Már kapiskálják a villanyautózást

Toyota bZ4X AWD Executive - 2024.

2024.05.27. 16:15

Akárhogy nézzük, a Toyota későn és rosszul kezdett bele a villanyautózásba. A majdnem első tisztán elektromos modelljük, a bZ4X megjelenésekor 2022-ben drága volt, több probléma is volt vele és fogyasztása, ezáltal hatótávja sem volt korának megfelelő. Azóta eltet két év, itt-ott javítottak a hibákon, szóval a kérdés adott: lett annyira jó a bZ4X, hogy felmerüljön, mint reális opció?

Hogy ne kelljen több ezer karakteren átrágni magad a válaszért: nem. Ennyi pénzért nemcsak a Teslától, mint a villanyautók jelenlegi non plus ultrájától, de más márkáktól is kapsz ár-érték arányban jobbat akár Dél-Koreából (Kia, Hyundai) vagy Németországból (BMW, Mini). A bZ4X csak a hardcore Toyota-fanoknak opció (vagy cégeknek, akik nagyon jó ajánlatot kapnak), vagy annak, aki elrakja későbbre, hogy majd mutogathassa: innen indult a Toyota villanyautózása. És ez talán nem is hangozhat akkora hülyeségnek.

Ugyanis rossz 2022-es indulás ide-oda, 2024-re a Toyota nagyon sokat fejlődött, tanult hibáiból. Ha pedig ilyen ütemben halad a villanyautó-fejlesztéssel és a bukásait nem kezdik el azzal palástolni, hogy valójában a hibrid a jövő (még akkor is, ha esetleg igazuk lesz), akkor a Toyota az évtized végére akár komoly kihívója is lehet a Teslának.

Mi volt a baj?

A bZ4X-et legtöbben két dolog miatt kritizálták: a töltési sebessége és a hatótávja miatt. Tavalyi és tavalyelőtti tesztekben ezen okok miatt nevezte a legtöbb nemzetközi média középszerűnek a modellt. Az Autoexpress például egy összkerekes verziót tesztelt, nekik a fogyasztás 18,3 kWh/100 km-re jött ki, amivel 391 kilométert csikartak ki a nettó 71,4 kWh-s aksiból.

Az elsőkerekes 150 kW-os, az összkerékmeghajtású pedig 100 kW-os töltési sebességre képes. Ezek közepes értékek, de ha azt nézzük, hogy a Hyundai-KIA e-GMP platformja pár évvel korábban tudott már 350 kW-ot, siralmasnak is mondható. A Verge-höz is AWD került (ahogy hozzánk is), ők a gyorstöltés lassúságát kritizálták hosszasan, a bZForum korábbi posztjainál is találhatunk rengeteg panaszt ezzel kapcsolatban, de a Toyota is elismerte, hogy komolyabb mínuszokban az autó képtelen lehet a gyorstöltésre.

Ezen kívül az első csomagtartó hiányát, az unalmas vezetési élményt és a furcsa külsőt említették meg a korábbi tesztekben. 2022-ben egyébként elsők között próbálta ki Elvisz kollégánk a bZ4X prototípusát, neki akkor bejött.

Hibát javítani nem szégyen

Az első tesztek óta eltelt két év alatt a Toyota foltozgatta a kódokat, hogy ismét meg merje futtatni a bZ4X-et az újságírók között úgy, hogy hivatalosan nem faceliftről, hanem egyszerű frissítésről van szó. Az újrázás első körben (ismét) egy gyengéd terepezéssel történt külföldön és itthon egyaránt. Hogy miért? Nem tudom, nekem eszembe nem jutna terepre menni vele, még akkor sem, ha olyan buzzwordöket mondanak, mint az 50 centis gázlómélység, a nagy hasmagasság és az összkerékhajtás. Akkor már inkább Subaru Solterra, bár a kettő nagyjából ugyanaz.

Kapcsolódó
Egy kis sártól nem ijed meg!

Egy kis sártól nem ijed meg!

Nem hoz szégyent a Land Cruiserre, de néhány bucka és egy vizesárok sem állítja meg az összkerekes villany Toyotát.

De akkor mi is változott az elmúlt két év alatt? Szerencsére az igazán égető problémákkal foglalkoztak. Az összkerekes verzió is képes már a 150 kW-os töltésre, noha ez azóta sem kiemelkedő teljesítmény. De nézzük a jó oldalát: a bZ4X hozza az átlagot. Erről a bZForumon is meg lehet bizonyosdni, számunkra egy Ionity töltőin 140 kW körüli volt a maximum.

Fogyasztása is jelentősen javult, az előzetes 17-18 kWh/100km-es átlaghoz képest a teszthetet 14,5 kWh/100km-rel zártam, ami túlnyomórészt városi közlekedés volt pár M0-s szakasszal. Tartósabb, 130 km/h-s pályázást 16,8 kWh/100km zárta, de mellé nézzünk pár kiragadott példát:

  • a Kolosy tértől Vecsésig egy meleg késő délután, főleg az M0-son haladva 14,7 kWh/100-kre jött ki a fogyasztás.
  • Ugyanúgy a Kolosyról indulva a XVI. kerületbe majdnem ugyanazon a szakaszon 16,6 kWh is kijött.
  • Két faluban és közöttük egy csöndes délután 12,6 kWh/100 km volt a fogyasztás
  • A XVI. kerületből a Kolosy térre 14,9 kWh volt a fogyasztás, de ebben benne volt a legalább 40 percnyi állás, amíg fotóztam az autót.

Az esetek 90 százalékában be volt kapcsolva a klíma.

