Igen, a Subaru még mindig létezik, és nem csak vegetál, majdnem annyi autót gyárt évente, mint a Skoda, csak éppen Európa helyett Észak-Amerikában adja el a legtöbbet. Azért még nálunk is van rá igény, ha csak keveseknek is jut eszébe betévedni érte a szalonba. A Crosstrek új generációjára egy szemmel látható összeget költöttek, orvosi segítséget is kértek hozzá, de rendes japán autóként előbb meg kell ismerned, hogy meg tudd szeretni.

Lehet, hogy kereken hetven éve létezik és Észak-Amerikában már akkor is ismerték, amikor mi még egy új Zsiguliról álmodoztunk, mifelénk a Subarut leginkább a ralipályákhoz kötik. A WRX STI-ért egy komplett Colin McRae Rally-n felnőtt generáció rajongott, páran vettek is, de az igazán nagy darabszámhoz szükséges, hétköznapi Imprezáért nem taposták el egymást a szalonokban a rajongók. Még akkor sem, amikor viszonylag sok új Mazda 323, Mitsubishi Lancer, Nissan Almera és Toyota Corolla fogyott. A ralis múltat már elengedték, szükségük volt egy új identitásra.
Ennél eredetibb Subaru Impreza WRC nem létezik
Nem restaurálták és nem is versenyeztek vele újra, ezért Richard Burns Subaru Imprezájánál eredetibb WRC versenygépet aligha találni.
Ott volt nekik a Forester, egy ős-crossover, amit már akkor sokan szerettek, mielőtt menő lett volna a kategória, sőt, mivel az összes modelljük állandó összkerékhajtással, Japánban készül, és az EyeSight asszisztens rendszert is már évek óta fejlesztik, nem volt szükségük egy éjszakákon át tartó brainstormingra ahhoz, hogy megtalálják az új irányt. A terepen helytálló, megbízható és biztonságos szabadidő-autó imidzs valójában már kész volt, csak meg kellett szépen fogalmazni. Bár továbbra is rétegmárka, Észak-Amerikában az utcakép része, egész jól sikerült ez a váltás.

Még itthon is megvan az a szűk réteg, aki szimpatizál vele, évente 100-150 darab elmegy. Ez persze nem nagy szám, de amilyen kitartóan fejlesztenek, jó esélyük van a növekedésre. A már csak készletről kapható, szinte teljesen feledésbe merült Impreza testvérmodelljét, az XV-t bő tíz év alatt 127 000-en választották Európában. Ezt a kompakt crossovert mostantól itthon is az amerikai nevén kell keresni. Nem csak jobban hangzik a crossover és a trekking szavak összevonásából született Crosstrek, a névváltás felhívja a figyelmet erre a majdnem teljesen új konstrukcióra.
Ez nem jelenti azt, hogy az XV nem volt szimpatikus autó, a koncepció lényegét meg is tartották. Továbbra is egy klasszikus, ötajtós kompakt, ma már nagynak számító, 22 centis hasmagassággal, elöl 19,3, hátul 31,2 fokos terepszöggel és 20,8 fokos rámpaszöggel. Nem emlegetnék ezeket az adatokat, ha nem lenne benne alapáron az állandó szimmetrikus összkerékhajtás aktív nyomatékvezérléssel és -elosztással, mostantól már hátramenetben is működő, továbbfejelesztett X-Mode lejtmenetvezérlővel, és újdonságként a test terhelését csökkentő speciális első ülésekkel.

A japánok nem viccelnek, a részleteiben titkos fejlesztésbe orvosokat is bevontak. Abból indultak ki, hogy vezetés közben, pláne a göröngyös, építetlen utakon a bent ülőkre a fej imbolygó mozgásából származó erők hatnak, ezek kompenzációja terheli és fárasztja a testet, különösen a nyakat és a derekat, ezért ergonómiailag úgy alakították ki a Crosstrek üléseit, hogy például a keresztcsont megtámasztásával stabilizálják a medencét, ami a rezgések, a vibrációk, a szél-, a motor- és a gördülési zaj csökkentésével együtt jelentősen növeli a komfortszintet.
A tapasztalatok alapján olyan jelentéktelennek tűnő apróságokon is változtattak, mint a külső kilincs mögötti mélyedés mérete, ami 21,4-ről 27,1 mm-re nőtt, így kesztyűben is kényelmes működtetni, de a belső kilincset és az ajtóbehúzót is ergonomikusabbá tették. Ha már az ajtó került szóba, szűk parkolókban jól jön majd, hogy három akadási pontot alakítottak ki, sőt, ablakmosó-fúvókából is hármat építettek be, megkönnyítve a szélvédő tisztán tartását. Hogy senki se vádolja őket spórolással, 45 mm-rel meghosszabbították a hátsó ablaktörlő karját.

