Z generációra hangolva
Teszt: Mini Countryman SE ALL4 - 2024.
Mi kell egy mai fiatalnak? Egymás elfogadása, korszerű és megfizethető lakhatás, a klímaszorongás megszűnése, vidámabb élet és egy fenntartható gazdaság. Úgyhogy feladták a leckét marketingeseknek: ezeket a vágyakat mind bele kell magyarázni az elektromos Mini Countrymanbe.
Egymás elfogadása
Hamarosan komoly vásárlőerővel rendelkezik a Z generáció – azok, akik 1995 és 2009 (vagy más szakemberek szerint 1997 és 2012 ) között születtek –, így az a cég, amelyik egy kicsit is foglalkozik a jövő vevőkörével, annak foglalkoznia kell e generáció vágyaival, álmaival, elvárásaival. Így logikusnak tűnik egy autót a "Z" ízlésre formálni, amiben külön kihívás, hogy közben a márka identitását is fenn kell tartani. A tervezők ezt teljesítették, csak közben megalkottak egy négykerekű paradoxont: a harmadik generációs Countryman trendi, mégis egyedi.
Ilyen ellentmondás, hogy a magas övvonala miatt egy nagy autó benyomását kelti, de hosszban alig haladja meg a 4,4 métert. A forma sugall némi terepképességet, de túldizájnolt felnije és 16,5 centis hasmagassága városi környezetért kiált. Kéttónusú fényezéshez a bronzos szín (amit a Mini ezüstnek hív) giccses, az összkép mégis elegáns.
A nagy Mini kifejezés is egy oximoron, de a body positivity (pozitív testkép) nevében fogadjuk el, hogy egy Mini is lehet ekkora, főleg, ha jól áll neki. Amúgy is, ne rekesszük ki a gyermekes családokat, háziállatos párokat és poligám kapcsolatban élőket a Mini életérzésből!
Korszerű és megfizethető lakhatás
Égető probléma az ingatlanárak megállíthatatlan emelkedése, ami magával rántja az albérletek árát. Ez kényszerítette ki a mamahotel jelenséget, de a szobák bérlése is népsszerű lett (ismét), és nem csak egyetemistáknak. Itt jöhet képbe alternatívaként a Countryman, mint guruló nappali, ami Favoured felszereltségben maga a divat.
Petrolkék-barna átmenetes műszerfalára és ajtókárpitjaira ötöst adna a Z generáció többsége, de ha az ülések is e két szín valamelyikére vannak konfigurálva, akkor már egy lakberendező is elismerőn csettintene. Ezt fokozza a minimalista, letisztult stílus, ami bronzos kiegészítőkkel és hangulatvilágítással párosul. A dizájn nem ment a tárolórekeszek és praktikum rovására, ajtózsebei nagyok, van csukható tároló és extraként vezeték nélküli töltős telefontartó is. Az anyagok minőségén sem spóroltak, nincs olyan része a beltérnek, amely olcsó autó hatását keltené.
Ahogy egy nappali központi eleme a hatalmas televízió, úgy a Countryman lényege is egy képernyőben összpontosul. 240 mm átmérőjű kerek OLED kijelzője jelenleg egyedülálló a piacon. Ezt az egyediséget az Android Auto és Apple Carplay nem tudja kihasználni, ugyanis mindkettő négyzetes elrendezésben működik. Ez nem is akkora baj, a Mini új operációs rendszere felhasználóbarát, látványos és tele van olyan felesleges trükkökkel, mint a DJ-zés és a viccet mesélő, de ablakokat lehúzni képtelen személyi asszisztens. A rendszer még gyerekcipőben jár, a menüpontok közötti váltás olykor szaggat, a profilokhoz kötött beállítások összeakadhatnak. Ezek mind olyan problémák, amik pár frissítéssel javíthatóak.
A nappali a vendégváró központ, erre pedig a Countryman beltere is elegendő – ha egyszerre legfeljebb három embert invitálunk. Első fűthető ülései kényelmesek és masszíroznak is. A hátsó üléssorra sem lehet panasz, amely a belső égésű modellekkel ellentétben nem tolható sínen, de lábtérben így is bővelkedik. Az akkumulátorok nem vettek el plusz helyet a csomagtérből, itt is 460-1450 literrel számolhatunk.
Hol éri meg a tizenmillió forintos árat egy guruló nappali? Budapesten, ahol a négyzetméterár átlagosan csaknem a 900- , a lakbér pedig 270 ezer forint. A Countryman egy klímás nappali, bármerre néző ablakokkal.
