Fekete autó jött, de ne parázz
Teszt: Opel Corsa 1.2 Turbo 100LE – 2024.
A frissítés hozott elektromos Corsát és lágy hibridet is, de szerencsére ez még az eredeti cukortartalmú 1,2-es turbós benzines, amely a fantáziátlansága ellenére is egy roppant szerethető ötajtós kisautó. Csak ne lenne ennyire sötét szegény.
Az Opel Corsa érzésre úgy kétmilliárd éve szolgálja az emberiséget, a valóságban viszont csak 1982 óta van velünk a néha a német Eisenach, máskor pedig a spanyol Zaragoza gyárából kigördülő ferdehátú.
A Corsa F Spanyolországban készül a PSA CMP platformjára, a Stellantison belül pedig a Peugeot 208 testvére, bár ugyanerre a tepsire épül az Opel Mokka B is. Minden kisautót meg kell becsülni a crossoverek és SUV-k tengerében, a Corsa pedig túlélte a hasonlóan legendás Ford Fiestát is, nem feledvén, hogy hat évvel később indult útjára. Az igazi győzelem tehát 2029-ben jöhet, bár addigra a típus nyilván főként elektromos formában maradhat életben.
A legkisebb Opel 2023-ban megkapta az összes külső és belső frissítését, Elvis pedig azóta sem tudta feldolgozni, hogy a premieren csak szürke autók voltak.
A monokróm hangulat folytatásaként a tesztautóm feketébb volt, mint a szivárgó kőolaj, és bár a Rolls-Royce is kínál Black Badge verziókat, az Opel belterének alapvető fantáziátlanságán biztosan nem segített a fekete műanyagok összes árnyalata.
Nem kérdés, hogy a Corsa bátrabb színeket érdemel, mint az amúgy 180 ezer forintba kerülő metálfekete fényezés, hiszen ezt a morcos keménykedést még a lakótelepi dohánybolt előtt sem veszi be neki senki. Választék viszont van, így pedig különösen érdemes átgondolni, mit is várunk a Corsa hajtásláncától.
Az Opel szerint ezüst színben már hatmillió forinttól elérhető alapmodell 75 lóerős, ennyihez pedig csak az ötsebességes kézi váltó jár. Biztos takarékosan futkos a városban, ám ugyanezt a háromhengeres 1,2 literes motort 100 és 130 lóerővel is árulja az Opel. A gond csak annyi a legerősebb verzióval, hogy azt kizárólag a nyolcsebességes automatával társítják, miközben a lágy hibridek akár 136 lóerővel is a csupán hatsebességes automatát használják.
Ebből egyenesen következik, hogy a hatsebességes manuálissal és 100 lóerővel kínált 1.2 Turbo az ideális választás. Indulóára 6 590 000 forint, bár sajnos néhány extrára így is érdemes költeni, ha véletlenül a tökéletes Corsa az álom.
Nem kevés pénz ez egy kisautóért, ám a Corsa talán nem is annyira meglepő sokoldalúságával, kiforrottságával és versenyképes fogyasztásával válaszol a gyenge magyar forint és az alacsony fizetések kihívásaira. Nem vártam tőle sokat, a végére viszont megtartottam volna, ami mindig biztató.
Úgy alakult az élet, hogy a teszt idején különböző hirtelen felmerült problémákat kellett megoldanom, így a Corsa azonnal munkagéppé is vált. Ez valójában kapóra is jött, hiszen egy ferdehátú alapvetően erre való. Az autópályás rohangálás élménye, hogy a Corsa kifejezetten csendes, ezzel a motorral és a hosszú hatodik sebességgel pedig zokszó nélkül készen áll a hosszabb utazásokra is. Az ülése ugyan lehetne jobb, de kényelmetlennek így sem mondanám, a célnak tökéletesen megfelel.
A csomagtérbe egyszerre repült több zsáknyi általános virágföld, tőzeg és szarvasmarha trágya, hiszen itt a tavasz, a nagymamám pedig nem fogja felcipelni a harmadikra. A golden retrievereknek is járt több hónapra elegendő prémium kutyatáp, abba pedig ne menjünk bele, hogy melyikünk fogyaszt több marhahúst, hiszen nyilván ők.
