Íme az új Ford Capri, ami valójában egy Volkswagen

Bemutató: Ford Capri – 2024.

2024.07.10. 14:41

38 év után, SUV-ként tér vissza az európai Ford-kínálatba a Capri. A típus rajongói valószínűleg egykedvűen legyintenek – hol van már az a bőrdzsekis, cigizős, badass világ, amiben a V6-os, harmadik generációs Capri az utcák egyik legmenőbb jelensége volt –, viszont valószínűleg ők vannak kevesebben, és kis eséllyel készülnek épp villanyautó-vásárlásra. A Ford számára inkább a típusnév ismertsége volt fontos, így a Volkswagen-alapokra épülő Explorer kupésított, sportosabb változatát könnyű szívvel keresztelték el így.

  • A Volkswagen ID.5 alapjaira épülő kupé-SUV lett az új Ford Capri.
  • Teljesen elektromos, hátsó- vagy összkerékhajtással, rendelhető hőszivattyúval.
  • A Volkswagen-kapcsolók és perifériák mellé Ford-stíluselemek tartoznak.
  • Idén már kapható lesz, a védővámok pedig árelőnybe hozhatják a kölni gyártás miatt.

Ez tényleg egy Volkswagen?

Jelentős részben igen. A Volkswagen MEB-platformjára épül, alapformájában, méreteiben és műszaki paramétereit tekintve is egyértelműen az ID.5-re és annak GTX-változatára hajaz. A külső és belső design a Ford munkája, vannak benne egyedi megoldások – mint például a dönthető, maga mögött zárt tárolót rejtő központi kijelző –, viszont szinte az összes kezelőszerv és kapcsoló a Volkswagen sajátja, így a külső és belső kilincsek, az irányváltó kar, és még a sokak által kritizált, kétkapcsolós ablakemelő kapcsoló is, amit a Rear feliratú külön gombbal lehet a hátsó ablakok vezérlésére állítani a vezetőajtón.

4,63 méter hosszú, 2,06 méter széles és 1,62 méter magas, tehát egy teljes értékű családi SUV, ezzel párhuzamosan majdnem kétszer olyan nehéz, mint bármelyik korábbi Capri, kiviteltől függően 2,1-2,2 tonna körül van. Kizárólag tisztán elektromos változat lesz belőle hátsó- illetve összkerékhajtással, a gördeszka platform és a C-oszlop mögött laposodó kupéforma miatt bőven tágasnak érezni hátul is.

Hátsó csomagtartója 627 liter, de van benne egy külön, rejtett alsó tároló, ahova például a töltőkábelt lehet rakni, anélkül csak 572 liter. Frunk, azaz első csomagtartó nincs, ebből a szempontból lehet érezni, hogy ez a Mustang Mach-E műszaki szintje alá pozícionált autó, cserébe viszont rendelhető hozzá hőszivattyú, ami a Mustangra nem igaz – ilyen téren meg áldásos a Volkswagen MEB platform.

Máshogy képzeltem el az új Caprit

balogh_bence
Balogh Bence követés

Voltak olyan kedvesek a szervezők, hogy már az Explorer szlovéniai bemutatóján leleplezték nekünk a Caprit, persze tartanom kellett a számat, és a képet is az utolsó pillanatban küldték át. Veteránosként persze rögtön felcsillant a szemem, hogy élhetek egy olyan világban, ahol újonnan lehet Caprit venni, még akkor is, ha az európai Mustang talán már végleg a múlté. A végeredmény nem nyűgözött le, de értékelem, hogy átmentettek néhány jellemző részletet. Az újdonság főleg az 1971-es RS 2600 emlékét ápolja, a klasszikus betűtípus viszont már a nyolcvanas éveket idézi.

Én inkább az Mk III-as Capri nyersességére és szigorú tekintetére építettem volna, de azzal sem lett volna baj, ha egyszerűen csak rajzolnak az Explorernél egy kicsit vagányabb, kupés kialakítású testvérmodellt, és nem erőltetik a hasonlóságot, ha már egy másik műfajban kell helytállnia, valahogy úgy, ahogy a Pumával tették. Ettől függetlenül szurkolok neki, mert egy ilyen feltámasztás ráirányítja a figyelmet a klasszikus elődre is, ami így vagy úgy, de jót tesz a hobbinak. Az internetes keresőkben persze nehezebb lesz infókat találni az eredetiről, ami már nem a Ford gondja…

Mitől lesz Capri?