A bZ4X önazonos

petrany_mate
Petrány Máté követés
 

A Toyota versenyképesnek szánt, közepes méretű elektromos crossovere a visszafogottan futurisztikus, ám semmiképp sem jellegtelen külseje ellenére a konzervatív japán autós közönségre hangolt belteret hozott magával. Ebben néhány érdekes, már-már bátor anyagválasztás mellett annyi dedikált fizikális gomb is helyet kapott, amennyi láttán egy 1986-os Casio zsebszámítógép is elkulloghat a sarokba. A bZ4X önazonos. Úgy hozza a jövőt, hogy tudja, vásárlói valójában a jelenben, illetve sok esetben inkább a múltban szeretnének élni. Egy olyan múltban, amelyben a kormányon ezer könnyen érthető és a soha el nem romlás ígéretét is megkockáztató gomb van, valódi kérdések pedig nincsenek. A bZ4X egész gyors is tud lenni, ám teljesítménye a velocitás tengelyén irreleváns, mivel nem szeret kanyarodni. Bénán fordul, kissé esetlen, szerintem ráadásul direkt is. Arra emlékezteti vezetőjét, milyen jól esett a kávészünet a valóban pengén hasító gyorstöltés alatt, a jutalom után pedig a takarékosságra kéne fókuszálni, hiszen a Toyota a konkurenciához mérten is remekül fogyaszt. Csak egy hétvégényit volt nálam, de jártam sokfelé, és bár a 12,6 kWh/100km egy 14 kilométeres lassú út átlaga volt, az autópályázással, 130 km/h-s meneteléssel megspékelt 14,6 kWh a totál 418 kilométeres barátkozás alatt bizonyítja, hogy a Toyota ismeri az embereket, vagyis tudja, mi alapján vesznek elektromos püffedt városi kalandor akármit. Most épp bZ4X-et, hiszen ez egy valós név. Nem egy Scirocco, nem egy Barracuda, nem is egy Supra vagy egy Land Cruiser, de egy név egy elektromos Toyotán, ráadásul valami fondorlatosan kreált magyarázattal, amiről még beszélgetni is lehet a gyorstöltős kávé mellett. Nem ez lesz a legnagyobb nonszensz, miközben a mesterséges orkánokkal hűtött oszlop kijelzőjén a kW/perc értéke az orbitális csúcsok után kiszámítható lankadásba kezd, a kapcsolat terminálását előrevetítve.

Nem facelift

Az autó továbbra is erősen eltér a Toyota hazai felhozatalából, hátulja inkább lexusos, mint sem toyotás. A két év alatt egyedül annyi változott, hogy pár országban nem electric logó van az autó oldalán, hanem BEV.

Ízlésről kár vitatkozni, mindenki eldönti maga, hogy a bZ4X szép-e vagy sem, annyi mindenesetre biztos, hogy figyelemfelkeltő: egy parkolóban várakozva az autó mögött megjelent két idősebb férfi hátul összekulcsot karokkal – ez a bíráskodás, szakértőzés egyértelmű jele. Az autót lassan körbejárták, miközben szúrós tekintettel nézték az íveit, valamit a benne ülő áldozatot. A hümmögéseket szemérmetlen mutogatások váltották, majd egy lassú körbejárás után farkasszemet néztek a bZ4X-szel és velem, majd egy bólintás után eltűntek.

Beltere a Star Wars űrhajókéra emlékeztet, csak közel sem olyan izgalmas. Míg a dizájn nem rossz, az anyaghasználat/minőség számomra sokat rontott az összképen, főleg a középen elterülő hatalmas zongoralakk felület. Cserébe az ülések kényelmesek, ráadásul nemcsak fűthetők, de szellőztethetők is.

Infotainment-rendszere gyors és stabil, cserébe annyira fantáziátlan, amennyire csak lehet. Sehol egy kidolgozottabb grafika, egy jópofa extra, csak adatok, karakterek Times New Romanban. Ugyanez igaz a műszeregységre, ami a kormánytól egy eléggé messze elhelyezkedő kijelző.

A hátsó üléssor láb- és fejtere bőséges, a bZ4X azon kevés autók egyike, ahol meg merem kockáztatni, hogy elfér három felnőtt is, de kettő nagyon kényelmesen.

Csomagtere a mélynyomótól függően 441 vagy 452 literes. Méretre teljesen átlagosnak mondható, kapunk bele pár kampót a szatyrainknak, ami mindig üdvözlendő, valamint széltében belefér egy villanyroller – az enyém biztosan.

Vezetési élményt nem sokat találtam benne, a két elektromotorral és 217 lóerővel nem az erősebb villanyautók közé tartozik, viszont a futómű rendben van, ha terepre tervezték, ha nem. A magyar útviszonyokat át lehet benne vészelni, pont annyira feszes, hogy az a komforton semmiképpen ne rontson.

Gyűjtőknek, fanatikusoknak, de már nem kalandvágyóknak

Akárhogy nézzük, a Toyota bZ4X továbbra is egy közepesen jó villanyautó, toyotás megoldásokkal, toyotás árakkal: a tesztautó 22,1 millió forint, míg az alapmodell 17 millió forint. Persze lehet játszani támogatásokkal, akciókkal, flottázással, cégezéssel stb., akkor 13 millió a legalacsonyabb ár. A négykerékhajtásnak jelenleg csak nagyon indokolt esetben van értelme, hiszen az elsőkerekes kevesebbet fogyaszt, ezáltal többet megy és nem ad sokkal kevesebbet.

Ha úgy tekintünk a bZ4X-re, hogy a Toyota tanul a hibáiból és azokat folyamatosan javítja, és fejlődik is mellette, akkor csak pár év kérdése, hogy az egyik legnagyobb márka ne csak a hibrid hajtásáról, hanem az elektromosról is elismert legyen.

Az oldalról ajánljuk

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

28 perce
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53