Klímaszorongás
A Földet szép lassan kicsináljuk, ez egy visszafordíthatatlan folyamat, amit csak lassítani lehet. Sokan mégsem hisznek a globális felmelegedésben, inkább a háttérhatalmak és hatdimenziós gyíkemberek ármánykodásának tartják, ami a Z generációt jogos félelembe taszítja. Nem meglepő, hogy a magyar fiatalok 90 százaléka szorong a klímaváltozással kapcsolatban.
A Countryman kapható tisztán elektromos verzióban, vagyis minden megtett kilométer után jár a vállveregetés, hogy lokálisan miattad nem rosszabb a Földnek. Ennek árnyoldala, hogy legalább 400 kilométerenként tölteni kell az SE ALL4-t, mert nettó 64,6 kWh-s aksija ennyit bír átlagosan. Egy Budapest-Tihany-Budapest távot 17,8 kWh/100km-es fogyasztással zárt.
A beltér bőrmentes, jelentős része újrahasznosított anyagból készül. Ez 70 százalékban igaz a 17-től 20 colig terjedő felnikre is, így a Föld helyett csak a pénztárcánk sír, ha a legnagyobb mellett döntünk. Hajtásláncában egy darab ritkaföldfém sincs, ami ismét örömteli. Mi ez, ha nem elismerésre méltó próbálkozás a bolygó életben tartásáért, egy csaknem 2,1 tonnás autóban?!
Vidámabb élet
Egyre kevesebb fiatal akar jogosítványt, nekik az autó már inkább csak közlekedési eszköz, az élmény harmadlagos. Így a Mini vezetési élményét nem vitték túlzásba, inkább a kényelem volt fókuszban.
Kormányzása könnyű, még a legnehezebb beállításban is szintetikus. Futóműve puhára hangolt, nyugodtabb vezetési stílus illik hozzá, de ez a hazai utakra megfelelő. Ez alól a 313 lóerős SE ALL4 sem kivétel. Az élményt tehát nem a konkrét vezetésében kell keresni, hanem a nyolc (az alapfelszereltséghez csak a green, core és go-kart jár), élményekre átnevezett vezetési módban:
- Green: Az eco mód, amitől a hangulatvilágítás is zöld lesz.
- Core: Ez a normál mód, itt a komfort számít.
- Vivid: Középontban a zene, megváltozik a hangszóróbeállítás; a hangulatvilágítás az éppen hallgatott szám albumának a színére vált.
- Timeless: A retro mód, illő arany színű hangulatvilágítással, miközben a hangszórók egy belső égésű motor hangját imitálják.
- Trail: Countryman exkluzív mód, a hangulatvilágítás zöld lesz, a kijelzőn pedig egy iránytűt és az autó dőlésszögét láthatjuk.
- Balance: A panorámatetőt leárnyékolja és a hangulatvilágítás sötétkékre vált, és ha van, bekapcsol a masszírozás.
- Personal: A kijelzőre beállíthatunk bármilyen hátteret és a hangulatvilágítás felveszi annak a színét.
- Go-Kart: A sport mód. A gázpedál érzékenyebb lesz, a kormányzás közvetlenebb, a hangulatvilágítás piros, és olyan hangeffekteket kapunk, ami felidézi a Baljós Árnyak fogathajtó versenyét - minden gyorsításnál/lassításnál picit Sebulbának vagy Anakinnak érezzük magunkat.
A Countrymanben ezektől lesz szórakoztató a vezetés és nem csak a fiatalok számára, mert a Go-Kart mód hangja még az 50 éves apám arcára is hatalmas mosolyt csalt.
Fenntartható gazdaság
A jövő drága, az elektromos Countryman is az, ebben megváltást nem tud hozni. Az SE ALL4 19,7 millió forintos indulóára soknak hangzik, de platform testvérénél, a BMW iX2 xDrive 30-nál így is négymillió forinttal olcsóbb.
Az elektromos Countryman új értelmet ad az élményautó kifejezésnek, amivel kitűnik riválisai közül. Az SE ALL4 viszont pont emiatt értelmetlen, a Countryman E is ugyanezt az újszerű élményt nyújtja olcsóbban, gyengébben. De ez a lágyhibrid, benzines Countryman C-re is igaz, bár annak a volánja mögött nem érzem magam Sebulbának.