Nem elégedtek meg azzal, hogy nagyobb fej-, váll- és lábteret alakítottak ki, stabilabbá tették, és átlósan helyezték el a pohártartókat, ami a gyáriak szerint javít az ergonómián. Én hiszek nekik, már csak azért is, mert kitartottak a váltókar és a fizikai gombok mellett a középkonzolt uraló, méretes, 11,6 colos érintőképernyő beépítése ellenére. Szeretem, hogy ilyen praktikusan gondolkodnak, de nem zárkóznak el az újdonságoktól sem, mint például az innovatív, what3words rendszert ismerő navigáció vagy a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto csatlakoztatás.
Az USB-C bemenet korában nem feledkeztek meg az olyan régimódi felhasználókról, mint én, akik még 2023-ban is használják az USB-A-s pendrive-okat, kábeleket – a kütyüknél még mindig jobban érdekel a technika. A Crosstrek egyetlen, Európában választható motorja a fokozatmentes váltóba behajtó, 16,7 lóerős, 66 Nm nyomatékú villanymotorral kombinált 2,0 literes e-Boxer. A 136 lóerős, 182 Nm nyomatékú négyhengeres az öntöltő hibridekhez hasonlóan működik, a 0,6 kWh kapacitású akkuval 1,5 km-t tesz meg önerőből, ami átlagosnak számít.

Mindez persze az előírásoknak szól, de az a kellemetlen tény, hogy még ez sem segít, mert a Subarunak minden Európai Unióban eladott autója után büntetést kell fizetnie, ezért jön még a Solterra mellé a következő három évben további három tisztán elektromos modell. Céljuk, hogy 2030-ra az összes eladott autójuk fele már akkumulátoros-elektromos legyen. Abból látszik, hogy nem hisznek a technológia mindenhatóságában, hogy a szeretett boxert addig szeretnék megtartani, amíg erre törvényi lehetőségük lesz. Mégiscsak fontos része a márka karakterének.
Aki rali gyorsaságikat idéző hangorkánt vár, csalódott lesz, a Crosstrekben nem lopja el a show-t a motor, csendes, békés bent a hangulat. Annak ellenére, hogy strapabíró, masszív tárgynak látszik, egy kicsit sem puritán vagy nyers. Tényleg nem túloztak a komfortszint javításával. A rövid, de tempós közúti körön az egyetlen zavaró részlet a Lineartronic fantázianevű CVT váltó volt, pontosabban a tény, hogy nagyobb gázadásra a működési logikájából eredően olyan hevesen pörgeti a motort, mintha erőlködne, pedig mire lenézünk, már 100-zal megyünk.

Ettől függetlenül nem az erőtartalékaival vesz le a lábunkról a kifinomultan járó boxer, inkább a hibrid rendszernek is köszönhető, harmonikus működés és a terepezés közben különösen hasznos, alacsony súlypont a vonzereje. Mert a Crosstrekkel nem csak terepre menni lehet, vissza is lehet onnan jönni, persze ehhez egy kis körültekintésre és alkalmas gumikra is szükség van, de a legtöbb riválisánál komolyabban vették, hogy ezzel tényleg úttalan utakon fog járni a természethez kötődő hobbijának élő gazdi. A Hungaroring tanpályáján kóstolót is kaptunk ebből.
A vizes műgyantán különböző feladatokat teljesítve ismerhettük meg a hangolását, majd kivittek egy terepre, ahol eszem ágában sem lett volna végigmenni egy ilyen crossoverrel! Olyan meredek emelkedőkön ment fel és ereszkedett le, ami bőven túlmutat a vevők (vélt) igényein. Az oldaldőlés próbája közben szabályosan tartottam attól, hogy most meg fogom tudni, milyen érzés felborulni egy autóval, sovány vigasz, hogy van benne kilenc légzsák. Feleslegesen aggódtam, minden nyúzást szépen bírt, a motor terepen sem erőlködött, nem hiába 1995 köbcentis.

Ami ezután jött, amiatt még jobban kellett volna aggódnom, de ezek után már bíztam a japánokban, pedig mostanában ők lettek az autóipar boomerei, ami nekem csak amiatt fáj, mert csodákat tettek, amikor éppen könyörtelenül világuralomra törtek. Azért nem kell őket félteni, az EyeSight rendszer például a bemutató merítése alapján egész jól beválik. A négy meglévő mellé hét új és három továbbfejlesztett funkciót kínáló biztonsági arzenál már kikerülő-manőverre is képes, vagy meg tudja akadályozni az elindulást, ha egy tárgyat érzékel az autó közelében.
A két sztereó kamerát kiegészítő, széles látószögű mono kamerával már a mindkét irányból felbukkanó kétkerekű járművekre és gyalogosokra is reagál a korábbinál érzékenyebben és csendesebben működő elektromos fékrásegítő. Sajnos a félelemérzet nélkül bármilyen autó elé kisétáló céges bábut nem tudták elhozni, a bátor, humán tesztbábunak hála végül azzal a tudattal mehettünk haza, hogy egyrészt nem öltünk meg senkit, másrészt a Subaru akkor is beavatkozik, ha lelépünk a gázról, nem úgy, mint például annak idején a Volvo S60. Azért jobb, ha figyelünk a gyalogosokra!

Szóval bármennyire is elcsépeltnek tűnik a fekete műanyagokkal körülbástyázott ötajtós ötlete, a Crosstrekben van hozzá technika is, és 13 870 000 Ft-os alapáráért cserébe sokkal komolyabban vehető szabadidő-autó kulcsát nyomja a kezedbe a Subaru, mint sok divatos ellenfele. Lehet, hogy családi autónak kevésbé praktikus, mint egy Nissan Qashqai, de ha a műszaki háttér és a magas biztonsági felszereltség nem elég erős érv, még ott van az első kerekek mögötti, légfüggönyt létrehozó nyílások mikroörvényeket keltő, cápabőr textúrája. Hiányzik a WRX STI? Nekem is...

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