Ez a csomagtartó papíron 309 literes. A nyílás 969 mm széles, a rakodómagasság pedig 682 milliméter. Amennyiben ez nem elég, a hátsó ülések lehajtásával 1801 literesre bővíthető, a Corsa pedig hivatalosan ezzel a motorral és váltóval 455 kilót cipelhet.
Használat közben a Corsa mint egy mindenre kész tornacipő, csak úgy teszi a dolgát. Parkolni sosem lesz gond.
Ami a háromhengeres fogyasztását illeti, pályán, a lehetséges tempót maximálisan kihasználva kért 5,5 litert. Könnyedebb helyzetekben ez simán lecsúszott 4,8 literre, a mindössze 4061 mm hosszú Opel pedig épp ezért 820 kilométeres hatótávot ígér úgy, hogy amúgy tíz másodperc alatt van százon, a vége pedig 194 km/h a hatsebességes kézivel. Az automatával már 192-nél elfogy az áttételezés.
Még azt sem mondhatnám, hogy az 1,2 literes turbómotornak ne lenne karaktere, hiszen ezzel a kipufogóvéggel egész vidám hangokat is képes generálni.
Végül csak nem tehettem mást, és elvittem bükközni is. Vannak, akik mátráznak, és vannak, akik mecsekeznek. Én bükközök, a Corsa pedig nem egy hot hatch, ám ettől még felpörgeti a rosszalkodás.
Az összes nem kifejezetten hegyesnek szánt kisautó leggyengébb pontja a váltója lesz, hiszen ezeknek a pontosnak mondható, ám sok mechanikai érzetet nem közvetítő manuális szerkezeteknek egyetlen céljuk, hogy a felhasználók ne fulladjanak le velük. Könnyen sikló fokozatok toleráns kuplungbeállítással, városi dugókra optimalizálva.
A Corsa mégis jó a hegyen, mert viszonylag puha futóműve úgy nyeli el az úthibákat, hogy közben a turbómotor ezt a bódét kellő vehemenciával húzza ki a kanyarból, a fékeknek pedig meg sem kottyan a sofőrrel együtt bő 1200 kiló.
Tehát míg a Corsa civilizált marad a nagyobb távolságok leküzdése alatt is, egy szűkebb úton azért bizonyítja, miért is szeretjük az egyszerű kisautókat. Az Opel pontosan tudja, hogy kell ezt, hiszen négy évtizeden át finomhangolta a Corsa receptjét. Továbbra sem kell bele sok zsír.
A Sport gomb, a sávtartás be- vagy kikapcsolása nem változtat semmin. A Corsa nem avatkozik be, és nem lesz gyorsabb sem. A Corsa csak megy, pont annyira, amennyire épp a gázpedált nyomod. A belteréből ettől még hiányzik a törekvés, a feketeség egyszerűen unalmas. Legalább elmondható, hogy a kormányfűtés gombja a kormányon okos megoldás, az Android Auto pedig működik a kábel nélkül is.
Ha tényleg a tökéletes Corsa a cél, egy jó színért, a 16 colos alufelnikért, a LED fényszórókért, illetve az ülésfütéses és parkolószenzoros csomagokért érdemes megnyomni a ceruzát. Úgy viszont ez már egy 7 500 000 forintos történet, bő két és fél méteres tengelytávon.
Ezzel együtt bár minden tornacipőm ilyen sokoladalú lenne. A Corsa belépőnek még mindig tökéletes, a ráncfelvarrott új verzió pedig érezhetően több funkciót kínál, mint eddig bármikor. Más kérdés, hogy a Peugeot 208-cal gyakorlatilag házon belül kell megküzdenie. Talán épp ezért fekete az a sisakrostély.
Néha elképzelek egy várost, amelyben csak ekkora autók parkolnak. Ilyen szempontból mindegy, hogy a Corsa benzines, lágy-hibrid benzines vagy túlárazott elektromos hajtással parkol. Az viszont egyáltalán nem lényegtelen, mennyire releváns autó ez 2024-ben száz lóerővel, öt liter körüli átlagfogyasztással és nyolcszáz kilométernél is nagyobb hatótávval. Alapvetően a német Pils is egy egyszerű műfaj, mégsincs rá panasz.