Kívülről nyilván nem sok minden emlékeztet a régi kor Capri-generációira, a C-oszlop mögötti köríves hátsó üvegnek én adnék egy pontot, mert az a régebbi szériák formatervét is egységesítette, a piskóta/kutyacsont első lámpák tényleg egészen hozzák a régi Ford-jegyeket, a lecsapott tetejű Capri-felirat túl sok kreativitásra nem utal, viszont a hátsó vitrin mögé rejtett típusfelirat nekem tetszik, és bent, a kormánykerék alsó küllőjén lévő furatok is hangulatosak.

A statikus bemutatón volt szerencsénk beszélgetni egy formatervező mérnökkel, aki az optikailag elnyújtott motorháztetőt említette még, de ezt azért nagyon bele kell magyarázni, hogy elhiggyük. Az mindenesetre biztos, hogy a szintén MEB-alapú Explorernél ez minden szempontból sportosabb, és talán ennél több célt nem is tűzhettek ki. Szerintem az autóvásárlók többsége nem is emlékszik, milyen volt régen egy Capri, legfeljebb elmesélésekből, hőstörténetekből hallott róla, és ez valószínűleg ideális a Ford számára is, hiszen manapság az is nagy érték, ha olyan nevekkel találkozik a vásárló a piacon, amiről tudja, hogy már régóta létezik.

Belső tárolóhelyből rengeteg jut, a könyöklő alatt 17 literes üregbe lehet pakolni – megértem, hogy ezt MegaConsole-nak keresztelték el, tényleg elég mega, szerintem belefér akár három 1,5 literes palack, a kisebb dolgok tárolására nem csak az ajtózsebeket és a pohártartókat, de még a kézzel dönthető középső kijelző mögötti tárolót is lehet használni, a telefonnak meg külön vezeték nélküli töltőpadja van.

A 14,6 colos központi kijelzőn a Volkswagen alaprendszere fut Ford-beütéssel, használati értékben viszont minden valószínűség szerint rendben lesz – kipróbáltuk az útvonaltervezést, ami sokkal biztosabban kalkulál a töltőpontokkal, mint korábban, a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto integrálás pedig nagyon jól működik és hatalmas felületet ad. Az AGR-minősítésű ülésekbe masszázs funkció is rendelhető, illetve panoráma üvegtető és 10 hangszórós, B&O hangrendszer is kérhető a Caprihoz.

Hatótáv: akár 627 kilométer

Büszkén említik, hogy a hátsókerekes verzió Extended Range kivitelben akár 627 kilométeres hatótávot tud WLTP-szabvány szerint, ez még biztonsági ráhagyással is szép, pláne úgy, hogy nettó 77 kWh kapacitású az akkumulátora, elvileg a 13 kWh/100 kilométer alatti fogyasztás is elképzelhető. Ahogy a nagyobb akkumulátoros elektromos autók többsége, úgy a Capri is NMC katódot használ a helytakarékosság miatt, és bár az LFP-nél rövidebb élettartamra számíthatunk, a korábbi tapasztalatok alapján itt sem kell komoly degradációra számítani az első években.

A túl gyors töltés biztosan nem öli meg a pakkot, AC esetén sima 11 kW teljesítmény érhető el, DC esetén pedig a hátsókerekes 135 kW-tal, az összkerekes pedig 185 kW-tal tud tölteni – egyik érték sem kiemelkedő, de elméletben így is megvan fél órán belül a 10-80 százalékos töltés.

A hátsókerekes változat 286 lóerővel 6,4 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, az összkerekes pedig 340 lóerős és 5,3 alatt futja a 0-100 km/h-t. A legkisebb elérhető felni 19 colos, van viszont 20-as és 21-es is hozzá, az aerodinamikára ügyeltek, a hátsó dobféket pedig ügyesen elrejtették, aligha sejlik át a kerék mögül.

Felkészül az Escort

Mivel statikus bemutatón jártam, így a menettulajdonságok kapcsán egyelőre én is csak Bence Explorer-cikkének tudok hinni, állítólag sokkal egységesebb, ügyesebb autó lett a Ford a Volkswagen-társánál, ha tényleg így van, akkor én már örülök. Egy jó árcímkével a kölni gyártású Caprinak van esélye az európai piacon, hiszen a friss védővám-szabályozások mellett rengeteg konkurenséhez képest előnnyel indul. Felkészül az Escort, a Cortina, az Orion és a Granada, ezeket a típusneveket a Caprival együtt még 2021-ben újra levédette az európai Ford.