyetlen negatív benyomáson az volt, hogy a karok picik lettek és túl közel vannak a kormányhoz.
A downsizing és mild hibrid hajtásnak egyedüli előnye, hogy kevesebbet fogyaszt az autó. Az 1.5-ös motorral szereltnek a Ford szerint kombinált fogyasztása 6,6 liter, Bolla Gyuri tesztje szerint 6,8. Ez az ezres motornál már csak 6 liter a Ford szerint, nekem 6,2l/100 km jött össze. De persze, ha úgy használjuk, ahogy kéne – vagyis kinyomjuk a szemét –, akkor bizony a tíz literes fogyasztást is képes megkövetelni. Ez azért egy egyliteres motortól ijesztően hangzik. De akinek van pénze majomra...
Ha pedig majom-banán. A 1,0 literes változat ugyanannyiba kerül, mint a kéziváltós, nagyobb motoros verziója, vagyis 14 030 000 forintba – kedvezményesen 11 680 000 forintba.
Nagyon hülye helyzetbe hozták a Puma ST kismotoros változatát olyan szinten, hogy egy ST inkább az autórajongóknak szól, mintsem a többségnek. Ha pedig nekünk szól, akkor felesleges a kérdés, hogy ezt, vagy az 1,5-ös, manuális váltósat választanánk.
De, ha úgy közelítjük meg ennek a létjogosultságát, hogy ugyanazért az összegért vehet a "többség" egy olyan sportos autót, amit a legszürkébb hétköznapokon is kényelmesen, gazdaságosan lehet használni, akkor már nem is olyan rossz döntés ez.